Portal moze zapisywać w przeglądarce uzytkownika informacje związane z logowaniem oraz statystykami oglądalności. Jeśli nie zgadzasz się z tym, opuść stronę.

Podaż

Z Encyklopedia Zarządzania
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Podaż

Jest to ilość dobra, jaką sprzedawcy są gotowi zaoferować przy różnym poziomie ceny oraz przy założeniu niezmienności innych elementów charakteryzujących sytuację na rynku (ceteris paribus).

Prawo podaży mówi, że wraz ze wzrostem ceny wzrasta podaż, a w przypadku obniżania się ceny - podaż maleje.
W długim okresie czasu podaż jest funkcją zasobów naturalnych, zainstalowanego kapitału trwałego w postaci maszyn i urządzeń oraz siły roboczej. Dlatego też mówimy,że jest ograniczona przez zasoby. O podaży jaką mogą zaoferować przedsiębiorstwa, decydują zasoby i technologia będące w ich posiadaniu (J.Sloman 2001, s.16).W średnim okresie czasu wielkość podaży jest uzależniona od zdolności produkcyjnej poszczególnych zakładów wytwórczych ( istniejąca moc produkcyjna maszyn i urządzeń ).Natomiast w bardzo krótkim okresie podaż jest określona istniejącymi zapasami wyprodukowanych towarów (B.Oyrzanowski 1995,s.47).

Zależność między ceną a podażą przedstawia krzywa podaży. Pokazuje ona ile jednostek danego dobra (Q) są skłonni wyprodukować producenci przy danej cenie (P). Krzywa ta zazwyczaj jest rosnąca i zestawia się ją z krzywą popytu w celu opisania dynamiki produktu przy zmianie jego ceny. Punkty przecięcia się obydwu krzywych wyznaczają punkt równowagi cenowej danego produktu (H.R.Varian 2002, s.36).

Czynniki determinujące podaż

Rodzaje podaży

  • indywidualna ( ze strony pojedynczego dostawcy)
  • rynkowa ( ze stron wszystkich dostawców)
  • globalna (podaż wszystkich towarów ze strony wszystkich dostawców)

Bibliografia

  • Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia - Mikroekonomia, PWN, Warszawa 1997
  • Hall R., Taylor J., Makroekonomia - teoria, funkcje i polityka, PWN, Warszawa 1997
  • Oyrzanowski B., Mikroekonomia, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1995
  • Varian H., Mikroekonomia, PWN, Warszawa 2002
  • Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005

Autor: Iza Bilińska

Oceń treść artykułu

Aktualna ocena artykułu: 67/100 (głosów: 33)
 Musisz włączyć JavaScript, aby głosować