Zarządzanie wiedzą: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Zarządzanie wiedzą''' można zdefiniować jako ogół działań służących [[Identyfikacja|identyfikacji]], zachowaniu, upowszechnieniu i wykorzystaniu [[Wiedza|wiedzy]] jawnej i ukrytej personelu przedsiębiorstwa dla podniesienia sprawności i efektywności działań pracowników. Niektóre publikacje traktują zarządzanie wiedzą tylko z technicznego punktu widzenia, jako zestaw procedur i środków technicznych zapewniający przeniesienie osobistego doświadczenia i wiedzy członka organizacji do [[Baza danych|bazy danych]] organizacji oraz zapewnienie przechowywania i [[Dystrybucja informacji|dystrybucji potrzebnych informacji]] wśród uprawnionych członków organizacji. Wydaje się to jednak zbyt wąskim podejściem, nie uwzględniającym ludzkiego aspektu problematyki wiedzy, takiego jak poziom [[Motywacja pracowników|motywacji]], aspekty socjologiczne i [[społeczeństwo wiedzy|społeczne]], inteligencję, kompetencje komunikacyjne.
'''[[Zarządzanie]] wiedzą''' można zdefiniować jako ogół działań służących [[Identyfikacja|identyfikacji]], zachowaniu, upowszechnieniu i wykorzystaniu [[Wiedza|wiedzy]] jawnej i ukrytej personelu przedsiębiorstwa dla podniesienia sprawności i efektywności działań pracowników. Niektóre publikacje traktują zarządzanie wiedzą tylko z technicznego punktu widzenia, jako zestaw procedur i środków technicznych zapewniający [[przeniesienie]] osobistego doświadczenia i wiedzy członka organizacji do [[Baza danych|bazy danych]] organizacji oraz zapewnienie przechowywania i [[Dystrybucja informacji|dystrybucji potrzebnych informacji]] wśród uprawnionych członków organizacji. Wydaje się to jednak [[zbyt]] wąskim podejściem, nie uwzględniającym ludzkiego aspektu problematyki wiedzy, takiego jak poziom [[Motywacja pracowników|motywacji]], aspekty socjologiczne i [[społeczeństwo wiedzy|społeczne]], inteligencję, [[kompetencje]] komunikacyjne.


==Rola zarządzania wiedzą==
==Rola zarządzania wiedzą==
Koncepcja zarządzania wiedzą jest postrzegana przez współczesne [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] jako jeden z elementów budowania [[Przewaga konkurencyjna|przewagi konkurencyjnej]]. Dotychczas stosowane metody i strategie zdobywania przewagi konkurencyjnej takie jak wprowadzanie nowych produktów i ciągłe doskonalenie procesów stają się coraz mniej skuteczne, ponieważ [[produkt]]y i procesy są łatwe do kopiowania i dostosowania do potrzeb konkurencyjnych przedsiębiorstw.  
Koncepcja zarządzania wiedzą jest postrzegana przez współczesne [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] jako jeden z elementów budowania [[Przewaga konkurencyjna|przewagi konkurencyjnej]]. Dotychczas stosowane metody i strategie zdobywania przewagi konkurencyjnej takie jak wprowadzanie nowych produktów i [[ciągłe doskonalenie]] procesów stają się coraz mniej skuteczne, ponieważ [[produkt]]y i procesy są łatwe do kopiowania i dostosowania do potrzeb konkurencyjnych przedsiębiorstw.  


Tradycyjne metody wymagają natomiast coraz więcej wysiłku i kosztownych [[Inwestycje|inwestycji]], przy coraz krótszym okresie wykorzystywania zdobytej z ich pomocą przewagi. Współczesne realia, tzn. nasilająca się [[konkurencja]], szybko rosnące wymagania klientów, itp. wymagają od przedsiębiorstwa zapewnienia najwyższej [[Jakość produktu|jakości produktu]] oraz wydajnego procesu jego wytwarzania. Coraz częściej również za krytyczny czynnik sukcesu uważa się zdolność firmy do zapewnienia odpowiedniej wartości dla nabywców jej produktów1.
Tradycyjne metody wymagają natomiast coraz więcej wysiłku i kosztownych [[Inwestycje|inwestycji]], przy coraz krótszym okresie wykorzystywania zdobytej z ich pomocą przewagi. Współczesne realia, tzn. nasilająca się [[konkurencja]], szybko rosnące wymagania klientów, itp. wymagają od przedsiębiorstwa zapewnienia najwyższej [[Jakość produktu|jakości produktu]] oraz wydajnego procesu jego wytwarzania. Coraz częściej również za krytyczny czynnik sukcesu uważa się [[zdolność]] firmy do zapewnienia odpowiedniej wartości dla nabywców jej produktów1.
   
   
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
Linia 43: Linia 43:


Aspekt celowościowy – jest związany z prowadzeniem działalności przedsiębiorstwa na podstawie przyjętych celów i misji. Determinantami tego aspektu są:
Aspekt celowościowy – jest związany z prowadzeniem działalności przedsiębiorstwa na podstawie przyjętych celów i misji. Determinantami tego aspektu są:
* strategia działalności,
* [[strategia]] działalności,
* programowanie i [[planowanie|plan]] systemu zarządzania wiedzą,
* [[programowanie]] i [[planowanie|plan]] systemu zarządzania wiedzą,
* zwiększanie kapitału wiedzy.
* zwiększanie kapitału wiedzy.


Aspekt podmiotowy – ten aspekt wskazuje na podmioty, które odpowiedzialne są za zarządzanie informacją i wiedzą. Można wymienić następujące determinanty:
Aspekt podmiotowy – ten aspekt wskazuje na podmioty, które odpowiedzialne są za [[zarządzanie informacją]] i wiedzą. Można wymienić następujące determinanty:
* system [[Motywacja pracowników|motywacji]],
* [[system]] [[Motywacja pracowników|motywacji]],
* rozwój systemu zarządzania wiedzą,
* [[rozwój]] systemu zarządzania wiedzą,
* kompetencji podmiotów.  
* kompetencji podmiotów.  


Linia 58: Linia 58:
* podział [[podział pracy|zadań]].
* podział [[podział pracy|zadań]].


Aspekt funkcjonalny – ten aspekt dotyczy tego, jak powinien funkcjonować system zarządzania wiedzą. Determinantami są:
Aspekt funkcjonalny – ten aspekt dotyczy tego, jak powinien funkcjonować [[system zarządzania]] wiedzą. Determinantami są:
* [[style kierowania|style zarządzania]],
* [[style kierowania|style zarządzania]],
* [[technika|techniki]] zarządzania,
* [[technika|techniki]] zarządzania,
* zasady zarządzania wiedzą.
* [[zasady zarządzania]] wiedzą.


Aspekt instrumentalny - aspekt ten zawiera różne narzędzia wykorzystywane w projektowaniu systemów zarządzania wiedzą. Możemy wymienić następujące determinanty:
Aspekt instrumentalny - aspekt ten zawiera różne narzędzia wykorzystywane w projektowaniu systemów zarządzania wiedzą. Możemy wymienić następujące determinanty:
Linia 70: Linia 70:


==Modele zarządzania wiedzą==
==Modele zarządzania wiedzą==
W systemie zarzadzania wiedzą można stosować trzy modele:
W systemie zarzadzania wiedzą można stosować trzy [[modele]]:
# Model japoński. Ten model opiera się na cichej wiedzy i wiedzy formalnej. Twórcami tego modelu są: I. Nonaka i H. Takeuchi.
# [[Model]] japoński. Ten model opiera się na cichej wiedzy i wiedzy formalnej. Twórcami tego modelu są: I. Nonaka i H. Takeuchi.
# Model [[zasób|zasobowy]]. Twórcą jest D. Leonard-Barton. Uważał on, że dla dobrego funkcjonowania systemu musi istnieć związek pomiędzy pięcioma elementami, a mianowicie: systemem zarządzania, wiedzą i umiejętnościami pracowników; eksperymentowaniem; przekazywaniem wiedzy; wspólnym rozwiązaniem; używaniem nowej technologii.
# Model [[zasób|zasobowy]]. Twórcą jest D. Leonard-Barton. Uważał on, że dla dobrego funkcjonowania systemu musi istnieć związek pomiędzy pięcioma elementami, a mianowicie: systemem zarządzania, wiedzą i umiejętnościami pracowników; eksperymentowaniem; przekazywaniem wiedzy; wspólnym rozwiązaniem; używaniem nowej technologii.
# Model [[proces|procesowy]]. Ten model opiera się na opracowaniach, doświadczeniach stosowanych w praktyce. W tym podejściu wyodrębnia się trzy procesy zarządzania wiedzą: proces kodyfikacji wiedzy; proces transferu wiedzy; proces tworzenia wiedzy; Twórcami są T.H. Davenport oraz L. Prusak.
# Model [[proces|procesowy]]. Ten model opiera się na opracowaniach, doświadczeniach stosowanych w praktyce. W tym podejściu wyodrębnia się trzy procesy zarządzania wiedzą: [[proces]] kodyfikacji wiedzy; proces transferu wiedzy; proces tworzenia wiedzy; Twórcami są T.H. Davenport oraz L. Prusak.


==Korzyści wynikające z zarządzania wiedzą==
==Korzyści wynikające z zarządzania wiedzą==
Linia 85: Linia 85:
Możemy wyróżnić wiele korzyści wynikających z zarządzania wiedzą np.
Możemy wyróżnić wiele korzyści wynikających z zarządzania wiedzą np.
* wzrost kompetencji i [[wydajność|wydajności]] w prace,
* wzrost kompetencji i [[wydajność|wydajności]] w prace,
* samorealizacja,
* [[samorealizacja]],
* rozwój,  
* rozwój,  
* wzrost konkurencyjności pracowników na [[rynek pracy|rynku pracy]].
* wzrost konkurencyjności pracowników na [[rynek pracy|rynku pracy]].
Na poziomie rynku korzyści dotyczą zarówno partnerów jak i konkurentów, są to:
Na poziomie rynku korzyści dotyczą zarówno partnerów jak i konkurentów, są to:
* pomysły na nowe [[produkt]]y i usługi,
* pomysły na nowe [[produkt]]y i [[usługi]],
* wymiana informacji,
* [[wymiana]] informacji,
* zrozumienie [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeb]] klienta.
* zrozumienie [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeb]] klienta.
Można powiedzieć, że efektem tych korzyści jest stworzenie efektywnego systemu zarządzania, który składa się z nowej strategii [[firma|firmy]] i kultury organizacyjnej podporządkowanej wiedzy. Dana strategia powoduje wzmocnienie związków pomiędzy przedsiębiorstwem a pracownikami. Dobrze wykorzystanie potencjału pracowników wpływa na pozycję przedsiębiorstwa wśród konkurentów. Dzięki usprawnieniom wynikającym z procesu zarządzania wiedzą, [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] istnieje jako wiarygodny partner na rynku i ma pozytywny [[wizerunek firmy|wizerunek]]w oczach finalnego odbiorcy.
Można powiedzieć, że efektem tych korzyści jest stworzenie efektywnego systemu zarządzania, który składa się z nowej strategii [[firma|firmy]] i kultury organizacyjnej podporządkowanej wiedzy. Dana strategia powoduje [[wzmocnienie]] związków pomiędzy przedsiębiorstwem a pracownikami. Dobrze wykorzystanie potencjału pracowników wpływa na pozycję przedsiębiorstwa wśród konkurentów. Dzięki usprawnieniom wynikającym z procesu zarządzania wiedzą, [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] istnieje jako wiarygodny partner na rynku i ma pozytywny [[wizerunek firmy|wizerunek]]w oczach finalnego odbiorcy.


==Bibliografia==  
==Bibliografia==  
* Grudzewski M., Hejduk I. (luty 2005), [http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor8.pdf#page=46 Zarządzanie wiedzą w organizacjach], ''E-mentor'', Wyd.Szkola Glówno Hadlowa w Warszawie, nr 8(1).  
* Grudzewski M., Hejduk I. (luty 2005), [http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor8.pdf#page=46 Zarządzanie wiedzą w organizacjach], ''E-[[mentor]]'', Wyd.Szkola Glówno Hadlowa w Warszawie, nr 8(1).  
* Kisielnicki J.,(2004), [http://wz.uw.edu.pl/pracownicyFiles/id3570-zarzadzanie-wiedza.pdf#page=1 Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach], [w:] ''Zarządzanie wiedzą w systemach informacyjnych'', pr. zb. pod red." W. Abramowicza, A. Nowickiego, M. Owoca, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław
* Kisielnicki J.,(2004), [http://wz.uw.edu.pl/pracownicyFiles/id3570-zarzadzanie-wiedza.pdf#page=1 Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach], [w:] ''Zarządzanie wiedzą w systemach informacyjnych'', pr. zb. pod red." W. Abramowicza, A. Nowickiego, M. Owoca, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław
* Klimczok M., Tomczyk A., [http://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2012%20podzielone/klimczok%20tomczyk.pdf Zarządzanie wiedzą – współczesna koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem], '' Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Zarządzanie '', Wyd. SGH w Warszawie, Warszawa, 2/2012.
* Klimczok M., Tomczyk A., [http://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2012%20podzielone/klimczok%20tomczyk.pdf Zarządzanie wiedzą – współczesna koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem], '' Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Zarządzanie '', Wyd. SGH w Warszawie, Warszawa, 2/2012.
Linia 103: Linia 103:
* Mazurkiewicz A., (2005), [http://www.ur.edu.pl/pliki/Zeszyt7/37_Mazurkiewicz.pdf Znaczenie zarządzania wiedzą dla organizacji], Zakład Ekonomiki przedsiębiorstw Uniwersytetu Rzeszowskiego, Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
* Mazurkiewicz A., (2005), [http://www.ur.edu.pl/pliki/Zeszyt7/37_Mazurkiewicz.pdf Znaczenie zarządzania wiedzą dla organizacji], Zakład Ekonomiki przedsiębiorstw Uniwersytetu Rzeszowskiego, Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
* Stabryła A., (2012), ''Podstawy organizacji i zarządzania. Podejścia i koncepcje badawcze'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, s. 322-328
* Stabryła A., (2012), ''Podstawy organizacji i zarządzania. Podejścia i koncepcje badawcze'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, s. 322-328
* Woźniak K., (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków  
* Woźniak K., (2005), ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków  


{{a|[[Krzysztof Woźniak]], Nazariy Gakh}}
{{a|[[Krzysztof Woźniak]], Nazariy Gakh}}

Wersja z 19:30, 22 maj 2020

Zarządzanie wiedzą
Polecane artykuły


Zarządzanie wiedzą można zdefiniować jako ogół działań służących identyfikacji, zachowaniu, upowszechnieniu i wykorzystaniu wiedzy jawnej i ukrytej personelu przedsiębiorstwa dla podniesienia sprawności i efektywności działań pracowników. Niektóre publikacje traktują zarządzanie wiedzą tylko z technicznego punktu widzenia, jako zestaw procedur i środków technicznych zapewniający przeniesienie osobistego doświadczenia i wiedzy członka organizacji do bazy danych organizacji oraz zapewnienie przechowywania i dystrybucji potrzebnych informacji wśród uprawnionych członków organizacji. Wydaje się to jednak zbyt wąskim podejściem, nie uwzględniającym ludzkiego aspektu problematyki wiedzy, takiego jak poziom motywacji, aspekty socjologiczne i społeczne, inteligencję, kompetencje komunikacyjne.

Rola zarządzania wiedzą

Koncepcja zarządzania wiedzą jest postrzegana przez współczesne przedsiębiorstwa jako jeden z elementów budowania przewagi konkurencyjnej. Dotychczas stosowane metody i strategie zdobywania przewagi konkurencyjnej takie jak wprowadzanie nowych produktów i ciągłe doskonalenie procesów stają się coraz mniej skuteczne, ponieważ produkty i procesy są łatwe do kopiowania i dostosowania do potrzeb konkurencyjnych przedsiębiorstw.

Tradycyjne metody wymagają natomiast coraz więcej wysiłku i kosztownych inwestycji, przy coraz krótszym okresie wykorzystywania zdobytej z ich pomocą przewagi. Współczesne realia, tzn. nasilająca się konkurencja, szybko rosnące wymagania klientów, itp. wymagają od przedsiębiorstwa zapewnienia najwyższej jakości produktu oraz wydajnego procesu jego wytwarzania. Coraz częściej również za krytyczny czynnik sukcesu uważa się zdolność firmy do zapewnienia odpowiedniej wartości dla nabywców jej produktów1.

Wykorzystanie w zarządzaniu

Firmy borykają się współcześnie z problemem: jak wykorzystać zdobyte dotychczas doświadczenie i wiedzę pracowników w szerszym zakresie? Rozwiązania dylematów pojawiających się w trakcie projektowania i produkcji wyrobów oraz realizacji usług powinny zostać w jakiś sposób zapisane, aby uniknąć skomplikowanej procedury dochodzenia do rozwiązania problemu za każdym razem, gdy się on pojawi.

Szczególną rangę temu zagadnieniu nadają firmy konsultingowe, dla których problematyka zabezpieczenia i zgromadzenia w zasobach organizacji doświadczeń zdobytych w trakcie realizacji różnych projektów stanowi istotny element zdobywania przewagi konkurencyjnej.

Rozwiązanie tej kwestii stało się możliwe dzięki nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej, która w wielu przypadkach stała się podstawą systemu zarządzania wiedzą. Producenci oprogramowania komputerowego intensywnie promują rozwiązania pozwalające na tworzenie wirtualnych społeczności, ułatwianie kontaktów osobistych i współpracy, zdalne uczenie się i korzystanie z wiedzy specjalistów.

Ugruntowaną pozycję mają systemy zarządzania dokumentami i treścią, systemy baz wiedzy, portale informacyjne przedsiębiorstw, systemy workflow.

Wieloaspektowe ujęcie systemu zarządzania wiedzą

W systemie zarządzania wiedzą można wyróżnić następujące aspekty, które pomagają sprawnie funkcjonować temu systemowi:

  1. aspekt celowościowy,
  2. aspekt podmiotowy,
  3. aspekt strukturalny,
  4. aspekt funkcjonalny,
  5. aspekt instrumentalny.

Aspekt celowościowy – jest związany z prowadzeniem działalności przedsiębiorstwa na podstawie przyjętych celów i misji. Determinantami tego aspektu są:

Aspekt podmiotowy – ten aspekt wskazuje na podmioty, które odpowiedzialne są za zarządzanie informacją i wiedzą. Można wymienić następujące determinanty:

Aspekt strukturalny - aspekt ten istnieje dla prawidłowego umieszczenia systemu zarządzania wiedzą w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa. Możemy wymienić następujące determinanty:

  • organizację sieci,
  • zarządzanie relacjami,
  • podział obowiązków,
  • podział zadań.

Aspekt funkcjonalny – ten aspekt dotyczy tego, jak powinien funkcjonować system zarządzania wiedzą. Determinantami są:

Aspekt instrumentalny - aspekt ten zawiera różne narzędzia wykorzystywane w projektowaniu systemów zarządzania wiedzą. Możemy wymienić następujące determinanty:

Modele zarządzania wiedzą

W systemie zarzadzania wiedzą można stosować trzy modele:

  1. Model japoński. Ten model opiera się na cichej wiedzy i wiedzy formalnej. Twórcami tego modelu są: I. Nonaka i H. Takeuchi.
  2. Model zasobowy. Twórcą jest D. Leonard-Barton. Uważał on, że dla dobrego funkcjonowania systemu musi istnieć związek pomiędzy pięcioma elementami, a mianowicie: systemem zarządzania, wiedzą i umiejętnościami pracowników; eksperymentowaniem; przekazywaniem wiedzy; wspólnym rozwiązaniem; używaniem nowej technologii.
  3. Model procesowy. Ten model opiera się na opracowaniach, doświadczeniach stosowanych w praktyce. W tym podejściu wyodrębnia się trzy procesy zarządzania wiedzą: proces kodyfikacji wiedzy; proces transferu wiedzy; proces tworzenia wiedzy; Twórcami są T.H. Davenport oraz L. Prusak.

Korzyści wynikające z zarządzania wiedzą

Korzyści z zarządzania wiedzą mogą dotyczyć trzech podmiotów: przedsiębiorstwa, pracowników i rynku.

Na poziomie przedsiębiorstwa można wymienić następujące korzyści:

Możemy wyróżnić wiele korzyści wynikających z zarządzania wiedzą np.

Na poziomie rynku korzyści dotyczą zarówno partnerów jak i konkurentów, są to:

Można powiedzieć, że efektem tych korzyści jest stworzenie efektywnego systemu zarządzania, który składa się z nowej strategii firmy i kultury organizacyjnej podporządkowanej wiedzy. Dana strategia powoduje wzmocnienie związków pomiędzy przedsiębiorstwem a pracownikami. Dobrze wykorzystanie potencjału pracowników wpływa na pozycję przedsiębiorstwa wśród konkurentów. Dzięki usprawnieniom wynikającym z procesu zarządzania wiedzą, przedsiębiorstwa istnieje jako wiarygodny partner na rynku i ma pozytywny wizerunekw oczach finalnego odbiorcy.

Bibliografia

Autor: Krzysztof Woźniak, Nazariy Gakh