Zwalnianie pracowników: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 5: | Linia 5: | ||
==Przygotowanie do zwolnienia== | ==Przygotowanie do zwolnienia== | ||
Rolą menadżera jest przygotowanie pracowników poprzez poinformowanie ich z wyprzedzeniem, gdy na horyzoncie pojawią się możliwe zwolnienia. | Rolą menadżera jest przygotowanie pracowników poprzez poinformowanie ich z wyprzedzeniem, gdy na horyzoncie pojawią się możliwe zwolnienia. | ||
* Jeśli zwolnienia są spowodowane przyczynami ekonomicznymi, warto zorganizować spotkanie informacyjne na temat aktualnej sytuacji firmy, aby uświadomić pracownikom ryzyko. Należy jednak unikać tworzenia atmosfery strachu w firmie, ponieważ spowoduje to napięcia i rywalizację w zespołach. Należy zachować szczerość wobec pracowników, pokazując i wyjaśniając im, że kierownictwo zrobi wszystko, co w swojej mocy, aby utrzymać pracę. Spotkania te powinny również zachęcić ich do podjęcia działań i dołożenia wszelkich starań, aby spróbować poprawić sytuację. | * Jeśli zwolnienia są spowodowane przyczynami '''ekonomicznymi''', warto zorganizować spotkanie informacyjne na temat aktualnej sytuacji firmy, aby uświadomić pracownikom ryzyko. Należy jednak unikać tworzenia atmosfery strachu w firmie, ponieważ spowoduje to napięcia i rywalizację w zespołach. Należy zachować szczerość wobec pracowników, pokazując i wyjaśniając im, że kierownictwo zrobi wszystko, co w swojej mocy, aby utrzymać pracę. Spotkania te powinny również zachęcić ich do podjęcia działań i dołożenia wszelkich starań, aby spróbować poprawić sytuację. | ||
* Jeśli zwolnienie nastąpiło z powodów osobistych, warto skorzystać z sesji informacji zwrotnych lub oceny wydajności, aby ostrzec pracownika, że nie zapewnia on oczekiwanych rezultatów lub że kierownictwo jest niezadowolone z pracy pracownika. To spotkanie uświadomi problem i da szansę na naprawienie sytuacji oraz utrzymanie pracy. Jeśli po tym ostrzeżeniu sytuacja się nie poprawi, pracownicy będą już wiedzieć, czego się spodziewać<ref>(50Minutes.com, 2017, s. 2-20)</ref>. | * Jeśli zwolnienie nastąpiło z '''powodów osobistych''', warto skorzystać z sesji informacji zwrotnych lub oceny wydajności, aby ostrzec pracownika, że nie zapewnia on oczekiwanych rezultatów lub że kierownictwo jest niezadowolone z pracy pracownika. To spotkanie uświadomi problem i da szansę na naprawienie sytuacji oraz utrzymanie pracy. Jeśli po tym ostrzeżeniu sytuacja się nie poprawi, pracownicy będą już wiedzieć, czego się spodziewać<ref>(50Minutes.com, 2017, s. 2-20)</ref>. | ||
==Jakie są prawne konsekwencje zwolnień?== | |||
Zwolnienia mogą mieć miejsce w każdej organizacji i w każdej branży. Jednak przepisy dotyczące zwolnień różnią się znacznie na arenie międzynarodowej. Przepisy i zasady firmy dotyczące zwolnień są złożone. Różne formy statusu pracownika – takie jak zwolniony kontra niezwolniony lub związek kontra brak związku – zwiększają tę złożoność. Ogólna świadomość tych implikacji może pomóc we właściwym procesie zwalniania pracowników. | |||
Kierownictwo powinno zawsze dokładnie przestrzegać zasad swojej firmy dotyczących zwolnień i zasięgać porady prawnej od wewnętrznego lub zewnętrznego radcy prawnego. Niedbałe postępowanie w sprawie zwolnienia może skutkować pozwem o bezprawne zwolnienie z pracy, więc należy pozwolić, aby dział prawny firmy poprowadził kierownika przez każdy etap. | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 12: | Linia 17: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* 50Minutes.com, (2017), ''[https://books.google.pl/books?id=rJgwDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Dismissal+of+employees&hl=pl&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=Dismissal%20of%20employees&f=false Dealing with Dismissal: Practical advice for employers and employees]'', 50Minutes.com, s. 2-20 | * 50Minutes.com, (2017), ''[https://books.google.pl/books?id=rJgwDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Dismissal+of+employees&hl=pl&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=Dismissal%20of%20employees&f=false Dealing with Dismissal: Practical advice for employers and employees]'', 50Minutes.com, s. 2-20, | ||
* Harvard Business School Press, Harvard Business School Publishing Corporation, (2007), ''[https://books.google.pl/books?id=bpWVi7XGqFEC&printsec=frontcover&dq=Dismissal+of+employees&hl=pl&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=Dismissal%20of%20employees&f=false Dismissing an Employee: Expert Solutions to Everyday Challenges]'', Harvard Business School Press, s. 9 |
Wersja z 20:35, 3 kwi 2022
Zwalnianie pracowników — proces polegający na rozwiązaniu współpracy między pracownikiem a pracodawcą.
We współczesnym świecie biznesu, w którym firmy muszą nieustannie ewoluować, aby radzić sobie z kryzysami gospodarczymi, innowacjami technologicznymi i zwiększoną konkurencją, bezpieczeństwo pracy nie jest gwarantem, a zwolnienia są niestety coraz powszechniejsze. Nieostrożne prowadzenie tego procesu może mieć poważne konsekwencje zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika takie jak pogorszenie atmosfery i stosunków pracy w firmie oraz depresję ze strony osoby, która została zwolniona[1].
Przygotowanie do zwolnienia
Rolą menadżera jest przygotowanie pracowników poprzez poinformowanie ich z wyprzedzeniem, gdy na horyzoncie pojawią się możliwe zwolnienia.
- Jeśli zwolnienia są spowodowane przyczynami ekonomicznymi, warto zorganizować spotkanie informacyjne na temat aktualnej sytuacji firmy, aby uświadomić pracownikom ryzyko. Należy jednak unikać tworzenia atmosfery strachu w firmie, ponieważ spowoduje to napięcia i rywalizację w zespołach. Należy zachować szczerość wobec pracowników, pokazując i wyjaśniając im, że kierownictwo zrobi wszystko, co w swojej mocy, aby utrzymać pracę. Spotkania te powinny również zachęcić ich do podjęcia działań i dołożenia wszelkich starań, aby spróbować poprawić sytuację.
- Jeśli zwolnienie nastąpiło z powodów osobistych, warto skorzystać z sesji informacji zwrotnych lub oceny wydajności, aby ostrzec pracownika, że nie zapewnia on oczekiwanych rezultatów lub że kierownictwo jest niezadowolone z pracy pracownika. To spotkanie uświadomi problem i da szansę na naprawienie sytuacji oraz utrzymanie pracy. Jeśli po tym ostrzeżeniu sytuacja się nie poprawi, pracownicy będą już wiedzieć, czego się spodziewać[2].
Jakie są prawne konsekwencje zwolnień?
Zwolnienia mogą mieć miejsce w każdej organizacji i w każdej branży. Jednak przepisy dotyczące zwolnień różnią się znacznie na arenie międzynarodowej. Przepisy i zasady firmy dotyczące zwolnień są złożone. Różne formy statusu pracownika – takie jak zwolniony kontra niezwolniony lub związek kontra brak związku – zwiększają tę złożoność. Ogólna świadomość tych implikacji może pomóc we właściwym procesie zwalniania pracowników.
Kierownictwo powinno zawsze dokładnie przestrzegać zasad swojej firmy dotyczących zwolnień i zasięgać porady prawnej od wewnętrznego lub zewnętrznego radcy prawnego. Niedbałe postępowanie w sprawie zwolnienia może skutkować pozwem o bezprawne zwolnienie z pracy, więc należy pozwolić, aby dział prawny firmy poprowadził kierownika przez każdy etap.
Przypisy
Bibliografia
- 50Minutes.com, (2017), Dealing with Dismissal: Practical advice for employers and employees, 50Minutes.com, s. 2-20,
- Harvard Business School Press, Harvard Business School Publishing Corporation, (2007), Dismissing an Employee: Expert Solutions to Everyday Challenges, Harvard Business School Press, s. 9