Serwis: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
Etymologia słowa '''serwis''' jest różnoraka i może być rozpatrywana pod różnymi względami znaczeniowymi. Poniżej zamieszczono sześć znaczeń omawianego słowa:
Etymologia słowa '''serwis''' jest różnoraka i może być rozpatrywana pod różnymi względami znaczeniowymi. Poniżej zamieszczono pięć znaczeń omawianego słowa:
# Serwis stołowy
# Serwis stołowy
# Serwis internetowy
# Serwis internetowy

Wersja z 19:05, 15 kwi 2022

Etymologia słowa serwis jest różnoraka i może być rozpatrywana pod różnymi względami znaczeniowymi. Poniżej zamieszczono pięć znaczeń omawianego słowa:

  1. Serwis stołowy
  2. Serwis internetowy
  3. Serwis informacyjny
  4. Serwis techniczny
  5. Serwis, serw

Serwis internetowy

Serwis internetowy, witryna internetowa (ang. website) – zbiór powiązanych ze sobą, w celu zwiększenia funkcjonalności, stron internetowych i innych dokumentów udostępnianych w internecie z jednego adresu www. Serwisy internetowe, poza treścią statyczną, często mają sekcję wiadomości oraz oferują możliwość logowania się i zapamiętywania preferencji odbiorców w celu dostosowania treści do indywidualnych upodobań. W serwisie mogą występować obiekty interaktywne, na przykład formularze, aplikacje. Serwisy mogą być tematyczne, a więc poświęcone jednej dziedzinie lub kwestii, albo ogólne[1].

Serwis informacyjny

Serwis informacyjny to zakres działań związanych z obsługą pakietu informacji (w tym wypadku przechowywanie, przetwarzanie oraz dostarczanie). Zasoby te tworzone są zarówno na podstawie tradycyjnych źródeł informacji (np. książek lub czasopism) jak również tych elektronicznych (np. stron www). Serwis informacyjny rozumiany jako wyłącznie wirtualny jest z kolei moderowany elektronicznie w czasie rzeczywistym, natomiast użytkownik urządzenia skomunikowanego z technologią internetową, korzysta z zasobów lub komunikuje zapotrzebowanie na dany rodzaj informacji o dowolnej porze oraz bez konieczności fizycznej obecności w miejscu udostępniania zasobów [2].

Serwis techniczny

Serwis techniczny to inaczej obsługa techniczna, a także zespół, dział wyodrębniony do wykonywania tej obsługi. Może oznaczać m.in. naprawę, np. serwis gwarancyjny, serwis samochodów.

Serwis, serw

Serwis, serw - wprowadzenie piłki lub lotki do gry, występujące w wielu dyscyplinach sportowych (m.in. w siatkówce, tenisie, tenisie stołowym badmintonie). Wykonuje się ją na początku gry i po każdej zmianie punktów (z wyjątkiem ostatniego zdobytego punktu)[3].

Serwis stołowy

Serwis stołowy (fr. service de table) to komplet naczyń zastawy stołowej wykonany z tego samego materiału, o jednolitej formie i zdobieniach. Największy kunszt w wytwarzaniu bogato zdobionych serwisów porcelanowych osiągnięto w XVIII wieku. Wówczas to często, obok samych naczyń, w skład serwisu wchodziły różne ozdoby stołu takie jak figurki, wazoniki, świeczniki, serwetniki czy koszyczki ceramiczne[4].

Serwis, jako usługa i działania marketingowe

Marketing można podzielić na:

  • marketing towarów,
  • marketing usług.

Oprócz towarów i usług, marketer wprowadza na rynek osiem innych podmiotów, takich jak:

  • wydarzenia,
  • doświadczenia,
  • osoby,
  • miejsca,
  • nieruchomości,
  • organizacje,
  • informacje,
  • idee,

Mimo to, zazwyczaj łączy się je razem i powszechnie nazywa towarami i usługami. Marketing usług zasadniczo zajmuje się produktami, które mają charakter niematerialny. Usługi powstają w wyniku bezpośredniej interakcji między usługodawcą a klientem. Usługa to dowolna czynność lub korzyść, którą jedna strona może zaoferować drugiej, która jest zasadniczo niematerialna i nie prowadzi do powstania własności czegokolwiek. Jej wytworzenie może, ale nie musi, być powiązane z produktem fizycznym. Usługi, to działalność gospodarcza, która tworzy wartość i zapewnia korzyści klientom w określonym czasie i miejscu w wyniku wywołania pożądanej zmiany u odbiorcy usługi lub w jego imieniu. Biznes usługowy to taki, w którym postrzegana wartość oferty dla nabywcy jest w dużej mierze określana przez świadczone mu usługi, a nie oferowane produkty. Obejmuje to działalność związaną z wszelkimi usługami niematerialnymi świadczonymi na rzecz klienta. Niektóre z usług materialnych, w których klientowi dostarczane są zarówno towary, jak i usługi, takie jak restauracje czy supermarkety, również wchodzą w zakres marketingu usług. Spektrum usług waha się pomiędzy stopniem niematerialności i namacalności oferty dostarczanej użytkownikowi. Niektóre oferty są wyraźnie usługami, np. oglądanie filmu, wystawy sztuki czy zawodów sportowych. Niektóre z ofert usługowych zawierają także komponent produktowy, np. zakup soczewek kontaktowych wymaga odpowiedniego badania wzroku i oceny parametrów widzenia, co stanowi ofertę usługową w tym procesie. Usługi są w całości lub w większości materialne. W niektórych przypadkach nie ma fizycznych dowodów na to, że transakcja miała miejsce, ale praca wykonana w celu jej przeprowadzenia jest materialna. Jako przykład można podać usługę świadczoną przez adwokata w zakresie przygotowania dokumentu testamentu jego klienta, ponieważ materialność może być postrzegana jako fizyczny dowód przygotowania dokumentu, natomiast praca mózgu wykonana w celu jego przygotowania może być niematerialna. Nierozłączność nabywcy i usługodawcy można zauważyć przy wielu okazjach podczas projektowania i świadczenia usług. Nazywa się to symultanicznością. Usług nie można przechowywać, magazynować ani w inny sposób utrzymywać w gotowości przez jakiś czas, gdy popyt na nie jest wysoki. Usługi są również wrażliwe na czas, ponieważ nie można ich zamawiać z wyprzedzeniem. Usługi są w dużej mierze zależne od potrzeb i wymagają natychmiastowej uwagi lub dostarczenia klientowi[5].

Przypisy

  1. Dębski J., Paszkiewicz D. (2013), Dostępność serwisów internetowych, Warszawa
  2. Piotrowska E., Zając R. M., Wirtualne serwisy informacyjne w bibliotekach naukowych, Akademia Pedagogiczna w Krakowie
  3. Dutkowski Z., Ewolucja przepisów, [w:] Jan Lis (red.), T – jak tenis, wyd. I, Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 2013, s. 25
  4. Słownik terminologiczny sztuk pięknych pod red. Stefana Kozakiewicza, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2015
  5. Rogoziński K. (2012), Definicja usługi i to, co poniżej, Ekonomiczne Problemy Usług nr 95, s. 56

Bibliografia

  • Dębski J., Paszkiewicz D. (2013), Dostępność serwisów internetowych, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa
  • Dutkowski Z. (2013), Ewolucja przepisów, [w:] Jan Lis (red.), T – jak tenis, wyd. I, Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza
  • Fabisiak L. (2012), Metoda oceny użyteczności serwisów internetowych, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Piotrowska E., Zając R. M. (2022), Wirtualne serwisy informacyjne w bibliotekach naukowych, Akademia Pedagogiczna w Krakowie
  • Rogoziński K. (2012), Definicja usługi i to, co poniżej, Ekonomiczne Problemy Usług nr 95
  • Słownik terminologiczny sztuk pięknych pod red. Stefana Kozakiewicza (2015), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa

Autor: Joanna Żak