Pensjonat

Z Encyklopedia Zarządzania

Pensjonat jest obiektem, który świadczy usługi hotelarskie wraz z całodziennym wyżywieniem oraz dysponuje minimum siedmioma pokojami. Obowiązkowo musi znajdować się w nim stałe urządzenie grzewcze i przynajmniej jedna placówka gastronomiczna. Jest to obiekt hotelarski, czyli budynek, lub wyodrębniona jego część, której organizacja i wyposażenie pozwala na świadczenie usług hotelarskich oraz jest przeznaczony do okresowego lub permanentnego świadczenia tych usług (Koman, Kubicki 1996, s. 18) Odpowiedni stopień luksusu oraz wygody spowodował zakwalifikowanie danego obiektu hotelarskiego do kategorii pensjonatów. Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii pensjonatów dokonuje marszałek województwa, w którym znajduje się dany obiekt. W zależności od wyposażenia i zakresu świadczonych usług wyróżnia się pięć kategorii pensjonatów: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka (Turkowski 2010, s. 17)

TL;DR

Pensjonat to obiekt hotelarski oferujący usługi zakwaterowania i wyżywienia, z podziałem na pięć kategorii od jednej do pięciu gwiazdek. W Polsce istnieją określone wymagania dla każdej kategorii pensjonatu. W Niemczech wyróżnia się dwa typy pensjonatów: standardowe i uzdrowiskowe.

Klasyfikacja pensjonatów w Polsce

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii pensjonatu są następujące:

Kategoria pensjonatu Minimalne wymagania
Jedna gwiazdka
  • utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
  • wentylacja mechaniczna wyciągowa
  • wentylacja mechaniczna lub grawitacyjna w części ogólnodostępnej
  • ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej
  • zimna i ciepła woda przez całą dobę
  • oświetlenie odpowiednie do charakteru pomieszczeń
  • telefon oraz faks dla gości w recepcji
  • dźwig osobowy powyżej 4 kondygnacji mieszkalnej
  • hall recepcyjny o powierzchni min. 10 m²
  • zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
  • powierzchnia mieszkalna w pokojach:
  1. jednoosobowym - 8 m²
  2. dwuosobowym - 10 m²
  3. trzyosobowym - 14 m²
  4. czteroosobowym - 16 m²
  5. w pokojach przeznaczonych dla większej ilości osób - dodatkowe 4 m² na każdą osobę
  • jednolite wyposażenie meblowe zawierające: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 cm., łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 cm., nocny stolik, szafa garderobiana (min. 5 wieszaków na osobę), biurko lub stół, bagażnik, krzesło (jedno na osobę), lustro oraz wieszak ścienny lub stojący
  • oświetlenie: lampka nocna i oświetlenie ogólne
  • wyposażenie uzupełniające: firany lub żaluzje lub rolety przepuszczające światło oraz przyciemniające, popielniczka, kosz na śmieci
  • wyposażenie podstawowe łazienki: wanna z baterią i natryskiem lub kabina prysznicowa, umywalka z blatem lub półką i WC
  • wyposażenie uzupełniające łazienki: mydelniczka, papiernica, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, uniwersalne osłonięte gniazdko elektryczne, trudno zapalny kosz na śmieci, mydło, ręcznik, szklanka lub kubek jednorazowy, torba higieniczna
  • całodobowy dostęp do ciepłych napojów
  • budzenie
  • przechowywanie bagażu i przedmiotów wartościowych
  • podawanie min. 2 posiłków dziennie
  • możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym
  • pralka lub możliwość wyprania rzeczy gości
  • zmiana pościeli i ręczników co trzy dni, lub częściej na życzenie gości
Dwie gwiazdki
  • utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
  • wentylacja mechaniczna wyciągowa
  • wentylacja mechaniczna lub grawitacyjna w części ogólnodostępnej
  • ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej
  • zimna i ciepła woda przez całą dobę
  • oświetlenie odpowiednie do charakteru pomieszczeń
  • telefon oraz faks dla gości w recepcji
  • dźwig osobowy powyżej 4 kondygnacji mieszkalnej
  • hall recepcyjny o powierzchni min. 15 m²
  • zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
  • powierzchnia mieszkalna w pokojach:
  1. jednoosobowym - 9 m²
  2. dwuosobowym - 12 m²
  3. trzyosobowym - 15 m²
  4. czteroosobowym - 18 m²
  5. w pokojach przeznaczonych dla większej ilości osób - dodatkowe 4 m² na każdą osobę
  • wyposażenie meblowe zawierające: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 cm., łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 cm., nocny stolik, szafa garderobiana (min. 5 wieszaków na osobę), biurko lub stół, bagażnik, krzesło (jedno na osobę), lustro oraz wieszak ścienny lub stojący
  • oświetlenie: lampka nocna, lampka do pracy przy stole lub biurku i oświetlenie ogólne
  • wyposażenie uzupełniające: firany lub żaluzje lub rolety przepuszczające światło oraz przyciemniające, popielniczka, kosz na śmieci
  • wyposażenie podstawowe łazienki: wanna z baterią i natryskiem lub kabina prysznicowa, umywalka z blatem lub półką i WC
  • wyposażenie uzupełniające łazienki: osłona wanny lub natrysku, mydelniczka, papiernica, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, uniwersalne osłonięte gniazdko elektryczne, trudno zapalny kosz na śmieci, mydło, ręcznik, szklanka lub kubek jednorazowy, torba higieniczna
  • całodobowy dostęp do ciepłych napojów
  • budzenie
  • przechowywanie bagażu i przedmiotów wartościowych
  • podawanie min. 2 posiłków dziennie
  • przechowywanie sprzętu rekreacyjnego
  • możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym
  • pralka lub możliwość wyprania rzeczy gości
  • zmiana pościeli i ręczników co trzy dni, lub częściej na życzenie gości
Trzy gwiazdki
  • bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, które ma chronić przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz
  • utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
  • wentylacja mechaniczna wyciągowa
  • wentylacja mechaniczna w części ogólnodostępnej
  • ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej
  • zimna i ciepła woda przez całą dobę
  • oświetlenie odpowiednie do charakteru pomieszczeń
  • telefon oraz faks dla gości w recepcji
  • instalacja radiowa i telewizyjna
  • dźwig osobowy powyżej 3 kondygnacji mieszkalnej
  • hall recepcyjny o powierzchni min. 20 m²
  • zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
  • powierzchnia mieszkalna w pokojach:
  1. jednoosobowym - 10 m²
  2. dwuosobowym - 14 m²
  3. trzyosobowym - 16 m²
  • jednolite wyposażenie meblowe zawierające: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 cm., łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 cm., nocny stolik, szafa garderobiana (min. 5 wieszaków na osobę), biurko lub stół, bagażnik, krzesło (jedno na osobę), lustro oraz wieszak ścienny lub stojący
  • oświetlenie: lampka nocna, lampka do pracy przy stole lub biurku i oświetlenie ogólne
  • wyposażenie uzupełniające: wykładzina dywanowa, firany lub żaluzje lub rolety przepuszczające światło oraz przyciemniające, informacje na temat usług oraz bezpieczeństwa gości, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, kosz na śmieci
  • wyposażenie podstawowe łazienki: wanna z baterią i natryskiem lub kabina prysznicowa, umywalka z blatem lub półką i WC
  • wyposażenie uzupełniające łazienki: osłona wanny lub natrysku, dywanik przy wannie (kabinie prysznicowej), mydelniczka, papiernica, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, uniwersalne osłonięte gniazdko elektryczne, trudno zapalny kosz na śmieci, mydło, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka lub kubek jednorazowy, torba higieniczna
  • całodobowy dostęp do ciepłych napojów
  • budzenie
  • przechowywanie bagażu i przedmiotów wartościowych
  • akceptacja kart płatniczych
  • room-service czynny przez min. 12 godz. na dobę
  • podawanie min. 2 posiłków dziennie
  • aperitif-bar, bar kawowy lub sala klubowa podająca napoje na życzenie gości
  • podawanie śniadań do pokoju na życzenie gości
  • przechowywanie sprzętu rekreacyjnego
  • pralka lub możliwość wyprania rzeczy gości
  • zmiana pościeli i ręczników co trzy dni, lub częściej na życzenie gości
  • jednolity ubiór poszczególnych służb
Cztery gwiazdki
  • bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, które ma chronić przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz
  • wydzielona droga dostaw
  • utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
  • strzeżone garaże lub parkingi
  • klimatyzacja i urządzenia zapewniające utrzymanie odpowiedniej temperatury oraz cyrkulacji powietrza w części ogólnodostępnej
  • wentylacja mechaniczna wyciągowa
  • ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej
  • zimna i ciepła woda przez całą dobę
  • oświetlenie odpowiednie do charakteru pomieszczeń
  • telefon oraz faks dla gości w recepcji
  • instalacja radiowa i telewizyjna
  • dźwig osobowy powyżej 2 kondygnacji mieszkalnej
  • hall recepcyjny o powierzchni min. 25 m²
  • zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
  • powierzchnia mieszkalna w pokojach:
  1. jednoosobowym - 12 m²
  2. dwuosobowym - 16 m²
  • jednolite wyposażenie meblowe zawierające: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 cm., łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 cm., nocny stolik, szafa garderobiana (min. 5 wieszaków na osobę), biurko lub stół, bagażnik, krzesło (jedno na pokój), stolik okolicznościowy, min. 2 fotele wypoczynkowe lub kanapa, lustro oraz wieszak ścienny lub stojący
  • oświetlenie: lampka nocna, lampka do pracy przy stole lub biurku i oświetlenie ogólne
  • wyposażenie uzupełniające: telefon, wykładzina dywanowa, firany lub żaluzje lub rolety przepuszczające światło oraz przyciemniające, informacje na temat usług oraz bezpieczeństwa gości, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży
  • wyposażenie podstawowe łazienki: wanna z baterią i natryskiem lub kabina prysznicowa, umywalka z blatem lub półką i WC
  • wyposażenie uzupełniające łazienki: osłona wanny lub natrysku, dywanik przy wannie (kabinie prysznicowej), mydelniczka, papiernica, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, uniwersalne osłonięte gniazdko elektryczne, suszarka do włosów, trudno zapalny kosz na śmieci, mydło, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka lub kubek jednorazowy, torba higieniczna
  • całodobowy dostęp do ciepłych napojów
  • budzenie
  • usługa bagażowa
  • przechowywanie bagażu i przedmiotów wartościowych
  • akceptacja kart płatniczych
  • zapewnianie prasy na życzenie gości
  • room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
  • podawanie min. 2 posiłków dziennie
  • aperitif-bar, bar kawowy lub sala klubowa podająca napoje na życzenie gości
  • podawanie śniadań do pokoju na życzenie gości
  • przechowywanie sprzętu rekreacyjnego
  • zespół odnowy biologicznej
  • pralka lub możliwość wyprania rzeczy gości
  • zmiana pościeli i ręczników codziennie, lub na życzenie gości
  • jednolity ubiór poszczególnych służb
Pięć gwiazdek
  • bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, które ma chronić przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz
  • wydzielona droga dostaw
  • utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
  • strzeżone garaże lub parkingi
  • klimatyzacja i urządzenia zapewniające utrzymanie odpowiedniej temperatury oraz cyrkulacji powietrza w części ogólnodostępnej oraz pobytowej
  • wentylacja mechaniczna wyciągowa
  • ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej
  • zimna i ciepła woda przez całą dobę
  • oświetlenie odpowiednie do charakteru pomieszczeń
  • telefon oraz faks dla gości w recepcji
  • instalacja radiowa i telewizyjna
  • dźwig osobowy powyżej kondygnacji 0
  • hall recepcyjny o powierzchni min. 30 m²
  • zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
  • powierzchnia mieszkalna w pokojach:
  1. jednoosobowym - 14 m²
  2. dwuosobowym - 18 m²
  • jednostka apartamentowa
  • jednolite wyposażenie meblowe zawierające: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 cm., łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 cm., nocny stolik, szafa garderobiana (min. 5 wieszaków na osobę), biurko lub stół, bagażnik, krzesło (jedno na pokój), stolik okolicznościowy, min. 2 fotele wypoczynkowe lub kanapa, lustro oraz wieszak ścienny lub stojący
  • oświetlenie: lampka nocna, lampka do pracy przy stole lub biurku i oświetlenie ogólne
  • wyposażenie uzupełniające: telefon, wykładzina dywanowa, firany lub żaluzje lub rolety przepuszczające światło oraz przyciemniające, informacje na temat usług oraz bezpieczeństwa gości, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę gościa do prania
  • wyposażenie podstawowe łazienki: wanna z baterią i natryskiem lub kabina prysznicowa, umywalka z blatem lub półką i WC
  • wyposażenie uzupełniające łazienki: osłona wanny lub natrysku, dywanik przy wannie (kabinie prysznicowej), mydelniczka, papiernica, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, uniwersalne osłonięte gniazdko elektryczne, suszarka do włosów, waga osobowa, trudno zapalny kosz na śmieci, mydło, ręcznik, ręcznik kąpielowy, płaszcz kąpielowy, szklanka lub kubek jednorazowy, torba higieniczna
  • całodobowy dostęp do ciepłych napojów
  • budzenie
  • usługa bagażowa
  • przechowywanie bagażu i przedmiotów wartościowych
  • akceptacja kart płatniczych
  • zapewnianie prasy na życzenie gości
  • room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
  • podawanie min. 2 posiłków dziennie
  • aperitif-bar, bar kawowy lub sala klubowa podająca napoje na życzenie gości
  • podawanie śniadań do pokoju na życzenie gości
  • przechowywanie sprzętu rekreacyjnego
  • zespół odnowy biologicznej
  • pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny oraz odzieży gości
  • zmiana pościeli i ręczników codziennie, lub na życzenie gości
  • jednolity ubiór poszczególnych służb

Pensjonaty w Niemczech

Pensjonaty to obiekty popularne nie tylko w Polsce. W Niemczech wyróżnia się ich dwa typy:

  • Pensjonaty - obiekty hotelowe oferujące standardowe usługi zakwaterowania i noclegu. Oferowane usługi gastronomiczne są skierowane wyłącznie do gości pensjonatu.
  • Pensjonaty uzdrowiskowe (tzw. Kurheimy) - obiekty noclegowe, które znajdują się w uzdrowisku, albo miejscowości kuracyjnej. Pozostałe cechy są zbliżone do zwykłych pensjonatów (Sala 2008, s. 23-24)


Pensjonatartykuły polecane
Dom wycieczkowyMotelSchronisko młodzieżoweHotelPole biwakoweSchroniskoKategoryzacja hoteliInfrastruktura rekreacyjnaOśrodek kolonijny

Bibliografia

  • Koman S., Kubicki M. (1996), Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy, Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa
  • Pawlikowska-Piechotka A. (2003), Dwory o funkcjach turystycznych, Ochrona zabytków nr 1-2
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, Dz.U. 2004 nr 188 poz. 1945
  • Sala J. (2008), Formy współczesnego hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
  • Seweryn R. (2006), Konsumpcja turystycznych usług noclegowych w Krakowie w 2004 roku, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Zeszyty Naukowe nr 742
  • Tkocz M. (2010), Ewolucja przestrzeni turystycznej gminy Wilkowice a przemiany krajobrazu, Krajobraz a turystyka - Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego nr 14
  • Turkowski M. (2010), Marketing usług hotelarskich, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884
  • Witkowski C. (2007), Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku, AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa


Autor: Patryk Gębica

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.