Funkcje logistyki: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 39: | Linia 39: | ||
* Zamkowska S.(2004) ''[https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:zK0matD69pIJ:https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/download/76624_1b230ec294953a66b78537170d6e4576+&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl Identyfikacja potrzeb i obszarów działań logistycznych w przedsiębiorstwie]'', Logistyka, nr 4 | * Zamkowska S.(2004) ''[https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:zK0matD69pIJ:https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/download/76624_1b230ec294953a66b78537170d6e4576+&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl Identyfikacja potrzeb i obszarów działań logistycznych w przedsiębiorstwie]'', Logistyka, nr 4 | ||
{{a|Szymon Uchto}} | {{a|Szymon Uchto}} | ||
[[Kategoria:Logistyka]] |
Wersja z 14:26, 2 kwi 2022
Koncepcja funkcjonowania logistyki związana jest z realizacją działań w nawiązaniu do zasady 7R, często traktowanej jako skonsolidowana definicja logistyki. Reguła 7R, inaczej określana jako 7W, koncentruje się na wskazaniu kluczowych determinant pozwalających na wyrażenie jej istoty. Zgodnie z podejściem, fundamentalnym celem funkcjonowania zakresu logistyki jest realizacja czynności pozwalających na dostarczenie (W. Harasima i in. 2018, s. 45):
- właściwego produktu
- właściwemu odbiorcy
- we właściwej ilości oraz jakości
- we właściwej cenie
- we właściwym czasie
- we właściwą lokalizację
Współczesna logistyka swoim zakresem funkcjonowania obejmuje szereg zróżnicowanych obszarów występujących w przedsiębiorstwach, dotyczących zarówno czynności produkcyjnych, magazynowych, transportowych oraz gospodarowania wytworzonymi odpadami. Uszczegóławiając, logistyka w przedsiębiorstwie wiąże się z(K. Ficoń 2004, s.37):
- prognostyką popytu
- organizacją produkcji
- planowaniem sprzedaży
- zarządzaniem procesami magazynowymi
- organizacją czynności transportowych
- zarządzaniem gospodarką odpadową
- organizacją przestrzenną obiektów
Cele logistyki
W nawiązaniu do obszarów funkcjonowania logistyki, należy wyróżnić główne oraz szczegółowe cele, realizowane przez logistykę. Odnosząc się do ogólnej definicji logistyki, wyrażonej również przez regułę 7R, jej główne funkcje wiążą się z (E. Gołembska 2009, s. 15):
- zsynchronizowaniem cyrkulacji materiałów niezbędnych do produkcji w obrębie przedsiębiorstwa oraz finalnych produktów przeznaczonych dla konsumenta,
- redukcją nakładów pieniężnych i czasowych przeznaczonych do synchronizacji niniejszego przepływu przy jednoczesnej maksymalizacji zysków przedsiębiorstwa,
- reorganizacji procesów logistycznych realizowanych w przedsiębiorstwie w celu dostosowania do maksymalnej realizacji obsługi klienta.
Ponadto, poza głównymi funkcjami logistyki, występują funkcje o charakterze szczegółowym, które w dokładniejszym stopniu nawiązują do zakresu jej funkcjonowania w przedsiębiorstwie. W ich obrębie należy wyróżnić koordynację rzeczowych przepływów materiałowych oraz usługowych, sterowanie oraz optymalizację zapasów niezbędnych do produkcji, organizację przepływów o charakterze informacyjno-decyzyjnym oraz zapewnienie bezpieczeństwa z zakresu infrastruktury procesów logistycznych (K. Ficoń 2004, s.35).
Działalność logistyczna
Realizacja wyróżnionych funkcji przy pomocy procesów logistycznych jest możliwa dzięki standaryzacji oraz optymalizacji działalności logistycznej, zgodnie z profilem działalności przedsiębiorstwa. W jej zakresie wyróżniono działalność o charakterze kluczowym oraz pomocniczym.
Jak wskazuje E. Gołembska, działalność kluczowa, czyli innymi słowy główna, związana jest z wystandaryzowaniem w przedsiębiorstwie produktów oraz usług, optymalizacją transportu, procesów magazynowych oraz sekwencją zamówień.
Z kolei działalność pomocnicza, stanowi wsparcie dla działalności głównej, uzupełniając ją oraz rozwijając, czego celem jest zapewnienie sprawności w całościowym funkcjonowaniu działalności logistycznej przedsiębiorstwa. W jej zakresie dochodzi do zapewnienia wsparcia produkcyjnego oraz dystrybucyjnego, stworzeniu profilu zaopatrzenia w przedsiębiorstwie oraz zapewnienia przepływów z zakresu informatyzacji (E. Gołembska 2009, s.16).
Bibliografia:
- Ficoń K. (2004), Zarys mikrologistyki, BEL Studio, Warszawa
- Gołembska E. (2009), Logistyka w gospodarce światowej, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa
- Harasima W. (red.) (2018), Determinanty nowoczesnego zarządzania, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa
- Niewiadomska M. (2019) Wykorzystanie systemów informatycznych w logistycznej działalności przedsiębiorstw , Studia i Prace WNEiZ US
- Skowronek Cz.(2015) Procesy logistyczne w działalności marketingowej przedsiębiorstwa, Annales H-Oecenomia
- Zamkowska S.(2004) Identyfikacja potrzeb i obszarów działań logistycznych w przedsiębiorstwie, Logistyka, nr 4
Autor: Szymon Uchto