Zalety pracy zespołowej

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 12:11, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Zalety pracy zespołowej
Polecane artykuły


Praca zespołowa

Praca zespołowa jest to podstawowa forma organizacji pracy, którą rozumiemy jako określony stopień organizacyjnego zespolenia członków zespołów w procesie pracy, potrzebnych do wykonania określonych zadań i celów.

Praca zespołowa jest to rodzaj działań zbiorowych, w których wykonanie określonych, uporządkowanych zbiorów czynności i operacji powierza się określonej grupie osób. Są to również działania, które wykonują zespołowo, a zostały one zlecone indywidualnie dla każdego z nich. (M. Trocki,2014, s. 83)

Zespół

Zespół jest to grupa osób, która ma wspólny cel do osiągnięcia, uzupełniająca się wiedzą i umiejętnościami, gdzie członkowie są wspólnie odpowiedzialni za wykonanie zadania. (M. Trocki,2014, s. 83)

Budowanie zespołu

Efektywne zespoły nie są stworzone przez przypadek. Zespół zarówno jak i organizację zorientowaną na określony cel, powinno się właściwie rozwinąć i zbudować. Służą do tego różne procedury, poczynając od budowania zespołu - jest to metoda poszukiwania jak najlepszego sposobu działania zespołu, pod kątem ulepszenia jego funkcjonowania lub zdobycia lepszych wyników. (J. M. Nicholas, H. Steyn,2012, s. 774)

W skład budowania zespołu wchodzą(J. M. Nicholas, H. Steyn, 2012, s. 775):

  • podejmowanie decyzji,
  • rozwiązywanie problemów,
  • ustalanie celów,
  • rozwiązywanie konfliktów wewnętrznych,
  • komunikacja.

{{#ev:youtube|puqWRs5lRyM|480|right|Burza mózgów (Sławomir Wawak)|frame}} Możemy je zdefiniować jako procesy i sposoby, dzięki którym zespół osiąga swoje cele. Przeważnie odpowiadają za nie liderzy zespołu. Procedura budowania zespołu pomaga grupie w sprawdzeniu, które z problemów są ważniejsze oraz w jaki sposób należy je rozwiązać.

Rodzaje zespołów

Biorąc pod uwagę czas trwania zespołu, dzieli się je na następujące kategorie (A. Stabryła, s. 224):

  • Zespoły doraźne - powoływane na potrzeby realizacji nieprzewidzianych zadań,
  • Zespoły stałe - są trwałe i na stałe umiejscowione w organizacji,
  • Zespoły okresowe - powoływane są do realizacji przewidywalnych i powtarzalnych zadań,
  • Zespoły uśpione - są połączeniem zespołów okresowych i doraźnych.

Wyróżniamy pięć etapów cyklu życia zespołu:(W. Dąbrowski,2014, s. 56)

  • formowanie
  • okres burzy i naporu
  • normowanie
  • działanie
  • pożegnanie

Cechy pracy zespołowej

Do cech określających pracę zespołową możemy zaliczyć:(P. Lencioni,2016, s. 76)

  • współdziałanie, wspólne dążenie do realizacji określonego celu,
  • współpraca, wzajemne pomaganie sobie,
  • współpartnerstwo,
  • możliwość łączenia ze sobą specjalności,
  • zbiorowa odpowiedzialność za wykonanie zadania.

Zarządzanie ludźmi w zespole

Są to procesy, które zapewniają możliwe jak najbardziej efektywne wykorzystanie zasobów ludzi, którzy są zaangażowani w projekt. Dotyczy to interesariuszy projektu m.in.: klientów, sponsorów i partnerów.

Zalety pracy zespołowej

Poniżej przedstawione zostały najważniejsze zalety pracy zespołowej (J. Kisielniecki,2011, s. 226):

  • członkowie zespołu są zmotywowani do działania, praca zespołowa pozwala uzyskać lepsze wyniki, niż praca indywidualna. Zachodzi tutaj efekt synergicznego działania zespołowego, który polega na łączeniu kooperacji i synchronizacji,
  • podnosi się wydajność pracy, ze względu na to, że pracownicy są z różnych działów i wzajemnie mogą się uzupełniać,
  • wzrasta zadowolenie z pracy, ponieważ członkowie zespołu mogą wykonywać zadania, które są dla nich odpowiednie,
  • jest niższe poczucie zależności od przełożonego,
  • wzrasta integracja zespołu, grupa staje się całością i wspólnie dba o interes całości,
  • osłabia się fluktuacja, dzięki czemu obniżone zostają koszty z nią związane,
  • następuje szybszy przepływ informacji,
  • umożliwia dokonanie korzystnego podziału pracy,
  • nadaje wspólne tempo pracy,
  • pomaga w pokonywaniu barier związanych z indywidualną postawą,
  • uaktywnia proces samokontroli,
  • wzrasta komunikacja, dzięki szybszemu przepływowi informacji,
  • zostaje zaspokojona potrzeba przynależności do grupy,
  • jest mniej bolesne odczuwanie porażki, ponieważ niepowodzenie rozłożone jest na cały zespół,
  • istnieje możliwość dzielenia się pomysłami i wybieranie tych najlepszych,
  • wyższa jakość pracy,
  • członkowie zespołu wzajemnie motywują się do działania,
  • rzadziej zdarzają się przypadkowe błędy.

Metody i techniki pracy zespołowej

Technika wywodząca się z psychologii społecznej, mająca na celu udoskonalenie decyzji grupowych. Zwana jest także twórczą dyskusją. Stanowi nietypowy sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów dotyczących metod rozwiązywania problemów. (A. Stabryła,2015, s. 86)

Jest jedną z technik należących do burzy mózgów, jest to tak zwany model brainwritingu. Zasada tej metody jest ukryta pod cyframi: numer 6 odpowiada liczbie członków zespołu, numer 3 liczbie pomysłów jakie należy wymyślić, numer 5 to czas jaki jest dostępny do wykonania zadania. (H. Bieniok, 2014, s. 108)

Sposób ten ma na celu graficznie wspierać proces decyzyjny. Metoda ta sprawdza się w momencie podejmowania decyzji w warunkach ryzyka.(D. Wróblewski, 2015, s. 69)

W metodzie tej biorą udział eksperci gdzie wyrażają swoją opinię. Mają za zadanie odpowiadać na pytania, które zostały zawarte w kwestionariuszu. (H. Bieniok, 2014, s. 108)

Debata konferencyjna

Celem debaty konferencyjnej jest podzielenie problematyki ogólnej na szczegółową, następnie są one opracowywane przez zespoły. (D. Wróblewski, 2015, s. 71)

Analizowanie ról zespołowych]] pomaga dostarczyć informację na temat funkcjonowaniu osób w zespole, jak również całego zespołu. Analiza ta jest wykorzystywana do budowania zespołu, wprowadzania do zespołu nowej osoby, zwiększenia efektywności pracy zespołowej. (R.Z. Enciso, 2012, s. 26)

Teamware jest metodą wspierania wiedzy w organizacji. Polega na wspomaganiu pracy zespołu, a także komunikacji. Pomaga rozwiązać bardzo złożone projekty w bardziej efektywny sposób, w krótszym czasie. (B. Mikuła, A. Pietruszka-Ortyl, A. Potocki, 2002, s. 78)

Jest to nowoczesna metoda oceniania indywidualnego pracownika lub zespołu. Informacje zbierane są na podstawie respondentów, którzy z nimi pracują. Oceniani pracownicy dostają informację zwrotną na temat przebiegu swojej pracy.(J. Kisielnicki, 2011, s. 105)

Bibliografia

  • Bieniok H. (2014), Współczesne kierunki rozwoju nauk o zarządzaniu w kontekście dokonań naukowych Profesora Adama Stabryły, MFiles, Kraków
  • Ćwik K. (2008), Nowoczesność i doświadczenie. Akademia rozwoju kompetencji pracowników HS Wrocław Sp. z o.o. Praca zespołowa
  • Dąbrowski W. (2014). Podstawy zarządzania projektami, PJWSTK, Waszawa
  • Enciso R. Z. (2012). Cooplexity: A model off collaboration in complexity for management in times of uncertainty and change, Lulu, Raleigh
  • Kisielnicki J. (2011).Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Lencioni P.(2016).Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, MT Biznes, Warszawa
  • Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A. (2002), Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku, Difin, Warszawa
  • Nicholas John M., Steyn H. (2012). Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2014).Zarządzanie zespołemTechniki i metody pracy zespołowej
  • Stabryła A. (2015). Praktyka projektowania systemów organizacyjnych przedsiębiorstwa, MFiles, Kraków
  • Stabryła A. (2010). Koncepcje zarządzania współczesnym zespołem, MFiles, Kraków
  • Trocki M. (2014). Organizacja projektowa. PWE, Warszawa
  • Wróblewski D. (2015). Zarządzanie ryzykiem: Przegląd wybranych metodyk, CNBOP, Józefów
  • Zaborek M. (2012). Praca zespołowa w polskich organizacjach Zespoły po polsku

Autor: Joanna Deńca