Współczynnik odrzuceń: Różnice pomiędzy wersjami

Linia 1: Linia 1:
  
{{Infobox
 
|Concept={{PAGENAME}}
 
|list1=<ul>
 
<li>[[strona internetowa]]
 
</ul>
 
|list2=<ul>
 
<li>[[Marketing]]
 
<li>[[Statystyka]]
 
 
</ul>
 
|list3=<ul>
 
<li>[[Analiza statystyczna]]
 
<li>[[Analiza wskaźnikowa]]
 
 
</ul>
 
}}
 
{{stub}}
 
=Współczynnik odrzuceń=
 
 
'''Współczynnik odrzuceń''' (z ang. bounce rate) to parametr dostępny w narzędziu Google Analytics do analizy statystyk witryn internetowych. Obrazuje on, jaki procent odwiedzających daną stronę internetową opuszcza ją bez dalszego przeglądania jej treści, czyli zamyka '''sesję'''<sup>*</sup> bez wykonania żadnych ruchów(otwierania linków, wchodzenie na podstrony).  Plaza B. "Google Analytics for measuring website performance"(2011)
 
'''Współczynnik odrzuceń''' (z ang. bounce rate) to parametr dostępny w narzędziu Google Analytics do analizy statystyk witryn internetowych. Obrazuje on, jaki procent odwiedzających daną stronę internetową opuszcza ją bez dalszego przeglądania jej treści, czyli zamyka '''sesję'''<sup>*</sup> bez wykonania żadnych ruchów(otwierania linków, wchodzenie na podstrony).  Plaza B. "Google Analytics for measuring website performance"(2011)
  

Wersja z 23:19, 26 lis 2018

Współczynnik odrzuceń (z ang. bounce rate) to parametr dostępny w narzędziu Google Analytics do analizy statystyk witryn internetowych. Obrazuje on, jaki procent odwiedzających daną stronę internetową opuszcza ją bez dalszego przeglądania jej treści, czyli zamyka sesję* bez wykonania żadnych ruchów(otwierania linków, wchodzenie na podstrony). Plaza B. "Google Analytics for measuring website performance"(2011)

Himanshu Sharma w swojej książce "Learn to read E-Commerce Reports in Google Analytics" dodaje, że współczynnik ten jest najbardziej niedocenionym (chodź nie perfekcyjnym)wskaźnikiem przy udanej kampanii SEO**.

*Sesja- w Google Analystics za sesję uważa się wszystkie zarejestrowane ruchy odwiedzającego stronę w obrębie danej witryny.

**SEO(ang. search engine optimization) -pozycjonowanie stron Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych – są to wszystkie działania zmierzające do osiągnięcia przez daną witrynę jak najwyższej pozycji dla wybranych słów i fraz kluczowych najczęściej wyszukiwanych przed użytkowników.Proces ten jest elementem szeroko pojętego marketingu internetowego.

Jak wyliczany jest współczynnik odrzuceń?

W tym narzędziu Google oblicza współczynnik odrzuceń strony internetowej i współczynnik odrzuceń witryny(tu strona internetowa jako całość publikacji, witryna-jedna podstrona)

współczynnik odrzuceń strony = \(\frac{odrzucenia}{wejścia}\) gdzie:


odrzucenia- suma wszystkich odrzuceń na stronie(w danym okresie czasu)

wejścia - suma wszystkich wejść na stronę ( w tym samym okresie czasu)

Kontrowersje wokół współczynnika odrzuceń


Jak możemy zauważyć po wzorze, współczynnik odrzuceń bierze pod uwagę tylko ilu użytkowników opuszcza stronę bez otwierania podstron(lub bez wykonywania ruchów na podstronie jeśli bierzemy pod uwagę współczynnik odrzuceń podstrony), pomija on na przykład, ile czasu odwiedzający spędza w danej witrynie. Jest to duża wada tego wskaźnika, ponieważ są strony których zdobycie niezbędnych informacji nie wymaga żadnych ruchów. Dla stron internetowych niezawierających podstron czy na przykład dla blogów które mają wszystko na stronie głównej- wskaźnik ten nie dostarcza żadnych informacji- może wręcz zaburzyć obraz świetnie prosperującego, aktualizowanego na stronie głównej bloga czy sklepu internetowego na którym zakup produktu nie wymaga otwierania żadnych podstron.

Współczynnik odrzuceń jest bardzo pomocny dla osób które liczą na swojej stronie internetowej na interakcję z odwiedzającym, lub na przykład dla zlecających specjalistycznym firmą zewnętrznym wykonanie reklamy- pozwoli to na śledzenie czy dana reklama trafia do szerszego grona i czy potencjalni klienci są nią zainteresowani.

Współczynnik odrzuceń w reklamach sponsorowanych

Współczynnik odrzuceń jest używany, aby poinformować reklamodawce jaki odsetek użytkowników odwiedza jego reklamę, ale natychmiast ją opuszczają- nie wchodząc w żadną interakcję. Reklamy sponsorowane dają reklamodawcom szansę monitorowania zwrotu z inwestycji (reklama jako inwestycja).

Wysoki poziom bounce rate może prowadzić do niskiej stopy zwrotu z inwestycji i sugerować,że reklama nie przynosi oczekiwanych zwrotów.Niski poziom tego wskaźnika może sugerować, że odwiedzający są zainteresowani reklamą. D. Sculley "predicting bounce rates in sponsored search advertisements"(2009)

Poza współczynnikiem odrzuceń, przy analizie skuteczności reklamy przydatny jest współczynnik "klikalności" reklam- (ang. click through rate (CTR))czyli obserwowalna miara satysfakcji z reklamy. Liczymy go dzieląc liczbę użytkowników która kliknęła w reklamę przez liczbę użytkowników którzy reklamę obejrzeli.

Kiedy pojedyncze wejście nie jest liczone jako odrzucenie?

Istnieją sytuacje w których Google Analytics nie bierze wejścia bez interakcji(bez wchodzenia na podstrony) do współczynnika odrzuceń. Scenariusze te znajdziemy w książce "62 Points Google Analytics Setup Checklist"(2017). Himanshu Sharma zwraca uwagę na 2 scenariusze:

  1. SCENARIUSZ 1 "Event Tracking"

Użytkownik wylądował w Twojej witrynie ale uruchamia zdarzenie, które jest śledzone za pomocą tzn kodu śledzenia zdarzeń(event tracking code) a następnie opuszcza Twoją witrynę docelową.

Chodzi tu na przykład o sytuację w której na Twojej stronie zamieszczone jest video, kiedy użytkownik witryny kliknął "odtwarzaj" przenosi się na inną witrynę. Śledzenie tego przycisku za pomocą kodu śledzenia zdarzeń spowoduje, że mimo opuszczenia witryny docelowej działanie to nie zostanie zaliczone do współczynnika odrzuceń.

Podsumowując- zaimplementowanie kodu śledzenia zdarzeń może znacznie zmniejszyć współczynnik odrzuceń i działania w ramach witryny nie będą traktowane jako odrzucenia.

  1. SCENARIUSZ 2 "Social Interactions Tracking"

Użytkownik wylądował w Twojej witrynie ale uruchamia zdarzenie, które jest śledzone za pomocą tzn kodu śledzenia interakcji społecznościowych, a następnie opuszcza Twoją witrynę docelową.

Przykładem takiej sytuacji jest, gdy odwiedzający Twojego bloga przeczyta post, i udostępni go na przykład na portalach społecznościowych klikając na przycisk śledzony kodem interakcji społecznościowych i opuści witrynę docelową- takiego działanie nie zostanie wliczone do współczynnika odrzuceń.

Bibliografia

1.Himanshu Sharma (2017)62 Points Google Analytics Setup Checklist , OptimizeSmart 2017

2.Plaza BeatrizGoogle Analytics for measuring website performanceTourism Management-Volume 32, Issue 3, June 2011, Pages 477-481 [1] 3.Himanshu Sharma (2017)Learn to read E-Commerce Reports in Google Analytics,OptimizeSmart 2017

4.Hasan L., Morris A using Google Analytics to evaluate the usability of e-commerce sites(2009)Human Centered Design2009 pp 697-706

5.D. Sculley predicting bounce rates in sponsored search advertisements, KDD'09 (2009)

Autor: Anna Tworek