Motyw: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Motyw''' "...określa konkretne zachowanie konsumenta oraz jest bezpośrednim motorem i przyczyną ludzkiego działania. Każde [[działanie]] człowieka wypływa z określonych motywów, które nimi kierują, określają to działanie, nadają mi kierunek i cel".(L. Rudnicki 2004, s. 91)
|list1=
Motyw jest powiązany z potrzebami. To właśnie z zaistnienia danej [[potrzeby]] wynika [[motywacja]] do działania w celu jej zaspokojenia. Dopiero po uświadomieniu sobie potrzeby może pojawić się motyw, który napędzi jednostkę do podjęcia kroków, których celem będzie [[likwidacja]] dysonansu pomiędzy aktualnym stanem w jakim znajduję się dana osoba a stanem przez nią pożądanym.
<ul>
<li>[[Zachowania konsumentów]]</li>
<li>[[Socjalizacja]]</li>
<li>[[Model EBK]]</li>
<li>[[Hierarchia wartości]]</li>
<li>[[Wartość użytkowa]]</li>
<li>[[Racjonalność działania]]</li>
<li>[[Preferencje konsumenta]]</li>
<li>[[Kryteria segmentacji rynku]]</li>
<li>[[Frustracja]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
'''Motyw''' "...określa konkretne zachowanie konsumenta oraz jest bezpośrednim motorem i przyczyną ludzkiego działania. Każde działanie człowieka wypływa z określonych motywów, które nimi kierują, określają to działanie, nadają mi kierunek i cel.(L. Rudnicki 2004, s. 91)  
Motyw jest powiązany z potrzebami. To właśnie z zaistnienia danej potrzeby wynika motywacja do działania w celu jej zaspokojenia. Dopiero po uświadomieniu sobie potrzeby może pojawić się motyw, który napędzi jednostkę do podjęcia kroków, których celem będzie likwidacja dysonansu pomiędzy aktualnym stanem w jakim znajduję się dana osoba a stanem przez nią pożądanym.  
Motyw określa się jako siłę, która pobudza i nadaje kierunek zachowaniu człowieka oraz wypływa z potrzeby, która nie została zaspokojona. Aby człowiek zaczął być motywowany muszą zostać spełnione trzy warunki:
Motyw określa się jako siłę, która pobudza i nadaje kierunek zachowaniu człowieka oraz wypływa z potrzeby, która nie została zaspokojona. Aby człowiek zaczął być motywowany muszą zostać spełnione trzy warunki:
* musi zaistnieć potrzeba, która wywołuje stan napięcia
* musi zaistnieć [[potrzeba]], która wywołuje stan napięcia
* człowiek musi dążyć do wyzbycia się tego napięcia
* człowiek musi dążyć do wyzbycia się tego napięcia
* musi zostać ustalony cel.
* musi zostać ustalony cel.
==TL;DR==
Motywacja człowieka jest napędzana przez motywy, które wynikają z potrzeb. Motywy dzielą się na biologiczne, społeczne, podstawowe, drugorzędne, ekonomiczne, racjonalne, emocjonalne, ogólne, selektywne, pozytywne, negatywne, silne, słabe, świadome i nieświadome. Istnieje wiele sposobów poznawania motywów, takich jak badanie zachowań, analizowanie motywów i ich powiązań oraz rejestrowanie czynników determinujących zachowanie. Motywacja człowieka jest skomplikowana i nie ma jednego schematu opisującego motywację.
==Podział motywów==
==Podział motywów==
Motywy dzieli się na:
Motywy dzieli się na:
* Motywy biologiczne inaczej fizjologiczne, mają źródło u fizycznych potrzeb organizmu. Są powiązane z podstawowymi potrzebami biologicznymi sen, głód, pragnienie, bezpieczeństwo, chęć okrycia ciała.
* Motywy biologiczne - inaczej fizjologiczne, mają źródło u fizycznych potrzeb organizmu. Są powiązane z podstawowymi potrzebami biologicznymi - sen, głód, pragnienie, bezpieczeństwo, chęć okrycia ciała.
<google>t</google>
* Motywy społeczne - inaczej psychologiczne lub psychogenne, mają źródło w społecznym otoczeniu człowieka. Potrzeby jakie są związane z tego rodzaju motywami to - zdobywanie wiedzy, odnoszenie sukcesów, [[prestiż]], respekt wśród innych. Tego rodzaju motywy skłaniają człowieka do nauki, kształcenia się, podnoszenia swojej pozycji w społeczeństwie, zdobywania szacunku, a także wpływają na decyzje o dokonywaniu zakupu bardziej prestiżowych dóbr - luksusowe samochody, markowe ubrania, zagraniczne wycieczki.
* Motywy społeczne inaczej psychologiczne lub psychogenne, mają źródło w społecznym otoczeniu człowieka. Potrzeby jakie są związane z tego rodzaju motywami to zdobywanie wiedzy, odnoszenie sukcesów, prestiż, respekt wśród innych. Tego rodzaju motywy skłaniają człowieka do nauki, kształcenia się, podnoszenia swojej pozycji w społeczeństwie, zdobywania szacunku, a także wpływają na decyzje o dokonywaniu zakupu bardziej prestiżowych dóbr luksusowe samochody, markowe ubrania, zagraniczne wycieczki.
* Motywy podstawowe - mają źródło u potrzeb biologicznych i mają duży wpływ na ukształtowanie zachowań jednostki.
* Motywy podstawowe mają źródło u potrzeb biologicznych i mają duży wpływ na ukształtowanie zachowań jednostki.
* Motywy drugorzędne - mają źródło u potrzeb psychologicznych i społecznych. Mają mniejszy wpływ na kreowanie zachowań jednostki niż motywy podstawowe.
* Motywy drugorzędne mają źródło u potrzeb psychologicznych i społecznych. Mają mniejszy wpływ na kreowanie zachowań jednostki niż motywy podstawowe.
* Motywy ekonomiczne - wybory są uwarukowane ceną dóbr, dokonywane są z uwzględnieniem swoich możliwości finansowych.
* Motywy ekonomiczne wybory są uwarukowane ceną dóbr, dokonywane są z uwzględnieniem swoich możliwości finansowych.
* Motywy racjonalne - człowiek rozpoczyna działanie dopiero po przemyśleniu zaistniałego problemu. Zazwyczaj pojawiają się gdy jednostka decyduje się na zakup dóbr mających wysoką [[wartość]], są trwałe i niezawodne.
* Motywy racjonalne człowiek rozpoczyna działanie dopiero po przemyśleniu zaistniałego problemu. Zazwyczaj pojawiają się gdy jednostka decyduje się na zakup dóbr mających wysoką wartość, są trwałe i niezawodne.
* Motywy emocjonalne - jednostka podejmuje działanie bez wcześniejszego przemyślenia, przez co jej wybory są impulsywne. Pojawiają się nagle, a wybory dokonane pod wpływem emocji nie są oceniane obiektywnie.
* Motywy emocjonalne jednostka podejmuje działanie bez wcześniejszego przemyślenia, przez co jej wybory są impulsywne. Pojawiają się nagle, a wybory dokonane pod wpływem emocji nie są oceniane obiektywnie.
* Motywy ogólne - skłaniają do zakupu dóbr danego rodzaju (np.: zakup samochodu).
* Motywy ogólne skłaniają do zakupu dóbr danego rodzaju (np.: zakup samochodu).
* Motywy selektywne - skłaniają do zakupu dóbr danej marki. (np.: zakup samochodu Audi)
* Motywy selektywne skłaniają do zakupu dóbr danej marki. (np.: zakup samochodu Audi)
* Motywy pozytywne - skłaniają jednostkę do działania w celu zdobycia czegoś lubianego, pożądanego sprawiają przyjemność nabywcy.
* Motywy pozytywne skłaniają jednostkę do działania w celu zdobycia czegoś lubianego, pożądanego sprawiają przyjemność nabywcy.
* Motywy negatywne - skłaniają jednostkę do działania w celu uniknięcia czegoś nieprzyjemnego, ochrony przed niebezpieczeństwem.
* Motywy negatywne skłaniają jednostkę do działania w celu uniknięcia czegoś nieprzyjemnego, ochrony przed niebezpieczeństwem.
* Motywy silne - mają źródło u potrzeb, które muszą zostać szybko zaspokojone, są konieczne i nie można z nich zrezygnować.
* Motywy silne mają źródło u potrzeb, które muszą zostać szybko zaspokojone, są konieczne i nie można z nich zrezygnować.
* Motywy słabe - mają źródło u potrzeb, które nie są aż tak istotne, nie muszą zostać natychmiast zaspokojone.
* Motywy słabe mają źródło u potrzeb, które nie są aż tak istotne, nie muszą zostać natychmiast zaspokojone.
* Motywy świadome - pojawiają się wtedy, gdy jednostka jest świadoma swojego działania.
* Motywy świadome - pojawiają się wtedy, gdy jednostka jest świadoma swojego działania.
* Motywy nieświadome pojawiają się wtedy, gdy jednostka nie jest świadoma kształtowania się działania i celu.  
* Motywy nieświadome - pojawiają się wtedy, gdy jednostka nie jest świadoma kształtowania się działania i celu.
 
<google>n</google>
 
Leszek Rudnicki mówi także o innym możliwym podziale motywów jaki został opracowany przez K. Wójcika w przypadku zainteresowania konsumenta pewnym towarem. Wyróżnione tu zostały takie motywy jak:
* "Ekonomiczne - skłaniające do zakupu produktu z powodu niewysokiej ceny, udzielanej gwarancji, ekonomiczności użytkowania,
* Instrumentalne - pobudzające do zakupu produktu ze względu na [[zdolność]] zaspokojenia potrzeby, czas użytkowania, możliwość wymiany na części,
* Estetyczne - do zakupu produktu skłaniają nabywcę jego forma, kolor, [[materiał]],
* Symboliczne - skłaniają do zakupu ze względu na reprezentowaną przez [[produkt]] pozycję społeczną nabywcy". (L. Rudnicki Zachowanie konsumentów na rynku, s. 57-58)


Leszek Rudnicki mówi także o innym możliwym podziale motywów jaki został opracowany przez K. Wójcika w przypadku zainteresowania konsumenta pewnym towarem. Wyróżnione tu zostały takie motywy jak:
Każdy [[konsument]] ma inne potrzeby i powody do podjęcia kroków w celu redukcji niezadowolenia, dlatego ciężko jest wyjaśnić każdy wpływający na niego aspekt. Zachowanie konsumenta napędzają złożone siły motywacyjne, wyróżnia się kategorie: fizjologiczne, symboliczne, hedonistyczne, poznawcze, społeczne oraz chęć doznania przeżyć. Motywy mogą wpływać na konsumenta równocześnie i mogą być zaspokojone przez jeden produkt. Motywacja człowieka jest skomplikowana i jak dotąd niezbyt szczegółowo poznana, dlatego też nie ma jednego schematu opisującego motywację człowieka.
* "Ekonomiczne – skłaniające do zakupu produktu z powodu niewysokiej ceny, udzielanej gwarancji, ekonomiczności użytkowania,
* Instrumentalne – pobudzające do zakupu produktu ze względu na zdolność zaspokojenia potrzeby, czas użytkowania, możliwość wymiany na części,
* Estetyczne – do zakupu produktu skłaniają nabywcę jego forma, kolor, materiał,
* Symboliczne – skłaniają do zakupu ze względu na reprezentowaną przez produkt pozycję społeczną nabywcy.” (L. Rudnicki Zachowanie konsumentów na rynku, s. 57-58)


Każdy konsument ma inne potrzeby i powody do podjęcia kroków w celu redukcji niezadowolenia, dlatego ciężko jest wyjaśnić każdy wpływający na niego aspekt. Zachowanie konsumenta napędzają złożone siły motywacyjne, wyróżnia się kategorie: fizjologiczne, symboliczne, hedonistyczne, poznawcze, społeczne oraz chęć doznania przeżyć. Motywy mogą wpływać na konsumenta równocześnie i mogą być zaspokojone przez jeden produkt. Motywacja człowieka jest skomplikowana i jak dotąd niezbyt szczegółowo poznana, dlatego też nie ma jednego schematu opisującego motywację człowieka.
==Sposoby poznawania motywów==
==Sposoby poznawania motywów==
* "badanie i rejestrowanie form przejawiania się motywów, znajdujących konkretny wyraz w sposobach zachowania, a także ich wzajemnych powiązań oraz zależności od innych zjawisk psychicznych,
* "badanie i rejestrowanie form przejawiania się motywów, znajdujących konkretny wyraz w sposobach zachowania, a także ich wzajemnych powiązań oraz zależności od innych zjawisk psychicznych,
* analizowanie i rejestrowanie motywów będących bezpośrednim podłożem zachowań człowieka, sterujących nim i regulujących je,
* analizowanie i rejestrowanie motywów będących bezpośrednim podłożem zachowań człowieka, sterujących nim i regulujących je,
* określenie miejsca i znaczenia poszczególnych motywów w kompleksie czynników determinujących zachowanie człowieka,
* określenie miejsca i znaczenia poszczególnych motywów w kompleksie czynników determinujących zachowanie człowieka,
* rejestrowanie i badanie obiektywnych i subiektywnych, materialnych i niematerialnych czynników, składających się na konkretne motywy.(L. Rudnicki 2004, s. 96)
* rejestrowanie i badanie obiektywnych i subiektywnych, materialnych i niematerialnych czynników, składających się na konkretne motywy". (L. Rudnicki 2004, s. 96)
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zachowania konsumentów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Socjalizacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Model EBK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Hierarchia wartości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wartość użytkowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Racjonalność działania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Preferencje konsumenta]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kryteria segmentacji rynku]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Frustracja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Potrzeby społeczne człowieka]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Horodecka A. (2012). [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-3a33e5ce-7992-4501-bece-7cf9aa595189/c/irg_pim_88_r01tr.pdf ''Funkcje obrazu człowieka w ekonomii'']
<noautolinks>
* Kozłowska A. (2014). [http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_ZARZ/article/download/AUNC_ZARZ.2013.009/2973 ''Oddziaływanie reklamy na motywy zakupowe: ramy koncepcyjne'']
* Horodecka A. (2012), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-3a33e5ce-7992-4501-bece-7cf9aa595189/c/irg_pim_88_r01tr.pdf Funkcje obrazu człowieka w ekonomii]''
* Rudnicki L.(2004). ''Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, s. 91.
* Kozłowska A. (2014), ''[https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_ZARZ/article/download/AUNC_ZARZ.2013.009/2973 Oddziaływanie reklamy na motywy zakupowe: ramy koncepcyjne]'', Acta Universitatis Nicolai Copernici, nr 413
* Rudnicki L. ''Zachowanie konsumentów na rynku''.
* Rudnicki L. (2000), ''Zachowanie konsumentów na rynku'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Senda J. (1998). [http://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/5519/1/16_Joanna_Senda_Podstawowe%20aspekty%20racjonalno%C5%9Bci%20zachowa%C5%84%20konsumenckich_159-170.pdf ''Podstawowe aspekty racjonalności zachowań konsumenckich.'']
* Rudnicki L. (2004), ''Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
* Wójcik K. (1978). ''Edukacja konsumenta jako czynnik kształtowania jakości życia, w serii "Monografie i opracowania”'' nr 70, SGPiS, Warszawa
* Senda J. (1998), ''Podstawowe aspekty racjonalności zachowań konsumenckich'', Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny
* Wójcik K. (1978), ''Edukacja konsumenta jako czynnik kształtowania jakości życia'', Monografie i opracowania SGPiS, nr 70
</noautolinks>


{{a| Joanna Poparda}}
{{a| Joanna Poparda}}
[[Kategoria:Procesy psychiczne]]


[[Kategoria:Marketing]]
{{#metamaster:description|Motywacja to siła napędzająca nas do działania, wynikająca z niespełnionych potrzeb. Aby być motywowanym, musimy odczuć napięcie, dążyć do rozwiązania i ustalić cel. Motyw nadaje kierunek naszemu zachowaniu.}}

Aktualna wersja na dzień 20:12, 8 sty 2024

Motyw "...określa konkretne zachowanie konsumenta oraz jest bezpośrednim motorem i przyczyną ludzkiego działania. Każde działanie człowieka wypływa z określonych motywów, które nimi kierują, określają to działanie, nadają mi kierunek i cel".(L. Rudnicki 2004, s. 91) Motyw jest powiązany z potrzebami. To właśnie z zaistnienia danej potrzeby wynika motywacja do działania w celu jej zaspokojenia. Dopiero po uświadomieniu sobie potrzeby może pojawić się motyw, który napędzi jednostkę do podjęcia kroków, których celem będzie likwidacja dysonansu pomiędzy aktualnym stanem w jakim znajduję się dana osoba a stanem przez nią pożądanym. Motyw określa się jako siłę, która pobudza i nadaje kierunek zachowaniu człowieka oraz wypływa z potrzeby, która nie została zaspokojona. Aby człowiek zaczął być motywowany muszą zostać spełnione trzy warunki:

  • musi zaistnieć potrzeba, która wywołuje stan napięcia
  • człowiek musi dążyć do wyzbycia się tego napięcia
  • musi zostać ustalony cel.

TL;DR

Motywacja człowieka jest napędzana przez motywy, które wynikają z potrzeb. Motywy dzielą się na biologiczne, społeczne, podstawowe, drugorzędne, ekonomiczne, racjonalne, emocjonalne, ogólne, selektywne, pozytywne, negatywne, silne, słabe, świadome i nieświadome. Istnieje wiele sposobów poznawania motywów, takich jak badanie zachowań, analizowanie motywów i ich powiązań oraz rejestrowanie czynników determinujących zachowanie. Motywacja człowieka jest skomplikowana i nie ma jednego schematu opisującego motywację.

Podział motywów

Motywy dzieli się na:

  • Motywy biologiczne - inaczej fizjologiczne, mają źródło u fizycznych potrzeb organizmu. Są powiązane z podstawowymi potrzebami biologicznymi - sen, głód, pragnienie, bezpieczeństwo, chęć okrycia ciała.
  • Motywy społeczne - inaczej psychologiczne lub psychogenne, mają źródło w społecznym otoczeniu człowieka. Potrzeby jakie są związane z tego rodzaju motywami to - zdobywanie wiedzy, odnoszenie sukcesów, prestiż, respekt wśród innych. Tego rodzaju motywy skłaniają człowieka do nauki, kształcenia się, podnoszenia swojej pozycji w społeczeństwie, zdobywania szacunku, a także wpływają na decyzje o dokonywaniu zakupu bardziej prestiżowych dóbr - luksusowe samochody, markowe ubrania, zagraniczne wycieczki.
  • Motywy podstawowe - mają źródło u potrzeb biologicznych i mają duży wpływ na ukształtowanie zachowań jednostki.
  • Motywy drugorzędne - mają źródło u potrzeb psychologicznych i społecznych. Mają mniejszy wpływ na kreowanie zachowań jednostki niż motywy podstawowe.
  • Motywy ekonomiczne - wybory są uwarukowane ceną dóbr, dokonywane są z uwzględnieniem swoich możliwości finansowych.
  • Motywy racjonalne - człowiek rozpoczyna działanie dopiero po przemyśleniu zaistniałego problemu. Zazwyczaj pojawiają się gdy jednostka decyduje się na zakup dóbr mających wysoką wartość, są trwałe i niezawodne.
  • Motywy emocjonalne - jednostka podejmuje działanie bez wcześniejszego przemyślenia, przez co jej wybory są impulsywne. Pojawiają się nagle, a wybory dokonane pod wpływem emocji nie są oceniane obiektywnie.
  • Motywy ogólne - skłaniają do zakupu dóbr danego rodzaju (np.: zakup samochodu).
  • Motywy selektywne - skłaniają do zakupu dóbr danej marki. (np.: zakup samochodu Audi)
  • Motywy pozytywne - skłaniają jednostkę do działania w celu zdobycia czegoś lubianego, pożądanego sprawiają przyjemność nabywcy.
  • Motywy negatywne - skłaniają jednostkę do działania w celu uniknięcia czegoś nieprzyjemnego, ochrony przed niebezpieczeństwem.
  • Motywy silne - mają źródło u potrzeb, które muszą zostać szybko zaspokojone, są konieczne i nie można z nich zrezygnować.
  • Motywy słabe - mają źródło u potrzeb, które nie są aż tak istotne, nie muszą zostać natychmiast zaspokojone.
  • Motywy świadome - pojawiają się wtedy, gdy jednostka jest świadoma swojego działania.
  • Motywy nieświadome - pojawiają się wtedy, gdy jednostka nie jest świadoma kształtowania się działania i celu.

Leszek Rudnicki mówi także o innym możliwym podziale motywów jaki został opracowany przez K. Wójcika w przypadku zainteresowania konsumenta pewnym towarem. Wyróżnione tu zostały takie motywy jak:

  • "Ekonomiczne - skłaniające do zakupu produktu z powodu niewysokiej ceny, udzielanej gwarancji, ekonomiczności użytkowania,
  • Instrumentalne - pobudzające do zakupu produktu ze względu na zdolność zaspokojenia potrzeby, czas użytkowania, możliwość wymiany na części,
  • Estetyczne - do zakupu produktu skłaniają nabywcę jego forma, kolor, materiał,
  • Symboliczne - skłaniają do zakupu ze względu na reprezentowaną przez produkt pozycję społeczną nabywcy". (L. Rudnicki Zachowanie konsumentów na rynku, s. 57-58)

Każdy konsument ma inne potrzeby i powody do podjęcia kroków w celu redukcji niezadowolenia, dlatego ciężko jest wyjaśnić każdy wpływający na niego aspekt. Zachowanie konsumenta napędzają złożone siły motywacyjne, wyróżnia się kategorie: fizjologiczne, symboliczne, hedonistyczne, poznawcze, społeczne oraz chęć doznania przeżyć. Motywy mogą wpływać na konsumenta równocześnie i mogą być zaspokojone przez jeden produkt. Motywacja człowieka jest skomplikowana i jak dotąd niezbyt szczegółowo poznana, dlatego też nie ma jednego schematu opisującego motywację człowieka.

Sposoby poznawania motywów

  • "badanie i rejestrowanie form przejawiania się motywów, znajdujących konkretny wyraz w sposobach zachowania, a także ich wzajemnych powiązań oraz zależności od innych zjawisk psychicznych,
  • analizowanie i rejestrowanie motywów będących bezpośrednim podłożem zachowań człowieka, sterujących nim i regulujących je,
  • określenie miejsca i znaczenia poszczególnych motywów w kompleksie czynników determinujących zachowanie człowieka,
  • rejestrowanie i badanie obiektywnych i subiektywnych, materialnych i niematerialnych czynników, składających się na konkretne motywy". (L. Rudnicki 2004, s. 96)


Motywartykuły polecane
Zachowania konsumentówSocjalizacjaModel EBKHierarchia wartościWartość użytkowaRacjonalność działaniaPreferencje konsumentaKryteria segmentacji rynkuFrustracjaPotrzeby społeczne człowieka

Bibliografia

  • Horodecka A. (2012), Funkcje obrazu człowieka w ekonomii
  • Kozłowska A. (2014), Oddziaływanie reklamy na motywy zakupowe: ramy koncepcyjne, Acta Universitatis Nicolai Copernici, nr 413
  • Rudnicki L. (2000), Zachowanie konsumentów na rynku, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Rudnicki L. (2004), Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
  • Senda J. (1998), Podstawowe aspekty racjonalności zachowań konsumenckich, Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny
  • Wójcik K. (1978), Edukacja konsumenta jako czynnik kształtowania jakości życia, Monografie i opracowania SGPiS, nr 70


Autor: Joanna Poparda