Proces zarządzania: Różnice pomiędzy wersjami
m (Porządkowanie kategorii) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
==Zarządzanie według P.F. Druckera== | ==Zarządzanie według P.F. Druckera== | ||
'''P.F. Drucker''' o zarządzaniu mówi, że jest ono procesem, którego charakterystykę można zawrzeć w następujących punktach: | '''P.F. Drucker''' o zarządzaniu mówi, że jest ono procesem, którego charakterystykę można zawrzeć w następujących punktach: | ||
* [[Zarządzanie]] odnosi się głównie do ludzi. Kluczowym zasobem każdej organizacji są ludzie, a więc menedżerowie powinni skupiać się na jak najlepszym wykorzystaniu potencjału tkwiącego w pracownikach | * [[Zarządzanie]] odnosi się głównie do ludzi. Kluczowym zasobem każdej organizacji są ludzie, a więc menedżerowie powinni skupiać się na jak najlepszym wykorzystaniu potencjału tkwiącego w pracownikach | ||
Linia 29: | Linia 28: | ||
* Zarządzanie wymaga prawidłowego obiegu informacji wewnątrz organizacji a także jej wymianę z otoczeniem. Poprawne kształtowanie wzajemnych relacji z otoczeniem, w którym funkcjonuje [[organizacja]] wymaga [[umiejętności]] komunikowania się. | * Zarządzanie wymaga prawidłowego obiegu informacji wewnątrz organizacji a także jej wymianę z otoczeniem. Poprawne kształtowanie wzajemnych relacji z otoczeniem, w którym funkcjonuje [[organizacja]] wymaga [[umiejętności]] komunikowania się. | ||
* Zarządzanie wymaga obszernego systemu wskaźników, które pozwolą na kontrolę, ocenę i poprawę efektywności działania. | * Zarządzanie wymaga obszernego systemu wskaźników, które pozwolą na kontrolę, ocenę i poprawę efektywności działania. | ||
* Zarządzanie musi być jednoznacznie nastawione na podstawowy i najważniejszy cel jakim jest zadowolony [[klient]]. W obecnych warunkach wzrastającej konkurencji jest to jedyny sposób na utrzymanie oraz zwiększenie udziału w rynku | * Zarządzanie musi być jednoznacznie nastawione na podstawowy i najważniejszy cel jakim jest zadowolony [[klient]]. W obecnych warunkach wzrastającej konkurencji jest to jedyny sposób na utrzymanie oraz zwiększenie udziału w rynku (M. Dołhasz i in. 2009, s. 46-47) | ||
==Funkcje zarządzania== | ==Funkcje zarządzania== | ||
Linia 61: | Linia 60: | ||
'''Kontrolowanie''' | '''Kontrolowanie''' | ||
Kontrolowanie to ustalenie wyników i [[ocena]] przebiegu działań. Kontrolowanie jest działaniem systematycznym, zmierzającym do porównania rzeczywistych miar z wyznaczonymi normami. Można też powiedzieć, że [[kontrola]] to regulacja działań organizacji zmierzająca do osiągnięcia wyznaczonych celów | Kontrolowanie to ustalenie wyników i [[ocena]] przebiegu działań. Kontrolowanie jest działaniem systematycznym, zmierzającym do porównania rzeczywistych miar z wyznaczonymi normami. Można też powiedzieć, że [[kontrola]] to regulacja działań organizacji zmierzająca do osiągnięcia wyznaczonych celów (M. Dołhasz i in. 2009, s. 53) | ||
==Zarządzanie, a kierowanie== | ==Zarządzanie, a kierowanie== | ||
Pojęcie “zarządzanie” ma podobne znaczenia jak kierowanie. Nie są to jednak pojęcia tożsame. “Zarządzanie może być rozumiane jako szczególny rodzaj kierowania, w którym podstawą oddziaływania jest sformalizowana [[hierarchia]] nadrzędności.” Ktoś kto zarządza kieruje w danej strukturze. Ma wtedy przypisane funkcje władcze. Za pomocą zestawu bodźców takich jak nagrody i kary wpływa na zachowanie swoich podwładnych. W tym przypadku pojęcie “kierowanie” jest pojęciem szerszym od zarządzania. Oznacza ono wszelkie podejmowane działania, które poprzez wykorzystanie zasobów prowadzą do osiągnięcia określonego celu. | Pojęcie “zarządzanie” ma podobne znaczenia jak kierowanie. Nie są to jednak pojęcia tożsame. “Zarządzanie może być rozumiane jako szczególny rodzaj kierowania, w którym podstawą oddziaływania jest sformalizowana [[hierarchia]] nadrzędności.” Ktoś kto zarządza kieruje w danej strukturze. Ma wtedy przypisane funkcje władcze. Za pomocą zestawu bodźców takich jak nagrody i kary wpływa na zachowanie swoich podwładnych. W tym przypadku pojęcie “kierowanie” jest pojęciem szerszym od zarządzania. Oznacza ono wszelkie podejmowane działania, które poprzez wykorzystanie zasobów prowadzą do osiągnięcia określonego celu. | ||
Linia 80: | Linia 78: | ||
{{a|Agnieszka Wincenciak}} | {{a|Agnieszka Wincenciak}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie procesami]] | [[Kategoria:Zarządzanie procesami]] | ||
{{#metamaster:description|Proces zarządzania - podejmowanie decyzji i koordynacja działań w celu osiągnięcia pożądanych celów i wykorzystania zasobów. Dowiedz się więcej o zarządzaniu na stronie encyklopedii.}} | {{#metamaster:description|Proces zarządzania - podejmowanie decyzji i koordynacja działań w celu osiągnięcia pożądanych celów i wykorzystania zasobów. Dowiedz się więcej o zarządzaniu na stronie encyklopedii.}} |
Wersja z 13:35, 2 lis 2023
Proces zarządzania |
---|
Polecane artykuły |
Proces zarządzania - proces polegający na podejmowaniu decyzji, zapewniających wykorzystanie określonych zasobów dla osiągnięcia pożądanych celów, określonych przez właściciela organizacji, oraz na koordynowaniu aktywności mających współpracować ze sobą ludzi zaangażowanych w tę działalność, aby osiągnąć rezultaty, które są trudne do uzyskania w pojedynkę. (J. Bogdanienko 2010, s. 16-17)
TL;DR
Artykuł omawia proces zarządzania, zgodnie z teorią P.F. Druckera. Zarządzanie odnosi się głównie do ludzi i jest osadzone w kulturze organizacyjnej. Funkcje zarządzania to planowanie, organizowanie, koordynowanie, przewodzenie i kontrolowanie. Zarządzanie różni się od kierowania, które jest jedną z funkcji zarządzania i polega na bezpośrednim oddziaływaniu na ludzi.
Zarządzanie według P.F. Druckera
P.F. Drucker o zarządzaniu mówi, że jest ono procesem, którego charakterystykę można zawrzeć w następujących punktach:
- Zarządzanie odnosi się głównie do ludzi. Kluczowym zasobem każdej organizacji są ludzie, a więc menedżerowie powinni skupiać się na jak najlepszym wykorzystaniu potencjału tkwiącego w pracownikach
- Zarządzanie jest głęboko osadzone w kulturze. Wiąże się to z koniecznością uwzględniania uznawanych przez daną społeczność wartości, które tworzą określone normy zachowań.
- Zarządzanie domaga się prostych i zarazem zrozumiałych wartości, celów, działań i zadań łączących uczestników organizacji. Pomimo iż często nie docenia się roli kultury organizacyjnej jako narzędzia zarządzania może ona odegrać znaczącą rolę w zwiększaniu efektywności działań przedsiębiorstwa.
- Zarządzanie powinno umożliwić organizacji zdolność do uczenia się, a więc do adaptacji do zmieniających się warunków otoczenia.
- Zarządzanie wymaga prawidłowego obiegu informacji wewnątrz organizacji a także jej wymianę z otoczeniem. Poprawne kształtowanie wzajemnych relacji z otoczeniem, w którym funkcjonuje organizacja wymaga umiejętności komunikowania się.
- Zarządzanie wymaga obszernego systemu wskaźników, które pozwolą na kontrolę, ocenę i poprawę efektywności działania.
- Zarządzanie musi być jednoznacznie nastawione na podstawowy i najważniejszy cel jakim jest zadowolony klient. W obecnych warunkach wzrastającej konkurencji jest to jedyny sposób na utrzymanie oraz zwiększenie udziału w rynku (M. Dołhasz i in. 2009, s. 46-47)
Funkcje zarządzania
- planowanie
- organizowanie
- koordynowanie
- przewodzenie
- kontrolowanie
Planowanie
Planowanie polega na przewidywaniu przyszłych warunków, wskazywaniu środków, za pomocą których mają być realizowane wyznaczone cele i zadania. Planowanie to próba przewidzenia przyszłości i przygotowania się na zmiany. Jego rolą jest zobaczenie tego, co należy zrobić aby mieć przyszłość. Niepewność i złożoność otoczenia a także szybkość zmian powoduje potrzebę planowania. “W miarę przechodzenia na niższe szczeble zwiększamy konkretność i szczegółowość planowania, a skracamy jego horyzonty” (M. Dołhasz i in. 2009, s. 49)
Możemy wyróżnić plany:
- strategiczne
- taktyczne
- operacyjne
Organizowanie
Organizowanie polega na doborze środków i warunków działania, a także ich uporządkowaniu w czasie i przestrzeni. Organizowanie można określić jako wprowadzenie określonego oraz pożądanego ładu. Funkcja ta ma na celu powstanie struktury, która pozwoli na sprawne i skuteczne kierowanie określoną organizacją. (M. Dołhasz i in. 2009, s. 50)
Koordynowanie
Koordynowanie polega na dopasowaniu działań wielu osób lub jednostek organizacyjnych aby wszystko przebiegało sprawnie i zmierzało do osiągnięcia wspólnego celu. Koordynowanie “jest to tworzenie współzależności każdego pracownika i grupy, którzy działają oddzielnie, z działalnością innych osób” (E. Michalski 2013, s. 19)
Przewodzenie
Funkcja ta polega na kierowaniu kierowaniu kimś, czymś, a także na rządzeniu, rozkazywaniu i nakłanianiu kogoś do zrobienia czegoś. “Wynikiem przewodzenia jest działanie, myślenie lub zachowanie podwładnych w określony sposób” (E. Michalski 2013, s. 21)
Kontrolowanie
Kontrolowanie to ustalenie wyników i ocena przebiegu działań. Kontrolowanie jest działaniem systematycznym, zmierzającym do porównania rzeczywistych miar z wyznaczonymi normami. Można też powiedzieć, że kontrola to regulacja działań organizacji zmierzająca do osiągnięcia wyznaczonych celów (M. Dołhasz i in. 2009, s. 53)
Zarządzanie, a kierowanie
Pojęcie “zarządzanie” ma podobne znaczenia jak kierowanie. Nie są to jednak pojęcia tożsame. “Zarządzanie może być rozumiane jako szczególny rodzaj kierowania, w którym podstawą oddziaływania jest sformalizowana hierarchia nadrzędności.” Ktoś kto zarządza kieruje w danej strukturze. Ma wtedy przypisane funkcje władcze. Za pomocą zestawu bodźców takich jak nagrody i kary wpływa na zachowanie swoich podwładnych. W tym przypadku pojęcie “kierowanie” jest pojęciem szerszym od zarządzania. Oznacza ono wszelkie podejmowane działania, które poprzez wykorzystanie zasobów prowadzą do osiągnięcia określonego celu.
Najczęściej jednak używamy pojęcia “kierowania” w wąskim znaczeniu, a więc jako jedną z funkcji zarządzania. Sprowadza się ona do bezpośredniego oddziaływania na ludzi, czyli wydawaniu poleceń i nadzorowaniu pracy wykonawców. “To przede wszystkim skłania do wyraźnego rozróżniania tych pojęć przez przyjęcie, że zarządzamy organizacją, a kierujemy ludźmi.” (J. Bogdanienko 2010, s. 17-18)
Bibliografia
- Bogdanienko J. (2010) Organizacja i zarządzanie w zarysie, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
- Dołhasz M. (red.) (2009), Podstawy Zarządzania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Janczewska D. (2016) Proces zarządzania wiedzą w mikroprzedsiębiorstwie w aspekcie przekształcania w firmę inteligentną, "Przedsiębiorczość- Edukacja", nr 12, s. 164-175
- Majowska M (2015), Audyt personalny jako narzędzie usprawniające proces zarządzania zespołem pracowniczym , "Studia Ekonomiczne", nr 230, s. 108-126
- Michalski E. (2013) Zarządzanie przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Wojtowicz A. (2004), Kultura organizacyjna a proces zarządzania strategicznego , "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie", nr 6, s. 137-151
Autor: Agnieszka Wincenciak