Kontrola finansowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (→‎Bibliografia: Clean up, replaced: →)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Kontrola]] finansowa''' jest elementem procesu [[zarządzanie|zarządzania]] publiczną gospodarką finansową. Jej zadaniem jest przekazywanie informacji na temat jakości działania oraz funkcjonalności gospodarki. Pomaga również wyryć obszary, w których konieczne jest dokonanie różnych korekt. "W ostatnich latach w obszarze kontroli w sektorze [[finanse publiczne|finansów publicznych]] można zaobserwować liczne zmiany" (Kaczurak-Kozak M., 2011, s. 70). Za kontrolę finansową [[odpowiedzialność]] ponosi [[kierownik]] jednostki.
|list1=
<ul>
<li>[[Plan audytów]]</li>
<li>[[Audyt wewnętrzny]]</li>
<li>[[Dokumentacja organizacyjna]]</li>
<li>[[Badanie sprawozdania finansowego]]</li>
<li>[[Arkusz analizy ryzyka]]</li>
<li>[[System zarządzania przebiegiem procesów]]</li>
<li>[[Zarządzanie nieruchomościami]]</li>
<li>[[Plan projektu]]</li>
<li>[[Plan reakcji na ryzyko]]</li>
</ul>
}}


'''[[Kontrola]] finansowa''' jest elementem procesu [[zarządzanie|zarządzania]] publiczną gospodarką finansową. Jej zadaniem jest przekazywanie informacji na temat jakości działania oraz funkcjonalności gospodarki. Pomaga również wyryć obszary, w których konieczne jest dokonanie różnych korekt. "W ostatnich latach w obszarze kontroli w sektorze [[finanse publiczne|finansów publicznych]] można zaobserwować liczne zmiany” (Kaczurak-Kozak M., 2011, s. 70). Za kontrolę finansową [[odpowiedzialność]] ponosi [[kierownik]] jednostki.
Standardowe rozumienie pojęcia "kontrola finansowa" przejawia się jako zestawienie stanu rzeczywistego ze stanem obowiązującym oraz uzgadnianie ewentualnych błędów i odchyleń a także weryfikowanie czy [[dane]] elementy są zgodne z prawem. Pod uwagę bierze się również ochronę zasobów oraz zapewnienie wiarygodności [[sprawozdanie|sprawozdań]].
 
Standardowe rozumienie pojęcia "kontrola finansowa” przejawia się jako zestawienie stanu rzeczywistego ze stanem obowiązującym oraz uzgadnianie ewentualnych błędów i odchyleń a także weryfikowanie czy [[dane]] elementy są zgodne z prawem. Pod uwagę bierze się również ochronę zasobów oraz zapewnienie wiarygodności [[sprawozdanie|sprawozdań]].
<google>t</google>


W praktyce wykorzystywanej w finansach publicznych można rozumieć pojęcie kontroli finansowej pod dwiema postaciami - aby wyrazić przebieg oceniania i sprawozdawczości oraz jako jeden z elementów systemu zarządzania, w którego skład wchodzą procedury, reguły, obowiązki pracowników, standardy etyczne oraz inne elementy (Kaczurak-Kozak M., 2011, s. 73).
W praktyce wykorzystywanej w finansach publicznych można rozumieć pojęcie kontroli finansowej pod dwiema postaciami - aby wyrazić przebieg oceniania i sprawozdawczości oraz jako jeden z elementów systemu zarządzania, w którego skład wchodzą procedury, reguły, obowiązki pracowników, standardy etyczne oraz inne elementy (Kaczurak-Kozak M., 2011, s. 73).
Linia 26: Linia 10:
Kontrola finansowa jest ważnym elementem zarządzania publiczną gospodarką finansową. Jej celem jest ocena jakości działania i funkcjonalności gospodarki oraz wykrywanie obszarów wymagających korekty. W praktyce kontrola finansowa może być rozumiana jako proces oceny i sprawozdawczości oraz jako element systemu zarządzania. Kryteria kontroli finansowej to prawo, plan i gospodarność. Istnieją trzy rodzaje kontroli finansowej: kontrola wstępna, bieżąca i następna. Kontrola wstępna chroni jednostkę przed nadużyciami i stratami. Kontrola bieżąca sprawdza poprawność działań i zabezpiecza majątek jednostki. Kontrola następna analizuje działalność już wykonaną i dokumenty, aby zapobiec powstawaniu podobnych odchyleń w przyszłości.
Kontrola finansowa jest ważnym elementem zarządzania publiczną gospodarką finansową. Jej celem jest ocena jakości działania i funkcjonalności gospodarki oraz wykrywanie obszarów wymagających korekty. W praktyce kontrola finansowa może być rozumiana jako proces oceny i sprawozdawczości oraz jako element systemu zarządzania. Kryteria kontroli finansowej to prawo, plan i gospodarność. Istnieją trzy rodzaje kontroli finansowej: kontrola wstępna, bieżąca i następna. Kontrola wstępna chroni jednostkę przed nadużyciami i stratami. Kontrola bieżąca sprawdza poprawność działań i zabezpiecza majątek jednostki. Kontrola następna analizuje działalność już wykonaną i dokumenty, aby zapobiec powstawaniu podobnych odchyleń w przyszłości.


== Kryteria kontroli finansowej ==
==Kryteria kontroli finansowej==
 
Możemy wyróżnić trzy kryteria kontroli finansowej: '''prawo''', '''[[plan]]''' oraz '''gospodarność'''.
Możemy wyróżnić trzy kryteria kontroli finansowej: '''prawo''', '''[[plan]]''' oraz '''gospodarność'''.


'''Prawo''' jest to główne kryterium, stosowane od dawna i najbardziej pospolite. Kontrolerzy powinni być dobrze przygotowani pod względem znajomości prawa (studia prawnicze, ekonomiczne, administracyjne) i stale uaktualniać swoją wiedzę, ponieważ [[prawo]] nieustannie się zmienia. Dokładne rozumienie i [[interpretacja]] jest niezbędne do przeprowadzenia kontroli.
'''Prawo''' - jest to główne kryterium, stosowane od dawna i najbardziej pospolite. Kontrolerzy powinni być dobrze przygotowani pod względem znajomości prawa (studia prawnicze, ekonomiczne, administracyjne) i stale uaktualniać swoją wiedzę, ponieważ [[prawo]] nieustannie się zmienia. Dokładne rozumienie i [[interpretacja]] jest niezbędne do przeprowadzenia kontroli.


'''Plan''' stosując to kryterium, należy uwzględnić wielorakość przyczyn rozbieżności danych działań z planem oraz [[elastyczność]] i możliwości przystosowania się do wcześniejszych, niezaplanowanych czynności. Badanie i [[ocena]] wykonanych planów jest skomplikowana, ponieważ plany często są bardzo szczegółowe i bardzo precyzyjne.
'''Plan''' - stosując to kryterium, należy uwzględnić wielorakość przyczyn rozbieżności danych działań z planem oraz [[elastyczność]] i możliwości przystosowania się do wcześniejszych, niezaplanowanych czynności. Badanie i [[ocena]] wykonanych planów jest skomplikowana, ponieważ plany często są bardzo szczegółowe i bardzo precyzyjne.


'''Gospodarność''' inaczej [[zasada]] racjonalnego działania. Stanowi kryterium, które integruje elementy w całość. Podczas kontroli należy wykazać czy dane [[działanie]] jest zgodne z zasadą gospodarności, czyli powinno zawierać się w funkcjonowaniu gospodarczo-finansowym np. [[optymalizacja]] procesów produkcyjnych, zwiększanie wydajności pracy, poprawianie jakości (Kurowski L. I in., 2000, s. 46-49).
'''Gospodarność''' - inaczej [[zasada]] racjonalnego działania. Stanowi kryterium, które integruje elementy w całość. Podczas kontroli należy wykazać czy dane [[działanie]] jest zgodne z zasadą gospodarności, czyli powinno zawierać się w funkcjonowaniu gospodarczo-finansowym np. [[optymalizacja]] procesów produkcyjnych, zwiększanie wydajności pracy, poprawianie jakości (Kurowski L. I in., 2000, s. 46-49).


== Rodzaje kontroli finansowej ==
<google>n</google>


==Rodzaje kontroli finansowej==
Kontrola finansowa składa się z trzech etapów: '''kontrola wstępna''', '''kontrola bieżąca''' oraz '''kontrola następna'''.
Kontrola finansowa składa się z trzech etapów: '''kontrola wstępna''', '''kontrola bieżąca''' oraz '''kontrola następna'''.


'''Kontrola wstępna''' dokładne jej zrealizowanie chroni jednostkę przed ponadplanowymi [[koszt|kosztami]], nadużyciami i stratami. W tej części znaczną większość czasu pochłania analiza projektów różnego rodzaju umów oraz sprawdzanie różnych elementów pod kątem prawnym. Należy działać zgodnie z m.in. kodeksem administracyjnym. Ten rodzaj kontroli odgrywa znaczącą rolę przy przyjmowaniu nowych pracowników ([[umowa]] o pracę, wykonywane czynności, obowiązki na miejscu pracy, [[okres wypowiedzenia]], niekiedy istotna jest niekaralność oraz oświadczenie o odpowiedzialności materialnej). Kontrola wstępna przykuwa uwagę do dochodów budżetowych, jakie uzyskuje dana [[organizacja]]. [[Dochody]] budżetowe powinny być zawarte w danych urządzeniach i wykazane w określonych kwotach oraz terminach. Należy także określić oraz sprawdzić dokumenty (dowody finansowo-księgowe) oraz osoby, które są za nie odpowiedzialne.
'''Kontrola wstępna''' - dokładne jej zrealizowanie chroni jednostkę przed ponadplanowymi [[koszt|kosztami]], nadużyciami i stratami. W tej części znaczną większość czasu pochłania analiza projektów różnego rodzaju umów oraz sprawdzanie różnych elementów pod kątem prawnym. Należy działać zgodnie z m.in. kodeksem administracyjnym. Ten rodzaj kontroli odgrywa znaczącą rolę przy przyjmowaniu nowych pracowników ([[umowa]] o pracę, wykonywane czynności, obowiązki na miejscu pracy, [[okres wypowiedzenia]], niekiedy istotna jest niekaralność oraz oświadczenie o odpowiedzialności materialnej). Kontrola wstępna przykuwa uwagę do dochodów budżetowych, jakie uzyskuje dana [[organizacja]]. [[Dochody]] budżetowe powinny być zawarte w danych urządzeniach i wykazane w określonych kwotach oraz terminach. Należy także określić oraz sprawdzić dokumenty (dowody finansowo-księgowe) oraz osoby, które są za nie odpowiedzialne.
 
'''Kontrola bieżąca''' - celem tej kontroli jest zweryfikowanie czy wyodrębnione komórki firmy działają poprawnie oraz czy nie pojawiają się sytuacje, które mogą spowodować zniszczenie lub inną stratę w majątku, w tym również kradzież. Rzeczywisty stan składników majątku powinien być bardzo skrupulatnie przeanalizowany, aby móc wykluczyć możliwość powstania zarówno nadwyżek jak i niedoborów, które mogą spowodować problemy w działalności jednostki. Sprawdzeniu podlega również [[wyposażenie]] pracowników np. w odzież ochronną, środki higieny. Należy zweryfikować czy zatrudnieni terminowo rozliczają się z zaliczek.


'''Kontrola bieżąca''' – celem tej kontroli jest zweryfikowanie czy wyodrębnione komórki firmy działają poprawnie oraz czy nie pojawiają się sytuacje, które mogą spowodować zniszczenie lub inną stratę w majątku, w tym również kradzież. Rzeczywisty stan składników majątku powinien być bardzo skrupulatnie przeanalizowany, aby móc wykluczyć możliwość powstania zarówno nadwyżek jak i niedoborów, które mogą spowodować problemy w działalności jednostki. Sprawdzeniu podlega również [[wyposażenie]] pracowników np. w odzież ochronną, środki higieny. Należy zweryfikować czy zatrudnieni terminowo rozliczają się z zaliczek.
'''Kontrola następna''' - podczas tej części kontroli bada się działalność, która już się odbyła oraz dokumenty, które wykazują i opisują te czynności. [[Przegląd]] tych dokumentów sprawdza, czy dotychczasowe funkcjonowanie organizacji przebiega właściwie oraz według aktualnych przepisów prawa. Bada się również o wpłynęło na odchylenia od zaplanowanych norm, a które spowodowały straty w majątku. Celem tej kontroli jest podjęcie przez osobę zarządzającą działań, które spowodują, że w przyszłości nie będą powstawać podobne zaburzenia i odstępstwa od [[normy]] (Kulaszyński S., 2002, s. 21-24).


'''Kontrola następna''' – podczas tej części kontroli bada się działalność, która już się odbyła oraz dokumenty, które wykazują i opisują te czynności. [[Przegląd]] tych dokumentów sprawdza, czy dotychczasowe funkcjonowanie organizacji przebiega właściwie oraz według aktualnych przepisów prawa. Bada się również o wpłynęło na odchylenia od zaplanowanych norm, a które spowodowały straty w majątku. Celem tej kontroli jest podjęcie przez osobę zarządzającą działań, które spowodują, że w przyszłości nie będą powstawać podobne zaburzenia i odstępstwa od [[normy]] (Kulaszyński S., 2002, s. 21-24).
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Plan audytów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Audyt wewnętrzny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dokumentacja organizacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badanie sprawozdania finansowego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Arkusz analizy ryzyka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System zarządzania przebiegiem procesów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie nieruchomościami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan reakcji na ryzyko]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Banaszkiewicz A., Makowska E. (2016) [https://www.dbc.wroc.pl/Content/33364/Banaszkiewicz_Makowska_Rewizja_finansowa_a_wiarygodnosc_sprawozdan_2016.pdf ''Rewizja finansowa a wiarygodność sprawozdań finansowych''], Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 436
* Banaszkiewicz A., Makowska E. (2016), ''[https://www.dbc.wroc.pl/Content/33364/Banaszkiewicz_Makowska_Rewizja_finansowa_a_wiarygodnosc_sprawozdan_2016.pdf Rewizja finansowa a wiarygodność sprawozdań finansowych]'', Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 436
* Kaczurak-Kozak M. (2011) [https://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/42-2011/FRFU-42-69.pdf ''Kontrola zarządcza jako nowy wymiar kontroli w sektorze finansów publicznych''], "Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia" nr 42, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 669
* Kaczurak-Kozak M. (2011), ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/42-2011/FRFU-42-69.pdf Kontrola zarządcza jako nowy wymiar kontroli w sektorze finansów publicznych], Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia, nr 42, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 669
* Kulaszyński S. (2002) ''Kontrola finansowa w jednostkach budżetowych i gospodarce pozabudżetowej'', Edukator, Warszawa
* Kulaszyński S. (2002), ''Kontrola finansowa w jednostkach budżetowych i gospodarce pozabudżetowej'', Edukator, Warszawa
* Kurkowski L., Ruśkowski E., Sochacka-Krysiak H. (2000) ''Kontrola finansowa w sektorze publicznym'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Kurkowski L., Ruśkowski E., Sochacka-Krysiak H. (2000), ''Kontrola finansowa w sektorze publicznym'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Sawicki K. (2012) [https://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/53-2012/FRFU-53-33.pdf ''Relacje między kontrolą wewnętrzną, audytem wewnętrznym, kontrolą zarządczą i rewizją finansową''], "Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia" nr 53, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 718
* Sawicki K. (2012), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/53-2012/FRFU-53-33.pdf Relacje między kontrolą wewnętrzną, audytem wewnętrznym, kontrolą zarządczą i rewizją finansową]'', Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia nr 53, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 718
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Joanna Spyrka}}
{{a|Joanna Spyrka}}
[[Kategoria:Controlling]]
[[Kategoria:Controlling]]


{{#metamaster:description|Kontrola finansowa - istotny element zarządzania publiczną gospodarką finansową. Zapewnia jakość działania, wykrywa obszary wymagające korekt i chroni zasoby.}}
{{#metamaster:description|Kontrola finansowa - istotny element zarządzania publiczną gospodarką finansową. Zapewnia jakość działania, wykrywa obszary wymagające korekt i chroni zasoby.}}

Aktualna wersja na dzień 01:54, 5 sty 2024

Kontrola finansowa jest elementem procesu zarządzania publiczną gospodarką finansową. Jej zadaniem jest przekazywanie informacji na temat jakości działania oraz funkcjonalności gospodarki. Pomaga również wyryć obszary, w których konieczne jest dokonanie różnych korekt. "W ostatnich latach w obszarze kontroli w sektorze finansów publicznych można zaobserwować liczne zmiany" (Kaczurak-Kozak M., 2011, s. 70). Za kontrolę finansową odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki.

Standardowe rozumienie pojęcia "kontrola finansowa" przejawia się jako zestawienie stanu rzeczywistego ze stanem obowiązującym oraz uzgadnianie ewentualnych błędów i odchyleń a także weryfikowanie czy dane elementy są zgodne z prawem. Pod uwagę bierze się również ochronę zasobów oraz zapewnienie wiarygodności sprawozdań.

W praktyce wykorzystywanej w finansach publicznych można rozumieć pojęcie kontroli finansowej pod dwiema postaciami - aby wyrazić przebieg oceniania i sprawozdawczości oraz jako jeden z elementów systemu zarządzania, w którego skład wchodzą procedury, reguły, obowiązki pracowników, standardy etyczne oraz inne elementy (Kaczurak-Kozak M., 2011, s. 73).

Pojęcie jest kontroli finansowej jest związane z rewizją.

TL;DR

Kontrola finansowa jest ważnym elementem zarządzania publiczną gospodarką finansową. Jej celem jest ocena jakości działania i funkcjonalności gospodarki oraz wykrywanie obszarów wymagających korekty. W praktyce kontrola finansowa może być rozumiana jako proces oceny i sprawozdawczości oraz jako element systemu zarządzania. Kryteria kontroli finansowej to prawo, plan i gospodarność. Istnieją trzy rodzaje kontroli finansowej: kontrola wstępna, bieżąca i następna. Kontrola wstępna chroni jednostkę przed nadużyciami i stratami. Kontrola bieżąca sprawdza poprawność działań i zabezpiecza majątek jednostki. Kontrola następna analizuje działalność już wykonaną i dokumenty, aby zapobiec powstawaniu podobnych odchyleń w przyszłości.

Kryteria kontroli finansowej

Możemy wyróżnić trzy kryteria kontroli finansowej: prawo, plan oraz gospodarność.

Prawo - jest to główne kryterium, stosowane od dawna i najbardziej pospolite. Kontrolerzy powinni być dobrze przygotowani pod względem znajomości prawa (studia prawnicze, ekonomiczne, administracyjne) i stale uaktualniać swoją wiedzę, ponieważ prawo nieustannie się zmienia. Dokładne rozumienie i interpretacja jest niezbędne do przeprowadzenia kontroli.

Plan - stosując to kryterium, należy uwzględnić wielorakość przyczyn rozbieżności danych działań z planem oraz elastyczność i możliwości przystosowania się do wcześniejszych, niezaplanowanych czynności. Badanie i ocena wykonanych planów jest skomplikowana, ponieważ plany często są bardzo szczegółowe i bardzo precyzyjne.

Gospodarność - inaczej zasada racjonalnego działania. Stanowi kryterium, które integruje elementy w całość. Podczas kontroli należy wykazać czy dane działanie jest zgodne z zasadą gospodarności, czyli powinno zawierać się w funkcjonowaniu gospodarczo-finansowym np. optymalizacja procesów produkcyjnych, zwiększanie wydajności pracy, poprawianie jakości (Kurowski L. I in., 2000, s. 46-49).

Rodzaje kontroli finansowej

Kontrola finansowa składa się z trzech etapów: kontrola wstępna, kontrola bieżąca oraz kontrola następna.

Kontrola wstępna - dokładne jej zrealizowanie chroni jednostkę przed ponadplanowymi kosztami, nadużyciami i stratami. W tej części znaczną większość czasu pochłania analiza projektów różnego rodzaju umów oraz sprawdzanie różnych elementów pod kątem prawnym. Należy działać zgodnie z m.in. kodeksem administracyjnym. Ten rodzaj kontroli odgrywa znaczącą rolę przy przyjmowaniu nowych pracowników (umowa o pracę, wykonywane czynności, obowiązki na miejscu pracy, okres wypowiedzenia, niekiedy istotna jest niekaralność oraz oświadczenie o odpowiedzialności materialnej). Kontrola wstępna przykuwa uwagę do dochodów budżetowych, jakie uzyskuje dana organizacja. Dochody budżetowe powinny być zawarte w danych urządzeniach i wykazane w określonych kwotach oraz terminach. Należy także określić oraz sprawdzić dokumenty (dowody finansowo-księgowe) oraz osoby, które są za nie odpowiedzialne.

Kontrola bieżąca - celem tej kontroli jest zweryfikowanie czy wyodrębnione komórki firmy działają poprawnie oraz czy nie pojawiają się sytuacje, które mogą spowodować zniszczenie lub inną stratę w majątku, w tym również kradzież. Rzeczywisty stan składników majątku powinien być bardzo skrupulatnie przeanalizowany, aby móc wykluczyć możliwość powstania zarówno nadwyżek jak i niedoborów, które mogą spowodować problemy w działalności jednostki. Sprawdzeniu podlega również wyposażenie pracowników np. w odzież ochronną, środki higieny. Należy zweryfikować czy zatrudnieni terminowo rozliczają się z zaliczek.

Kontrola następna - podczas tej części kontroli bada się działalność, która już się odbyła oraz dokumenty, które wykazują i opisują te czynności. Przegląd tych dokumentów sprawdza, czy dotychczasowe funkcjonowanie organizacji przebiega właściwie oraz według aktualnych przepisów prawa. Bada się również o wpłynęło na odchylenia od zaplanowanych norm, a które spowodowały straty w majątku. Celem tej kontroli jest podjęcie przez osobę zarządzającą działań, które spowodują, że w przyszłości nie będą powstawać podobne zaburzenia i odstępstwa od normy (Kulaszyński S., 2002, s. 21-24).


Kontrola finansowaartykuły polecane
Plan audytówAudyt wewnętrznyDokumentacja organizacyjnaBadanie sprawozdania finansowegoArkusz analizy ryzykaSystem zarządzania przebiegiem procesówZarządzanie nieruchomościamiPlan projektuPlan reakcji na ryzyko

Bibliografia


Autor: Joanna Spyrka