Zintegrowany system zarządzania firmą

Wersja z dnia 16:01, 8 sty 2019 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Zintegrowany system zarządzania firmą
Polecane artykuły


Pojęcie zintegrowanych systemów zarządzania firmą (tzw. systemy transakcyjne), jest szeroko stosowane przez producentów systemów informatycznych znajdujących zastosowanie przy wspomaganiu różnorodnych procesów zachodzących w przedsiębiorstwach. Dzięki takim systemom jest możliwe sprawne rejestrowanie i przetwarzanie bieżących zdarzeń w przedsiębiorstwie oraz dostęp do informacji w czasie rzeczywistym.

Możemy wyróżnić trzy podstawowe elementy składowe zintegrowanych systemów zarządzania:

  1. Integracja
  2. Dane
  3. Procesy

Systemy takie najczęściej wywodzą się z systemów finansowo-księgowych, które były następnie rozbudowane o moduły wspomagające procesy sprzedaży, produkcji, logistyki, zarządzanie personelem i in.

Obszary integracji

Współcześnie głównymi modułami informatycznych systemów wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem są:

Często producenci rozszerzają funkcjonalność oferowanych systemów o moduły:

  • zaawansowanych raportów i statystyk,
  • obiegu pracy (Workflow),
  • obiegu dokumentów (Document Management),
  • zarządzania kontaktami z klientem (CRM),
  • projektowania, procesów biznesowych i in.

Przykładowe aplikacje wspomagające zarządzanie firmą

Rozwiązania komercyjne:

  • SAP R/3
  • IFS
  • Baan
  • Oracle Applications

Rozwiązania Open Source:

Główne cechy zintegrowanych systemów zarządzania

Charakterystyczne aspekty wyróżniające zintegrowane systemy zarządzania to między innymi:

  • wspomniana wcześniej wielomodułowość,
  • jednolity interfejs użytkownika,
  • dostęp do systemu z wielu miejsc,
  • skalowalność,
  • otwartość,
  • brak kosztów administracji,
  • jednorazowe wprowadzanie danych - następnie jedynie ich aktualizacja,
  • bezpieczeństwo systemu,
  • brak kosztów zakupu sprzętu i jego modernizacji.

Trudności związane z systemami zarządzania

Obok licznych usprawnień jakie niosą ze sobą systemy transakcyjne nie można przejść obojętnie obok trudności jakie generują. Zasadniczym problemem jest nierzadko duża liczba zbiorów i przechowywanych w nich danych. W efekcie sprawia to, że mało kto w firmie naprawdę orientuje się w ich zawartości. Ponadto, często mało czytelna struktura baz okazuje się zrozumiałą tylko dla jej twórców. Kolejnym słabym punktem systemów zarządzania jest postać i sposób przetwarzania danych. Jest ona dogodna dla prowadzenia ewidencji, lecz nie dla analiz.

Bibliografia

Autor: Krzysztof Woźniak, Bartłomiej Szewczyk