Nowe media: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''Nowe media''' to pojęcie, którego postrzeganie zmienia się wraz z upływem czasu. Postęp technologiczny przebiega tak gwałtownie, że dla wielu osób zmiany zachodzące dzięki rozwojowi technologii są wręcz zaskoczeniem. [[Zakres]] znaczeniowy terminu "nowe media” szybko się zmienia, pięćdziesiąt lat temu w ten sposób określane były radio i telewizja, teraz to już nieaktualne. Kolejne lata rozszerzały zakres użycia tego pojęcia na wiele innych mediów masowych, które dzięki cyfrowej technologii zapewniają bardzo wysoką [[jakość]] przekazu, [[dostępność]], a przy tym są niezwykle funkcjonalne.
'''Nowe media''' to pojęcie, którego postrzeganie zmienia się wraz z upływem czasu. Postęp technologiczny przebiega tak gwałtownie, że dla wielu osób zmiany zachodzące dzięki rozwojowi technologii są wręcz zaskoczeniem. [[Zakres]] znaczeniowy terminu "nowe media” szybko się zmienia, pięćdziesiąt lat temu w ten sposób określane były radio i telewizja, teraz to już nieaktualne. Kolejne lata rozszerzały zakres użycia tego pojęcia na wiele innych mediów masowych, które dzięki cyfrowej technologii zapewniają bardzo wysoką [[jakość]] przekazu, [[dostępność]], a przy tym są niezwykle funkcjonalne.
Linia 30: Linia 28:
*'''indywidualizacja''' – dotarcie ze spersonalizowaną informacją do konkretnej grupy odbiorców, dostosowanie komunikatu do potrzeb informacyjnych indywidualnego odbiorcy ([[personalizacja]] urządzania, zawartości komunikatu oraz formy),
*'''indywidualizacja''' – dotarcie ze spersonalizowaną informacją do konkretnej grupy odbiorców, dostosowanie komunikatu do potrzeb informacyjnych indywidualnego odbiorcy ([[personalizacja]] urządzania, zawartości komunikatu oraz formy),
*'''[[interaktywność]]''' – możliwość wygenerowania sprzężenia zwrotnego (tzw.feedbacku) w czasie rzeczywistym, [[gromadzenie informacji]] przez nadawcę o reakcjach na przesłanym komunikat odbiorcy,
*'''[[interaktywność]]''' – możliwość wygenerowania sprzężenia zwrotnego (tzw.feedbacku) w czasie rzeczywistym, [[gromadzenie informacji]] przez nadawcę o reakcjach na przesłanym komunikat odbiorcy,
*'''niematerialność''' – podstawą prezentacji informacji jest forma cyfrowa,  
*'''niematerialność''' – podstawą prezentacji informacji jest forma cyfrowa,
*'''przenośność''' (wielofunkcyjność) – wielość platform korzystania z treści cyfrowej komputer, tablet, telefon) i łatwość w kopiowaniu zawartości komunikatu bez utraty jakości informacji  
*'''przenośność''' (wielofunkcyjność) – wielość platform korzystania z treści cyfrowej komputer, tablet, telefon) i łatwość w kopiowaniu zawartości komunikatu bez utraty jakości informacji
*'''trwałość komunikatu''' – [[cykl]] życia informacji jest bardzo długi,
*'''trwałość komunikatu''' – [[cykl]] życia informacji jest bardzo długi,
*'''dostępność''' – korzystanie z informacji w czasie i miejscu (mobilność) dogodnym dla odbiorcy, brak ograniczeń czasowych i przestrzennych w konsumpcji informacji przez odbiorcę,
*'''dostępność''' – korzystanie z informacji w czasie i miejscu (mobilność) dogodnym dla odbiorcy, brak ograniczeń czasowych i przestrzennych w konsumpcji informacji przez odbiorcę,
Linia 54: Linia 52:
:'''Wielofunkcyjność'''
:'''Wielofunkcyjność'''


Przygotowany przez przedsiębiorstwo komunikat może być w prosty sposób przenoszony przez użytkowników na różne techniczne środki przekazu, co zwiększa poziom dotarcia do odbiorców. Przenośność jedną z najważniejszych cech dla obecnie zdobywających coraz większą popularność serwisów społecznościowych, gdzie współdzielenie treści pomiędzy użytkownikami jest podstawą ich funkcjonowania.  
Przygotowany przez przedsiębiorstwo komunikat może być w prosty sposób przenoszony przez użytkowników na różne techniczne środki przekazu, co zwiększa poziom dotarcia do odbiorców. Przenośność jedną z najważniejszych cech dla obecnie zdobywających coraz większą popularność serwisów społecznościowych, gdzie współdzielenie treści pomiędzy użytkownikami jest podstawą ich funkcjonowania.


:'''Mobilność'''
:'''Mobilność'''


[[Serwis]] internetowy przedsiębiorstwa może być zupełnie inaczej kształtowany w przypadku otwarcia strony WWW na komputerze i na telefonie komórkowym. [[System]] sam dostosowuje formę i treści informacji do urządzenia, z którego korzysta w danym momencie konsument. Ma to znaczący wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa przez klientów. <ref> O.Witczak 2013, s. 92</ref>
[[Serwis]] internetowy przedsiębiorstwa może być zupełnie inaczej kształtowany w przypadku otwarcia strony WWW na komputerze i na telefonie komórkowym. [[System]] sam dostosowuje formę i treści informacji do urządzenia, z którego korzysta w danym momencie konsument. Ma to znaczący wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa przez klientów. <ref> O.Witczak 2013, s. 92</ref>


==Nowe media a komunikacja marketingowa==
==Nowe media a komunikacja marketingowa==
Linia 67: Linia 64:


==Przypisy==
==Przypisy==
<references/>
<references />


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Adamowski J.(red.)(2008).[http://studiamedioznawcze.pl/Numery/2008_2_33/pelny.pdf'' Studia medioznawcze''],"Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego", nr 2
* Adamowski J.(red.)(2008).[http://studiamedioznawcze.pl/Numery/2008_2_33/pelny.pdf'' Studia medioznawcze''],"Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego", nr 2
* Bajdak A. (2017).[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-e34a762d-fb7c-48d0-8dc1-bec93d98fd99/c/IBRKK-handel_wew_2-2017.17-27.pdf''Nowe media w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw.''],"[[Handel]] wewnętrzny", nr 2
* Bajdak A. (2017).[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-e34a762d-fb7c-48d0-8dc1-bec93d98fd99/c/IBRKK-handel_wew_2-2017.17-27.pdf''Nowe media w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw.''],"Handel wewnętrzny", nr 2
* Kowalski T.(2006). ''Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów.'' WAiP, Warszawa  
* Kowalski T.(2006). ''Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów.'' WAiP, Warszawa
* Witczak O.(2013).[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-ef7a90e7-ca8e-4ef5-b5e7-3224d567f0e7/content/partContents/09d92816-16b4-39d5-9eef-c6eb6d92743a''Nowe Media w Budowaniu Marki i Wizerunku Przedsiębiorstwa.''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 140
* Witczak O.(2013).[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-ef7a90e7-ca8e-4ef5-b5e7-3224d567f0e7/content/partContents/09d92816-16b4-39d5-9eef-c6eb6d92743a''Nowe Media w Budowaniu Marki i Wizerunku Przedsiębiorstwa.''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 140
</noautolinks>


[[Kategoria:Komunikacja]]
[[Kategoria:Komunikacja]]

Wersja z 23:39, 28 paź 2023

Nowe media
Polecane artykuły

Nowe media to pojęcie, którego postrzeganie zmienia się wraz z upływem czasu. Postęp technologiczny przebiega tak gwałtownie, że dla wielu osób zmiany zachodzące dzięki rozwojowi technologii są wręcz zaskoczeniem. Zakres znaczeniowy terminu "nowe media” szybko się zmienia, pięćdziesiąt lat temu w ten sposób określane były radio i telewizja, teraz to już nieaktualne. Kolejne lata rozszerzały zakres użycia tego pojęcia na wiele innych mediów masowych, które dzięki cyfrowej technologii zapewniają bardzo wysoką jakość przekazu, dostępność, a przy tym są niezwykle funkcjonalne.

"Główny Urząd Statystyczny przyjmuje następującą definicję nowych mediów: "[…] ogólne określenie wielu różnych form komunikacji elektronicznej, które są możliwe dzięki użyciu technologii komputerowej, wykorzystujących m.in. publikacje elektroniczne na CD-ROM, DVD, telewizję cyfrową i przede wszystkim Internet. Oznacza to korzystanie – na potrzeby komunikowania się – z komputerów stacjonarnych i przenośnych, jak i innych bezprzewodowych urządzeń przenośnych. Do nowych mediów zalicza się m.in. strony internetowe, pocztę elektroniczną, społeczności internetowe, reklamę internetową, kioski elektroniczne, aparaty i kamery cyfrowe, integrację cyfrowych danych z telefonu, środowiska wirtualnej rzeczywistości (w tym gry wideo). Termin jest odniesieniem do «starych» [tradycyjnych] form medialnych, takich jak drukowanie gazet i czasopism, będących statyczną reprezentacją tekstu i grafiki”."[1]

TL;DR

Artykuł omawia pojęcie "nowych mediów" i ich cechy charakterystyczne, takie jak multimedialność, indywidualizacja, interaktywność, niematerialność, wielofunkcyjność i mobilność. Nowe media mają duży wpływ na komunikację marketingową, umożliwiając firmom prezentowanie pełnej informacji o produkcie i budowanie wizerunku. Komunikacja marketingowa za pomocą nowych mediów jest bardziej skuteczna niż tradycyjne media.

Cechy charakterystyczne mediów

Pomimo braku zgodności w co do definiowania nowych mediów, można wskazać pewne cechy nowych mediów, które są zgodne w literaturze:

  • multimedialność – angażowanie wielu zmysłów w proces kodowania i dekodowania komunikatu,
  • indywidualizacja – dotarcie ze spersonalizowaną informacją do konkretnej grupy odbiorców, dostosowanie komunikatu do potrzeb informacyjnych indywidualnego odbiorcy (personalizacja urządzania, zawartości komunikatu oraz formy),
  • interaktywność – możliwość wygenerowania sprzężenia zwrotnego (tzw.feedbacku) w czasie rzeczywistym, gromadzenie informacji przez nadawcę o reakcjach na przesłanym komunikat odbiorcy,
  • niematerialność – podstawą prezentacji informacji jest forma cyfrowa,
  • przenośność (wielofunkcyjność) – wielość platform korzystania z treści cyfrowej komputer, tablet, telefon) i łatwość w kopiowaniu zawartości komunikatu bez utraty jakości informacji
  • trwałość komunikatucykl życia informacji jest bardzo długi,
  • dostępność – korzystanie z informacji w czasie i miejscu (mobilność) dogodnym dla odbiorcy, brak ograniczeń czasowych i przestrzennych w konsumpcji informacji przez odbiorcę,
  • aspekt społeczny – permanentność kontaktu z innymi podmiotami – poczucie więzi, efekt przynależności. [2]
Multimedialność

Z pojęciem nowych mediów związane jest także pojęcie "multimedialność". Multimedialność mediów cyfrowych ma bezpośredni wpływ na efektywność działań w zakresie kształtowania wizerunku przedsiębiorstwa bądź poszczególnych marek. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo zapamiętania oraz wpłynięcia na postawy, zachowania odbiorców czy opinie należy oddziaływać na nie jeden, a wiele zmysłów odbiorcy jednocześnie, za pomocą jednego komunikatu. Nowe media umożliwiają wykorzystanie wszystkich środków prezentacyjnych i reprezentacyjnych takich jak: głos, wzrok, twarz, mimika, gesty, jak również teksty, obrazy, rysunki, fotografie, filmy. Przedsiębiorstwo ma możliwość wykorzystania wszystkich form ekspresji, a to właśnie Internet pozwala zaprezentować w serwisie WWW wszystkie formy audiowizualne wykorzystywane w promocji przedsiębiorstwa. W szczególności można wyeksponować elementy związane z prezentacją wizualną przedsiębiorstwa/marki takie jak: logo, logotyp, kolorystyka bądź typografia.

Indywidualizacja

Konsument w nowych mediach jest stroną zdecydowanie bardziej aktywniejszą. Internet daje konsumentowi większe poczucie kontroli nad procesem komunikacji gdyż to konsument wybiera formę komunikatu – głosową lub tekstową. Decydując o formie, miejscu i czasie kontaktu konsument odczuwa większy poziom indywidualizacji procesu komunikacji z przedsiębiorstwem.

Interaktywność

Interaktywność pozwala na dialog z odbiorcą. Ma to korzystny wpływ na budowanie bezpośrednich kontaktów i więzi z poszczególnymi grupami. W konsekwencji interaktywność mediów prowadzi do budowania tzw. społeczności wokół przedsiębiorstwa lub marki przy wykorzystaniu serwisów społecznościowych. Zbudowane w ten sposób relacje pozwalają zwiększyć poziom akceptacji dla prowadzonej działalności przedsiębiorstwa bądź rozszerzyć linię produktów danej marki.

Niematerialność

W przypadku nowych mediów niematerialna forma przekazu nie powoduje jej ulotności, ponieważ wszelkie komunikaty w Internecie charakteryzują się trwałością. Usunięcie informacji z Internetu jest czasami o wiele trudniejsze od wykupienia całego nakładu wydrukowanego czasopisma czy zablokowania emisji programu telewizyjnego (tradycyjne media), w którym pojawia się niekorzystna, negatywnie wpływająca na jego wizerunek opinia na temat przedsiębiorstwa.

Wielofunkcyjność

Przygotowany przez przedsiębiorstwo komunikat może być w prosty sposób przenoszony przez użytkowników na różne techniczne środki przekazu, co zwiększa poziom dotarcia do odbiorców. Przenośność jedną z najważniejszych cech dla obecnie zdobywających coraz większą popularność serwisów społecznościowych, gdzie współdzielenie treści pomiędzy użytkownikami jest podstawą ich funkcjonowania.

Mobilność

Serwis internetowy przedsiębiorstwa może być zupełnie inaczej kształtowany w przypadku otwarcia strony WWW na komputerze i na telefonie komórkowym. System sam dostosowuje formę i treści informacji do urządzenia, z którego korzysta w danym momencie konsument. Ma to znaczący wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa przez klientów. [3]

Nowe media a komunikacja marketingowa

Decydując się na wykorzystywanie nowych mediów w komunikacji marketingowej firmy stawiają sobie wiele różnych celów, jednak wśród firm najczęściej wskazuje się na dwa z nich: prezentowanie pełnej i aktualnej informacji o firmie, jej produktach i warunkach zakupu oraz zapewnienie klientom dostępu do informacji o firmie, warunkach zakupu i produktach w każdym miejscu, i o każdej porze. Ponadto część firm wykorzystuje nowe media przy budowaniu wizerunku firmy przede wszystkim nowoczesnej oraz potrafiącej prowadzić dialog z klientem. Jako cel wyodrębnia się także dążenie do obniżania kosztów komunikacji z klientami, budowanie trwałych relacji z nimi oraz podniesienie konkurencyjności przez znalezienia zindywidualizowanej drogi do obsługi klientów. Komunikacja marketingowa prowadzona z wykorzystaniem nowych mediów wykazuje się większą skutecznością niż ta prowadzona z pomocą mediów tradycyjnych. [4]

Przypisy

  1. O.Witczak 2013, s. 91
  2. T.Kowalski i in. 2006, s. 263-273
  3. O.Witczak 2013, s. 92
  4. A.Bajdak 2017, s. 26

Bibliografia

Autor: Natalia Nowak