Współczynnik Giniego

Z Encyklopedia Zarządzania

Współczynnik Giniego – stosowany do określenia nierówności społecznych poprzez pomiar nierówności rozkładu dochodów. Umożliwia obserwację nierówności społecznych różnych społeczeństw. W praktyce używa się go, aby porównać dochody, a przez to warunki życia w różnych krajach świata. Nazwa współczynnika pochodzi od nazwiska jego twórcy, włoskiego demografa i statystyka – Corrado Giniego (G. W. Kołodko 2014, s. 27). Współczynnik Giniego obliczany jest na podstawie rocznego ekwiwalentnego dochodu będącego w dyspozycji gospodarstwa domowego, będącego podmiotem badań EU-SILC.

Wartości Współczynnika Giniego

Współczynnik Giniego może przyjmować wartości od 0 do 1:

  • 0 oznacza brak nierówności
  • 1 jest maksymalną wartością nierówności

Wartość współczynnika równa 1 oznaczałaby, że dochód całego państwa przypada tylko jednej osobie (gospodarstwu domowemu). Wartość współczynnika wynosząca 0 oznaczałaby, że wszyscy w danym państwie osiągają jednakowy dochód (D. Rodrik 2019, s. 125). Współczynnik Giniego może być również przedstawiany jako indeks Giniego i być wyrażany w formie liczb całkowitych. Aby uzyskać takie wartości należy pomnożyć wartość dziesiętną współczynnika razy 100.

Wyznaczanie Współczynnika Giniego

Zbieraniem i analizowaniem danych w celu wyznaczenia współczynnika w państwach Unii Europejskiej zajmuje się Eurostat, który każdego roku przeprowadza badanie EUR-SILC (Europejskie Badanie Dochodów i Warunków Życia). Podmiotem badania są gospodarstwa domowe znajdujące się na terenie badanych krajów oraz osoby powyżej 16 lat, należące do tych gospodarstw. Badanie to dostarcza wiarygodnych informacji dotyczących poziomu dochodów, ubóstwa, wykluczenia społecznego oraz innych porównywalnych wskaźników poziomu życia społecznego. Badanie EU-SILC jest badaniem stałym (prowadzonym corocznie). Badanie ma charakter panelowy, wylosowana grupa respondentów poddawana jest kilkukrotnej "obserwacji" w odstępach czasu. Umożliwia to obserwację i analizę zmieniającej się sytuacji, postaw, zachowań badanej grupy. Badanie jest realizowane metodą wywiadu bezpośredniego. Wykorzystuje się dwa kwestionariusze; jeden służy do pozyskiwania danych dotyczących gospodarstw domowych, natomiast drugi - danych o osobach indywidualnych (G. Grozinger, W. Matiaske, C. K. Spiess 2008, s. 53).

Bibliografia

Autor: Karolina Mermer