Specjalizacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Specjalizacja''' - obok [[centralizacja|centralizacji]], [[hierarchia|hierarchii]] i [[formalizacja|formalizacji]], jest jednym z wymiarów [[Struktura organizacyjna|struktury organizacyjnej]]. Specjalizacja określa [[Podział pracy|podział pracy]] między komórki i stanowiska w strukturze organizacyjnej, a przez to charakter i siłę więzi [[podział pracy|podziału pracy]] (więzi specjalizacyjnych). Specjalizacja strukturalna polega na uporządkowaniu [[stanowisko pracy|stanowisk]] i komórek w strukturze organizacyjnej wg jakiegoś kryterium i połączenia jednorodnych stanowisk w większe jednostki organizacyjne, np.: działy, departamenty, zakłady, [[strategiczne jednostki biznesowe]]. Łączenie to ma na celu zapewnienie koordynacji pracy przez poddanie zróżnicowanych działań wspólnemu nadzorowi, wspólne korzystanie z [[zasób|zasobów]] i tworzenie specjalistycznych procedur i zasad działania.
|list1=
<ul>
<li>[[Koncepcje zarządzania]]</li>
<li>[[Strategie funkcjonalne]]</li>
<li>[[Rodzaje strategii]]</li>
<li>[[Rozwój przedsiębiorstwa]]</li>
<li>[[Przedsiębiorstwo globalne]]</li>
<li>[[Struktura wirtualna]]</li>
<li>[[Sukces przedsiębiorstwa - determinanty]]</li>
<li>[[Priorytet]]</li>
<li>[[Strategia organizacyjna]]</li>
</ul>
}}


Już wcześni teoretycy [[zarządzanie|zarządzania]] twierdzili, że powinno się specjalizować czynności w [[organizacja|organizacji]] i grupować je w działach. Specjalizacja [[praca|pracy]] prowadzi do pojawienia się specjalistów, którym jest potrzebna [[koordynacja]] ułatwiająca ich grupowanie w dziale i podporządkowanie ich [[kierownik|kierownikowi]].


 
==TL;DR==
'''Specjalizacja''' - obok [[centralizacja|centralizacji]], [[hierarchia|hierarchii]] i [[formalizacja|formalizacji]], jest jednym z wymiarów [[Struktura organizacyjna|struktury organizacyjnej]]. Specjalizacja określa [[Podział pracy|podział pracy]] między komórki i stanowiska w strukturze organizacyjnej, a przez to charakter i siłę więzi [[podział pracy|podziału pracy]] (więzi specjalizacyjnych). Specjalizacja strukturalna polega na uporządkowaniu [[stanowisko pracy|stanowisk]] i komórek w strukturze organizacyjnej wg jakiegoś kryterium i połączenia jednorodnych stanowisk w większe jednostki organizacyjne, np.: działy, departamenty, zakłady, strategiczne jednostki biznesowe. Łączenie to ma na celu zapewnienie koordynacji pracy przez poddanie zróżnicowanych działań wspólnemu nadzorowi, wspólne korzystanie z [[zasób|zasobów]] i tworzenie specjalistycznych procedur i zasad działania.
Specjalizacja jest jednym z wymiarów struktury organizacyjnej i polega na podziale pracy między komórki i stanowiska. Istnieje kilka rodzajów specjalizacji, takich jak funkcjonalna, produktowa, rynkowa i regionalna. Specjalizacja jest ważna dla rozwoju przedsiębiorstwa i osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Decyzja o specjalizacji może być oparta na kryterium geograficznym lub produktowym.
 
Już wcześni teoretycy [[zarządzanie|zarządzania]] twierdzili, że powinno się specjalizować czynności w [[organizacja|organizacji]] i grupować je w działach. Specjalizacja [[praca|pracy]] prowadzi do pojawienia się specjalistów, którym jest potrzebna koordynacja ułatwiająca ich grupowanie w dziale i podporządkowanie ich [[kierownik|kierownikowi]].


==Rodzaje==
==Rodzaje==
W zależności od tego, w jaki sposób grupuje się czynności w ramach[[Organizacja| organizacji]], wyróżniamy następujące rodzaje specjalizacji:
W zależności od tego, w jaki sposób grupuje się czynności w ramach[[Organizacja| organizacji]], wyróżniamy następujące rodzaje specjalizacji:
# Specjalizacja funkcjonalna (podział wg [[Funkcja|funkcji]]) - polega na grupowaniu czynności według rodzajów wykonywanych funkcji, np.: [[menedżer]] mógłby organizować swoją fabrykę, przydzielając specjalistów: technicznych, księgowości, zasobów ludzkich czy zaopatrzenia do odrębnych działów.
# Specjalizacja funkcjonalna (podział wg [[Funkcja|funkcji]]) - polega na grupowaniu czynności według rodzajów wykonywanych funkcji, np.: [[menedżer]] mógłby organizować swoją fabrykę, przydzielając specjalistów: technicznych, księgowości, zasobów ludzkich czy zaopatrzenia do odrębnych działów.
# Specjalizacja produktowa (podział wg produktu) - polega na grupowaniu czynności według rodzajów wytwarzanych produktów, np.: [[pracownik|pracownicy]], którzy zajmują się każdym z głównych rodzajów wyrobów, wykonują swoje czynności pod kierownictwem innego menedżera wysokiego szczebla, specjalizującego się we wszystkim, co dotyczy jego asortymentu, i ponoszącego za to odpowiedzialność.
# Specjalizacja produktowa (podział wg produktu) - polega na grupowaniu czynności według rodzajów wytwarzanych produktów, np.: [[pracownik|pracownicy]], którzy zajmują się każdym z głównych rodzajów wyrobów, wykonują swoje czynności pod kierownictwem innego menedżera wysokiego szczebla, specjalizującego się we wszystkim, co dotyczy jego asortymentu, i ponoszącego za to [[odpowiedzialność]].
# Specjalizacja rynkowa (podział wg [[klient|klientów]]) - polega na grupowaniu czynności według wspólnych klientów, a mamy z nią do czynienia gdy grupowanie pracowników w [[firma|firmie]] następuje na podstawie określonego rodzaju klientów, do których chce ona dotrzeć, np.: czynności sprzedażne w jakiejś firmie można podzielić na trzy działy, obsługujące klientów detalicznych, klientów hurtowych i instytucje. Ten typ specjalizacji bazuje na założeniu, że klienci każdego działu mają wspólne rodzaje problemów i potrzeb, którymi najlepiej mogą się zająć specjaliści.
# Specjalizacja rynkowa (podział wg [[klient|klientów]]) - polega na grupowaniu czynności według wspólnych klientów, a mamy z nią do czynienia gdy grupowanie pracowników w [[firma|firmie]] następuje na podstawie określonego rodzaju klientów, do których chce ona dotrzeć, np.: czynności sprzedażne w jakiejś firmie można podzielić na trzy działy, obsługujące klientów detalicznych, klientów hurtowych i instytucje. Ten typ specjalizacji bazuje na założeniu, że klienci każdego działu mają wspólne rodzaje problemów i potrzeb, którymi najlepiej mogą się zająć specjaliści.


<google>text</google>
Specjalizacja regionalna (podział wg terytorium) - polega na grupowaniu czynności według regionów geograficznych, na których działa [[organizacja]], np.: [[sprzedaż]] może być dokonywana w jakiejś organizacji w regionach: zachodnim, południowo - zachodnim czy wschodnim. Każdy region ma wówczas swojego dyrektora do spraw sprzedaży.
 
Specjalizacja regionalna (podział wg terytorium) - polega na grupowaniu czynności według regionów geograficznych, na których działa organizacja, np.: sprzedaż może być dokonywana w jakiejś organizacji w regionach: zachodnim, południowo - zachodnim czy wschodnim. Każdy region ma wówczas swojego dyrektora do spraw sprzedaży.


Specjalizacja identyfikuje poziom rozwoju skonkretyzowanych dziedzin działalności względem pozostałych, czyli:
Specjalizacja identyfikuje poziom rozwoju skonkretyzowanych dziedzin działalności względem pozostałych, czyli:
* w obrębie gałęzi specjalizacja wewnątrzgałęziowa
* w obrębie gałęzi - specjalizacja wewnątrzgałęziowa
* między gałęziami specjalizacja międzygałęziowa
* między gałęziami - specjalizacja międzygałęziowa
Specjalizacja wyznacza strukturę wytwarzania, a także handlu oraz dodatkowo decyduje o udziale wybranych poszczególnych branż odnośnie zagregowanej działalności wytwórczej kraju lub regionu, pozostając w dalszym ciągu w związku z procesem koncentracji przestrzennej.
Specjalizacja wyznacza strukturę wytwarzania, a także handlu oraz dodatkowo decyduje o udziale wybranych poszczególnych branż odnośnie zagregowanej działalności wytwórczej kraju lub regionu, pozostając w dalszym ciągu w związku z procesem koncentracji przestrzennej.


Specjalizacja w oparciu o podział wg [[proces|procesu]] - polega na grupowaniu czynności według toku, przebiegu pracy lub przepływu klientów. Wykorzystuje się ją np. w urzędach, w których aby otrzymać konkretną usługę należy przejść przez kilka działów.
Obecnie w organizacjach stosuje się większość lub wszystkie podziały proponowane przez wczesnych teoretyków. Dzisiejsze środowisko [[konkurencja|konkurencji]] spowodowało skupienie uwagi kierownictwa na klientach. Aby skuteczniej śledzić ich [[potrzeby]] i móc reagować na ich zmiany, duży nacisk kładzie się obecnie na podział wg klientów.
Zgodnie ze współczesną tendencją sztywny podział na działy jest znoszony na rzecz tworzenia zespołów i grup zadaniowych, gdyż wydają się one być bardziej wydajne i efektywne.


Specjalizacja w oparciu o podział wg [[proces|procesu]] - polega na grupowaniu czynności według toku, przebiegu pracy lub przepływu klientów. Wykorzystuje się ją np. w urzędach, w których aby otrzymać konkretną usługę należy przejść przez kilka działów.
<google>n</google>
Obecnie w organizacjach stosuje się większość lub wszystkie podziały proponowane przez wczesnych teoretyków. Dzisiejsze środowisko [[konkurencja|konkurencji]] spowodowało skupienie uwagi kierownictwa na klientach. Aby skuteczniej śledzić ich potrzeby i móc reagować na ich zmiany, duży nacisk kładzie się obecnie na podział wg klientów.
Zgodnie ze współczesną tendencją sztywny podział na działy jest znoszony na rzecz tworzenia zespołów i grup zadaniowych, gdyż wydają się one być bardziej wydajne i efektywne.


==Specjalizacja jako droga rozwoju przedsiębiorstwa==
==Specjalizacja jako droga rozwoju przedsiębiorstwa==
Specjalizacja oparta jest na zaangażowaniu się przedsiębiorstwa w konkretną wybraną dziedzinę działalności oraz skoncentrowaniu na niej całego posiadanego potencjału. Celem tego jest osiągnięcie możliwie najwyższych umiejętności i dzięki temu uzyskanie decydującej przewagi konkurencyjnej.  
Specjalizacja oparta jest na zaangażowaniu się przedsiębiorstwa w konkretną wybraną dziedzinę działalności oraz skoncentrowaniu na niej całego posiadanego potencjału. Celem tego jest osiągnięcie możliwie najwyższych [[umiejętności]] i dzięki temu uzyskanie decydującej przewagi konkurencyjnej.
Zatem logika specjalizacji jest związana z strategią kosztową.
Zatem logika specjalizacji jest związana z strategią kosztową.
Droga do sukcesu zawsze pociąga za sobą jakąś specjalizację, która może przybierać różne formy. Z kolei wybór właściwej specjalizacji zależy od stopnia dojrzałości dziedziny oraz przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.
Droga do sukcesu zawsze pociąga za sobą jakąś specjalizację, która może przybierać różne formy. Z kolei wybór właściwej specjalizacji zależy od stopnia dojrzałości dziedziny oraz przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.


'''Specjalizacja a fazy cyklu życia dziedziny'''
'''Specjalizacja a fazy cyklu życia dziedziny'''


Faza rozwoju - specjalizacja kształtuje się wraz ze wzrostem, co oznacza, że należy skupić uwagę na powiększeniu produkcji w konkretnej wybranej dziedzinie, inaczej jest to specjalizacja ekstensywna
Faza rozwoju - specjalizacja kształtuje się wraz ze wzrostem, co oznacza, że należy skupić uwagę na powiększeniu produkcji w konkretnej wybranej dziedzinie, inaczej jest to specjalizacja ekstensywna
Faza dojrzałości i schyłku pozycje rynkowe są utrwalone, co powoduje, że przedsiębiorstwo ma do wyboru utrzymanie już wcześniej rozwiniętych rodzajów działalności (specjalizacja pasywna) lub też ich intensyfikowanie albo otwarte przejście na rozpoczęcie nowej działalności [[dywersyfikacja]].
Faza dojrzałości i schyłku - pozycje rynkowe są utrwalone, co powoduje, że [[przedsiębiorstwo]] ma do wyboru utrzymanie już wcześniej rozwiniętych rodzajów działalności (specjalizacja pasywna) lub też ich intensyfikowanie albo otwarte przejście na rozpoczęcie nowej działalności - [[dywersyfikacja]].


'''Specjalizacja a [[pozycja]] konkurencyjna'''


'''Specjalizacja a pozycja konkurencyjna'''
Dzięki okoliczności dużej konkurencji rynkowej przedsiębiorstwa są w stanie umacniać swoje pozycje przez przeformowanie swojej dotychczasowej segmentacji. Zastosowana taktyka może zapewnić przedsiębiorstwu taki poziom specjalizacji, który przyniesie mu [[zdolność]] do konkurowania - specjalizacja restrykcyjna.
 
Dzięki okoliczności dużej konkurencji rynkowej przedsiębiorstwa są w stanie umacniać swoje pozycje przez przeformowanie swojej dotychczasowej segmentacji. Zastosowana taktyka może zapewnić przedsiębiorstwu taki poziom specjalizacji, który przyniesie mu zdolność do konkurowania specjalizacja restrykcyjna.
 


'''Drogi specjalizacji'''
'''Drogi specjalizacji'''
Linia 61: Linia 43:
Przedsiębiorstwo, które podejmie decyzje o specjalizacji może wybrać jedną lub dwie drogi:
Przedsiębiorstwo, które podejmie decyzje o specjalizacji może wybrać jedną lub dwie drogi:
* kryterium geograficzne, oznaczające ekspansję lub selektywne ograniczanie względem dotychczasowej działalności na konkretnym terytorium rynku
* kryterium geograficzne, oznaczające ekspansję lub selektywne ograniczanie względem dotychczasowej działalności na konkretnym terytorium rynku
* produkt i rynek sugeruje tworzenie lub dobieranie takich konfiguracji kompozycji tych czynników, dla których kluczowe składowe sukcesu są identyczne.
* [[produkt]] i [[rynek]] sugeruje tworzenie lub dobieranie takich konfiguracji kompozycji tych czynników, dla których kluczowe składowe sukcesu są identyczne.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Koncepcje zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategie funkcjonalne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje strategii]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rozwój przedsiębiorstwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przedsiębiorstwo globalne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Struktura wirtualna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sukces przedsiębiorstwa - determinanty]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Priorytet]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia organizacyjna]]}} }}
 
==Bibliografia==
==Bibliografia==
*Flejterski S., Porada-Rochoń M., (2014), [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/65-2014/FRFU-65-635.pdf''Dywersyfikacja versus specjalizacja w procesach dostosowawczych przedsiębiorstw.Perspektywa pokryzysowa.''], Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr802, str.635-645
<noautolinks>
*Kopczewska K., Churski P., Ochojski A., Polko A., (2016), [https://www.researchgate.net/profile/Pawet_Churski/publication/309580338_SPECJALIZACJA_REGIONALNA_-_SYSTEMATYZACJA_POJEC_I_METOD_POMIARU/links/5818593b08aedc7d89695651.pdf''Specjalizacja regionalna – systematyzacja pojęć i metod pomiaru''], Studia KPZK PAN
* Flejterski S., Porada-Rochoń M. (2014), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/65-2014/FRFU-65-635.pdf Dywersyfikacja versus specjalizacja w procesach dostosowawczych przedsiębiorstw. Perspektywa pokryzysowa]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 802
* ''Leksykon Zarządzania'', Difin, Warszawa 2004, str. 514 - 515,
* Michalak A. (2016), ''Inteligentna specjalizacja jako koncepcja wdrażania polityki inteligentnego rozwoju'', Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej, seria Organizacja i Zarządzanie z.96
* Michalak A., (2016), [http://www.woiz.polsl.pl/znwoiz/z96/po_rec_084_Michalak.pdf''Inteligentna specjalizacja jako koncepcja wdrażania polityki inteligentnego rozwoju''], Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej, seria Organizacja i Zarządzanie z.96
* Nazarczuk J. (2013), ''Potencjał rozwojowy a aktywność inwestycyjna województw i podregionów Polski'', UWM, Olsztyn
* Nazarczuk J.M., (2013), ''Potencjał rozwojowy a aktywność inwestycyjna województw i podregionów Polski'', UWM, Olsztyn
* Robbins S., DeCenzo D. (2002), ''Podstawy zarządzania'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Robbins S. P., DeCenzo D. A., (2002), ''Podstawy zarządzania'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, str. 224 - 236,
* Romanowska M. (2004), ''Leksykon zarządzania'', Difin, Warszawa
*Synowiec M., (2015), ''Marketing w procesie zarządzania firmą Danmark'', Wydawnictwo Magister, Warszawa
* Synowiec M. (2015), ''Marketing w procesie zarządzania firmą Danmark'', Wydawnictwo Magister, Warszawa
* Wajda A., ''Organizacja i zarządzanie'', (2002), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, str. 32 - 35,
* Wajda A. (2002), ''Organizacja i zarządzanie'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Natalia Jedynak, Karolina Kulig}}
{{a|Natalia Jedynak, Karolina Kulig}}
[[Kategoria:Struktura organizacyjna]]
[[Kategoria:Parametry struktury]]
[[en:Specialization]]
[[en:Specialization]]
{{#metamaster:description|Specjalizacja w strukturze organizacyjnej - podział pracy i tworzenie jednostek organizacyjnych. Zapewniamy koordynację i specjalistyczne procedury działania.}}

Aktualna wersja na dzień 23:12, 26 gru 2023

Specjalizacja - obok centralizacji, hierarchii i formalizacji, jest jednym z wymiarów struktury organizacyjnej. Specjalizacja określa podział pracy między komórki i stanowiska w strukturze organizacyjnej, a przez to charakter i siłę więzi podziału pracy (więzi specjalizacyjnych). Specjalizacja strukturalna polega na uporządkowaniu stanowisk i komórek w strukturze organizacyjnej wg jakiegoś kryterium i połączenia jednorodnych stanowisk w większe jednostki organizacyjne, np.: działy, departamenty, zakłady, strategiczne jednostki biznesowe. Łączenie to ma na celu zapewnienie koordynacji pracy przez poddanie zróżnicowanych działań wspólnemu nadzorowi, wspólne korzystanie z zasobów i tworzenie specjalistycznych procedur i zasad działania.

Już wcześni teoretycy zarządzania twierdzili, że powinno się specjalizować czynności w organizacji i grupować je w działach. Specjalizacja pracy prowadzi do pojawienia się specjalistów, którym jest potrzebna koordynacja ułatwiająca ich grupowanie w dziale i podporządkowanie ich kierownikowi.

TL;DR

Specjalizacja jest jednym z wymiarów struktury organizacyjnej i polega na podziale pracy między komórki i stanowiska. Istnieje kilka rodzajów specjalizacji, takich jak funkcjonalna, produktowa, rynkowa i regionalna. Specjalizacja jest ważna dla rozwoju przedsiębiorstwa i osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Decyzja o specjalizacji może być oparta na kryterium geograficznym lub produktowym.

Rodzaje

W zależności od tego, w jaki sposób grupuje się czynności w ramach organizacji, wyróżniamy następujące rodzaje specjalizacji:

  1. Specjalizacja funkcjonalna (podział wg funkcji) - polega na grupowaniu czynności według rodzajów wykonywanych funkcji, np.: menedżer mógłby organizować swoją fabrykę, przydzielając specjalistów: technicznych, księgowości, zasobów ludzkich czy zaopatrzenia do odrębnych działów.
  2. Specjalizacja produktowa (podział wg produktu) - polega na grupowaniu czynności według rodzajów wytwarzanych produktów, np.: pracownicy, którzy zajmują się każdym z głównych rodzajów wyrobów, wykonują swoje czynności pod kierownictwem innego menedżera wysokiego szczebla, specjalizującego się we wszystkim, co dotyczy jego asortymentu, i ponoszącego za to odpowiedzialność.
  3. Specjalizacja rynkowa (podział wg klientów) - polega na grupowaniu czynności według wspólnych klientów, a mamy z nią do czynienia gdy grupowanie pracowników w firmie następuje na podstawie określonego rodzaju klientów, do których chce ona dotrzeć, np.: czynności sprzedażne w jakiejś firmie można podzielić na trzy działy, obsługujące klientów detalicznych, klientów hurtowych i instytucje. Ten typ specjalizacji bazuje na założeniu, że klienci każdego działu mają wspólne rodzaje problemów i potrzeb, którymi najlepiej mogą się zająć specjaliści.

Specjalizacja regionalna (podział wg terytorium) - polega na grupowaniu czynności według regionów geograficznych, na których działa organizacja, np.: sprzedaż może być dokonywana w jakiejś organizacji w regionach: zachodnim, południowo - zachodnim czy wschodnim. Każdy region ma wówczas swojego dyrektora do spraw sprzedaży.

Specjalizacja identyfikuje poziom rozwoju skonkretyzowanych dziedzin działalności względem pozostałych, czyli:

  • w obrębie gałęzi - specjalizacja wewnątrzgałęziowa
  • między gałęziami - specjalizacja międzygałęziowa

Specjalizacja wyznacza strukturę wytwarzania, a także handlu oraz dodatkowo decyduje o udziale wybranych poszczególnych branż odnośnie zagregowanej działalności wytwórczej kraju lub regionu, pozostając w dalszym ciągu w związku z procesem koncentracji przestrzennej.

Specjalizacja w oparciu o podział wg procesu - polega na grupowaniu czynności według toku, przebiegu pracy lub przepływu klientów. Wykorzystuje się ją np. w urzędach, w których aby otrzymać konkretną usługę należy przejść przez kilka działów. Obecnie w organizacjach stosuje się większość lub wszystkie podziały proponowane przez wczesnych teoretyków. Dzisiejsze środowisko konkurencji spowodowało skupienie uwagi kierownictwa na klientach. Aby skuteczniej śledzić ich potrzeby i móc reagować na ich zmiany, duży nacisk kładzie się obecnie na podział wg klientów. Zgodnie ze współczesną tendencją sztywny podział na działy jest znoszony na rzecz tworzenia zespołów i grup zadaniowych, gdyż wydają się one być bardziej wydajne i efektywne.

Specjalizacja jako droga rozwoju przedsiębiorstwa

Specjalizacja oparta jest na zaangażowaniu się przedsiębiorstwa w konkretną wybraną dziedzinę działalności oraz skoncentrowaniu na niej całego posiadanego potencjału. Celem tego jest osiągnięcie możliwie najwyższych umiejętności i dzięki temu uzyskanie decydującej przewagi konkurencyjnej. Zatem logika specjalizacji jest związana z strategią kosztową. Droga do sukcesu zawsze pociąga za sobą jakąś specjalizację, która może przybierać różne formy. Z kolei wybór właściwej specjalizacji zależy od stopnia dojrzałości dziedziny oraz przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.

Specjalizacja a fazy cyklu życia dziedziny

Faza rozwoju - specjalizacja kształtuje się wraz ze wzrostem, co oznacza, że należy skupić uwagę na powiększeniu produkcji w konkretnej wybranej dziedzinie, inaczej jest to specjalizacja ekstensywna Faza dojrzałości i schyłku - pozycje rynkowe są utrwalone, co powoduje, że przedsiębiorstwo ma do wyboru utrzymanie już wcześniej rozwiniętych rodzajów działalności (specjalizacja pasywna) lub też ich intensyfikowanie albo otwarte przejście na rozpoczęcie nowej działalności - dywersyfikacja.

Specjalizacja a pozycja konkurencyjna

Dzięki okoliczności dużej konkurencji rynkowej przedsiębiorstwa są w stanie umacniać swoje pozycje przez przeformowanie swojej dotychczasowej segmentacji. Zastosowana taktyka może zapewnić przedsiębiorstwu taki poziom specjalizacji, który przyniesie mu zdolność do konkurowania - specjalizacja restrykcyjna.

Drogi specjalizacji

Przedsiębiorstwo, które podejmie decyzje o specjalizacji może wybrać jedną lub dwie drogi:

  • kryterium geograficzne, oznaczające ekspansję lub selektywne ograniczanie względem dotychczasowej działalności na konkretnym terytorium rynku
  • produkt i rynek sugeruje tworzenie lub dobieranie takich konfiguracji kompozycji tych czynników, dla których kluczowe składowe sukcesu są identyczne.


Specjalizacjaartykuły polecane
Koncepcje zarządzaniaStrategie funkcjonalneRodzaje strategiiRozwój przedsiębiorstwaPrzedsiębiorstwo globalneStruktura wirtualnaSukces przedsiębiorstwa - determinantyPriorytetStrategia organizacyjna

Bibliografia

  • Flejterski S., Porada-Rochoń M. (2014), Dywersyfikacja versus specjalizacja w procesach dostosowawczych przedsiębiorstw. Perspektywa pokryzysowa, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 802
  • Michalak A. (2016), Inteligentna specjalizacja jako koncepcja wdrażania polityki inteligentnego rozwoju, Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej, seria Organizacja i Zarządzanie z.96
  • Nazarczuk J. (2013), Potencjał rozwojowy a aktywność inwestycyjna województw i podregionów Polski, UWM, Olsztyn
  • Robbins S., DeCenzo D. (2002), Podstawy zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Romanowska M. (2004), Leksykon zarządzania, Difin, Warszawa
  • Synowiec M. (2015), Marketing w procesie zarządzania firmą Danmark, Wydawnictwo Magister, Warszawa
  • Wajda A. (2002), Organizacja i zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa


Autor: Natalia Jedynak, Karolina Kulig