Usługa kurierska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 17: Linia 17:




'''Usługa kurierska'''  polega na odebraniu przesyłki od zleceniodawcy i dostarczeniu jej pod wskazany adres w wyznaczonym terminie.  Usługi kurierskie są istotnym  elementem struktur  logistycznych. Lata 90 XX wieku uważane są za początek rozwoju sektora usług KEP - Rynku  usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych, który dynamicznie ewoluuje. (A. Marczuk i in., 2015, s. 3075)
'''[[Usługa]] kurierska'''  polega na odebraniu przesyłki od zleceniodawcy i dostarczeniu jej pod wskazany adres w wyznaczonym terminie.  [[Usługi]] kurierskie są istotnym  elementem struktur  logistycznych. Lata 90 XX wieku uważane są za początek rozwoju sektora usług KEP - Rynku  usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych, który dynamicznie ewoluuje. (A. Marczuk i in., 2015, s. 3075)


Termin określający usługę kurierską ,,usługi nie mającej charakteru powszechnego, polegającej na zarobkowym, przyspieszonym przewozie i doręczaniu w gwarantowanym terminie przesyłek" widniał jedynie w Ustawie z 23 listopada 1990 r. o łączności, która została zastąpiona Ustawą z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe. W ustawie tej nie zastosowano definicji usługi kurierskiej, dlatego firmy kurierskie odnoszą się po części do przepisów pocztowych i do przepisów przewozowych.
Termin określający usługę kurierską ,,usługi nie mającej charakteru powszechnego, polegającej na zarobkowym, przyspieszonym przewozie i doręczaniu w gwarantowanym terminie przesyłek" widniał jedynie w Ustawie z 23 listopada 1990 r. o łączności, która została zastąpiona Ustawą z dnia 12 czerwca 2003 r. [[Prawo]] pocztowe. W ustawie tej nie zastosowano definicji usługi kurierskiej, dlatego firmy kurierskie odnoszą się po części do przepisów pocztowych i do przepisów przewozowych.


==KEP – rodzaje firm świadczących usługi w Polsce==
==KEP – rodzaje firm świadczących usługi w Polsce==
Linia 27: Linia 27:
# Przedsiębiorstwa świadczące swoje usługi przede wszystkim w Europie np. GLS, DPD.
# Przedsiębiorstwa świadczące swoje usługi przede wszystkim w Europie np. GLS, DPD.
# Firmy prowadzące działalność wyłącznie w kraju, które prosperują dzięki rozwiniętej sieci placówek krajowych. Należą do nich m. in.: Opek i Siódemka.
# Firmy prowadzące działalność wyłącznie w kraju, które prosperują dzięki rozwiniętej sieci placówek krajowych. Należą do nich m. in.: Opek i Siódemka.
# Podmioty świadczące usługi na rynku lokalnym, często współpracujące z firmami wymienionymi powyżej np. Sprinter. (Grupa ta jest najliczniejsza.)
# Podmioty świadczące usługi na rynku lokalnym, często współpracujące z firmami wymienionymi powyżej np. Sprinter. ([[Grupa]] ta jest najliczniejsza.)
# Przedsiębiorstwa wyspecjalizowane – nakierowane na konkretne grono konsumentów. (A. Marcysiak, K. Pieniak-Lendzion, M. Lendzion, 2013, s. 32)
# Przedsiębiorstwa wyspecjalizowane – nakierowane na konkretne grono konsumentów. (A. Marcysiak, K. Pieniak-Lendzion, M. Lendzion, 2013, s. 32)


Linia 33: Linia 33:
==Determinanty jakości usług  kurierskich==
==Determinanty jakości usług  kurierskich==


Stale rozwijający się sektor [[Usługa logistyczna|usług logistycznych]] charakteryzuje się:
Stale rozwijający się [[sektor]] [[Usługa logistyczna|usług logistycznych]] charakteryzuje się:
*  bezzwłocznym doręczeniem przesyłek,
*  bezzwłocznym doręczeniem przesyłek,
*  ujednoliceniem usług,
*  ujednoliceniem usług,
Linia 55: Linia 55:




Firmy kurierskie ujednolicają gabaryty paczek pod względem wagi i wymiarów, aby koszt transportu małej przesyłki nie był taki sam jak koszt przesyłki ważącej tyle samo, ale większej pod względem rozmiaru. (A. Marcysiak, K. Pieniak-Lendzion, M. Lendzion, 2013, s. 31)
Firmy kurierskie ujednolicają gabaryty paczek pod względem wagi i wymiarów, aby [[koszt]] transportu małej przesyłki nie był taki sam jak koszt przesyłki ważącej tyle samo, ale większej pod względem rozmiaru. (A. Marcysiak, K. Pieniak-Lendzion, M. Lendzion, 2013, s. 31)


==Kierunki rozwoju firm kurierskich w Polsce==
==Kierunki rozwoju firm kurierskich w Polsce==


Rynek usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych permanentnie rozpowszechnia się, a jego sprawność i wydajność będą eksploatowane przez długi czas. Ilość świadczonych usług kurierskich z roku na rok jest coraz większa. W Polsce w latach 2012-2017 odnotowano 53% wzrost wartości branży, co stanowi około 3% udział w rynku europejskim. Warto podkreślić, że wzrost wartościowy był mniejszy od wzrostu  ilościowego równego 62%, bowiem średnie ceny usług kurierskich w Polsce są prawie połowę niższe od cen obowiązujących na rynku europejskim. Głównym czynnikiem determinującym ten fakt są niższe koszty zatrudnienia [[pracownik|pracowników]] w Polsce.
[[Rynek]] usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych permanentnie rozpowszechnia się, a jego [[sprawność]] i [[wydajność]] będą eksploatowane przez długi czas. Ilość świadczonych usług kurierskich z roku na rok jest coraz większa. W Polsce w latach 2012-2017 odnotowano 53% wzrost wartości branży, co stanowi około 3% [[udział]] w rynku europejskim. Warto podkreślić, że wzrost wartościowy był mniejszy od wzrostu  ilościowego równego 62%, bowiem średnie ceny usług kurierskich w Polsce są prawie połowę niższe od cen obowiązujących na rynku europejskim. Głównym czynnikiem determinującym ten fakt są niższe [[koszty]] zatrudnienia [[pracownik|pracowników]] w Polsce.


E-handel jako prekursor branży KEP łączy ze sobą trzy kierunki rozwoju:
E-[[handel]] jako prekursor branży KEP łączy ze sobą trzy kierunki rozwoju:
# handel transgraniczny – Polacy coraz częściej dokonują zakupów zagranicznych za pomocą internetu. Ceny przesyłek zagranicznych oferowane przez firmy z branży KEP są niestety często zbyt wysokie, dlatego konsumenci nadal  korzystają z usług pocztowych. Firmy kurierskie trudnią się obniżeniem  różnic pomiędzy kosztami usług krajowych i zagranicznych.
# handel transgraniczny – Polacy coraz częściej dokonują zakupów zagranicznych za pomocą internetu. Ceny przesyłek zagranicznych oferowane przez firmy z branży KEP są niestety często [[zbyt]] wysokie, dlatego konsumenci nadal  korzystają z usług pocztowych. Firmy kurierskie trudnią się obniżeniem  różnic pomiędzy kosztami usług krajowych i zagranicznych.
# dostawy tego samego dnia  - usługa ta w dalszym ciągu nie jest usługą najtańszą, ponieważ wiąże się z dostarczeniem przesyłki z punktu A do punktu B w krótkim czasie i bez korzystania z lokalizacji pośrednich.
# dostawy tego samego dnia  - usługa ta w dalszym ciągu nie jest usługą najtańszą, ponieważ wiąże się z dostarczeniem przesyłki z punktu A do punktu B w krótkim czasie i bez korzystania z lokalizacji pośrednich.
# zwroty zakupów – Klient, który dokonał zakupu przez internet ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Polacy coraz częściej korzystają z możliwości zwrotu zakupionych produktów, ponieważ wzrasta  ich świadomość dotycząca przełożenia jakości do ceny oraz sam zwrot jest bezpłatny (koszt ponosi sprzedawca).  W tym wypadku firmy kurierskie współtworzą, umożliwiają korzystanie lub użytkują zasoby  poprzez wykorzystanie społeczności. Usługi te często  świadczą firmy: Instacart i UberRUSH. (I. Fachner, G. Szyszka , 2018, s. 38 - 41)
# zwroty zakupów – [[Klient]], który dokonał zakupu przez [[internet]] ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Polacy coraz częściej korzystają z możliwości zwrotu zakupionych produktów, ponieważ wzrasta  ich świadomość dotycząca przełożenia jakości do ceny oraz sam zwrot jest bezpłatny (koszt ponosi [[sprzedawca]]).  W tym wypadku firmy kurierskie współtworzą, umożliwiają korzystanie lub użytkują [[zasoby]] poprzez wykorzystanie społeczności. Usługi te często  świadczą firmy: Instacart i UberRUSH. (I. Fachner, G. Szyszka , 2018, s. 38 - 41)


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Fachner I., Szyszka G.(2018). ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/15762/R17.pdf?sequence=1 Logistyka w Polsce - Raport 2017]'', Biblioteka Logistyczna, Poznań
* Fachner I., Szyszka G.(2018). ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/15762/R17.pdf?sequence=1 Logistyka w Polsce - Raport 2017]'', Biblioteka Logistyczna, Poznań
* Łukasik Z. (red.). (2017). ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-ef4cdf5f-9ae7-460e-9b9e-6a9ce99580f7 Usługi logistyczne w przedsiębiorstwach kurierskich krajowych i międzynarodowych]'', ''Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe '', nr. 9
* Łukasik Z. (red.). (2017). ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-ef4cdf5f-9ae7-460e-9b9e-6a9ce99580f7 Usługi logistyczne w przedsiębiorstwach kurierskich krajowych i międzynarodowych]'', ''Autobusy : [[technika]], [[eksploatacja]], systemy transportowe '', nr. 9
* Marcysiak A., Pieniak-Lendzion K., Lendzion M. (2013). ''[https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/760/Marcysiak.Adam_et.al.Uslugi_kurierskie_na_rynku.pdf?sequence=1 Usługi kurierskie na rynku usług logistycznych w Polsce]'', ''Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach '' nr. 96
* Marcysiak A., Pieniak-Lendzion K., Lendzion M. (2013). ''[https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/760/Marcysiak.Adam_et.al.Uslugi_kurierskie_na_rynku.pdf?sequence=1 Usługi kurierskie na rynku usług logistycznych w Polsce]'', ''Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach '' nr. 96
* Marczuk A. (red.).(2015). ''[https://www.researchgate.net/profile/Maciej_Mikulski2/publication/279783954_Market_and_logistics_of_courier_services_in_Poland/links/56e930b708ae9bcb3e1e543e.pdf  Rynek i logistyka usług kurierskich w Polsce]'', ''Logistyka-nauka'', nr. 3
* Marczuk A. (red.).(2015). ''[https://www.researchgate.net/profile/Maciej_Mikulski2/publication/279783954_Market_and_logistics_of_courier_services_in_Poland/links/56e930b708ae9bcb3e1e543e.pdf  Rynek i logistyka usług kurierskich w Polsce]'', ''[[Logistyka]]-nauka'', nr. 3
* Rucińska D. (2016). ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171459225 Rynek przesyłek kurierskich , ekspresowych i paczkowych (KEP) – warunki funkcjonowania i rozwoju w drugiej dekadzie XXI wieku]'', ''Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka '', nr.61
* Rucińska D. (2016). ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171459225 Rynek przesyłek kurierskich , ekspresowych i paczkowych (KEP) – warunki funkcjonowania i rozwoju w drugiej dekadzie XXI wieku]'', ''Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. [[Ekonomika]] Transportu i Logistyka '', nr.61
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19900860504 Ustawa z dnia 23 listopada 1990 r. - o łączności ]'',(1990), Dz.U. 1990 nr 86 poz. 504
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19900860504 Ustawa z dnia 23 listopada 1990 r. - o łączności ]'',(1990), Dz.U. 1990 nr 86 poz. 504
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20120001529 Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe]'',(2012), Dz.U. 2012 poz. 1529
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20120001529 Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe]'',(2012), Dz.U. 2012 poz. 1529

Wersja z 07:07, 22 maj 2020

Usługa kurierska
Polecane artykuły



Usługa kurierska polega na odebraniu przesyłki od zleceniodawcy i dostarczeniu jej pod wskazany adres w wyznaczonym terminie. Usługi kurierskie są istotnym elementem struktur logistycznych. Lata 90 XX wieku uważane są za początek rozwoju sektora usług KEP - Rynku usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych, który dynamicznie ewoluuje. (A. Marczuk i in., 2015, s. 3075)

Termin określający usługę kurierską ,,usługi nie mającej charakteru powszechnego, polegającej na zarobkowym, przyspieszonym przewozie i doręczaniu w gwarantowanym terminie przesyłek" widniał jedynie w Ustawie z 23 listopada 1990 r. o łączności, która została zastąpiona Ustawą z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe. W ustawie tej nie zastosowano definicji usługi kurierskiej, dlatego firmy kurierskie odnoszą się po części do przepisów pocztowych i do przepisów przewozowych.

KEP – rodzaje firm świadczących usługi w Polsce

  1. Firmy działające na arenie międzynarodowej (tzw. Intregatorzy) posiadające dużą ilość oddziałów, do których zaliczają się m. in.: UPS, TNT FedEx, DHL.
  2. Przedsiębiorstwa świadczące swoje usługi przede wszystkim w Europie np. GLS, DPD.
  3. Firmy prowadzące działalność wyłącznie w kraju, które prosperują dzięki rozwiniętej sieci placówek krajowych. Należą do nich m. in.: Opek i Siódemka.
  4. Podmioty świadczące usługi na rynku lokalnym, często współpracujące z firmami wymienionymi powyżej np. Sprinter. (Grupa ta jest najliczniejsza.)
  5. Przedsiębiorstwa wyspecjalizowane – nakierowane na konkretne grono konsumentów. (A. Marcysiak, K. Pieniak-Lendzion, M. Lendzion, 2013, s. 32)


Determinanty jakości usług kurierskich

Stale rozwijający się sektor usług logistycznych charakteryzuje się:

  • bezzwłocznym doręczeniem przesyłek,
  • ujednoliceniem usług,
  • dostosowanie usług do indywidualnych potrzeb klientów,
  • dostarczanie przesyłek ustalonych terminach – na czas,
  • wysoki poziom świadczenia usług. (D. Rucińska, 2016, s. 168)

Klienci firm świadczących usługi kurierskie najczęściej zwracają uwagę na  :

  • opcję monitorowania nadanych przesyłek przez platformy internetowe,
  • ewentualność zmiany , w dowolnym momencie, adresu dostawy paczki,
  • sposób płatności – głównie za pobraniem, bowiem jest to rodzaj zabezpieczenia adresata w przypadku gdy nie ma on zaufania do odbiorcy
  • szybki i efektywny kontakt z klientem
  • klarowną instrukcje opisującą warunki (ceny, gabaryty paczki, ubezpieczenie,termin odbioru od zleceniodawcy oraz termin dostawy do adresata ) i sposoby zamówienia usługi kurierskiej. (A. Marczuk i in., 2015, s. 3082)

Polskie firmy kurierskie oferują m.in. :

  1. dostarczenie paczki w dniu jej nadania,
  2. doręczenie dzień po nadaniu przesyłki,
  3. doręczenie paczki w ciągu dwóch dni,
  4. odbiór paczki od zleceniodawcy wieczorem i dostarczenie jej odbiorcy porankiem dnia następnego,
  5. dostarczenie przesyłki w nocy - dotyczy najczęściej zleceń pilnych. (Z. Łukasik i in., 2017, s.159)


Firmy kurierskie ujednolicają gabaryty paczek pod względem wagi i wymiarów, aby koszt transportu małej przesyłki nie był taki sam jak koszt przesyłki ważącej tyle samo, ale większej pod względem rozmiaru. (A. Marcysiak, K. Pieniak-Lendzion, M. Lendzion, 2013, s. 31)

Kierunki rozwoju firm kurierskich w Polsce

Rynek usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych permanentnie rozpowszechnia się, a jego sprawność i wydajność będą eksploatowane przez długi czas. Ilość świadczonych usług kurierskich z roku na rok jest coraz większa. W Polsce w latach 2012-2017 odnotowano 53% wzrost wartości branży, co stanowi około 3% udział w rynku europejskim. Warto podkreślić, że wzrost wartościowy był mniejszy od wzrostu ilościowego równego 62%, bowiem średnie ceny usług kurierskich w Polsce są prawie połowę niższe od cen obowiązujących na rynku europejskim. Głównym czynnikiem determinującym ten fakt są niższe koszty zatrudnienia pracowników w Polsce.

E-handel jako prekursor branży KEP łączy ze sobą trzy kierunki rozwoju:

  1. handel transgraniczny – Polacy coraz częściej dokonują zakupów zagranicznych za pomocą internetu. Ceny przesyłek zagranicznych oferowane przez firmy z branży KEP są niestety często zbyt wysokie, dlatego konsumenci nadal korzystają z usług pocztowych. Firmy kurierskie trudnią się obniżeniem różnic pomiędzy kosztami usług krajowych i zagranicznych.
  2. dostawy tego samego dnia - usługa ta w dalszym ciągu nie jest usługą najtańszą, ponieważ wiąże się z dostarczeniem przesyłki z punktu A do punktu B w krótkim czasie i bez korzystania z lokalizacji pośrednich.
  3. zwroty zakupów – Klient, który dokonał zakupu przez internet ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Polacy coraz częściej korzystają z możliwości zwrotu zakupionych produktów, ponieważ wzrasta ich świadomość dotycząca przełożenia jakości do ceny oraz sam zwrot jest bezpłatny (koszt ponosi sprzedawca). W tym wypadku firmy kurierskie współtworzą, umożliwiają korzystanie lub użytkują zasoby poprzez wykorzystanie społeczności. Usługi te często świadczą firmy: Instacart i UberRUSH. (I. Fachner, G. Szyszka , 2018, s. 38 - 41)

Bibliografia

Autor: Anita Terech

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.