Świadczenie wychowawcze: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 57: | Linia 57: | ||
* (2018) [https://scholar.google.pl/scholar?hl=pl&lr=lang_pl&as_sdt=0%2C5&as_vis=1&q=%C5%9Bwiadczenie+wychowawcze&btnG= ''Rodzina 500+''] Ministerstwo Rodziny, pracy i Polityki Społecznej | * (2018) [https://scholar.google.pl/scholar?hl=pl&lr=lang_pl&as_sdt=0%2C5&as_vis=1&q=%C5%9Bwiadczenie+wychowawcze&btnG= ''Rodzina 500+''] Ministerstwo Rodziny, pracy i Polityki Społecznej | ||
* Frątczak E. (red.) (2007) ''Regulacje prawne w odniesieniu do zjawisk i procesów demograficznych. Wybrane akty prawne regulujące świadczenia na rzecz dzieci i rodziny – polityka społeczna polska, wybrane lata 1945 – 2006'' "Zeszyt Naukowy Sekcji Analiz Demograficznych”, nr 17 | * Frątczak E. (red.) (2007) ''Regulacje prawne w odniesieniu do zjawisk i procesów demograficznych. Wybrane akty prawne regulujące świadczenia na rzecz dzieci i rodziny – polityka społeczna polska, wybrane lata 1945 – 2006'' "Zeszyt Naukowy Sekcji Analiz Demograficznych”, nr 17 | ||
* [ | * [https://mops.wejherowo.pl/500-plus-swiadczenie-wychowawcze/ ''500 Plus''] "MOPS Wejherowo” [dostęp 2018-11-06] | ||
* [https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/skorzystaj-z-programu-rodzina-500 ''Skorzystaj z programu Rodzina 500+''] "Ministerstwo Cyfryzacji” [dostęp 2018-11-06] | * [https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/skorzystaj-z-programu-rodzina-500 ''Skorzystaj z programu Rodzina 500+''] "Ministerstwo Cyfryzacji” [dostęp 2018-11-06] | ||
* Ruzik-Sierdzińska A. (2017) ''Czy program "Rodzina 500+” wywołał efekt na rynku pracy'', Instytut Obywatelski. Analiza 2017/15 | * Ruzik-Sierdzińska A. (2017) ''Czy program "Rodzina 500+” wywołał efekt na rynku pracy'', Instytut Obywatelski. Analiza 2017/15 | ||
* Szelewa D. (2014) [ | * Szelewa D. (2014) [https://library.fes.de/pdf-files/bueros/warschau/11374.pdf ''Polityka wobec rodziny i rodzicielstwa w polsce: w pułapce konserwatyzmu?''], wyd. Friedrich-Ebert-Stiftung, Warszawa | ||
* Uścińska G. (2007) ''Koordynacja świadczeń rodzinnych w regulacjach wspólnotowych'', "Polityka Społeczna”, nr 8 | * Uścińska G. (2007) ''Koordynacja świadczeń rodzinnych w regulacjach wspólnotowych'', "Polityka Społeczna”, nr 8 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Wersja z 20:36, 29 paź 2023
Świadczenie wychowawcze |
---|
Polecane artykuły |
Świadczenie wychowawcze – to świadczenie, które kierowane jest do rodzin mających na utrzymaniu dzieci, natomiast jego celem jest częściowe pokrycie wydatków związanych z wychowywaniem dziecka (także tych dotyczących opieki sprawowanej nad nim i zaspokojeniem potrzeb życiowych dziecka). Świadczenie przysługuje matce, ojcu, opiekunowi faktycznemu dziecka albo opiekunowi prawnemu dziecka do ukończenia przez dziecko 18. roku życia [1].
Zasady przyznawania świadczenia
Komu przysługuje
Świadczenie wychowawcze wypłacane jest:
- obywatelom polskim oraz cudzoziemcom,
- bez względu na dochody w wysokości 500 zł miesięcznie na drugie i kolejne dziecko,
- do dnia ukończenia przez dziecko 18. roku życia,
- na pierwsze dziecko w wysokości 500 zł miesięcznie, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 800,00 zł., a jeśli członkiem rodziny jest dziecko niepełnosprawne – jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 1 200,00 zł.
- kwota świadczenia wychowawczego przysługuje za niepełny miesiąc w przypadku:
- urodzenia dziecka,
- ukończenia przez dziecko 18. roku życia lub
- gdy dziecko (zgodnie z orzeczeniem sądu) jest pod opieką naprzemienną obydwojga rodziców rozwiedzionych, żyjących w separacji lub żyjących w rozłączeniu [2].
Kiedy nie przysługuje
Świadczenie wychowawcze nie przysługuje, gdy:
- dziecko pozostaje w związku małżeńskim,
- dziecko zostało umieszczone w placówce, która zapewnia całodobowe utrzymanie albo w pieczy zastępczej,
- członkowi rodziny przysługuje za granicą na dziecko świadczenie o podobnym charakterze do świadczenia wychowawczego, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej,
- pełnoletnie dziecko ma ustalone prawo do świadczenia wychowawczego na własne dziecko,
- osobie samotnie wychowującej dziecko nie zostało ustalone, na rzecz tego dziecka od jego rodzica, świadczenie alimentacyjne na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, chyba że:
- ojciec dziecka nie jest znany
- drugie z rodziców dziecka nie żyje,
- powództwo o ustalenie świadczenia alimentacyjnego od drugiego z rodziców zostało oddalone,
- dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu, jest pod opieką naprzemienną obojga rodziców sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach,
- sąd zobowiązał jedno z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania dziecka i nie zobowiązał drugiego z rodziców do świadczenia alimentacyjnego na rzecz tego dziecka. [3]
Wypłacanie świadczenia
Świadczenie wychowawcze jest realizowane w gminach, natomiast w sprawach, w których stosowane są przepisy unijne o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, świadczenie realizowane jest przez marszałków województw. Wybór optymalnych rozwiązań organizacyjnych w gminach, które zapewnią prawidłową i terminową realizację świadczenia wychowawczego, należeć będzie do wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Podobnie jak w wypadku świadczeń rodzinnych, świadczenie wychowawcze będzie mogło być realizowane w danej gminie w:
- urzędzie gminy/miasta
- wyodrębnionej komórce organizacyjnej w ośrodku pomocy społecznej
- innej jednostce organizacyjnej w danej gminie np. w funkcjonujących już w wielu miastach w Polsce specjalnych centrach utworzonych do realizacji świadczeń socjalnych. [4]
Świadczenie socjalne w UE
Jeśli rodzic przebywa w innym państwie UE i tam złoży wniosek dotyczący świadczenia rodzinnego, tamtejszy organ ma poinformować o tym fakcie właściwego marszałka województwa w Polsce. Ten zaś otrzymane informacje ma przekazać do właściwej gminy. Mechanizm ten funkcjonuje w zakresie świadczeń rodzinnych od momentu dołączenia Polski do UE (tj. od ponad 11 lat). System ten eliminuje sytuacje jednoczesnego pobierania świadczeń w więcej niż jednym kraju [5].
Przypisy
Bibliografia
- (2018) Rodzina 500+ Ministerstwo Rodziny, pracy i Polityki Społecznej
- Frątczak E. (red.) (2007) Regulacje prawne w odniesieniu do zjawisk i procesów demograficznych. Wybrane akty prawne regulujące świadczenia na rzecz dzieci i rodziny – polityka społeczna polska, wybrane lata 1945 – 2006 "Zeszyt Naukowy Sekcji Analiz Demograficznych”, nr 17
- 500 Plus "MOPS Wejherowo” [dostęp 2018-11-06]
- Skorzystaj z programu Rodzina 500+ "Ministerstwo Cyfryzacji” [dostęp 2018-11-06]
- Ruzik-Sierdzińska A. (2017) Czy program "Rodzina 500+” wywołał efekt na rynku pracy, Instytut Obywatelski. Analiza 2017/15
- Szelewa D. (2014) Polityka wobec rodziny i rodzicielstwa w polsce: w pułapce konserwatyzmu?, wyd. Friedrich-Ebert-Stiftung, Warszawa
- Uścińska G. (2007) Koordynacja świadczeń rodzinnych w regulacjach wspólnotowych, "Polityka Społeczna”, nr 8
Autor: Paulina Marszałek