Zwalnianie pracowników: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (Infobox5 upgrade) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Zwalnianie pracowników''' — proces polegający na rozwiązaniu współpracy między pracownikiem a pracodawcą. | '''Zwalnianie pracowników''' — proces polegający na rozwiązaniu współpracy między pracownikiem a pracodawcą. | ||
Linia 62: | Linia 48: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references /> | <references /> | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Koła jakości]]}} — {{i5link|a=[[Rotacja na stanowiskach pracy]]}} — {{i5link|a=[[Zasady negocjacji]]}} — {{i5link|a=[[Ryzyko kadrowe]]}} — {{i5link|a=[[Mediacja]]}} — {{i5link|a=[[Przesunięcia wewnętrzne]]}} — {{i5link|a=[[Struktura promienista]]}} — {{i5link|a=[[Plan awaryjny]]}} — {{i5link|a=[[Typowe błędy kierownictwa]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 07:09, 18 lis 2023
Zwalnianie pracowników — proces polegający na rozwiązaniu współpracy między pracownikiem a pracodawcą.
We współczesnym świecie biznesu, w którym firmy muszą nieustannie ewoluować, aby radzić sobie z kryzysami gospodarczymi, innowacjami technologicznymi i zwiększoną konkurencją, bezpieczeństwo pracy nie jest gwarantem, a zwolnienia są niestety coraz powszechniejsze. Nieostrożne prowadzenie tego procesu może mieć poważne konsekwencje zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika takie jak pogorszenie atmosfery i stosunków pracy w firmie oraz depresję ze strony osoby, która została zwolniona[1].
TL;DR
Zwalnianie pracowników to proces, który może mieć negatywne konsekwencje dla zarówno pracodawcy, jak i pracownika. Przygotowanie do zwolnienia wymaga szczerości i informowania pracowników wcześniej. Radzenie sobie ze zwolnieniem wymaga szacunku i konstruktywnej reakcji zarówno ze strony pracodawcy, jak i pracownika. Prawne konsekwencje zwolnień różnią się w zależności od kraju. Przyczyny zwolnienia mogą być różne, takie jak złamanie regulaminu, słaba wydajność czy redukcja zatrudnienia.
Przygotowanie do zwolnienia
Rolą menadżera jest przygotowanie pracowników poprzez poinformowanie ich z wyprzedzeniem, gdy na horyzoncie pojawią się możliwe zwolnienia[2].
- Jeśli zwolnienia są spowodowane przyczynami ekonomicznymi, warto zorganizować spotkanie informacyjne na temat aktualnej sytuacji firmy, aby uświadomić pracownikom ryzyko. Należy jednak unikać tworzenia atmosfery strachu w firmie, ponieważ spowoduje to napięcia i rywalizację w zespołach. Należy zachować szczerość wobec pracowników, pokazując i wyjaśniając im, że kierownictwo zrobi wszystko, co w swojej mocy, aby utrzymać pracę. Spotkania te powinny również zachęcić ich do podjęcia działań i dołożenia wszelkich starań, aby spróbować poprawić sytuację.
- Jeśli zwolnienie nastąpiło z powodów osobistych, warto skorzystać z sesji informacji zwrotnych lub oceny wydajności, aby ostrzec pracownika, że nie zapewnia on oczekiwanych rezultatów lub że kierownictwo jest niezadowolone z pracy pracownika. To spotkanie uświadomi problem i da szansę na naprawienie sytuacji oraz utrzymanie pracy. Jeśli po tym ostrzeżeniu sytuacja się nie poprawi, pracownicy będą już wiedzieć, czego się spodziewać.
Radzenie sobie ze zwolnieniem
Problem: Jako pracodawca, jak można zwolnić pracownika z szacunkiem i bez łamania prawa pracy? Jako pracownik, jak można zaakceptować i poradzić sobie ze zwolnieniem?
Zastosowania: Kiedy zarówno kierownik, jak i pracownik są w stanie zareagować konstruktywnie, będą mogli zakończyć swoją relację na najlepszych możliwych warunkach.
Kontekst zawodowy: zarządzanie, zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie konfliktami, relacje zawodowe.
Często zadawane pytania[3]:
- Kiedy mam powiedzieć pracownikowi, że planuję go zwolnić?
- Jakie kroki powinienem wykonać zwalniając pracownika?
- Jaki ton powinienem przyjąć, aby kogoś uprzejmie odprawić?
- Co tak naprawdę tracimy, gdy zostajemy zwolnieni?
- Jak mogę się podnieść na duchu i zmienić swoje zwolnienie w nowy początek?
- Jak powinienem zareagować na niesłuszne zwolnienie?
- Jak mam porozmawiać o moim zwolnieniu podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
Jakie są prawne konsekwencje zwolnień?
Zwolnienia mogą mieć miejsce w każdej organizacji i w każdej branży. Jednak przepisy dotyczące zwolnień różnią się znacznie na arenie międzynarodowej. Przepisy i zasady firmy dotyczące zwolnień są złożone. Różne formy statusu pracownika - takie jak zwolniony kontra niezwolniony lub związek kontra brak związku - zwiększają tę złożoność. Ogólna świadomość tych implikacji może pomóc we właściwym procesie zwalniania pracowników.
Kierownictwo powinno zawsze dokładnie przestrzegać zasad swojej firmy dotyczących zwolnień i zasięgać porady prawnej od wewnętrznego lub zewnętrznego radcy prawnego. Niedbałe postępowanie w sprawie zwolnienia może skutkować pozwem o bezprawne zwolnienie z pracy, więc należy pozwolić, aby dział prawny firmy poprowadził kierownika przez każdy etap[4].
Możliwe przyczyny zwolnienia
Pracownik zobligowany jest do przestrzegania wyznaczonych przez firmę zasad jak również przyjętych norm społecznych. W momencie kiedy pracownik nie przestrzega regulaminu przedsiębiorstwa, ponosi odpowiednie konsekwencje.
Najczęstsze powody zwolnienia pracownika to[5]:
- zwolnienie z pracy za wykroczenie: nieobecność i spanie w pracy,
- zwolnienie za wykroczenie: niesubordynacja,
- zwolnienie z pracy za wykroczenie: molestowanie seksualne,
- zakończenie okresu próbnego,
- słaba wydajność,
- redukcja działu,
- ograniczenie liczby pracowników,
- zwolnienie za porozumieniem stron.
Przypisy
Zwalnianie pracowników — artykuły polecane |
Koła jakości — Rotacja na stanowiskach pracy — Zasady negocjacji — Ryzyko kadrowe — Mediacja — Przesunięcia wewnętrzne — Struktura promienista — Plan awaryjny — Typowe błędy kierownictwa |
Bibliografia
- 50Minutes.com, (2017), Dealing with Dismissal: Practical advice for employers and employees, 50Minutes.com, s. 2-20
- Harvard Business School Press, Harvard Business School Publishing Corporation, (2007), Dismissing an Employee: Expert Solutions to Everyday Challenges, Harvard Business School Press, s. 9
- Teng L. S., Dar O. L., (2018), Employee Dismissal: Practical Solutions for Employers, Partridge Publishing Singapore, s. 2-89
Autor: Oliwia Książek