Dobra praktyka dystrybucyjna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 62: Linia 62:
* Bieleń A., Kulińska K. (2015)., ''[http://zeszyty.fem.put.poznan.pl/Dobra-praktyka-dystrybucyjna-w-obsludze-logistycznej-hurtowego-obrotu-produktami,126696,0,2.html DOBRA PRAKTYKA DYSTRYBUCYJNA W OBSŁUDZE LOGISTYCZNEJ HURTOWEGO OBROTU PRODUKTAMI LECZNICZYMI]'' Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. [[Organizacja]] i [[Zarządzanie]], (64), s.8-9
* Bieleń A., Kulińska K. (2015)., ''[http://zeszyty.fem.put.poznan.pl/Dobra-praktyka-dystrybucyjna-w-obsludze-logistycznej-hurtowego-obrotu-produktami,126696,0,2.html DOBRA PRAKTYKA DYSTRYBUCYJNA W OBSŁUDZE LOGISTYCZNEJ HURTOWEGO OBROTU PRODUKTAMI LECZNICZYMI]'' Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. [[Organizacja]] i [[Zarządzanie]], (64), s.8-9
*''[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011261381/U/D20011381Lj.pdf Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o prawie farmaceutycznym]'' (2001) Dz. U. 2001 Nr 126 poz. 1381  
*''[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011261381/U/D20011381Lj.pdf Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o prawie farmaceutycznym]'' (2001) Dz. U. 2001 Nr 126 poz. 1381  
* ''[http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20150000381/O/D20150381.pdf ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej]'', (2015)


{{a|G}}
{{a|G}}

Wersja z 22:28, 14 kwi 2021

w opracowaniu

Dobra Praktyka Dystrybucyjna (ang. Good Distribution Practice) jest praktyką, która gwarantuje bezpieczne przyjmowanie, transportowanie, przechowywanie i wydawanie produktów leczniczych. Dotyczy przedsiębiorców prowadzących obrót hurtowy ww. produktami (z wyłączeniem produktów leczniczych weterynaryjnych oraz pośredników w obrocie takimi produktami leczniczymi) na terytorium Polski oraz Unii Europejskiej. Źródło: Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne Dz.U.2020.944 t.j. [1]. Zgodnie z artykułem 78 ust.1 pkt. 4 Prawa farmaceutycznego przestrzeganie Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej należy do obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego hurtownię farmaceutyczną. Zasady Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej opracowano na podstawie wytycznych Komisji Europejskiej oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego (2011/62/UE z dnia 8 czerwca 2011r.).

Wymagania względem pracowników

Wszyscy pracownicy zaangażowani w dystrybucję hurtową powinni być przeszkoleni w zakresie wymogów Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej. W przypadku produktów, do których należy zastosować bardziej rygorystyczne warunki, personel powinien przejść specjalne szkolenia. Do tej grupy należą:

  • produkty niebezpieczne,
  • materiały promieniotwórcze,
  • produkty, z którymi wiąże się szczególne ryzyko nadużycia (w tym substancje odurzające i psychotropowe)
  • produkty wrażliwe na temperaturę

Zakres prawny Dobrej Praktyki Produkcyjnej

W zakresie prawnym Dobra Praktyka Dystrybucji obejmuje:

  • utrzymanie właściwego stanu technicznego i sanitarnego lokalu hurtowni farmaceutycznej,
  • zasady przechowywania produktów leczniczych,
  • zasady i tryb przyjmowania oraz wydawania produktów leczniczych,
  • warunki transportu i załadunku produktów leczniczych,
  • prawidłowe prowadzenie hurtowni farmaceutycznej,
  • sposób powierzania zastępstwa kierownika hurtowni jako osoby wykwalifikowanej, odpowiedzialnej za prowadzenie hurtowni.


Certyfikat DPD

Uzyskanie certyfikatu potwierdza spójność systemów zarządzania jakością w całym łańcuchu dostaw. Począwszy od dostawy surowców do fabryk, aż po docelową wysyłkę gotowych leków do odbiorców. Działania podejmowane w zakresie dystrybucji są jasno zdefiniowane i podlegają systematycznemu przeglądowi. Wydawany jest na okres 3 lat, uwzględniając konieczność przeprowadzenia 2 audytów sprawdzających.


Jak uzyskać certyfikat DPD

Certyfikat wystawiany jest przez firmę zajmującą się kwestiami bezpieczeństwa i jakości. Spełnienie wymagań potwierdzenie realizacji zasad i spełniania norm poprzez wizytę audytorów w celu oceny funkcjonowania organizacji wytycznych z dnia 5.11.2013 gwarantuje, że poddany analizie podmiot posiada m.in.

  • analizę ryzyka,
  • kwalifikację procesu transportu,
  • politykę walidacyjną i główny plan walidacji,
  • wprowadzone procedury dotyczące:
  • zasad spedycji, załadunku, transportu i rozładunku,
  • reklamacji i zwrotów,
  • postępowania awaryjnego,
  • przeprowadzania audytów wewnętrznych,
  • ubezpieczania przesyłek,
  • bezpieczeństwa transportu,
  • kwalifikację:
  • personelu,
  • podwykonawców (umowy jakościowe),
  • pojazdów transportowych,
  • odpowiednio wykwalifikowany personel, również objęty certyfikatem.


• transport farmaceutyczny, • dystrybucję produktów leczniczych, • magazyn leków.


Przypisy

  1. Dukaj I. 2008, s. 12

Bibliografia

Autor: G

At work.png

To jest zalążek artykułu.
Jeśli posiadasz kompetencje i uprawnienia, możesz go rozbudować.
Usuń tę informację po rozbudowie hasła