Identyfikacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Identyfikacja''' jest to [[działanie]] polegające na pozyskiwaniu informacji i danych o określonym obiekcie (przedmiocie identyfikacji), które następnie mogą podlegać analizie diagnostycznej lub zgromadzeniu do celów archiwalnych.
|list1=
<ul>
<li>[[Proces gospodarczy]]</li>
<li>[[Identyfikacja procesów]]</li>
<li>[[Koncepcje zarządzania]]</li>
<li>[[Six sigma]]</li>
<li>[[Istota zarządzania przez jakość]]</li>
<li>[[Modelowanie procesów]]</li>
<li>[[System zarządzania przebiegiem procesów]]</li>
<li>[[Wymaganie, potrzeba, oczekiwanie]]</li>
<li>[[Modelowanie]]</li>
</ul>
}}


 
Identyfikacja to także możliwość odróżnienia wyrobu za pomocą pewnych cech (oznaczeń) podczas procesu realizacji wyrobu. Identyfikacja wyrobu jest jednym z wielu wymagań, które [[organizacja]] wdrażająca i utrzymująca [[system zarządzania]] jakością musi spełnić (zgodnie z pkt 7.5.3 [[normy]] PN-EN [[ISO]] 9001:2009 "Identyfikacja i identyfikowalność") - tam gdzie identyfikowanie wyrobu lub [[usługi]] jest potrzebne, należy określić metody identyfikacji i [[zapisy]], które mają być prowadzone; określenie przynależności określonego, konkretnego, indywidualnego bytu do gatunku; procesy lub [[wynik]] procesów utożsamiania danego obiektu (układu, przedmiotu) wcześniej poznanym i obejmuje między innymi wyróżnianie cech wspólnych, uchwycenie podobieństw pomiędzy obiektem spostrzeganym a innymi obiektami tej klasy (procesy spostrzegania u człowieka) lub oszacowanie wartości parametrów obserwowanych procesów (teoria sterowania); istotnym elementem jest tworzenie modelu materiałowego lub innej postaci reprezentacji obserwowanego obiektu (np. obrazów obiektu w pamięci człowieka) i jest procesem charakterystycznym dla ludzkiego działania (procesy spostrzegania, poznawcze, tworzenia) oraz tworzenie systemów adaptacyjnych (elastyczne systemy produkcji, systemy inteligentnych broni, systemy wspomagania pilota, operatora); postrzeganie drugiej osoby, grupy, idei jako części osoby, która dokonuje identyfikacji. Osoba ta reaguje na to, co dzieje się z przedmiotem jej identyfikacji równie żywo, jak na zmiany w jej sytuacji i prowadzi często do uznania norm i wartości przedmiotów za własne (PWN 2002, s. 117)
 
'''Identyfikacja''' jest to [[działanie]] polegające na pozyskiwaniu informacji i danych o określonym obiekcie (przedmiocie identyfikacji), które następnie mogą podlegać analizie diagnostycznej lub zgromadzeniu do celów archiwalnych.
 
Identyfikacja to także możliwość odróżnienia wyrobu za pomocą pewnych cech (oznaczeń) podczas procesu realizacji wyrobu. Identyfikacja wyrobu jest jednym z wielu wymagań, które [[organizacja]] wdrażająca i utrzymująca [[system zarządzania]] jakością musi spełnić (zgodnie z pkt 7.5.3 [[normy]] PN-EN [[ISO]] 9001:2009 "Identyfikacja i identyfikowalność") - tam gdzie identyfikowanie wyrobu lub [[usługi]] jest potrzebne, należy określić metody identyfikacji i [[zapisy]], które mają być prowadzone; określenie przynależności określonego, konkretnego, indywidualnego bytu do gatunku; procesy lub [[wynik]] procesów utożsamiania danego obiektu (układu, przedmiotu) wcześniej poznanym i obejmuje między innymi wyróżnianie cech wspólnych, uchwycenie podobieństw pomiędzy obiektem spostrzeganym a innymi obiektami tej klasy (procesy spostrzegania u człowieka) lub oszacowanie wartości parametrów obserwowanych procesów (teoria sterowania); istotnym elementem jest tworzenie modelu materiałowego lub innej postaci reprezentacji obserwowanego obiektu (np. obrazów obiektu w pamięci człowieka) i jest procesem charakterystycznym dla ludzkiego działania (procesy spostrzegania, poznawcze, tworzenia) oraz tworzenie systemów adaptacyjnych (elastyczne systemy produkcji, systemy inteligentnych broni, systemy wspomagania pilota, operatora); postrzeganie drugiej osoby, grupy, idei jako części osoby, która dokonuje identyfikacji. Osoba ta reaguje na to, co dzieje się z przedmiotem jej identyfikacji równie żywo, jak na zmiany w jej sytuacji i prowadzi często do uznania norm i wartości przedmiotów za własne. (PWN 2002, str. 117)


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 24: Linia 7:


==Identyfikacja procesów==
==Identyfikacja procesów==
Identyfikacja procesów może być określana jako twórcza zespołowa [[praca]], do której przeprowadzenia należy powołać specjalny [[zespół]]. Zwieńczeniem takiej pracy może być np. katalog procesów.(Miller, 2000, s. 98) Identyfikacja procesów jest jednym z pierwszych etapów wdrażania orientacji procesowej w danym przedsiębiorstwie. Przez identyfikację rozumie się ujęcie działań realizowanych w jednostce organizacyjnej i odpowiednią ich kwalifikację. (Brandt, Levine, 1999, s. 35).  
Identyfikacja procesów może być określana jako twórcza zespołowa [[praca]], do której przeprowadzenia należy powołać specjalny [[zespół]]. Zwieńczeniem takiej pracy może być np. katalog procesów.(Miller, 2000, s. 98) Identyfikacja procesów jest jednym z pierwszych etapów wdrażania orientacji procesowej w danym przedsiębiorstwie. Przez identyfikację rozumie się ujęcie działań realizowanych w jednostce organizacyjnej i odpowiednią ich kwalifikację. (Brandt, Levine, 1999, s. 35).


Do identyfikacji procesów służą również [[modele]] oceny dojrzałości procesów, które zależnie od potrzeb przedsiębiorstwa mogą być różnie wykorzystywane. Dzięki modelom [[firma]] może również określić dostępne sposoby na osiągnięcie wyższego poziomu dojrzałości, wprowadzić usprawnienia nowych procesów, czy rozwijać metody zarządzania procesowego. W zależności od typu organizacji oraz wymagań pracowników zajmujących się [[zarządzanie procesami|zarządzaniem procesami]] modele mogą pełnić funkcję: porównawczą, doskonalącą lub opisową. (T.B. Kalinowski 2011, s. 177, 178)
Do identyfikacji procesów służą również [[modele]] oceny dojrzałości procesów, które zależnie od potrzeb przedsiębiorstwa mogą być różnie wykorzystywane. Dzięki modelom [[firma]] może również określić dostępne sposoby na osiągnięcie wyższego poziomu dojrzałości, wprowadzić usprawnienia nowych procesów, czy rozwijać metody zarządzania procesowego. W zależności od typu organizacji oraz wymagań pracowników zajmujących się [[zarządzanie procesami|zarządzaniem procesami]] modele mogą pełnić funkcję: porównawczą, doskonalącą lub opisową. (T.B. Kalinowski 2011, s. 177, 178)
<google>n</google>


==Identyfikowalność==
==Identyfikowalność==
Obok identyfikacji pkt. 7.5.3 normy [[ISO 9001]], definiuje również identyfikowalność, czyli [[zdolność]] do prześledzenia historii, zastosowania lub lokalizacji tego, co jest przedmiotem rozpatrywania i może ona dotyczyć: pochodzenia materiałów i części, historii wytwarzania i dystrybucji oraz lokalizacji wyrobu po jego dostarczeniu. Jeżeli [[klient]] lub przepisy prawa wymagają identyfikowalności wyrobu, organizacja ma [[obowiązek]] nadzorować jednoznaczną jego identyfikację.
Obok identyfikacji pkt. 7.5.3 normy [[ISO 9001]], definiuje również identyfikowalność, czyli [[zdolność]] do prześledzenia historii, zastosowania lub lokalizacji tego, co jest przedmiotem rozpatrywania i może ona dotyczyć: pochodzenia materiałów i części, historii wytwarzania i dystrybucji oraz lokalizacji wyrobu po jego dostarczeniu. Jeżeli [[klient]] lub przepisy prawa wymagają identyfikowalności wyrobu, organizacja ma [[obowiązek]] nadzorować jednoznaczną jego identyfikację.
<google>ban728t</google>


==Przykłady praktyczne==
==Przykłady praktyczne==
Linia 43: Linia 27:
* system komunikacji z otoczeniem (A. Dewalska - Opitek 2010, s. 226)
* system komunikacji z otoczeniem (A. Dewalska - Opitek 2010, s. 226)


Identyfikacja ryzyka w przedsiębiorstwie obejmuje działania związane z planowaniem, przewodzeniem i kontrolą działalności które mają na celu zmniejszenie wpływu ryzyka na działalność danej firmy. (R. Wróblewski 2011, s. 14)
Identyfikacja ryzyka w przedsiębiorstwie obejmuje działania związane z planowaniem, przewodzeniem i kontrolą działalności które mają na celu zmniejszenie wpływu ryzyka na działalność danej firmy (R. Wróblewski 2011, s. 14)


==Identyfikacja adresatów przedsiębiorstwa==
==Identyfikacja adresatów przedsiębiorstwa==
Aby trafić do odpowiedniej grupy docelowej każde [[przedsiębiorstwo]] powinno przeprowadzić wiele działań. Jednym z pierwszych działań jest identyfikacja adresatów. Dzięki dogłębnemu poznaniu preferencji, zainteresowań, poglądów i innych psychologiczno - ekonomicznych aspektów można lepiej dostosować się do jego potrzeb i wzmocnić [[więź]] klienta z przedsiębiorstwem. Zgodnie z zasadami [[marketing wewnętrzny|marketingu wewnętrznego]] [[zasada]] ta odnosi się również do pracowników danej firmy którzy są określani klientami wewnętrznymi. Z uwagi na fakt, że każdy klient (zarówno zewnętrzny jak i wewnętrzny) jest inny, należy przeprowadzić identyfikację w sposób dokładny i solidny ponieważ ma to wpływ na dalsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa. (A. Dewalska- Opitek 2010, s. 225)  
Aby trafić do odpowiedniej grupy docelowej każde [[przedsiębiorstwo]] powinno przeprowadzić wiele działań. Jednym z pierwszych działań jest identyfikacja adresatów. Dzięki dogłębnemu poznaniu preferencji, zainteresowań, poglądów i innych psychologiczno - ekonomicznych aspektów można lepiej dostosować się do jego potrzeb i wzmocnić [[więź]] klienta z przedsiębiorstwem. Zgodnie z zasadami [[marketing wewnętrzny|marketingu wewnętrznego]] [[zasada]] ta odnosi się również do pracowników danej firmy którzy są określani klientami wewnętrznymi. Z uwagi na fakt, że każdy klient (zarówno zewnętrzny jak i wewnętrzny) jest inny, należy przeprowadzić identyfikację w sposób dokładny i solidny ponieważ ma to wpływ na dalsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa (A. Dewalska - Opitek 2010, s. 225)
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Proces gospodarczy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Identyfikacja procesów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koncepcje zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Six sigma]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Istota zarządzania przez jakość]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Modelowanie procesów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System zarządzania przebiegiem procesów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wymaganie, potrzeba, oczekiwanie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Modelowanie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Bony podarunkowe]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Batko R. (2009) ''[[Zarządzanie]] jakością w urzędach gminy'', Wyd. UJ, Kraków  
<noautolinks>
* Brandt T.M., Levine S.P., Gourdoux J.R. (1999) ''Application of Activity Based Costing Management'', Professional Safety nr 01.
* Batko R. (2009), ''Zarządzanie jakością w urzędach gminy'', Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków  
* Dewalska - Opitek A. (2010) [http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/PEFIM_nr_52_2010_s219.pdf ''Model kreowania zintegrowanego wizerunku przedsiębiorstwa''] "Polityki Europejskie, Finanse i [[marketing]]" nr 3
* Brandt T., Levine S., Gourdoux J. (1999), ''Application of Activity Based Costing Management'', R. , , Professional Safety nr 01
* Kalinowski T.B. (2011) [http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/757/173-187.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Modele oceny dojrzałości procesów''] Uniwersytet Łódzki
* Dewalska-Opitek A. (2010), ''Model kreowania zintegrowanego wizerunku przedsiębiorstwa'', Polityki Europejskie, Finanse i marketing nr 3
* Miller J.A. (2000) ''Zarządzanie kosztami działań'', WIG-Press, Warszawa.
* Kalinowski T. (2011), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/757/173-187.pdf?sequence=1&isAllowed=y Modele oceny dojrzałości procesów]'', Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica, nr 258
* Szwoch W., I. Zaborowska (2003) ''ISO 9001 dla małych firm. Metody postępowania. Poradnik komitetu ISO/TC 176'' Wyd. PKN, Warszawa  
* Miller J. (2000), ''Zarządzanie kosztami działań'', WIG-Press, Warszawa
* Wróblewski R. (2011) [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/822/Wroblewski_Zarzadzanie_ryzykiem_w_przedsiebiorstwie.pdf?sequence=1 ''Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie''] Zeszyty naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo - Humanistycznego w Siedlcach, nr 90
* Szwoch W., Zaborowska I. (2003), ''ISO 9001 dla małych firm. Metody postępowania. Poradnik komitetu ISO/TC 176'', PKN, Warszawa
* Wróblewski R. (2011), ''Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie'' Zeszyty naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo - Humanistycznego w Siedlcach, nr 90
</noautolinks>


[[Kategoria:Zarządzanie jakością]]
{{a|Sławomir Wyszyński, Angelika Korta}}
{{a|Sławomir Wyszyński, Angelika Korta}}
[[en:Identification]]
[[en:Identification]]
[[Kategoria:Nauka i badania]]


{{#metamaster:description|Pozyskuj informacje i dane o obiekcie. Dowiedz się więcej na temat identyfikacji na naszej stronie encyklopedii.}}
{{#metamaster:description|Pozyskuj informacje i dane o obiekcie. Dowiedz się więcej na temat identyfikacji na naszej stronie encyklopedii.}}

Aktualna wersja na dzień 19:22, 16 sty 2024

Identyfikacja jest to działanie polegające na pozyskiwaniu informacji i danych o określonym obiekcie (przedmiocie identyfikacji), które następnie mogą podlegać analizie diagnostycznej lub zgromadzeniu do celów archiwalnych.

Identyfikacja to także możliwość odróżnienia wyrobu za pomocą pewnych cech (oznaczeń) podczas procesu realizacji wyrobu. Identyfikacja wyrobu jest jednym z wielu wymagań, które organizacja wdrażająca i utrzymująca system zarządzania jakością musi spełnić (zgodnie z pkt 7.5.3 normy PN-EN ISO 9001:2009 "Identyfikacja i identyfikowalność") - tam gdzie identyfikowanie wyrobu lub usługi jest potrzebne, należy określić metody identyfikacji i zapisy, które mają być prowadzone; określenie przynależności określonego, konkretnego, indywidualnego bytu do gatunku; procesy lub wynik procesów utożsamiania danego obiektu (układu, przedmiotu) wcześniej poznanym i obejmuje między innymi wyróżnianie cech wspólnych, uchwycenie podobieństw pomiędzy obiektem spostrzeganym a innymi obiektami tej klasy (procesy spostrzegania u człowieka) lub oszacowanie wartości parametrów obserwowanych procesów (teoria sterowania); istotnym elementem jest tworzenie modelu materiałowego lub innej postaci reprezentacji obserwowanego obiektu (np. obrazów obiektu w pamięci człowieka) i jest procesem charakterystycznym dla ludzkiego działania (procesy spostrzegania, poznawcze, tworzenia) oraz tworzenie systemów adaptacyjnych (elastyczne systemy produkcji, systemy inteligentnych broni, systemy wspomagania pilota, operatora); postrzeganie drugiej osoby, grupy, idei jako części osoby, która dokonuje identyfikacji. Osoba ta reaguje na to, co dzieje się z przedmiotem jej identyfikacji równie żywo, jak na zmiany w jej sytuacji i prowadzi często do uznania norm i wartości przedmiotów za własne (PWN 2002, s. 117)

TL;DR

Identyfikacja to proces pozyskiwania informacji o obiekcie lub procesie w celu analizy lub archiwizacji. Jest ważna w zarządzaniu jakością, identyfikacji procesów i identyfikowalności wyrobów. Przykłady praktyczne to śledzenie materiałów w produkcji zbiorników ciśnieniowych. Identyfikacja przedsiębiorstwa obejmuje zarówno aspekty wizualne (nazwa, logo) jak i niewizualne (misja, komunikacja). Identifikacja adresatów przedsiębiorstwa jest ważna dla dostosowania się do potrzeb klientów i pracowników.

Identyfikacja procesów

Identyfikacja procesów może być określana jako twórcza zespołowa praca, do której przeprowadzenia należy powołać specjalny zespół. Zwieńczeniem takiej pracy może być np. katalog procesów.(Miller, 2000, s. 98) Identyfikacja procesów jest jednym z pierwszych etapów wdrażania orientacji procesowej w danym przedsiębiorstwie. Przez identyfikację rozumie się ujęcie działań realizowanych w jednostce organizacyjnej i odpowiednią ich kwalifikację. (Brandt, Levine, 1999, s. 35).

Do identyfikacji procesów służą również modele oceny dojrzałości procesów, które zależnie od potrzeb przedsiębiorstwa mogą być różnie wykorzystywane. Dzięki modelom firma może również określić dostępne sposoby na osiągnięcie wyższego poziomu dojrzałości, wprowadzić usprawnienia nowych procesów, czy rozwijać metody zarządzania procesowego. W zależności od typu organizacji oraz wymagań pracowników zajmujących się zarządzaniem procesami modele mogą pełnić funkcję: porównawczą, doskonalącą lub opisową. (T.B. Kalinowski 2011, s. 177, 178)

Identyfikowalność

Obok identyfikacji pkt. 7.5.3 normy ISO 9001, definiuje również identyfikowalność, czyli zdolność do prześledzenia historii, zastosowania lub lokalizacji tego, co jest przedmiotem rozpatrywania i może ona dotyczyć: pochodzenia materiałów i części, historii wytwarzania i dystrybucji oraz lokalizacji wyrobu po jego dostarczeniu. Jeżeli klient lub przepisy prawa wymagają identyfikowalności wyrobu, organizacja ma obowiązek nadzorować jednoznaczną jego identyfikację.

Przykłady praktyczne

W niektórych branżach identyfikacja i identyfikowalność są wymagane przez obowiązujące przepisy lub umowy. Na przykład, w przypadku produkcji zbiorników ciśnieniowych powszechnie prowadzi się zapisy dotyczące identyfikacji określonego materiału i śledzi się je na wszystkich etapach wytwarzania. Dzięki temu można wstecznie prześledzić pochodzenie produktu końcowego do certyfikatu materiału wejściowego włącznie.

Identyfikacja przedsiębiorstwa

Identyfikacja przedsiębiorstwa to takie działania poprzez które które dana firma manifestuje to czym jest, czym się zajmuje, jakie są jej cele oraz cechy wyróżniające ją wśród konkurencji. W skład identyfikacji (tożsamości) przedsiębiorstwa wchodzą:

Oraz obszary niewizualne:

  • postawa - np: misja firmy
  • system zachowań
  • system komunikacji z otoczeniem (A. Dewalska - Opitek 2010, s. 226)

Identyfikacja ryzyka w przedsiębiorstwie obejmuje działania związane z planowaniem, przewodzeniem i kontrolą działalności które mają na celu zmniejszenie wpływu ryzyka na działalność danej firmy (R. Wróblewski 2011, s. 14)

Identyfikacja adresatów przedsiębiorstwa

Aby trafić do odpowiedniej grupy docelowej każde przedsiębiorstwo powinno przeprowadzić wiele działań. Jednym z pierwszych działań jest identyfikacja adresatów. Dzięki dogłębnemu poznaniu preferencji, zainteresowań, poglądów i innych psychologiczno - ekonomicznych aspektów można lepiej dostosować się do jego potrzeb i wzmocnić więź klienta z przedsiębiorstwem. Zgodnie z zasadami marketingu wewnętrznego zasada ta odnosi się również do pracowników danej firmy którzy są określani klientami wewnętrznymi. Z uwagi na fakt, że każdy klient (zarówno zewnętrzny jak i wewnętrzny) jest inny, należy przeprowadzić identyfikację w sposób dokładny i solidny ponieważ ma to wpływ na dalsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa (A. Dewalska - Opitek 2010, s. 225)


Identyfikacjaartykuły polecane
Proces gospodarczyIdentyfikacja procesówKoncepcje zarządzaniaSix sigmaIstota zarządzania przez jakośćModelowanie procesówSystem zarządzania przebiegiem procesówWymaganie, potrzeba, oczekiwanieModelowanieBony podarunkowe

Bibliografia

  • Batko R. (2009), Zarządzanie jakością w urzędach gminy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
  • Brandt T., Levine S., Gourdoux J. (1999), Application of Activity Based Costing Management, R. , , Professional Safety nr 01
  • Dewalska-Opitek A. (2010), Model kreowania zintegrowanego wizerunku przedsiębiorstwa, Polityki Europejskie, Finanse i marketing nr 3
  • Kalinowski T. (2011), Modele oceny dojrzałości procesów, Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica, nr 258
  • Miller J. (2000), Zarządzanie kosztami działań, WIG-Press, Warszawa
  • Szwoch W., Zaborowska I. (2003), ISO 9001 dla małych firm. Metody postępowania. Poradnik komitetu ISO/TC 176, PKN, Warszawa
  • Wróblewski R. (2011), Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie Zeszyty naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo - Humanistycznego w Siedlcach, nr 90


Autor: Sławomir Wyszyński, Angelika Korta