Zarządzanie łańcuchem dostaw - zasady: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:


Do określenia zasad zarządzania łańcuchem dostaw można wykorzystać jako inspirację podejście prezentowane przez organizację APICS (skrót od pierwotnej nazwy: American Production and Inventory Control Society, obecnie organizację tą określa się jako The Educational Society for Resorce Management) zajmującą się rozwijaniem wiedzy i doradztwem w zakresie zarządzania zasobami. Na tej podstawie można wyróżnić:
Do określenia zasad zarządzania łańcuchem dostaw można wykorzystać jako inspirację podejście prezentowane przez organizację APICS (skrót od pierwotnej nazwy: American Production and Inventory Control Society, obecnie organizację tą określa się jako The Educational Society for Resorce Management) zajmującą się rozwijaniem wiedzy i doradztwem w zakresie zarządzania zasobami. Na tej podstawie można wyróżnić:
* szybkość działania - dotyczącą zadań realizowanych od otrzymania zamówienia do uzyskania środków finansowych za towary dostarczone klientom, co związane jest przede wszystkim z zapewnieniem odpowiedniej infrastruktury,
* szybkość działania - dotyczącą zadań realizowanych od otrzymania zamówienia do uzyskania środków finansowych za [[towary]] dostarczone klientom, co związane jest przede wszystkim z zapewnieniem odpowiedniej infrastruktury,
* harmonizowanie działania kolejnych ogniw w łańcuchu - związane ze zróżnicowaniem czasu potrzebnego do wykonania zadań przez poszczególne jednostki w łańcuchu, co umożliwi redukcję poziomu [[zapas]]ów i tym samym zmniejszenie poziomu [[koszt]]ów,
* harmonizowanie działania kolejnych ogniw w łańcuchu - związane ze zróżnicowaniem czasu potrzebnego do wykonania zadań przez poszczególne jednostki w łańcuchu, co umożliwi redukcję poziomu [[zapas]]ów i tym samym zmniejszenie poziomu [[koszt]]ów,
* zapewnienie przepływów informacji pomiędzy współpracującymi jednostkami w odpowiedniej formie, miejscu i czasie - dotyczące zwłaszcza zapotrzebowania na produkty gotowe zgłaszanego przez [[klient]]ów, zapewnienia odpowiedniego poziomu zapasów surowców, materiałów, czy pół[[produkt]]ów w poszczególnych jednostkach, określenia wymaganego okresu realizacji zamówienia, zapewnienia przepływów środków pieniężnych potrzebnych do zabezpieczenia zapasów w poszczególnych jednostkach,
* zapewnienie przepływów informacji pomiędzy współpracującymi jednostkami w odpowiedniej formie, miejscu i czasie - dotyczące zwłaszcza zapotrzebowania na [[produkty gotowe]] zgłaszanego przez [[klient]]ów, zapewnienia odpowiedniego poziomu zapasów surowców, materiałów, czy pół[[produkt]]ów w poszczególnych jednostkach, określenia wymaganego okresu realizacji zamówienia, zapewnienia przepływów środków pieniężnych potrzebnych do zabezpieczenia zapasów w poszczególnych jednostkach,
* poznanie i zrozumienie oczekiwanych wyników współpracy - związane przede wszystkim z uzgodnieniami partnerów dotyczącymi przewidywanych wyników w skali całego łańcucha oraz zastosowania odpowiednich [[wskaźnik]]ów osiągnięć,
* poznanie i zrozumienie oczekiwanych wyników współpracy - związane przede wszystkim z uzgodnieniami partnerów dotyczącymi przewidywanych wyników w skali całego łańcucha oraz zastosowania odpowiednich [[wskaźnik]]ów osiągnięć,
* tworzenie wartości dla interesariuszy - związane z koniecznością rozpoznania i uwzględnienia oczekiwań wszystkich interesariuszy w działalności łańcucha dostaw.
* tworzenie wartości dla interesariuszy - związane z koniecznością rozpoznania i uwzględnienia oczekiwań wszystkich interesariuszy w działalności łańcucha dostaw.
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
Uzupełniając przedstawione zestawienie należy zwrócić uwagę, że użyte w oryginale określenia, które stanowią podstawę do sformułowania wymienionych zasad to: Velocity (szybkość), Variability (zróżnicowanie), Vocalize (wyartykułować), Visualize (wyobrażać sobie), Value (wartość). Wymienione zagadnienia mają charakter ogólny, umożliwiając tym samym ich uniwersalne stosowanie w działalności każdego łańcucha dostaw.
Uzupełniając przedstawione zestawienie należy zwrócić uwagę, że użyte w oryginale określenia, które stanowią podstawę do sformułowania wymienionych zasad to: [[Velocity]] (szybkość), Variability (zróżnicowanie), Vocalize (wyartykułować), Visualize (wyobrażać sobie), Value ([[wartość]]). Wymienione zagadnienia mają charakter ogólny, umożliwiając tym samym ich uniwersalne stosowanie w działalności każdego łańcucha dostaw.


Wykorzystując podejście W. T. Walkera [2005] można pogrupować przedstawione zasady zgodnie z zakresami ich głównego zastosowania. Szybkość działania całego łańcucha dostaw oraz ograniczenie różnic czasów realizacji zadań przez poszczególne ogniwa są bowiem szczególnie istotne z punktu widzenia projektowania łańcucha dostaw, a do podstawowych [[cel]]ów należą zapewnienie konkurencyjnej infrastruktury oraz [[organizacja]] logistyki umożliwiająca realizację przepływów dóbr, informacji i środków pieniężnych nawet w skali całego świata. Zapewnienie przepływu informacji w odpowiedniej formie, miejscu i czasie oraz znajomość założeń dotyczących wyników współpracy wpływają przede wszystkim na działalność poszczególnych ogniw w łańcuchu a realizacja tych zasad powinna ułatwić dostosowanie [[podaż]]y do popytu, a także pomiar osiągnięć w skali całego łańcucha. Tworzenie wartości dla interesariuszy wynika natomiast z założenia, że taka forma współpracy przedsiębiorstw ma umożliwić interesariuszom osiągnięcie wyższych korzyści niż w warunkach odrębnego potraktowania każdego z nich.
Wykorzystując podejście W. T. Walkera [2005] można pogrupować przedstawione zasady zgodnie z zakresami ich głównego zastosowania. Szybkość działania całego łańcucha dostaw oraz ograniczenie różnic czasów realizacji zadań przez poszczególne ogniwa są bowiem szczególnie istotne z punktu widzenia projektowania łańcucha dostaw, a do podstawowych [[cel]]ów należą zapewnienie konkurencyjnej infrastruktury oraz [[organizacja]] logistyki umożliwiająca realizację przepływów dóbr, informacji i środków pieniężnych nawet w skali całego świata. Zapewnienie przepływu informacji w odpowiedniej formie, miejscu i czasie oraz znajomość założeń dotyczących wyników współpracy wpływają przede wszystkim na działalność poszczególnych ogniw w łańcuchu a realizacja tych zasad powinna ułatwić dostosowanie [[podaż]]y do popytu, a także [[pomiar]] osiągnięć w skali całego łańcucha. Tworzenie wartości dla interesariuszy wynika natomiast z założenia, że taka forma współpracy przedsiębiorstw ma umożliwić interesariuszom osiągnięcie wyższych korzyści niż w warunkach odrębnego potraktowania każdego z nich.


Wśród wyróżnionych efektów, które mogą zostać osiągnięte dzięki współpracy w łańcuchu dostaw nie została jednak wymieniona inna istotna cecha, akcentowana min. w pracy M. Christophera [2000], a którą jest niezawodność w dostarczaniu dóbr ostatecznym nabywcom. Autor zwrócił jednak uwagę na zasadnicze warunki, które powinny zostać spełnione, aby zapewnić wspomnianą niezawodność dostaw. Do takich warunków wg M. Christophera należą przede wszystkim koncentrowanie uwagi na przebiegu, usprawnianiu, a w skrajnych przypadkach także na reengineeringu [[proces]]ów wpływających na wyniki działania całego łańcucha oraz zapewnienie przepływów informacji umożliwiających monitorowanie przebiegu tych procesów przez każdego uczestnika w łańcuchu. Zapewnienie wymiany informacji pomiędzy wszystkimi współpracującymi jednostkami stanowi także jeden z podstawowych warunków integrowania działań w łańcuchu dostaw.
Wśród wyróżnionych efektów, które mogą zostać osiągnięte dzięki współpracy w łańcuchu dostaw nie została jednak wymieniona inna istotna cecha, akcentowana min. w pracy M. Christophera [2000], a którą jest [[niezawodność]] w dostarczaniu dóbr ostatecznym nabywcom. Autor zwrócił jednak uwagę na zasadnicze warunki, które powinny zostać spełnione, aby zapewnić wspomnianą niezawodność dostaw. Do takich warunków wg M. Christophera należą przede wszystkim koncentrowanie uwagi na przebiegu, usprawnianiu, a w skrajnych przypadkach także na reengineeringu [[proces]]ów wpływających na wyniki działania całego łańcucha oraz zapewnienie przepływów informacji umożliwiających [[monitorowanie]] przebiegu tych procesów przez każdego uczestnika w łańcuchu. Zapewnienie wymiany informacji pomiędzy wszystkimi współpracującymi jednostkami stanowi także jeden z podstawowych warunków integrowania działań w łańcuchu dostaw.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Walker W.T., ''Supply Chain Architecture: A Blueprint for Networking the Flow of Material, Information and Cash'', CRC Press LLC, Boca Raton, London, New York, Washington, D.C., 2005
* Walker W.T., ''Supply Chain Architecture: A Blueprint for [[Networking]] the Flow of Material, Information and Cash'', CRC Press LLC, Boca Raton, London, New York, Washington, D.C., 2005


{{aa|Tomasz Małkus}}
{{aa|Tomasz Małkus}}
[[Kategoria:Logistyka]]
[[Kategoria:Logistyka]]
[[en:Principles of Supply Chain Management]]
[[en:Principles of Supply Chain Management]]

Wersja z 18:37, 22 maj 2020

Zarządzanie łańcuchem dostaw - zasady
Polecane artykuły


Do określenia zasad zarządzania łańcuchem dostaw można wykorzystać jako inspirację podejście prezentowane przez organizację APICS (skrót od pierwotnej nazwy: American Production and Inventory Control Society, obecnie organizację tą określa się jako The Educational Society for Resorce Management) zajmującą się rozwijaniem wiedzy i doradztwem w zakresie zarządzania zasobami. Na tej podstawie można wyróżnić:

  • szybkość działania - dotyczącą zadań realizowanych od otrzymania zamówienia do uzyskania środków finansowych za towary dostarczone klientom, co związane jest przede wszystkim z zapewnieniem odpowiedniej infrastruktury,
  • harmonizowanie działania kolejnych ogniw w łańcuchu - związane ze zróżnicowaniem czasu potrzebnego do wykonania zadań przez poszczególne jednostki w łańcuchu, co umożliwi redukcję poziomu zapasów i tym samym zmniejszenie poziomu kosztów,
  • zapewnienie przepływów informacji pomiędzy współpracującymi jednostkami w odpowiedniej formie, miejscu i czasie - dotyczące zwłaszcza zapotrzebowania na produkty gotowe zgłaszanego przez klientów, zapewnienia odpowiedniego poziomu zapasów surowców, materiałów, czy półproduktów w poszczególnych jednostkach, określenia wymaganego okresu realizacji zamówienia, zapewnienia przepływów środków pieniężnych potrzebnych do zabezpieczenia zapasów w poszczególnych jednostkach,
  • poznanie i zrozumienie oczekiwanych wyników współpracy - związane przede wszystkim z uzgodnieniami partnerów dotyczącymi przewidywanych wyników w skali całego łańcucha oraz zastosowania odpowiednich wskaźników osiągnięć,
  • tworzenie wartości dla interesariuszy - związane z koniecznością rozpoznania i uwzględnienia oczekiwań wszystkich interesariuszy w działalności łańcucha dostaw.

Uzupełniając przedstawione zestawienie należy zwrócić uwagę, że użyte w oryginale określenia, które stanowią podstawę do sformułowania wymienionych zasad to: Velocity (szybkość), Variability (zróżnicowanie), Vocalize (wyartykułować), Visualize (wyobrażać sobie), Value (wartość). Wymienione zagadnienia mają charakter ogólny, umożliwiając tym samym ich uniwersalne stosowanie w działalności każdego łańcucha dostaw.

Wykorzystując podejście W. T. Walkera [2005] można pogrupować przedstawione zasady zgodnie z zakresami ich głównego zastosowania. Szybkość działania całego łańcucha dostaw oraz ograniczenie różnic czasów realizacji zadań przez poszczególne ogniwa są bowiem szczególnie istotne z punktu widzenia projektowania łańcucha dostaw, a do podstawowych celów należą zapewnienie konkurencyjnej infrastruktury oraz organizacja logistyki umożliwiająca realizację przepływów dóbr, informacji i środków pieniężnych nawet w skali całego świata. Zapewnienie przepływu informacji w odpowiedniej formie, miejscu i czasie oraz znajomość założeń dotyczących wyników współpracy wpływają przede wszystkim na działalność poszczególnych ogniw w łańcuchu a realizacja tych zasad powinna ułatwić dostosowanie podaży do popytu, a także pomiar osiągnięć w skali całego łańcucha. Tworzenie wartości dla interesariuszy wynika natomiast z założenia, że taka forma współpracy przedsiębiorstw ma umożliwić interesariuszom osiągnięcie wyższych korzyści niż w warunkach odrębnego potraktowania każdego z nich.

Wśród wyróżnionych efektów, które mogą zostać osiągnięte dzięki współpracy w łańcuchu dostaw nie została jednak wymieniona inna istotna cecha, akcentowana min. w pracy M. Christophera [2000], a którą jest niezawodność w dostarczaniu dóbr ostatecznym nabywcom. Autor zwrócił jednak uwagę na zasadnicze warunki, które powinny zostać spełnione, aby zapewnić wspomnianą niezawodność dostaw. Do takich warunków wg M. Christophera należą przede wszystkim koncentrowanie uwagi na przebiegu, usprawnianiu, a w skrajnych przypadkach także na reengineeringu procesów wpływających na wyniki działania całego łańcucha oraz zapewnienie przepływów informacji umożliwiających monitorowanie przebiegu tych procesów przez każdego uczestnika w łańcuchu. Zapewnienie wymiany informacji pomiędzy wszystkimi współpracującymi jednostkami stanowi także jeden z podstawowych warunków integrowania działań w łańcuchu dostaw.

Bibliografia

  • Walker W.T., Supply Chain Architecture: A Blueprint for Networking the Flow of Material, Information and Cash, CRC Press LLC, Boca Raton, London, New York, Washington, D.C., 2005

Autor: Tomasz Małkus