Zarządzanie przez wyniki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




'''Zarządzanie przez wyniki''' (zarządzanie przez rezultaty) wykorzystują głównie duże [[firma|firmy]], które mają urozmaiconą [[produkcja|produkcję]]. Sposób ten polega na skoncentrowaniu się na konkretnych celach i zadaniach dla poszczególnych komórek, które są źródłami największych [[zysk]]ów dla [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]]. Główny nacisk położony jest na osiągnięcie wyniku, a nie na sposób realizacji [[cel]]ów i zadań.  
'''[[Zarządzanie]] przez wyniki''' (zarządzanie przez rezultaty) wykorzystują głównie duże [[firma|firmy]], które mają urozmaiconą [[produkcja|produkcję]]. Sposób ten polega na skoncentrowaniu się na konkretnych celach i zadaniach dla poszczególnych komórek, które są źródłami największych [[zysk]]ów dla [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]]. Główny nacisk położony jest na osiągnięcie wyniku, a nie na sposób realizacji [[cel]]ów i zadań.  


==Etapy zarządzania przez wyniki==
==Etapy zarządzania przez wyniki==
Linia 25: Linia 25:
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
==Założenia zarządzania przez wyniki==
==Założenia zarządzania przez wyniki==
Centra [[koszt]]ów - może być dowolna część przedsiębiorstwa, lecz pod warunkiem, że istnieje możliwość bezpośredniego naliczenie kosztów. Są zawierane umowy z kierownictwem centrów kosztów, które określają limit kosztów ogółem w obrębie którym dana komórka organizacyjna jest zobowiązana funkcjonować.  
Centra [[koszt]]ów - może być dowolna część przedsiębiorstwa, lecz pod warunkiem, że istnieje możliwość bezpośredniego naliczenie kosztów. Są zawierane umowy z kierownictwem centrów kosztów, które określają limit kosztów ogółem w obrębie którym dana [[komórka organizacyjna]] jest zobowiązana funkcjonować.  


Centrum zysku - może być dowolną część przedsiębiorstwa mającą kontakt z [[rynek|rynkiem]] oraz mogącą sprzedawać. Tworzy się ją na bazie komórek organizacji. Są to ośrodki odpowiedzialne za [[koszty]] i [[zysk]]i. Wyznaczony jest dla nich minimalny wynik, który powinny osiągnąć w danym okresie rozliczeniowym.
Centrum zysku - może być dowolną część przedsiębiorstwa mającą kontakt z [[rynek|rynkiem]] oraz mogącą sprzedawać. Tworzy się ją na bazie komórek organizacji. Są to ośrodki odpowiedzialne za [[koszty]] i [[zysk]]i. Wyznaczony jest dla nich minimalny [[wynik]], który powinny osiągnąć w danym okresie rozliczeniowym.


Powołuje się je w celach:
Powołuje się je w celach:
Linia 53: Linia 53:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Grzegorz Łukaszewicz, ''Kapitał ludzki organizacji'', Warszawa 2008r. s. 58.
* Grzegorz Łukaszewicz, ''[[Kapitał]] ludzki organizacji'', Warszawa 2008r. s. 58.
* Jonathan Sutherland, Dianie Canwell, ''Klucz do zarządzanie|zarządzania zasobami ludzkimi'', Warszawa 2007 r., s. 80.  
* Jonathan Sutherland, Dianie Canwell, ''Klucz do zarządzanie|zarządzania zasobami ludzkimi'', Warszawa 2007 r., s. 80.  



Wersja z 19:24, 22 maj 2020

Zarządzanie przez wyniki
Polecane artykuły


Zarządzanie przez wyniki (zarządzanie przez rezultaty) wykorzystują głównie duże firmy, które mają urozmaiconą produkcję. Sposób ten polega na skoncentrowaniu się na konkretnych celach i zadaniach dla poszczególnych komórek, które są źródłami największych zysków dla przedsiębiorstwa. Główny nacisk położony jest na osiągnięcie wyniku, a nie na sposób realizacji celów i zadań.

Etapy zarządzania przez wyniki

  • Analiza potencjału przedsiębiorstwa.
  • Wytypowanie produktów rokujących szansę na uzyskanie najlepszych wyników.
  • Koncentrację działań na tych produktach.
  • Tworzenie centrów zysku.
  • Systematyczna kontrola osiąganych wyników.

Założenia zarządzania przez wyniki

Centra kosztów - może być dowolna część przedsiębiorstwa, lecz pod warunkiem, że istnieje możliwość bezpośredniego naliczenie kosztów. Są zawierane umowy z kierownictwem centrów kosztów, które określają limit kosztów ogółem w obrębie którym dana komórka organizacyjna jest zobowiązana funkcjonować.

Centrum zysku - może być dowolną część przedsiębiorstwa mającą kontakt z rynkiem oraz mogącą sprzedawać. Tworzy się ją na bazie komórek organizacji. Są to ośrodki odpowiedzialne za koszty i zyski. Wyznaczony jest dla nich minimalny wynik, który powinny osiągnąć w danym okresie rozliczeniowym.

Powołuje się je w celach:

  • Poprawy poziomu gospodarowania,
  • Wzrostu efektywności i elastyczności,
  • Podniesienia konkurencyjności danej firmy.

Tworzenie celów dla komórek odbywa się w oparciu o procedurę zarządzania przez wyniki zawierającą:

  • Wyodrębnienie organizacyjne centrów,
  • Określenie celów i zadań centrów,
  • Wytyczenie zakresów odpowiedzialności i samodzielności,
  • Sprecyzowanie zasad i trybu oceny centrum,
  • Sporządzenie zasad powiązania wyników centrów z systemem wynagrodzeń.

Zalety zarządzania przez wyniki

  • konieczność zreformowania w skali przedsiębiorstwa rachunku kosztów w kierunku obiektywizacji kosztów rzeczywiście ponoszonych przez poszczególne komórki organizacyjne,
  • wzrost osobistej odpowiedzialności kierowników za wyniki osiągane przez podlegle sobie komórki organizacyjne,
  • Silniejsze związanie plac i dochodów osobistych kierowników z wynikami podległych sobie komórek.

Wady zarządzania przez wyniki

  • tendencję do autokratycznego stylu zarządzania wyrażającą się w próbach narzucania kierownikom pożądanego poziomu wyników,
  • konfliktowość, zwłaszcza w stadium kontroli i oceny uzyskanych wyników, szczególnie podczas oddzielanie wyników obiektywnych od subiektywnych wpływających na wynik,
  • trudności związane z zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania rachunku kosztów i wyników,
  • nadmierne zainteresowanie samymi wynikami kosztem pozycji człowieka. "

Bibliografia

  • Grzegorz Łukaszewicz, Kapitał ludzki organizacji, Warszawa 2008r. s. 58.
  • Jonathan Sutherland, Dianie Canwell, Klucz do zarządzanie|zarządzania zasobami ludzkimi, Warszawa 2007 r., s. 80.

Autor: Magdalena Lisowska