Trening interpersonalny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (Dodanie MetaData Description)
Linia 74: Linia 74:
{{a|Jakub Hamerlak}}
{{a|Jakub Hamerlak}}
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
{{#metamaster:description|Trening interpersonalny - intensywny rozwój osobisty przez doświadczenie z innymi. Doskonalenie umiejętności budowania relacji. Dla profesjonalistów pracujących z ludźmi. Przekaz informacji zwrotnych kluczowy.}}

Wersja z 07:07, 14 paź 2023

Trening interpersonalny
Polecane artykuły


Trening interpersonalny jest to metoda intensywnego rozwoju osobistego poprzez doświadczenie interpersonalne, czyli bycie z innymi ludźmi. Trening opiera się na procesie grupowym, którego celem jest stworzenie warunków do rozwoju umiejętności potrzebnych w budowaniu relacji z innymi. Taka forma treningu szczególnie polecana jest profesjonalistom, którzy zamierzają pracować z ludźmi. Doświadczenia interpersonalne to całość:

  • wrażeń,
  • uczuć,
  • spostrzeżeń,
  • wyobrażeń,
  • myśli,
  • doznań somatycznych

pojawiających się w człowieku w trakcie jego spotkań z innymi ludźmi. Doświadczenia interpersonalne kształtują właściwości indywidualne oraz sposób życia. Jednym z najważniejszych momentów w czasie trwania treningu interpersonalnego jest przekazywanie informacji zwrotnych, czyli wzajemne komunikowanie informacji o nieobiektywnych reakcjach jednej osoby na postępowanie drugiej osoby. Poprzez uzyskiwanie takich informacji uczestnik treningu interpersonalnego dowiaduje się, jak jest odbierany przez innych ludzi w konkretnych sytuacjach, które wystąpiły w trakcie trwania treningu. [1].

Historia

W roku 1946 w Connecticut przeprowadzono pierwsze warsztaty grupowe dla kadry kierowniczej programów finansowanych przez rząd USA. Warsztaty te były prowadzone przez współpracowników Kurta Lewina- słynnego psychologa. Warsztaty te były prowadzone w formie seminariów, wykładów a także spotkań w grupach, podczas których omawiane były problemy uczestników napotkane w pracy. Początkowo trening ten był wykorzystywany do szkolenia kierowników, psychologów i innych ludzi, którzy profesjonalnie zajmowali się pracą z innymi ludźmi [2]. Nazwa "trening interpersonalny" została stworzona przez Jerzego Mellibrude w w 1969 roku. [3].

Rodzaje grup

Równolegle rozwijały się dwa kierunki treningu interpersonalnego:

  • "Grupy T" (training group)

Głównym celem było wyrabianie umiejętności członków grupy natomiast zaobserwowano, że dodatkowym rezultatem treningów był wzrost zaufania do ludzi, zwiększenie poczucia własnej wartości oraz elastyczności zachowania.

  • "Grupy spotkaniowe"

Głównym celem treningów był wzrost zaufania do ludzi, zwiększenie poczucia własnej wartości oraz inne cele, które w "grupach T" były uznane jako niespecyficzne konsekwencje uczestniczenia w treningach.[4]

Cechy treningu interpersonalnego

  • Wyraźny punkt podania norm pracy grupowej,
  • Wyraźny punkt zawarcia kontraktu,
  • Trening powinien trwać 40 godzin.
  • Trening skierowany jest do ludzi zdrowych więc nie jest on terapią.

W grupie treningowej po jakimś czasie wyłania się specyficzny dla treningu interpersonalnego zbiór norm i zwyczajów, czyli tak zwana kultura grupy treningowej, która odróżnia ją od innych rodzajów treningów psychologicznych[5].

Cele treningu interpersonalnego według Jerzego Mellibrudy

Według J. Mellibrudy [6]. jest pięć głównych celów treningu interpersonalnego:

  1. spostrzeganie i pojmowanie innych ludzi w trakcie kontaktów z innymi oraz i samego siebie,
  2. wyrażanie swoich myśli i uczuć,
  3. rozwiązywanie problemów i konfliktów międzyludzkich,
  4. udzielania i przyjmowania wsparcia psychologicznego
  5. kształcenie się w oparciu o doświadczenia osobiste.

Trener

Wspólnym pierwiastkiem prawie wszystkich grup treningowych jest obecność osoby profesjonalnej przygotowanej do prowadzenia treningu interpersonalnego nazywanej trenerem. Przygotowanie trenera powinno obejmować oprócz wykształcenia psychologicznego, doświadczenie jako:

  • uczestnika,
  • obserwatora,
  • asystenta innego trenera.

Bibliografia

Przypisy

  1. Mellibruda J. (2018) Instytut Psychologii Zdrowia, Trening interpersonalny- wprowadzenie)
  2. Jedliński K. (red) (2008) Trening interpersonalny, WAB, Warszawa
  3. Mellibruda J. (2018) Instytut Psychologii Zdrowia, Trening interpersonalny- wprowadzenie)
  4. Jedliński K. (red) (2008) Trening interpersonalny, WAB, Warszawa
  5. Jedliński K. (red) (2008) Trening interpersonalny, WAB, Warszawa
  6. Mellibruda J. (2018) Instytut Psychologii Zdrowia, Trening interpersonalny- wprowadzenie)

Autor: Jakub Hamerlak