Kontroler: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
'''Kontroler''' — jest to osoba, która zwykle zajmuje wysokie stanowisko w dziale finansów danego przedsiębiorstwa. Jego rola jest zależna od wielkości firmy, w której obejmuje stanowisko. Ma za zadanie nadzorować działania księgowości w sposób efektywny i według obowiązujących zasad rachunkowości. <ref>(Shim J.K., Siegel J.G., Dauber N., 2008, s. 1.03)</ref>. 
'''Kontroler''' — jest to osoba, która zwykle zajmuje wysokie stanowisko w dziale finansów danego przedsiębiorstwa. Jego rola jest zależna od wielkości firmy, w której obejmuje stanowisko. Ma za zadanie nadzorować działania księgowości w sposób efektywny i według obowiązujących zasad rachunkowości. <ref>(Shim J.K., Siegel J.G., Dauber N., 2008, s. 1.03)<ref>. 


==Zadania kontrolera==
==Zadania kontrolera==
Stanowisko kontrolera wiąże się z szeregiem funkcji związanych z płatnościami, fakturowaniem, nadzorowaniem sald na kontach oraz dbanie o sprawnym funkcjonowaniem działu finansowego. Czynności kontrolera można podzielić na sześć aspektów. Pierwsze cztery związane są z pracą każdego menadżera wyższego szczebla w przedsiębiorstwie. Ostatnie dwa są wyspecjalizowane względem stanowiska kontrolera i nie nawiązują do umiejętności menadżerskich<ref>(Roehl-Anderson J., Bragg S.M., 2004, s. 2-3)</ref>.  
Stanowisko kontrolera wiąże się z szeregiem funkcji związanych z płatnościami, fakturowaniem, nadzorowaniem sald na kontach oraz dbanie o sprawnym funkcjonowaniem działu finansowego. Czynności kontrolera można podzielić na sześć aspektów. Pierwsze cztery związane są z pracą każdego menadżera wyższego szczebla w przedsiębiorstwie. Ostatnie dwa są wyspecjalizowane względem stanowiska kontrolera i nie nawiązują do umiejętności menadżerskich<ref>(Roehl-Anderson J., Bragg S.M., 2004, s. 2-3)</ref>:
 
1. '''planowanie''' — tak jak w przypadku innych szefów działów, kontroler odpowiada za rozdzielenie obowiązków wśród swoich pracowników oraz wyznaczenie terminów ich wykonania. W dziale finansowym niesamowicie ważne jest wyznaczenie odpowiednich terminów przetwarzania transakcji i przygotowywanie sprawozdań finansowych;
 
2. '''organizowanie''' — kierownik działu odpowiada za pozyskanie dobrze wykwalifikowanego personelu i utrzymywanie świadczonego serwisu na wysokim poziomie. Dobre zorganizowanie wiąże się również z pozyskaniem niezbędnego sprzętu do wykonywania wszelkich powierzonych przez przełożonego zadań;
 
3. '''kierowanie''' — menadżer odpowiada za efektywną współpracę pracowników swojego działu, tak aby była ona efektywna i uporządkowana;
 
4. '''mierzenie''' — kontroler odpowiada za pomiar wydajności kluczowych aspektów funkcjonowania swojego działu, utrzymywanie standardów oraz wychwytywanie i korygowanie ewentualnych błędów;
 
5. '''analiza finansowa''' — zadaniem kontrolera jest odpowiadanie za analizę, interpretację i generowanie rekomendacji dotyczących wyników finansowych przedsiębiorstwa.  W celu dokładnego wykonania tych zadań niezbędna jest umiejętność komunikacji zarówno pod względem ustnym jak i pisemnym, tak aby wszelkie informacje przekazane przez kontrolera były skuteczne i zrozumiałe dla pozostałych członków zespołu czy zarządu;
 
6. '''analiza procesu''' — kontroler odpowiada za cykliczne analizy i ocenę wydajności każdego głównego procesu związany z transakcjami, jego celem jest sprawowanie ścisłej kontroli finansowej nad procesami oraz analizie ich kosztów w porównaniu ze skutecznością i wydajnością.




Linia 10: Linia 22:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
1. Shim J.K., Siegel J.G., Dauber N., (2008), ''Corporate controller's handbook of financial management'' 2008-2009, CCH, Chicago, s. 1.02-1.04,
1. Shim J.K., Siegel J.G., Dauber N., (2008), ''Corporate controller's handbook of financial management'' 2008-2009, CCH, Chicago, s. 1.02-1.04,
2. Roehl-Anderson J., Bragg S.M., (2004), The Controller's Function: The Work of the Managerial Accountant, John Wiley & Sons, s. 2-5
2. Roehl-Anderson J., Bragg S.M., (2004), The Controller's Function: The Work of the Managerial Accountant, John Wiley & Sons, s. 2-5

Wersja z 13:29, 26 mar 2022

Kontroler — jest to osoba, która zwykle zajmuje wysokie stanowisko w dziale finansów danego przedsiębiorstwa. Jego rola jest zależna od wielkości firmy, w której obejmuje stanowisko. Ma za zadanie nadzorować działania księgowości w sposób efektywny i według obowiązujących zasad rachunkowości. Błąd rozszerzenia cite: Brak znacznika zamykającego </ref> po otwartym znaczniku <ref>:

1. planowanie — tak jak w przypadku innych szefów działów, kontroler odpowiada za rozdzielenie obowiązków wśród swoich pracowników oraz wyznaczenie terminów ich wykonania. W dziale finansowym niesamowicie ważne jest wyznaczenie odpowiednich terminów przetwarzania transakcji i przygotowywanie sprawozdań finansowych;

2. organizowanie — kierownik działu odpowiada za pozyskanie dobrze wykwalifikowanego personelu i utrzymywanie świadczonego serwisu na wysokim poziomie. Dobre zorganizowanie wiąże się również z pozyskaniem niezbędnego sprzętu do wykonywania wszelkich powierzonych przez przełożonego zadań;

3. kierowanie — menadżer odpowiada za efektywną współpracę pracowników swojego działu, tak aby była ona efektywna i uporządkowana;

4. mierzenie — kontroler odpowiada za pomiar wydajności kluczowych aspektów funkcjonowania swojego działu, utrzymywanie standardów oraz wychwytywanie i korygowanie ewentualnych błędów;

5. analiza finansowa — zadaniem kontrolera jest odpowiadanie za analizę, interpretację i generowanie rekomendacji dotyczących wyników finansowych przedsiębiorstwa. W celu dokładnego wykonania tych zadań niezbędna jest umiejętność komunikacji zarówno pod względem ustnym jak i pisemnym, tak aby wszelkie informacje przekazane przez kontrolera były skuteczne i zrozumiałe dla pozostałych członków zespołu czy zarządu;

6. analiza procesu — kontroler odpowiada za cykliczne analizy i ocenę wydajności każdego głównego procesu związany z transakcjami, jego celem jest sprawowanie ścisłej kontroli finansowej nad procesami oraz analizie ich kosztów w porównaniu ze skutecznością i wydajnością.


Przypisy


Bibliografia

1. Shim J.K., Siegel J.G., Dauber N., (2008), Corporate controller's handbook of financial management 2008-2009, CCH, Chicago, s. 1.02-1.04,

2. Roehl-Anderson J., Bragg S.M., (2004), The Controller's Function: The Work of the Managerial Accountant, John Wiley & Sons, s. 2-5