Żelazny trójkąt: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
* Reputacji – tzn. zgodność produktu z wcześniejszym zapewnieniem [B. Grucza 2019, s.25] | * Reputacji – tzn. zgodność produktu z wcześniejszym zapewnieniem [B. Grucza 2019, s.25] | ||
Jakość może dotyczyć zarówno jakości produktu, jak i jakości samego procesu. Ważna jest nieustanna kontrola, aby wciąż doskonalić i usprawniać proces jakości. W kontrolowaniu jakości może pomoc dobry program do jego zarządzania, umożliwia on wykorzystanie zasobów w sposób efektywny, zmniejszając przy tym marnotrawstwo. Korzyści z tego osiągają zarówno klienci, ale także sam wykonawca [ Robert K. Wysocki, R. McGary 2005, s.52]. |
Wersja z 14:26, 13 kwi 2021
Żelazny trójkąt inaczej złoty trójkąt, magiczny, trójkąt ograniczeń lub potrójne ograniczenie. W literaturze można spotkać się z różną ilością parametrów wchodzących w skład trójkąta ograniczeń m.in. według standardów Project Management Institute do trzech podstawowych parametrów tj. jakość, czas i budżet dodano kolejny - zakres.
Złoty trójkąt stanowi fundament do zarządzania projektami. Najważniejszą cechą trójkąta jest wzajemna zależność parametrów, gdyż to od nich zależy sukces projektu. Za utrzymanie trójkąta w równowadze odpowiada kierownik projektu, dlatego ważne jest prawidłowe zdefiniowanie parametrów tak, aby umożliwić kierownikowi wykonywanie jego zadań, które przede wszystkim polegające na planowaniu, motywowaniu, koordynacji, monitorowaniu i kontroli [P. Pietras, M. Szmit 2003, s.13]
Do kluczowych parametrów w projekcie zaliczamy:
Jakość wyniku (ang. performance) – są to różnego typu wymagania stawiane danemu projektowi i mogą odnosić się do:
- Osiągów - w ramach nich określa się parametry techniczne projektu oraz maksimum wydajności;
- Niezawodności – czyli spełniania powierzonych czynności i funkcji;
- Właściwości – są to wartości wzbogacające osiągi projektu;
- Trwałości – czyli czas, w którym dany produkt funkcjonuje bez zarzutów;
- Zgodności z przyjętymi normami – czyli produkt spełnia wszelkie normy i zasady;
- Estetyki – czyli sposobu wykonania danego produktu pod względem wizualnym;
- Dostępu do serwisu – czyli, w przypadku wystąpienia wady produktu zapewnienie naprawy;
- Reputacji – tzn. zgodność produktu z wcześniejszym zapewnieniem [B. Grucza 2019, s.25]
Jakość może dotyczyć zarówno jakości produktu, jak i jakości samego procesu. Ważna jest nieustanna kontrola, aby wciąż doskonalić i usprawniać proces jakości. W kontrolowaniu jakości może pomoc dobry program do jego zarządzania, umożliwia on wykorzystanie zasobów w sposób efektywny, zmniejszając przy tym marnotrawstwo. Korzyści z tego osiągają zarówno klienci, ale także sam wykonawca [ Robert K. Wysocki, R. McGary 2005, s.52].