Efekt uboczny: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 29: | Linia 29: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Ziarko, J., Walas-Trębacz, J. (red.). (2010). | * Ziarko, J., Walas-Trębacz, J. (red.). (2010). ''[https://repozytorium.ka.edu.pl/bitstream/handle/11315/13786/ZIARKO_WALAS-TREBACZ_Podstawy_zarzadzania_kryzysowego_cz1_2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y Podstawy zarządzania kryzysowego cz. I: Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej]''. Oficyna Wydawnicza AFM Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne Sp. z oo. | ||
* Zaręba, M. | * Zaręba, M. ''Współczesna filozofia działania: działania o podwójnym skutku'' 3800-WFD21-S. | ||
* Dukiewicz, Tomasz, and Henryk Spustek. | * Dukiewicz, Tomasz, and Henryk Spustek. ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-f32c64ea-012c-4e92-b34d-7c98b4b4a47f/content/partDownload/43a9ecd6-2c98-3cff-ba22-1dbedbd74e21 Informacja w zarządzaniu strategicznym.]'' Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska 92 (2016): 61-71. | ||
[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]] | [[Kategoria:Pojęcia podstawowe]] | ||
[[Kategoria:Podejmowanie decyzji]] | [[Kategoria:Podejmowanie decyzji]] | ||
{{a|Krzysztof Woźniak}} | {{a|Krzysztof Woźniak}} |
Wersja z 10:32, 19 sty 2023
Efekt uboczny jest nieplanowanym rezultatem, który pojawia się jako efekt celowego działania lub decyzji podejmowanych przez kierowników. W zarządzaniu organizacjami oznacza to, że działania realizowane przez pracowników lub decyzje podejmowane przez kierownictwo mają nieoczekiwane konsekwencje. Zagadnienie efektów ubocznych najczęściej rozpatrywane jest z medycznego punktu widzenia, gdzie analizie poddaje się efekty uboczne różnego rodzaju procedur medycznych czy środków farmakologicznych.
Przykłady z obszaru zarządzania
Przykłady efektu ubocznego z obszaru zarządzania organizacjami:
- Wprowadzenie systemu motywacyjnego opartego na premiach finansowych, który miał zwiększyć produktywność pracowników, ale jednocześnie spowodował zwiększenie napięcia między nimi.
- Przeniesienie produkcji do tańszych krajów, aby obniżyć koszty, spowodowało utratę pracy przez pracowników w kraju macierzystym.
- Wprowadzenie nowych technologii, które miały usprawnić procesy, jednocześnie spowodowały trudności dla pracowników w nauce nowych umiejętności.
Skutki efektów ubocznych
Pozytywne efekty uboczne decyzji to te, które przynoszą korzyści dla organizacji i jej interesariuszy, takie jak wzrost zysku, poprawa jakości usług czy zwiększenie zadowolenia klientów. Natomiast negatywne efekty uboczne decyzji to te, które powodują szkody dla organizacji i jej interesariuszy, takie jak obniżenie morale pracowników, utrata klientów czy negatywny wpływ na środowisko.
Ograniczanie negatywnych skutków efektów ubocznych
Aby minimalizować skutki efektów ubocznych w obszarze podejmowania decyzji, należy przestrzegać kilku zasad:
- Analizować skutki decyzji na różnych poziomach organizacji oraz ich wpływ na różne grupy interesariuszy, takie jak pracownicy, klienci, kontrahenci czy społeczność lokalną.
- Wdrażać zmiany wynikające z decyzji stopniowo, tak aby mieć czas na monitorowanie i korygowanie ewentualnych negatywnych skutków.
- Współpracować z interesariuszami, słuchać ich opinii i wykorzystywać ich wiedzę, aby mieć pełniejszy obraz potencjalnych skutków decyzji.
- Monitorować skutki decyzji i reagować na pojawiające się problemy, w razie potrzeby wprowadzać korekty.
- Opracowywać scenariusze awaryjne i przygotowywać plany działania na wypadek negatywnych skutków decyzji.
- Wdrażać systemy i procesy organizacyjne, które pozwalają na łatwe korygowanie działań i decyzji, celów i planów, narzędzi i zasobów.
- Regularnie analizować i oceniać skuteczność podejmowanych działań i na tej podstawie dokonywać dalszych zmian.
Wykorzystanie pozytywnych skutków efektów ubocznych
Efekty uboczne przynoszące skutki pozytywne powinny być identyfikowane, monitorowane a następnie wykorzystywane do celów korygowania działań i decyzji kierownictwa. Kierownik powinien w związku z tym:
- Analizować korzystne skutki decyzji na różnych poziomach organizacji oraz ich wpływ na różne grupy interesariuszy, takie jak pracownicy, klienci, kontrahenci czy społeczność lokalną.
- Stale monitorować skutki podejmowanych decyzji i działań oraz wykorzystywać szanse wynikające z korzystnych efektów ubocznych.
- Współpracować z interesariuszami, słuchać ich opinii i wykorzystywać ich wiedzę, aby mieć pełniejszy obraz potencjalnych skutków decyzji.
- Opracowywać plany działania na wypadek nieoczekiwanych pozytywnych rezultatów podejmowanych działań czy decyzji.
- Wdrażać systemy i procesy organizacyjne, które pozwalają na szybkie reagowanie na pojawiające się szanse i okazje.
Bibliografia
- Ziarko, J., Walas-Trębacz, J. (red.). (2010). Podstawy zarządzania kryzysowego cz. I: Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej. Oficyna Wydawnicza AFM Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne Sp. z oo.
- Zaręba, M. Współczesna filozofia działania: działania o podwójnym skutku 3800-WFD21-S.
- Dukiewicz, Tomasz, and Henryk Spustek. Informacja w zarządzaniu strategicznym. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska 92 (2016): 61-71.
Autor: Krzysztof Woźniak