Bracia Michelin

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 08:55, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Bracia Michelin
Polecane artykuły


Bracia Michelin zaczęli swoją karierę w 1894r. od produkcji rowerów, opon do dorożek i samochodów. Już po pięciu latach, przy udziale opon z firmy Michelin po raz pierwszy samochód osiągnął prędkość 100 km/h. Na początku XX w. bracia rozpoczęli działalność w lotnictwie.

Zaraz przed I wojną światową bracia Michelin wdrożyli w swoich zakładach metody naukowej organizacji pracy oparte na dziełach F. W. Taylora, co zaowocowało znacznym poprawieniem wyników. W związku z tą poprawą opublikowali liczne broszury np. Czy warto się zajmować metodą Taylora?, Co Taylor myśli o swojej metodzie, czy Dwa przykłady zastosowania metody Taylora w firmie Michelin. Zostały one rozesłane w ogromnym nakładzie do ministrów, posłów, przedsiębiorców, a nawet robotników. Zaskakujące jest, że jednak ta wiedza upowszechniła się dopiero po II Wojnie Światowej.

Każdy zatrudniony w Michelin musiał się zapoznać z licznymi notkami szefa firmy. Były to głównie wskazówki jak zachowywać się z poszczególnych sytuacjach.

Firma Michelin posiadała tzw. Dział Ulepszeń, który specjalizował się w badaniach organizatorskich. Pracownicy tego działu prowadzili szkolenia w zakresie analizy pracy, techniki chronometrażu, redukcji czasu wykonania poprzez eliminację czynności zbędnych itd. Kursy takie trwały kilka tygodni i kończyły się egzaminem praktycznym.

W Michelin wszyscy pracownicy mogli zgłaszać pomysły usprawniające. Każdy zgłoszony temat był powierzany jednemu pracownikowi, który sam organizował przebieg badań. Nad całym systemem czuwał powien starszy pan, bez dyplomu, jednak z dużym doświadczeniem i znajomością firmy.

W tzw. Metodzie pięciu liter zostały ustalone główne zasady prowadzenia powyższych badań:

  1. Dobrze postawić problem.
  2. Analizować wszystkie elementy i dokonane obserwacje zapisywać za pomocą liczb.
  3. Ponumerować wszystkie możliwe usprawnienia i sporządzić tablicę zawierającą zalety i wady każdego z nich.
  4. Wybrać najlepsze rozwiązanie.
  5. Dokonać oceny ulepszenia z punktu widzenia interesu ogólnego.

Dzięki ulepszeniom Michelin uzyskał znaczne oszczędności czasu oraz kosztów. Dało to możliwość konkurowania z firmami amerykańskimi i wypłacania pracownikom wyższych pensji.

Bibliografia

  • Lottman H., The Michelin Men: Driving an Empire, I. B. Tauris, London 2003
  • Martyniak Z., Prekursorzy nauki organizacji i zarządzania, PWE, Warszawa 1993

Autor: Krzysztof Król