Portal moze zapisywać w przeglądarce uzytkownika informacje związane z logowaniem oraz statystykami oglądalności. Jeśli nie zgadzasz się z tym, opuść stronę.

Rodzaje strategii

Z Encyklopedia Zarządzania
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania


Rodzaje strategii

W zależności od tego, w jakiej organizacji strategia jest tworzona i wykorzystywana, można wyróżnić następujące jej rodzaje (J. Penc 2001, s.144-145):

Strategia na poziomie przedsiębiorstwa

kształtowana przez naczelne kierownictwo, które nadzoruje działania organizacji zajmującej się więcej niż jednym rodzajem działalności gospodarczej. Dotyczy ona działań podejmowanych przez organizację jako całość i takich, które powinna ona objąć, oraz dąży do określenia roli, jaką odgrywa i jaką powinien odgrywać każdy z poszczególnych rodzajów działalności.

Strategia na poziomie jednostki operacyjnej (SJB)

służy sterowaniu interesami i działaniami określonej, pojedynczej jednostki gospodarczej. Strategiczna jednostka gospodarcza (ang. Strategic Business Unit - SBU) grupuje w ramach wielogałęziowego przedsiębiorstwa wszystkie rodzaje działalności gospodarczej, zmierzające do wytworzenia określonego rodzaju wyrobu lub usług i traktuje je jako pojedynczą jednostkę operacyjną.

Strategia na poziomie funkcjonalnym

tworzy ramy dla zarządzania takimi funkcjami, jak: finanse, prace badawcze i rozwojowe, marketing, ekologia, zgodnie ze strategią jednostki operacyjnej. Strategia ta polega na określeniu, w jaki sposób dana funkcja ma być realizowane, by sprzyjała uzyskaniu pożądanej przewagi konkurencyjnej, oraz na koordynacji danej funkcji z innymi funkcjami.


Porównanie podstawowych rodzajów strategii przedsiębiorstwa

Aspekt Strategia korporacji Strategie SJG Strategie funkcjonalne
Zakres
  • wybór, które produkty i usługi, oraz na jakich rynkach powinny być sprzedawane,
  • strategia rozwoju SJG
  • określenie rynku docelowego,
  • szerokość i głębokość asortymentu,
  • polityka marki produktu,
  • wycofywanie produktów
Cele i zadania
  • zagregowane cele działalności przedsiębiorstwa (np. rozwój, rentowność, zysk na akcję)
  • ograniczone celami przedsiębiorstwa,
  • zagregowane wokół produktów/rynków (np. wzrost sprzedaży, rentowność, przepływy gotówkowe)
  • ograniczone celami przedsiębiorstwa i SJG,
  • zagregowane wokół konkretnego produktu/rynku (sprzedaż, udział w rynku, satysfakcja nabywców)
Alokacja zasobów
  • alokacja pomiędzy obszarami działalności SJG
  • alokacja między działy funkcjonalne pracujące na rzecz różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa (np. badania i rozwój)
  • alokacja między produkty/rynki w ramach danej SJG,
  • alokacja między działy funkcjonalne w ramach SJG
  • alokacja między instrumenty marketingu mix dla każdego produktu/rynku
Źródła przewagi konkurencyjnej
  • głównie dzięki zasobom finansowym i ludzkim, lepszej organizacji i zarządzaniu, efektom synergicznym
  • głównie dzięki strategii konkurowania, kompetencjami w danej SJG w stosunku do konkurentów
  • głównie dzięki skutecznemu uplasowaniu produktu na rynku, wyższości jednego z elementów marketingu w stosunku do działań konkurentów
Główne obszary decyzyjne
  • polityka finansowa,
  • sprawy organizacji,
  • dywersyfikacja działalności,
  • technologie
  • projektowanie systemu produkcyjnego,
  • polityka asortymentu,
  • rozwój rynku,
  • polityka dystrybucji

Źródło: (L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek 2000, s.575-576)

Bibliografia

Autor: Krzysztof Woźniak

Oceń treść artykułu

Aktualna ocena artykułu: 70/100 (głosów: 38)
 Musisz włączyć JavaScript, aby głosować

Źródło „http://mfiles.pl/pl/index.php?title=Rodzaje_strategii&oldid=18015