Zarządzanie sieciami dostaw: Różnice pomiędzy wersjami

m (clean up, replaced: <p align=right>'''Autor:''' Katarzyna Bradło</p> → {{a|Katarzyna Bradło}}, , → , , → , : → : (4), s.1 → s. 1 (7), * → *, miedzy → między (2), removed: ==Charakterystyka==)
Linia 1: Linia 1:
 
+
[[Zarządzanie]] sieciami dostaw ([[proces]] zarządzania [[łańcuch dostaw|łańcuchem dostaw]]) to szkieletowa [[definicja]] [[logistyka|logistyki sformułowana]] w roku 1991 przez brytyjski Instytut Logistyki i Zarządzania Dystrybucją działający w ramach jednego z Komitetów [[EWG]]. W ramach koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw uwzględnia się źródła surowców i dostawców, politykę zakupu i [[gospodarowanie zapasami|gromadzenia surowców]], przepływ materiałów wewnątrz firmy, przechowywanie wyrobów gotowych, [[dystrybucja|dystrybucję]], [[magazynowanie]] i [[transport]]. W tym rozumieniu [[firma]] integruje swoich dostawców i [[klient]]ów stając się przy tym ogniwem w łańcuchu logistycznym.
 
 
==Charakterystyka==
 
[[Zarządzanie]] sieciami dostaw ([[proces]] zarządzania [[łańcuch dostaw|łańcuchem dostaw]]) to szkieletowa [[definicja]] [[logistyka|logistyki sformułowana]] w roku 1991 przez brytyjski Instytut Logistyki i Zarządzania Dystrybucją działający w ramach jednego z Komitetów [[EWG]]. W ramach koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw uwzględnia się źródła surowców i dostawców, politykę zakupu i [[gospodarowanie zapasami|gromadzenia surowców]], przepływ materiałów wewnątrz firmy, przechowywanie wyrobów gotowych , [[dystrybucja|dystrybucję]], [[magazynowanie]] i [[transport]]. W tym rozumieniu [[firma]] integruje swoich dostawców i [[klient]]ów stając się przy tym ogniwem w łańcuchu logistycznym.
 
  
 
Inna definicja zarządzania sieciami dostaw mówi, iż jest to [[plan]]owanie, koordynowanie i [[kontrolowanie]] przepływu materiałów, części i wyrobów gotowych od dostawców do odbiorców, które obejmuje dwa oddzielne strumienie przepływów materiałów i informacji.
 
Inna definicja zarządzania sieciami dostaw mówi, iż jest to [[plan]]owanie, koordynowanie i [[kontrolowanie]] przepływu materiałów, części i wyrobów gotowych od dostawców do odbiorców, które obejmuje dwa oddzielne strumienie przepływów materiałów i informacji.
Linia 9: Linia 6:
 
* Minimalizacja całkowitych [[koszt]]ów przepływu [[produkt]]ów i informacji przy zachowaniu wymaganego przez [[klient]]ów poziomu [[jakość|jakości]] obsługi dostaw (tzw. [[logistyka]] [[oszczędności]]),
 
* Minimalizacja całkowitych [[koszt]]ów przepływu [[produkt]]ów i informacji przy zachowaniu wymaganego przez [[klient]]ów poziomu [[jakość|jakości]] obsługi dostaw (tzw. [[logistyka]] [[oszczędności]]),
 
<google>ban728t</google>
 
<google>ban728t</google>
 
 
* Zapewnienie jak najkrótszego czasu realizacji zamówień i możliwie wysokiej niezawodności, częstotliwości i elastyczności dostaw przy założonym poziomie kosztów przepływu (tzw. logistyka wydajności)
 
* Zapewnienie jak najkrótszego czasu realizacji zamówień i możliwie wysokiej niezawodności, częstotliwości i elastyczności dostaw przy założonym poziomie kosztów przepływu (tzw. logistyka wydajności)
 
* Optymalizacja poziomu [[zapas]]ów w skali łańcucha dostaw wraz z elastycznym dostosowaniem się do preferencji w zakresie obsługi dostaw poszczególnych segmentów [[rynek|rynku]].
 
* Optymalizacja poziomu [[zapas]]ów w skali łańcucha dostaw wraz z elastycznym dostosowaniem się do preferencji w zakresie obsługi dostaw poszczególnych segmentów [[rynek|rynku]].
  
 
==Istota zarządzania łańcuchem dostaw==
 
==Istota zarządzania łańcuchem dostaw==
Istotą współczesnego zarządzania łańcuchami dostaw jest [[proces decyzyjny]] związany z synchronizowaniem fizycznych, informacyjnych i finansowych strumieni popytu i [[podaż]]y przepływającymi miedzy jego uczestnikami w celu ociągnięcia przez nich przewagi konkurencyjnej i tworzenia wartości dodanej z korzyścią dla wszystkich jego ogniw, klientów oraz pozostałych [[interesariusz]]y.
+
Istotą współczesnego zarządzania łańcuchami dostaw jest [[proces decyzyjny]] związany z synchronizowaniem fizycznych, informacyjnych i finansowych strumieni popytu i [[podaż]]y przepływającymi między jego uczestnikami w celu ociągnięcia przez nich przewagi konkurencyjnej i tworzenia wartości dodanej z korzyścią dla wszystkich jego ogniw, klientów oraz pozostałych [[interesariusz]]y.
  
 
Obszary zarządzania łańcuchami dostaw:
 
Obszary zarządzania łańcuchami dostaw:
Linia 24: Linia 20:
 
<center>[[Grafika:Logistyka jako proces zarzadzania lancuchem dostaw.gif]]</center>
 
<center>[[Grafika:Logistyka jako proces zarzadzania lancuchem dostaw.gif]]</center>
  
Rys.1 Logistyka jako proces zarządzania całym łańcuchem dostaw.
+
Rys. 1 Logistyka jako proces zarządzania całym łańcuchem dostaw.
  
Źródło: K. Ficoń, Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie, Impuls Plus [[Konsulting]], Gdynia 2001, s.37-39.
+
Źródło: K. Ficoń, Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie, Impuls Plus [[Konsulting]], Gdynia 2001, s. 37-39.
  
 
Występujące w definicji określenie "łańcuch dostaw" jest zrozumiane jako działalność związana z przepływem produktów i usług od jednego oryginalnego źródła, przez wszystkie formy pośrednie, aż do postaci, w której produkty i usługi są konsumowane przez ostatecznego klienta. Koncepcja łańcucha dostaw jest szeroka i uwzględnia źródła surowców i ich dostawców, strategie zakupu i gromadzenia surowców, przechowywanie produktów finalnych, ich dystrybucję, [[magazynowanie]] i [[transport]].
 
Występujące w definicji określenie "łańcuch dostaw" jest zrozumiane jako działalność związana z przepływem produktów i usług od jednego oryginalnego źródła, przez wszystkie formy pośrednie, aż do postaci, w której produkty i usługi są konsumowane przez ostatecznego klienta. Koncepcja łańcucha dostaw jest szeroka i uwzględnia źródła surowców i ich dostawców, strategie zakupu i gromadzenia surowców, przechowywanie produktów finalnych, ich dystrybucję, [[magazynowanie]] i [[transport]].
Linia 64: Linia 60:
 
|Wspólne
 
|Wspólne
 
|-
 
|-
|Kontakty miedzy partnerami
+
|Kontakty między partnerami
 
|Między sferą zaopatrzenia i zakupu
 
|Między sferą zaopatrzenia i zakupu
 
|Między różnymi sferami funkcjonalnymi przedsiębiorstw na różnych szczeblach zarządzania
 
|Między różnymi sferami funkcjonalnymi przedsiębiorstw na różnych szczeblach zarządzania
 
|}
 
|}
  
Źródło: J. Witkowski, Zarządzanie łańcuchem dostaw : koncepcje, procedury, doświadczenia Warszawa : Polskie Wydaw. Ekonomiczne, 2003, s.33.
+
Źródło: J. Witkowski, Zarządzanie łańcuchem dostaw: koncepcje, procedury, doświadczenia Warszawa: Polskie Wydaw. Ekonomiczne, 2003, s. 33.
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
* K. Ficoń, Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie, Impuls Plus Konsulting, Gdynia 2001, s.37-39.
+
* K. Ficoń, Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie, Impuls Plus Konsulting, Gdynia 2001, s. 37-39.
* Red. Elżbieta Gołembska, Kompendium wiedzy o logistyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Poznań 2001, s.17-18.
+
* Red. Elżbieta Gołembska, Kompendium wiedzy o logistyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Poznań 2001, s. 17-18.
* Cz. Skowronek, Z. Sarjusz " Wolski, Logistyka w przedsiębiorstwie, Polskie Wydaw. Ekonomiczne, Warszawa 2003, s.15-18.
+
* Cz. Skowronek, Z. Sarjusz " Wolski, Logistyka w przedsiębiorstwie, Polskie Wydaw. Ekonomiczne, Warszawa 2003, s. 15-18.
* J. Witkowski, Zarządzanie łańcuchem dostaw : koncepcje, procedury, doświadczenia Warszawa : Polskie Wydaw. Ekonomiczne, 2003, s.22-29,33.
+
* J. Witkowski, Zarządzanie łańcuchem dostaw: koncepcje, procedury, doświadczenia Warszawa: Polskie Wydaw. Ekonomiczne, 2003, s. 22-29,33.
  
<p align=right>'''Autor:''' Katarzyna Bradło</p>
+
{{a|Katarzyna Bradło}}
 
[[Kategoria:Dystrybucja]]
 
[[Kategoria:Dystrybucja]]
 
[[en:Supply chain management]]
 
[[en:Supply chain management]]

Wersja z 09:36, 23 cze 2015

Zarządzanie sieciami dostaw (proces zarządzania łańcuchem dostaw) to szkieletowa definicja logistyki sformułowana w roku 1991 przez brytyjski Instytut Logistyki i Zarządzania Dystrybucją działający w ramach jednego z Komitetów EWG. W ramach koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw uwzględnia się źródła surowców i dostawców, politykę zakupu i gromadzenia surowców, przepływ materiałów wewnątrz firmy, przechowywanie wyrobów gotowych, dystrybucję, magazynowanie i transport. W tym rozumieniu firma integruje swoich dostawców i klientów stając się przy tym ogniwem w łańcuchu logistycznym.

Inna definicja zarządzania sieciami dostaw mówi, iż jest to planowanie, koordynowanie i kontrolowanie przepływu materiałów, części i wyrobów gotowych od dostawców do odbiorców, które obejmuje dwa oddzielne strumienie przepływów materiałów i informacji.

Cele zarządzania łańcuchami dostaw w ujęciu logistycznym

  • Zapewnienie jak najkrótszego czasu realizacji zamówień i możliwie wysokiej niezawodności, częstotliwości i elastyczności dostaw przy założonym poziomie kosztów przepływu (tzw. logistyka wydajności)
  • Optymalizacja poziomu zapasów w skali łańcucha dostaw wraz z elastycznym dostosowaniem się do preferencji w zakresie obsługi dostaw poszczególnych segmentów rynku.

Istota zarządzania łańcuchem dostaw

Istotą współczesnego zarządzania łańcuchami dostaw jest proces decyzyjny związany z synchronizowaniem fizycznych, informacyjnych i finansowych strumieni popytu i podaży przepływającymi między jego uczestnikami w celu ociągnięcia przez nich przewagi konkurencyjnej i tworzenia wartości dodanej z korzyścią dla wszystkich jego ogniw, klientów oraz pozostałych interesariuszy.

Obszary zarządzania łańcuchami dostaw:

  1. Konfigurowanie produktu i sieci, co polega na podjęciu kluczowych decyzji o oferowanych produktach i usługach, strukturze podmiotowej i więziach zachodzących pomiędzy ogniwami łańcucha.
  2. Projektowanie wyrobów przy wykorzystaniu potencjału wiedzy dostawców
  3. Formowanie sieci produkcyjnej, zmierzające do wyrobu i określenia zadań produkcyjnych miejsc produkcji i utrzymywania zapasów, co zgodnie z ideą odraczania może dotyczyć nie tylko przedsiębiorstw przemysłowych, lecz także handlowych i logistycznych.
  4. Optymalizacja procesów zachodzących w łańcuchu dostaw, które są związane z fizycznym przepływem produktów oraz towarzyszącymi mu przepływami informacji i środków finansowych.
Logistyka jako proces zarzadzania lancuchem dostaw.gif

Rys. 1 Logistyka jako proces zarządzania całym łańcuchem dostaw.

Źródło: K. Ficoń, Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie, Impuls Plus Konsulting, Gdynia 2001, s. 37-39.

Występujące w definicji określenie "łańcuch dostaw" jest zrozumiane jako działalność związana z przepływem produktów i usług od jednego oryginalnego źródła, przez wszystkie formy pośrednie, aż do postaci, w której produkty i usługi są konsumowane przez ostatecznego klienta. Koncepcja łańcucha dostaw jest szeroka i uwzględnia źródła surowców i ich dostawców, strategie zakupu i gromadzenia surowców, przechowywanie produktów finalnych, ich dystrybucję, magazynowanie i transport.

Tabela 1. Cechy zarządzania łańcuchem dostaw na tle tradycyjnego systemu zarządzania przedsiębiorstwem.

Cecha Zarządzanie przedsiębiorstwem Zarządzanie łańcuchem dostaw
Redukcja kosztów Minimalizacja w skali firmy Minimalizacja w skali łańcucha
Zarządzanie zapasami Optymalizacja w skali firmy Optymalizacja w skali łańcucha
Przepływ zapasów Przerywany/monitorowany wewnątrz firmy Ciągły/monitorowany wzdłuż całego łańcucha
Informacje Kontrolowane przez firmę Dostęp do wspólnych informacji
Planowanie Indywidualne Wspólne
Decyzje i działania Inicjowane i kontrolowane przez kierownictwo Inicjowane i kontrolowane przez centralnego koordynatora łańcucha
Ryzyko i korzyści Indywidualne Wspólne
Kontakty między partnerami Między sferą zaopatrzenia i zakupu Między różnymi sferami funkcjonalnymi przedsiębiorstw na różnych szczeblach zarządzania

Źródło: J. Witkowski, Zarządzanie łańcuchem dostaw: koncepcje, procedury, doświadczenia Warszawa: Polskie Wydaw. Ekonomiczne, 2003, s. 33.

Bibliografia

  • K. Ficoń, Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie, Impuls Plus Konsulting, Gdynia 2001, s. 37-39.
  • Red. Elżbieta Gołembska, Kompendium wiedzy o logistyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Poznań 2001, s. 17-18.
  • Cz. Skowronek, Z. Sarjusz " Wolski, Logistyka w przedsiębiorstwie, Polskie Wydaw. Ekonomiczne, Warszawa 2003, s. 15-18.
  • J. Witkowski, Zarządzanie łańcuchem dostaw: koncepcje, procedury, doświadczenia Warszawa: Polskie Wydaw. Ekonomiczne, 2003, s. 22-29,33.

Autor: Katarzyna Bradło