ISO 17025: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Akredytacja laboratorium]]</li>
<li>[[Wzorcowanie przyrządów pomiarowych]]</li>
<li>[[Normy]]</li>
<li>[[Przegląd zarządzania]]</li>
<li>[[CASCO]]</li>
<li>[[Certyfikacja systemów]]</li>
<li>[[Plan jakości]]</li>
<li>[[Akredytacja PCA]]</li>
<li>[[Walidacja]]</li>
</ul>
}}
[[Norma]] [[ISO]]/IEC 17025 została opublikowana przez ISO w grudniu 1999 r., jako [[wynik]] współpracy pomiędzy ISO i Międzynarodową Komisją Elektrotechniczną. Norma zastąpiła wytyczne ISO 25 i EN 45001. Ideą standardu ISO 17025 jest stworzenie dla laboratoriów wytycznych dotyczących zarówno zarządzania jakością, jak i wymagań technicznych, co do ich prawidłowego funkcjonowania.
[[Norma]] [[ISO]]/IEC 17025 została opublikowana przez ISO w grudniu 1999 r., jako [[wynik]] współpracy pomiędzy ISO i Międzynarodową Komisją Elektrotechniczną. Norma zastąpiła wytyczne ISO 25 i EN 45001. Ideą standardu ISO 17025 jest stworzenie dla laboratoriów wytycznych dotyczących zarówno zarządzania jakością, jak i wymagań technicznych, co do ich prawidłowego funkcjonowania.
Norma została zaktualizowana po raz ostatni w listopadzie 2017 roku. Struktura trzeciego wydania normy ISO/IEC 17025 zbliżyła się do pozostałych norm serii 17000 wydanych przez CASCO, z kolei wiele nowych definicji zamieszczonych w normie, zostało uwspólnionych z ISO 9001.
Norma została zaktualizowana po raz ostatni w listopadzie 2017 roku. Struktura trzeciego wydania normy ISO/IEC 17025 zbliżyła się do pozostałych norm serii 17000 wydanych przez CASCO, z kolei wiele nowych definicji zamieszczonych w normie, zostało uwspólnionych z ISO 9001.
Linia 31: Linia 16:
* Działań korygujących i zapobiegawczych,
* Działań korygujących i zapobiegawczych,
* Auditów i przeglądów zarządzania.
* Auditów i przeglądów zarządzania.
<google>ban728t</google>
Wymagania techniczne dotyczą:
Wymagania techniczne dotyczą:
* Personelu,
* Personelu,
Linia 41: Linia 25:
* Zapewnienia jakości badań i/lub wzorcowań,
* Zapewnienia jakości badań i/lub wzorcowań,
* Przedstawiania wyników badań i/lub wzorcowań.
* Przedstawiania wyników badań i/lub wzorcowań.
<google>n</google>


==Proces akredytacji laboratorium==
==Proces akredytacji laboratorium==
Linia 52: Linia 38:
* postępowania z obiektami badań i wzorcowań,
* postępowania z obiektami badań i wzorcowań,
* zapewnienia jakości wyników oraz przedstawiania wyników.
* zapewnienia jakości wyników oraz przedstawiania wyników.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Akredytacja laboratorium]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wzorcowanie przyrządów pomiarowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Normy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przegląd zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[CASCO]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Certyfikacja systemów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan jakości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Akredytacja PCA]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Walidacja]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* M. Kamiński, ''Skrót treści normy PN-EN ISO/IEC 17025 Ogólne wymagania dotyczące laboratioriów badawczych i wzorujących'', [w:] ''Metody Analizy Technicznej Cz-1. Systemy Zapewnienia Jakości'', Wydział Chemiczny, Politechnika Gdańska, Gdańsk 2004
* Kamiński M. (2004), ''Skrót treści normy PN-EN ISO/IEC 17025 Ogólne wymagania dotyczące laboratoriów badawczych i wzorujących'', [w:] ''Metody Analizy Technicznej Cz-1. Systemy Zapewnienia Jakości'', Wydział Chemiczny, Politechnika Gdańska, Gdańsk
* ''Systemy zarządzania jakością - Podstawy i terminologia PN-EN ISO 9000'', Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2006
* Polski Komitet Normalizacyjny (2001), PN-EN ISO 9000:2001, ''Systemy zarządzania jakością - Terminologia'', Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa
* www.quality.co.uk
* Strona internetowa: www.quality.co.uk
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Arkadiusz Kowalczyk}}
{{a|Arkadiusz Kowalczyk}}
[[Kategoria:Normy systemów zarządzania]]
[[Kategoria:Normy]]
[[en:ISO 17025]]
[[en:ISO 17025]]


{{#metamaster:description|ISO 17025 - norma dotycząca zarządzania jakością i wymagań technicznych dla laboratoriów. Zastąpiła wytyczne ISO 25 i EN 45001.}}
{{#metamaster:description|ISO 17025 - norma dotycząca zarządzania jakością i wymagań technicznych dla laboratoriów. Zastąpiła wytyczne ISO 25 i EN 45001.}}

Aktualna wersja na dzień 20:11, 23 gru 2023

Norma ISO/IEC 17025 została opublikowana przez ISO w grudniu 1999 r., jako wynik współpracy pomiędzy ISO i Międzynarodową Komisją Elektrotechniczną. Norma zastąpiła wytyczne ISO 25 i EN 45001. Ideą standardu ISO 17025 jest stworzenie dla laboratoriów wytycznych dotyczących zarówno zarządzania jakością, jak i wymagań technicznych, co do ich prawidłowego funkcjonowania. Norma została zaktualizowana po raz ostatni w listopadzie 2017 roku. Struktura trzeciego wydania normy ISO/IEC 17025 zbliżyła się do pozostałych norm serii 17000 wydanych przez CASCO, z kolei wiele nowych definicji zamieszczonych w normie, zostało uwspólnionych z ISO 9001.

Wymagania

Wymagania ISO 17025 mają zastosowanie w laboratoriach badawczych i testujących. Standard ten można traktować jako techniczne uzupełnienie do ISO 9001. W efekcie, każda organizacja, która spełnia wymagania ISO 17025 spełnia również wymagania ISO 9001. Nie jest jednak odwrotnie.

Wymagania w sferze zarządzania dotyczą:

  • Uregulowania funkcjonowania całego laboratorium,
  • Zarządzania (polityka, komunikacja wewnątrz laboratorium,
  • Doskonalenia (zaangażowanie najwyższego kierownictwa),
  • Dokumentacji i zapisów,
  • Podwykonawstwa badań,
  • Zakupów,
  • Obsługi klientów (łącznie ze skargami),
  • Nadzoru nad niezgodnymi badaniami i/lub wzorcowniami,
  • Działań korygujących i zapobiegawczych,
  • Auditów i przeglądów zarządzania.

Wymagania techniczne dotyczą:

  • Personelu,
  • Warunków lokalowych i środowiskowych,
  • Metod badań i/lub wzorcowań wraz z ich walidacją, szacowaniem niepewności,
  • Nadzorowania wyposażenia,
  • Zapewnienia spójności pomiarowej,
  • Pobierania próbek i postępowanie z obiektami do badań,
  • Zapewnienia jakości badań i/lub wzorcowań,
  • Przedstawiania wyników badań i/lub wzorcowań.

Proces akredytacji laboratorium

Akredytacja laboratorium jest to uznanie przez jednostkę akredytującą kompetencji laboratorium do wykonywania określonych działań. Akredytacja jest udzielana na wniosek laboratoriów, po dokonaniu ich oceny i potwierdzeniu, że spełniają określone wymagania i warunki. Podstawą spełnienia wymagań przez laboratorium jest norma PN-EN ISO/IEC 17025 Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących.

O kompetencji laboratorium świadczy zgodność jego działalności z wymaganiami międzynarodowej normy PN-EN ISO/IEC 17025. Wymagania zawarte w normie, które dotyczą zarządzania laboratorium oraz wymagań technicznych, odnoszą się do każdego laboratorium, niezależnie od jego rodzaju, wielkości i struktury oraz stosowanych metod. Spełnienie wymagań odnoszących się do zarządzania laboratorium jest równoważne ze spełnieniem wymagań systemu zarządzania jakością zawartego w normie ISO 9001, ale nie jest wystarczające do potwierdzenia kompetencji laboratorium do wykonywania konkretnych badań lub wzorcowań. Toteż druga grupa wymagań normy PN-EN ISO/IEC 17025 jest związana z kompetencjami technicznymi laboratorium i dotyczy:

  • wyposażenia laboratorium,
  • spójności pomiarowej,
  • metod badania i wzorcowania oraz ich walidacji,
  • personelu, warunków lokalowych i środowiskowych pobierania próbek,
  • postępowania z obiektami badań i wzorcowań,
  • zapewnienia jakości wyników oraz przedstawiania wyników.


ISO 17025artykuły polecane
Akredytacja laboratoriumWzorcowanie przyrządów pomiarowychNormyPrzegląd zarządzaniaCASCOCertyfikacja systemówPlan jakościAkredytacja PCAWalidacja

Bibliografia

  • Kamiński M. (2004), Skrót treści normy PN-EN ISO/IEC 17025 Ogólne wymagania dotyczące laboratoriów badawczych i wzorujących, [w:] Metody Analizy Technicznej Cz-1. Systemy Zapewnienia Jakości, Wydział Chemiczny, Politechnika Gdańska, Gdańsk
  • Polski Komitet Normalizacyjny (2001), PN-EN ISO 9000:2001, Systemy zarządzania jakością - Terminologia, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa
  • Strona internetowa: www.quality.co.uk


Autor: Arkadiusz Kowalczyk