Usługa logistyczna: Różnice pomiędzy wersjami

m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
 
Linia 16: Linia 16:
  
 
[[Kategoria: Logistyka]]
 
[[Kategoria: Logistyka]]
'''Usługa logistyczna''' - oznacza, zaaranżowanie przez profesjonalne przedsiębiorstwo transportu oraz przechowywania produktów łącznie z całkowitą obsługą formalno-prawną, wraz z obsługą celną. Usługa ta jest oferowana każdorazowo przez wyspecjalizowane przedsiębiorstwo, zarówno transportowo-spedycyjne jak i wielkie [[centrum logistyczne]].
+
'''[[Usługa]] logistyczna''' - oznacza, zaaranżowanie przez profesjonalne [[przedsiębiorstwo]] transportu oraz przechowywania produktów łącznie z całkowitą obsługą formalno-prawną, wraz z obsługą celną. Usługa ta jest oferowana każdorazowo przez wyspecjalizowane przedsiębiorstwo, zarówno transportowo-spedycyjne jak i wielkie [[centrum logistyczne]].
  
Założenie usług logistycznych oparte jest na zasadzie 7W (z języka angielskiego 7R):
+
[[Założenie]] usług logistycznych oparte jest na zasadzie 7W (z języka angielskiego 7R):
* Właściwy produkt (right product)
+
* Właściwy [[produkt]] (right product)
 
* Właściwy stan (right condiion)
 
* Właściwy stan (right condiion)
 
* Właściwa ilość (right quantity)
 
* Właściwa ilość (right quantity)
 
* Właściwe miejsce ( right place)
 
* Właściwe miejsce ( right place)
* Właściwy konsument (right customer)
+
* Właściwy [[konsument]] (right customer)
 
* Właściwy czas (right time)
 
* Właściwy czas (right time)
* Właściwy koszt (right cost). (K. Kopeć, s. 306-311)
+
* Właściwy [[koszt]] (right cost). (K. Kopeć, s. 306-311)
 
<google>t</google>
 
<google>t</google>
  
 
==Operatorzy usług logistycznych==
 
==Operatorzy usług logistycznych==
  
Współcześnie, możemy wyróżnić trzech wykonawców usług logistycznych, którzy funkcjonując na rynku oferują usługi ''transportowo-spedycyjno-logistyczne'', a także nadprogramowe usługi. Oferowane przez nich usługi to:
+
Współcześnie, możemy wyróżnić trzech wykonawców usług logistycznych, którzy funkcjonując na rynku oferują [[usługi]] ''transportowo-spedycyjno-logistyczne'', a także nadprogramowe usługi. Oferowane przez nich usługi to:
* [[Usługa transportowa|Usługi transportowe]] – odnoszą się do realizowania zleceń przewozowych za odpowiednio uiszczoną opłatą, których rezultatem powinien być transport osób oraz towarów z limitowanym zakresem doradztwa, który ma wpływać na bezproblemowe i wydajne funkcjonowanie każdego z sektorów gospodarki
+
* [[Usługa transportowa|Usługi transportowe]] – odnoszą się do realizowania zleceń przewozowych za odpowiednio uiszczoną opłatą, których rezultatem powinien być [[transport]] osób oraz [[towarów]] z limitowanym zakresem doradztwa, który ma wpływać na bezproblemowe i wydajne funkcjonowanie każdego z sektorów gospodarki
 
* Usługi spedycyjne – obejmują aranżowanie transportu materiałów, obsługi celnej, ubezpieczenia, oraz przygotowywanie wymaganej dokumentacji
 
* Usługi spedycyjne – obejmują aranżowanie transportu materiałów, obsługi celnej, ubezpieczenia, oraz przygotowywanie wymaganej dokumentacji
 
* Usługi logistyczne – dotyczą realizowania działań ''transportowo-spedycyjnych, usług terminalowych, czynności uszlachetniających'' (np. foliowanie)
 
* Usługi logistyczne – dotyczą realizowania działań ''transportowo-spedycyjnych, usług terminalowych, czynności uszlachetniających'' (np. foliowanie)
  
Zakres czynności, podlegający pod usługi logistyczne, może być dość różnorodny. Obszar usług logistycznych, a także firm, które je realizują nazywa się sektorem TSL (Transport – Spedycja - Logistyka). (A. Chojnacka, s. 70-77)
+
[[Zakres]] czynności, podlegający pod usługi logistyczne, może być dość różnorodny. Obszar usług logistycznych, a także firm, które je realizują nazywa się sektorem TSL (Transport – [[Spedycja]] - Logistyka). (A. Chojnacka, s. 70-77)
  
 
==Zadania, jakie pełnią firmy logistyczne==
 
==Zadania, jakie pełnią firmy logistyczne==
Linia 44: Linia 44:
 
* Ubezpieczenia transportowe
 
* Ubezpieczenia transportowe
 
* Przewożenie towarów do wyznaczonych miejsc
 
* Przewożenie towarów do wyznaczonych miejsc
* Przeznaczanie środków pieniężnych np. na marketing usług logistycznych
+
* Przeznaczanie środków pieniężnych np. na [[marketing]] usług logistycznych
 
* Obsługa klientów
 
* Obsługa klientów
 
* Prace związane z przemieszczaniem i magazynowaniem, (K. Kopeć, s. 306-311)
 
* Prace związane z przemieszczaniem i magazynowaniem, (K. Kopeć, s. 306-311)
Linia 50: Linia 50:
 
==Powody rosnącego zapotrzebowania na usługi logistyczne==
 
==Powody rosnącego zapotrzebowania na usługi logistyczne==
  
Obecnie logistyka odgrywa istotną rolę zarówno w państwach o wysokim jak i średnim poziomie rozwoju gospodarczego. Przyczynami tendencji wzrostowej na zapotrzebowanie usług logistycznych są:
+
Obecnie logistyka odgrywa istotną rolę zarówno w państwach o wysokim jak i średnim poziomie rozwoju gospodarczego. Przyczynami tendencji wzrostowej na [[zapotrzebowanie]] usług logistycznych są:
 
* Podwyżka cen obsługi zapasów
 
* Podwyżka cen obsługi zapasów
 
* Zwiększenie różnorodności produktów
 
* Zwiększenie różnorodności produktów
 
* Integracja procesów gospodarczych
 
* Integracja procesów gospodarczych
 
* Wzrastające ceny transportu
 
* Wzrastające ceny transportu
* Rozwój technologii komputerowych, (K. Kopeć, s. 306-311)
+
* [[Rozwój]] technologii komputerowych, (K. Kopeć, s. 306-311)
Szerzący się trend, stwarza spore wyzwanie dla firm logistycznych, które muszą ciągle uaktualniać oraz wprowadzać pewne udoskonalenia w swoich ofertach przygotowanych z myślą o klientach, po to, aby utrzymać swoją pozycję na rynku. Firmy świadczące usługi logistyczne, szczególnie w zakresie długoterminowych umów, zaczynają być elementami jednostki produkcyjnej, w zakresie łańcucha dostaw. W wymiarze tym, ważne jest umiejętne zrealizowanie zadania przez każdą ze stron [[łańcuch logistyczny|łańcucha logistycznego]], a zwłaszcza przez wykonawcę logistycznego, który pełni kluczową rolę, mając wpływ na m.in. zwiększenie satysfakcji klientów czy wzrost zyskowności całego projektu. (J. Dobroszek)
+
Szerzący się [[trend]], stwarza spore wyzwanie dla firm logistycznych, które muszą ciągle uaktualniać oraz wprowadzać pewne udoskonalenia w swoich ofertach przygotowanych z myślą o klientach, po to, aby utrzymać swoją pozycję na rynku. Firmy świadczące usługi logistyczne, szczególnie w zakresie długoterminowych umów, zaczynają być elementami jednostki produkcyjnej, w zakresie łańcucha dostaw. W wymiarze tym, ważne jest umiejętne zrealizowanie zadania przez każdą ze stron [[łańcuch logistyczny|łańcucha logistycznego]], a zwłaszcza przez wykonawcę logistycznego, który pełni kluczową rolę, mając wpływ na m.in. zwiększenie satysfakcji klientów czy wzrost zyskowności całego projektu. (J. Dobroszek)
  
 
==Przebieg wykonywania usług logistycznych==
 
==Przebieg wykonywania usług logistycznych==
Linia 66: Linia 66:
 
# etap pokontrolny
 
# etap pokontrolny
  
Duże znaczenie ma dość mocne oddziaływanie między przedsiębiorstwem, które świadczy usługi logistyczne, a klientem w każdym z wyróżnionych etapów. Procesy jak i zdarzenia, które mają miejsce w każdym z etapów wykonywania usługi, mocno się ze sobą łączą.  Ponadto do każdego z czterech etapów zauważalne są czynności zarówno ze strony przedsiębiorstw (usługodawca), ale i klientów (usługobiorca). Pierwsza z wymienionych stron skupia się w swoich poczynaniach na doręczeniu usługi na jak najwyższym poziomie, z kolei druga strona po zrealizowaniu usługi, wydaje subiektywną opinię (ocenia usługę). Utrudnienie, stanowi wielorazowy pomiar, jakości dostarczanych usług, podobnie, przed ale też i po jej zrealizowaniu. Pomiar, jakości usług logistycznych powinien mieć miejsce podczas jej wykonywania, co zwykle jest kłopotliwe, biorąc pod uwagę specyfikę tychże usług.
+
Duże znaczenie ma dość mocne oddziaływanie między przedsiębiorstwem, które świadczy usługi logistyczne, a klientem w każdym z wyróżnionych etapów. Procesy jak i zdarzenia, które mają miejsce w każdym z etapów wykonywania usługi, mocno się ze sobą łączą.  Ponadto do każdego z czterech etapów zauważalne są czynności zarówno ze strony przedsiębiorstw ([[usługodawca]]), ale i klientów (usługobiorca). Pierwsza z wymienionych stron skupia się w swoich poczynaniach na doręczeniu usługi na jak najwyższym poziomie, z kolei druga strona po zrealizowaniu usługi, wydaje subiektywną opinię (ocenia usługę). Utrudnienie, stanowi wielorazowy [[pomiar]], jakości dostarczanych usług, podobnie, przed ale też i po jej zrealizowaniu. Pomiar, jakości usług logistycznych powinien mieć miejsce podczas jej wykonywania, co zwykle jest kłopotliwe, biorąc pod uwagę specyfikę tychże usług.
Z punktu widzenia logistyki, ważnym pojęciem powiązanym z usługą logistyczną jest obsługa klienta, która powinna być realizowana w obszarze czynności logistycznych. Dodatkowo, można ją zdefiniować, jako zespół pojedynczych usług z obszaru logistyki. ( M. Kadłubek, s. 1517-1525)
+
Z punktu widzenia logistyki, ważnym pojęciem powiązanym z usługą logistyczną jest [[obsługa klienta]], która powinna być realizowana w obszarze czynności logistycznych. Dodatkowo, można ją zdefiniować, jako [[zespół]] pojedynczych usług z obszaru logistyki. ( M. Kadłubek, s. 1517-1525)
  
 
==Bibliografia:==
 
==Bibliografia:==
  
 
* Chojnacka A. (2011) ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BWA9-0046-0044/c/Chojnacka.pdf Usługa logistyczna jako przedmiot rynku]'', Politechnika Radomska, Nr 12, s.70-77
 
* Chojnacka A. (2011) ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BWA9-0046-0044/c/Chojnacka.pdf Usługa logistyczna jako przedmiot rynku]'', Politechnika Radomska, Nr 12, s.70-77
* Dobroszek J. (2016) ''Koszty i wyniki w systemie controllingu w przedsiębiorstwach usług logistycznych'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
+
* Dobroszek J. (2016) ''[[Koszty]] i wyniki w systemie controllingu w przedsiębiorstwach usług logistycznych'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
 
* Kadłubek M. (2011) ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/download/76009_ac74720a028d21c61ec061fcc0f8a27f Usługi Logistyczne]'', Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Instytut Logistyki i Zarządzania Międzynarodowego, Nr 6, s.1517-1525  
 
* Kadłubek M. (2011) ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/download/76009_ac74720a028d21c61ec061fcc0f8a27f Usługi Logistyczne]'', Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Instytut Logistyki i Zarządzania Międzynarodowego, Nr 6, s.1517-1525  
 
* Kopeć K. (2007) ''[http://univer.km.ua/visnyk/1394.pdf  Funkcjonowanie rynku usług logistycznych w Polsce]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Chmielnickiego, Nr 3 (23), s.306-311
 
* Kopeć K. (2007) ''[http://univer.km.ua/visnyk/1394.pdf  Funkcjonowanie rynku usług logistycznych w Polsce]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Chmielnickiego, Nr 3 (23), s.306-311
 
{{a|Anna Zaczkiewicz}}
 
{{a|Anna Zaczkiewicz}}

Aktualna wersja na dzień 08:07, 22 maj 2020

Usługa logistyczna
Polecane artykuły

Usługa logistyczna - oznacza, zaaranżowanie przez profesjonalne przedsiębiorstwo transportu oraz przechowywania produktów łącznie z całkowitą obsługą formalno-prawną, wraz z obsługą celną. Usługa ta jest oferowana każdorazowo przez wyspecjalizowane przedsiębiorstwo, zarówno transportowo-spedycyjne jak i wielkie centrum logistyczne.

Założenie usług logistycznych oparte jest na zasadzie 7W (z języka angielskiego 7R):

  • Właściwy produkt (right product)
  • Właściwy stan (right condiion)
  • Właściwa ilość (right quantity)
  • Właściwe miejsce ( right place)
  • Właściwy konsument (right customer)
  • Właściwy czas (right time)
  • Właściwy koszt (right cost). (K. Kopeć, s. 306-311)

Operatorzy usług logistycznych

Współcześnie, możemy wyróżnić trzech wykonawców usług logistycznych, którzy funkcjonując na rynku oferują usługi transportowo-spedycyjno-logistyczne, a także nadprogramowe usługi. Oferowane przez nich usługi to:

  • Usługi transportowe – odnoszą się do realizowania zleceń przewozowych za odpowiednio uiszczoną opłatą, których rezultatem powinien być transport osób oraz towarów z limitowanym zakresem doradztwa, który ma wpływać na bezproblemowe i wydajne funkcjonowanie każdego z sektorów gospodarki
  • Usługi spedycyjne – obejmują aranżowanie transportu materiałów, obsługi celnej, ubezpieczenia, oraz przygotowywanie wymaganej dokumentacji
  • Usługi logistyczne – dotyczą realizowania działań transportowo-spedycyjnych, usług terminalowych, czynności uszlachetniających (np. foliowanie)

Zakres czynności, podlegający pod usługi logistyczne, może być dość różnorodny. Obszar usług logistycznych, a także firm, które je realizują nazywa się sektorem TSL (Transport – Spedycja - Logistyka). (A. Chojnacka, s. 70-77)

Zadania, jakie pełnią firmy logistyczne

Firmy, które trudnią się oferowaniem usług logistycznych, pełnią następujące obowiązki:

  • Przeprowadzanie formalności celnych
  • Dynamiczne wspomaganie sprzedaży
  • Ubezpieczenia transportowe
  • Przewożenie towarów do wyznaczonych miejsc
  • Przeznaczanie środków pieniężnych np. na marketing usług logistycznych
  • Obsługa klientów
  • Prace związane z przemieszczaniem i magazynowaniem, (K. Kopeć, s. 306-311)

Powody rosnącego zapotrzebowania na usługi logistyczne

Obecnie logistyka odgrywa istotną rolę zarówno w państwach o wysokim jak i średnim poziomie rozwoju gospodarczego. Przyczynami tendencji wzrostowej na zapotrzebowanie usług logistycznych są:

  • Podwyżka cen obsługi zapasów
  • Zwiększenie różnorodności produktów
  • Integracja procesów gospodarczych
  • Wzrastające ceny transportu
  • Rozwój technologii komputerowych, (K. Kopeć, s. 306-311)

Szerzący się trend, stwarza spore wyzwanie dla firm logistycznych, które muszą ciągle uaktualniać oraz wprowadzać pewne udoskonalenia w swoich ofertach przygotowanych z myślą o klientach, po to, aby utrzymać swoją pozycję na rynku. Firmy świadczące usługi logistyczne, szczególnie w zakresie długoterminowych umów, zaczynają być elementami jednostki produkcyjnej, w zakresie łańcucha dostaw. W wymiarze tym, ważne jest umiejętne zrealizowanie zadania przez każdą ze stron łańcucha logistycznego, a zwłaszcza przez wykonawcę logistycznego, który pełni kluczową rolę, mając wpływ na m.in. zwiększenie satysfakcji klientów czy wzrost zyskowności całego projektu. (J. Dobroszek)

Przebieg wykonywania usług logistycznych

W procesie wykonywania usługi logistycznej możemy wyróżnić 4 podstawowe etapy:

  1. etap przygotowawczo-organizacyjny
  2. etap realizacji
  3. etap kontroli
  4. etap pokontrolny

Duże znaczenie ma dość mocne oddziaływanie między przedsiębiorstwem, które świadczy usługi logistyczne, a klientem w każdym z wyróżnionych etapów. Procesy jak i zdarzenia, które mają miejsce w każdym z etapów wykonywania usługi, mocno się ze sobą łączą. Ponadto do każdego z czterech etapów zauważalne są czynności zarówno ze strony przedsiębiorstw (usługodawca), ale i klientów (usługobiorca). Pierwsza z wymienionych stron skupia się w swoich poczynaniach na doręczeniu usługi na jak najwyższym poziomie, z kolei druga strona po zrealizowaniu usługi, wydaje subiektywną opinię (ocenia usługę). Utrudnienie, stanowi wielorazowy pomiar, jakości dostarczanych usług, podobnie, przed ale też i po jej zrealizowaniu. Pomiar, jakości usług logistycznych powinien mieć miejsce podczas jej wykonywania, co zwykle jest kłopotliwe, biorąc pod uwagę specyfikę tychże usług. Z punktu widzenia logistyki, ważnym pojęciem powiązanym z usługą logistyczną jest obsługa klienta, która powinna być realizowana w obszarze czynności logistycznych. Dodatkowo, można ją zdefiniować, jako zespół pojedynczych usług z obszaru logistyki. ( M. Kadłubek, s. 1517-1525)

Bibliografia:

Autor: Anna Zaczkiewicz