Yoshio Kondo

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 18:23, 22 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Yoshio Kondo
Polecane artykuły


Yoshio Kondo

Lider zarządzania jakością. Prezes International Association of Quality, profesor Kyoto University. Podkreślał wzajemne powiązania między jakością i ludźmi. Otrzymał wiele nagród, wśród nich nagrodę Deminga w 1971 roku. Kondo opublikował ponad 500 artykułów i referatów, a także kilkanaście książek, z których dwie - Motywacja Ludzka kluczowym czynnikiem Zarządzania i Kontrola Jakości całej firmy: tło i rozwój - zostały przetłumaczone na język angielski.

Kondo był prezesem Japońskiego Towarzystwa Kontroli Jakości, członek Komitetu Nagrody Deminga, doradcą kół jakości w Japonii. Był również przewodniczącym Międzynarodowej Akademii Jakości.

Zmarł 1 kwietnia 2011, w wieku 87 lat.

Najważniejsze poglądy

Praca ludzka zawiera trzy komponenty

  • kreatywność - radość wyobraźni
  • aktywność fizyczna - radość pracy wysuwająca na pierwszy plan nieprzeciętne dokonania
  • socjalizacja - zadowolenie z uziału w radościach i smutkach wszystkich osób nas otaczających, znajomych, przyjaciół.

Elementy te są częścią kreatywności i socjalizacji, które pozwalają przedsiębiorstwom na kontrolę jakości.

Kondo wymienia cztery punkty wspierające proces tworzenia bardziej kreatywnej pracy, będącej kluczowym elementem motywacji

  • Przekazując instrukcję pracy, wyjaśnij jej prawdziwe cele- dzięki temu pracownicy są w stanie skoncentrować się na metodach i środkach, które posłużą do osiągnięcia tych celów. Należy odstawić wszystkie formy restrykcji mandatowych związanych z zabezpieczeniem jakości a skupić się na metodach i środkach opartych na wskazówkach, poradach. Pracownicy dzięki temu nabierają odwagi by określić swoje najlepsze sposoby do osiągnięcia celu
  • Zwróć uwagę czy duże znaczenie dla pracowników ma słowo odpowiedzialność w stosunku do ich pracy. Bardzo często u pracowników występuje słabość i niewytłumaczone skłonności do przesunięcia odpowiedzialności poza siebie w sytuacji gdy praca " idzie źle".
  • Daj czas na kreowanie pomysłów- ludzie na początku swoje myśli koncentrują na odpowiedzialności dopiero potem wracają do istoty problemu i głęboko o nim myślą. Bardzo często genialne pomysły powstają w momencie, kiedy problemy są odizolowane i jest czas na głębokie przemyślenia i analizę
  • Inspiruj pomysły i urzeczywistniaj ich realizację - nie należy nowy pomysł oceniać krytycznie. Każda idea zmienia swoją pierwotna formę w coraz bardziej doskonałą, dlatego należy zachęcać do jej rozwoju gwarantując swoim autorytetem możliwość jej wdrożenia

Bibliografia

  • M.Jedliński, Jakość w nowoczesnym zarządzaniu, Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie, Szczecin 2000, s. 52-54.
  • Quality Digest Magazine, Dirk Dusharme, 04/04/2011.

Autor: Natalia Włodarczyk