Wada: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 23: Linia 23:


==Wada fizyczna i prawna==
==Wada fizyczna i prawna==
Klient otrzymujący wadliwy [[towar]] ma prawo do złożenia reklamacji, jeżeli [[towar]] posiada wadę. Można rozróżnić dwa rodzaje wad: prawną oraz fizyczną.
Klient otrzymujący wadliwy [[towar]] ma [[prawo]] do złożenia reklamacji, jeżeli [[towar]] posiada wadę. Można rozróżnić dwa rodzaje wad: prawną oraz fizyczną.


Wada fizyczna: dochodzi do niej kiedy kupujący otrzymuje [[produkt]] niezgodny z umową.
Wada fizyczna: dochodzi do niej kiedy kupujący otrzymuje [[produkt]] niezgodny z umową.
Kiedy otrzymany produkt posiada wadę, która znacznie wpływa na jakość produktu – np. czytnik ebooków podczas czytania e-książek wyłącza się bez przyczyny.
Kiedy otrzymany produkt posiada wadę, która znacznie wpływa na [[jakość]] produktu – np. czytnik ebooków podczas czytania e-książek wyłącza się bez przyczyny.
* Kiedy [[produkt]] nie posiada właściwości zapewniannych przez sprzedającego – np. telefon komórkowy nie ma możliwości wykonywania połączeń lub/i wysyłania wiadomości.
* Kiedy [[produkt]] nie posiada właściwości zapewniannych przez sprzedającego – np. telefon komórkowy nie ma możliwości wykonywania połączeń lub/i wysyłania wiadomości.
* Kiedy [[konsument]] po przedstawieniu swoich życzeń co do cech produktu, dostaje rzecz, która miała zawierać daną właściwość, jednak jej nie posiada– np. butla tlenowa przeznaczona do nurkowania nie działa poprawnie na głębokości poniżej 20m, a klient uświadomił sprzedawcę, że ma zamiar zanużać się głębiej.  
* Kiedy [[konsument]] po przedstawieniu swoich życzeń co do cech produktu, dostaje rzecz, która miała zawierać daną właściwość, jednak jej nie posiada– np. butla tlenowa przeznaczona do nurkowania nie działa poprawnie na głębokości poniżej 20m, a klient uświadomił sprzedawcę, że ma zamiar zanużać się głębiej.  
Linia 34: Linia 34:
* sprzedający nie jest właścicielem rzeczy sprzedającej, np. sprzedawany samochód pochodzi z kradzierzy.
* sprzedający nie jest właścicielem rzeczy sprzedającej, np. sprzedawany samochód pochodzi z kradzierzy.
* przedmiot sprzedawany jest przeznaczony dla osoby innej niż domniemany kupujący – np. osobba trzecia ustanowiła sobie prawo do pierwokupu danego przedmiotu.
* przedmiot sprzedawany jest przeznaczony dla osoby innej niż domniemany kupujący – np. osobba trzecia ustanowiła sobie prawo do pierwokupu danego przedmiotu.
* przedmiot jest najpierw przeznaczony do innych czynności niż sprzedaż– np. laptop został zabezpieczony jako dowód w sprawie karnej.(''Ustawa - kodeks cywilny.''1964, s. 105-106)
* przedmiot jest najpierw przeznaczony do innych czynności niż sprzedaż– np. laptop został zabezpieczony jako dowód w sprawie karnej.(''[[Ustawa]] - [[kodeks]] cywilny.''1964, s. 105-106)


==Rodzaje wad==  
==Rodzaje wad==  
Linia 44: Linia 44:
<google>text</google>
<google>text</google>


==Wada a koszty==  
==Wada a [[koszty]]==  
W [[zarządzanie przez jakość|zarządzaniu przez jakość]] nacisk kładzie się przede wszystkim na zapewnienie zgodności wyrobu czy [[proces produkcji|procesu produkcji]] z oczekiwaniami klienta. Ta niezgodność często powoduje wysokie koszty naprawy bądź usprawnienia. Do takich kosztów należą właśnie [[koszty jakości]], a w szczególności koszty marnotrawstwa [[zasób|zasobów]], [[praca|pracy ludzkiej]] i czasu.
W [[zarządzanie przez jakość|zarządzaniu przez jakość]] nacisk kładzie się przede wszystkim na zapewnienie zgodności wyrobu czy [[proces produkcji|procesu produkcji]] z oczekiwaniami klienta. Ta [[niezgodność]] często powoduje wysokie koszty naprawy bądź usprawnienia. Do takich kosztów należą właśnie [[koszty jakości]], a w szczególności koszty marnotrawstwa [[zasób|zasobów]], [[praca|pracy ludzkiej]] i czasu.


==Wykrywanie wad==  
==Wykrywanie wad==  
Wykrywanie wad może prowadzić do usprawnienia procesu produkcji, wyższej jakości i trwałości wyrobu, a co za tym idzie zmniejszenia kosztów jakości. Praktykuje się to poprzez kontrolę jakości procesów technologicznych/produkcyjnych, w skład której wchodzi:
Wykrywanie wad może prowadzić do usprawnienia procesu produkcji, wyższej jakości i trwałości wyrobu, a co za tym idzie zmniejszenia kosztów jakości. Praktykuje się to poprzez kontrolę jakości procesów technologicznych/produkcyjnych, w skład której wchodzi:
* kontrola bierna, stosowana aby nie dopuścić do wydania wyrobu klientowi niezgodnego z ustalonymi wymaganiami,
* [[kontrola]] bierna, stosowana aby nie dopuścić do wydania wyrobu klientowi niezgodnego z ustalonymi wymaganiami,
* kontrola czynna, stosowana w celu niedopuszczenia produktu do jego pierwotnego zastosowania (wycofanie produktu) oraz eliminacji produktów wadliwych.
* kontrola czynna, stosowana w celu niedopuszczenia produktu do jego pierwotnego zastosowania ([[wycofanie produktu]]) oraz eliminacji produktów wadliwych.


Jedną z metod służących kompleksowej analizie wad i unikaniu wad jest metoda [[Failure Mode and Effects Analysis]], polegająca na unikaniu skutków wad, które mogą pojawić się w fazie projektowania i wytwarzania. Pozwala to na określenie rodzaju możliwego błędu oraz jego oddziaływanie na proces technologiczny, a także przygotowanie sposobu reakcji na ryzyko wystąpienia błędu.
Jedną z metod służących kompleksowej analizie wad i unikaniu wad jest [[metoda]] [[Failure Mode and Effects Analysis]], polegająca na unikaniu skutków wad, które mogą pojawić się w fazie projektowania i wytwarzania. Pozwala to na określenie rodzaju możliwego błędu oraz jego oddziaływanie na [[proces]] technologiczny, a także przygotowanie sposobu reakcji na [[ryzyko]] wystąpienia błędu.


==Postępowanie z wyrobem wadliwym==
==Postępowanie z wyrobem wadliwym==
W postępowaniu z otrzymanym wyrobem, który jest niezgodny z wymaganiami konsument ma prawo złożyć reklamację. W takim przypaddku praktykuje się:
W postępowaniu z otrzymanym wyrobem, który jest niezgodny z wymaganiami konsument ma prawo złożyć reklamację. W takim przypaddku praktykuje się:
* działania w celu usunięcia niezgodności [[produkt|produktu]] z umową m.in.: naprawa wadliwego [[produkt|produktu]]
* działania w celu usunięcia niezgodności [[produkt|produktu]] z umową m.in.: [[naprawa]] wadliwego [[produkt|produktu]]
* zatwierdzenie użycia danego wyrobu lub przeznaczenia go do innych celów użytkowych, zmiana klasyfikacji wykorzystania wyrobu.
* zatwierdzenie użycia danego wyrobu lub przeznaczenia go do innych celów użytkowych, [[zmiana]] klasyfikacji wykorzystania wyrobu.
* działania w celu niedopuszczenia wyrobu do jego oryginalnego zastosowania (wycofanie wyrobu).
* działania w celu niedopuszczenia wyrobu do jego oryginalnego zastosowania (wycofanie wyrobu).
* całkowity zwrot należności za kupiony [[produkt]] lub zwrot części należności
* całkowity zwrot [[należności]] za kupiony [[produkt]] lub zwrot części należności
* wymiana wadliwej rzeczy na poprawnie działający produkt (''Ustawa - kodeks cywilny.''1964, s. 105)
* [[wymiana]] wadliwej rzeczy na poprawnie działający produkt (''Ustawa - [[kodeks cywilny]].''1964, s. 105)
   
   
==Termin złożenia reklamacji==
==Termin złożenia reklamacji==
Kupujący zobowiązany jest złożyć postulat o [[reklamacja|reklamację]] wadliwego produktu do roku od dnia, kiedy zauważy wadę. Jednak najlepiej aby o wadliwości [[produkt|produktu]] poinformować sprzedawcę zaraz po jej zauważeniu. Jednak sprzedawjący ponosi odpowiedzialność za sprzedany [[produkt]] do dwóch lat od dnia jego zakupienia przez [[konsument|konsumenta]] np. jeśli wada produktu zostanie zauważona np. w 20 miesiącu od dnia zakupu [[produkt|produktu]] to obowiązuje roczny okres możliwości złożenia reklamacji produktu. Ponieważ wada została zgłoszona osobie odpowiedzialnej za [[produkt]] w okresie gwarancyjnym. (''Ustawa - kodeks cywilny.''1964, s. 110-111)
Kupujący zobowiązany jest złożyć postulat o [[reklamacja|reklamację]] wadliwego produktu do roku od dnia, kiedy zauważy wadę. Jednak najlepiej aby o wadliwości [[produkt|produktu]] poinformować sprzedawcę zaraz po jej zauważeniu. Jednak sprzedawjący ponosi [[odpowiedzialność]] za sprzedany [[produkt]] do dwóch lat od dnia jego zakupienia przez [[konsument|konsumenta]] np. jeśli wada produktu zostanie zauważona np. w 20 miesiącu od dnia zakupu [[produkt|produktu]] to obowiązuje roczny okres możliwości złożenia reklamacji produktu. Ponieważ wada została zgłoszona osobie odpowiedzialnej za [[produkt]] w okresie gwarancyjnym. (''Ustawa - kodeks cywilny.''1964, s. 110-111)


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Balon, U. (2015). ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-edbe2b32-a9c7-44e4-a61e-571c93da9705/c/IBRKK_handel_wew_2-2015.19-32.pdf Zachowania konsumentów w zakresie składania reklamacji]''. Handel Wewnętrzny, (2 (355)), 19-32.
* Balon, U. (2015). ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-edbe2b32-a9c7-44e4-a61e-571c93da9705/c/IBRKK_handel_wew_2-2015.19-32.pdf Zachowania konsumentów w zakresie składania reklamacji]''. [[Handel]] Wewnętrzny, (2 (355)), 19-32.
* Blajer, P. (2009). ''[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9058/1/002_Pawe%C5%82_Blajer_R%C4%99kojmia_za_wady_produkt%C3%B3w_rolnych_36_58.pdf Rękojmia za wady produktów rolnych]''. 35-58.
* Blajer, P. (2009). ''[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9058/1/002_Pawe%C5%82_Blajer_R%C4%99kojmia_za_wady_produkt%C3%B3w_rolnych_36_58.pdf Rękojmia za wady produktów rolnych]''. 35-58.
* Chojecki H.,''Wasilewski L. (red.) (2013), Słownik jakości polsko-angielsko-rosyjski'', Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
* Chojecki H.,''Wasilewski L. (red.) (2013), Słownik jakości polsko-angielsko-rosyjski'', Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
* Gajewski A.S. (2007), ''Wstęp do zarządzania jakością'', Wydawnictwo MWSE.
* Gajewski A.S. (2007), ''Wstęp do zarządzania jakością'', Wydawnictwo MWSE.
* Iwiński J. (red.) (1974), ''Badania i ocena jakości wyrobów przemysłowych'', Wydawictwo PWE.
* Iwiński J. (red.) (1974), ''Badania i [[ocena]] jakości wyrobów przemysłowych'', Wydawictwo PWE.
* Karaszewski R., Skrzypczyńska K. (2013),''Zarządzanie jakością'', Wydawnictwo Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa.
* Karaszewski R., Skrzypczyńska K. (2013),''[[Zarządzanie]] jakością'', Wydawnictwo Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa.
* Kolman R. (2013), ''Różne odmiany jakości i ich praktyczne wykorzystanie'', Wydawnictwo Placet.
* Kolman R. (2013), ''Różne odmiany jakości i ich praktyczne wykorzystanie'', Wydawnictwo Placet.
* Lock D. (red.) (2002), ''Podręcznik zarządzania jakością'', Wydawnictwo Naukowe Wydawnictwo PWN.
* Lock D. (red.) (2002), ''Podręcznik zarządzania jakością'', Wydawnictwo Naukowe Wydawnictwo PWN.
* Urbaniak M. (2004), ''Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Diffin.
* Urbaniak M. (2004), ''[[Zarządzanie jakością]]. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Diffin.
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf Ustawa - kodeks cywilny]'' (1964), Dz.U. 1964 nr 71 poz. 93
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf Ustawa - kodeks cywilny]'' (1964), Dz.U. 1964 nr 71 poz. 93



Wersja z 16:15, 22 maj 2020

Wada
Polecane artykuły


Pojęcie wady jest różnie definiowane. Wada jest często utożsamiana z niewłaściwym przeprowadzeniem procesu technologicznego, co powoduje, iż staje się on bezużyteczny dla finalnego odbiorcy. Może ona przyjmować kilka postać, lecz najpowszechniejszą jest postać wyrażająca się błędami lub niską jakością.

Wada jest niezgodnością z pewnymi przyjętymi wymogami wartości parametrów określających dany produkt. Jest ona także definiowana, jako odstępstwo o przyjętych wymagań.

Z wadą związane jest pojęcie wadliwości, określające wady techniczne albo konstrukcyjne danego wyrobu, jak i również pozostałe aspekty związane z obowiązkiem dokonania zmian w wyrobie. Ta wadliwość może doprowadzić do niezadowolenia klienta z wyrobu.

Wada fizyczna i prawna

Klient otrzymujący wadliwy towar ma prawo do złożenia reklamacji, jeżeli towar posiada wadę. Można rozróżnić dwa rodzaje wad: prawną oraz fizyczną.

Wada fizyczna: dochodzi do niej kiedy kupujący otrzymuje produkt niezgodny z umową. Kiedy otrzymany produkt posiada wadę, która znacznie wpływa na jakość produktu – np. czytnik ebooków podczas czytania e-książek wyłącza się bez przyczyny.

  • Kiedy produkt nie posiada właściwości zapewniannych przez sprzedającego – np. telefon komórkowy nie ma możliwości wykonywania połączeń lub/i wysyłania wiadomości.
  • Kiedy konsument po przedstawieniu swoich życzeń co do cech produktu, dostaje rzecz, która miała zawierać daną właściwość, jednak jej nie posiada– np. butla tlenowa przeznaczona do nurkowania nie działa poprawnie na głębokości poniżej 20m, a klient uświadomił sprzedawcę, że ma zamiar zanużać się głębiej.
  • Kiedy kupując rzeczy w zestawie klient nie otrzymał pełnego wyposarzenia– np. telefon komórkowy bez baterii, a w umowie zaznaczone jest, że ona również powinna się znajdować w zestawie.

Wada prawna może mieć miejsce kiedy kupujący otrzymuje produkt, który:

  • sprzedający nie jest właścicielem rzeczy sprzedającej, np. sprzedawany samochód pochodzi z kradzierzy.
  • przedmiot sprzedawany jest przeznaczony dla osoby innej niż domniemany kupujący – np. osobba trzecia ustanowiła sobie prawo do pierwokupu danego przedmiotu.
  • przedmiot jest najpierw przeznaczony do innych czynności niż sprzedaż– np. laptop został zabezpieczony jako dowód w sprawie karnej.(Ustawa - kodeks cywilny.1964, s. 105-106)

Rodzaje wad

Wśród wad można wyróżnić:

  • wadę istotną, czyli taką, która nie pozwala na wykorzystanie produktu lub też utrudnia jego wykorzystanie
  • wadę mało istotną, która posiada względnie niewielki wpływ na to jak będzie funkcjonował dany produkt i nie zmniejsza znacząco możliwości użytkowania wyrobu
  • wadę krytyczną, która może doprowadzić do pojawienia się warunków, w których użytkowanie było by niebezpieczne, albo zmniejszyć możliwości konkretnych funkcji wyrobu.

Wada a koszty

W zarządzaniu przez jakość nacisk kładzie się przede wszystkim na zapewnienie zgodności wyrobu czy procesu produkcji z oczekiwaniami klienta. Ta niezgodność często powoduje wysokie koszty naprawy bądź usprawnienia. Do takich kosztów należą właśnie koszty jakości, a w szczególności koszty marnotrawstwa zasobów, pracy ludzkiej i czasu.

Wykrywanie wad

Wykrywanie wad może prowadzić do usprawnienia procesu produkcji, wyższej jakości i trwałości wyrobu, a co za tym idzie zmniejszenia kosztów jakości. Praktykuje się to poprzez kontrolę jakości procesów technologicznych/produkcyjnych, w skład której wchodzi:

  • kontrola bierna, stosowana aby nie dopuścić do wydania wyrobu klientowi niezgodnego z ustalonymi wymaganiami,
  • kontrola czynna, stosowana w celu niedopuszczenia produktu do jego pierwotnego zastosowania (wycofanie produktu) oraz eliminacji produktów wadliwych.

Jedną z metod służących kompleksowej analizie wad i unikaniu wad jest metoda Failure Mode and Effects Analysis, polegająca na unikaniu skutków wad, które mogą pojawić się w fazie projektowania i wytwarzania. Pozwala to na określenie rodzaju możliwego błędu oraz jego oddziaływanie na proces technologiczny, a także przygotowanie sposobu reakcji na ryzyko wystąpienia błędu.

Postępowanie z wyrobem wadliwym

W postępowaniu z otrzymanym wyrobem, który jest niezgodny z wymaganiami konsument ma prawo złożyć reklamację. W takim przypaddku praktykuje się:

  • działania w celu usunięcia niezgodności produktu z umową m.in.: naprawa wadliwego produktu
  • zatwierdzenie użycia danego wyrobu lub przeznaczenia go do innych celów użytkowych, zmiana klasyfikacji wykorzystania wyrobu.
  • działania w celu niedopuszczenia wyrobu do jego oryginalnego zastosowania (wycofanie wyrobu).
  • całkowity zwrot należności za kupiony produkt lub zwrot części należności
  • wymiana wadliwej rzeczy na poprawnie działający produkt (Ustawa - kodeks cywilny.1964, s. 105)

Termin złożenia reklamacji

Kupujący zobowiązany jest złożyć postulat o reklamację wadliwego produktu do roku od dnia, kiedy zauważy wadę. Jednak najlepiej aby o wadliwości produktu poinformować sprzedawcę zaraz po jej zauważeniu. Jednak sprzedawjący ponosi odpowiedzialność za sprzedany produkt do dwóch lat od dnia jego zakupienia przez konsumenta np. jeśli wada produktu zostanie zauważona np. w 20 miesiącu od dnia zakupu produktu to obowiązuje roczny okres możliwości złożenia reklamacji produktu. Ponieważ wada została zgłoszona osobie odpowiedzialnej za produkt w okresie gwarancyjnym. (Ustawa - kodeks cywilny.1964, s. 110-111)

Bibliografia

  • Balon, U. (2015). Zachowania konsumentów w zakresie składania reklamacji. Handel Wewnętrzny, (2 (355)), 19-32.
  • Blajer, P. (2009). Rękojmia za wady produktów rolnych. 35-58.
  • Chojecki H.,Wasilewski L. (red.) (2013), Słownik jakości polsko-angielsko-rosyjski, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
  • Gajewski A.S. (2007), Wstęp do zarządzania jakością, Wydawnictwo MWSE.
  • Iwiński J. (red.) (1974), Badania i ocena jakości wyrobów przemysłowych, Wydawictwo PWE.
  • Karaszewski R., Skrzypczyńska K. (2013),Zarządzanie jakością, Wydawnictwo Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa.
  • Kolman R. (2013), Różne odmiany jakości i ich praktyczne wykorzystanie, Wydawnictwo Placet.
  • Lock D. (red.) (2002), Podręcznik zarządzania jakością, Wydawnictwo Naukowe Wydawnictwo PWN.
  • Urbaniak M. (2004), Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Diffin.
  • Ustawa - kodeks cywilny (1964), Dz.U. 1964 nr 71 poz. 93

Autor: Agnieszka Kania, Tomasz Pacułt

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.