Target

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja do druku nie jest już wspierana i może powodować błędy w wyświetlaniu. Zaktualizuj swoje zakładki i zamiast funkcji strony do druku użyj domyślnej funkcji drukowania w swojej przeglądarce.

Target - słowo to pochodzi z języka angielskiego i oznacza rynek docelowy składa się z grupy klientów, których cechy, pragnienia i potrzeby są najbardziej dostosowane do produktów i usług oferowanych przez określoną markę. Rynki określa się w celu umożliwienia firmom podział rynku na segmenty i skoncentrowanie na nich swojej kampanii. Ułatwia to promocję i dystrybucję konkretnych oraz odpowiednich ofert.

W cyfrowym środowisku marketingowym możemy wykorzystać opcje segmentacji różnych kanałów komunikacji, aby skierować nasze kampanie do zainteresowanych użytkowników. W ten sam sposób możemy sprawdzać statystyki dotyczące wyników naszych reklam i interakcji użytkowników z naszymi kanałami. Pozwala to identyfikować nowe segmenty rynku oraz dostosować całą cyfrową strategię marketingową do naszego rynku docelowego (C.W. Lamb 2008, s. 220).

TL;DR

Artykuł omawia znaczenie targetu w marketingu, czyli skoncentrowaniu działań na określonej grupie klientów, której potrzeby i pragnienia najlepiej pasują do oferowanych produktów lub usług. Działania marketingowe można ukierunkować na konkretne segmenty rynku, co ułatwia promocję i dystrybucję. W cyfrowym środowisku można wykorzystać segmentację różnych kanałów komunikacji. Istnieje wiele rodzajów segmentacji, takich jak demograficzna, geograficzna, behawioralna i psychograficzna. Targeting jest bardziej skuteczną strategią niż marketing masowy. Słowo "Target" ma również inne znaczenie w żargonie korporacyjnym, oznaczając normę lub cel do osiągnięcia.

Target marketing

Target marketing polega na rozbiciu rynku na segmenty, a następnie skoncentrowaniu działań marketingowych na jednym lub kilku kluczowych segmentach składających się z klientów, których potrzeby i pragnienia najbardziej pasują do danej oferty produktów lub usług. Może to być klucz do przyciągnięcia nowej firmy, zwiększenia sprzedaży i sukcesu firmy. Polega on na tym, że ukierunkowanie działań marketingowych na określone grupy konsumentów sprawia, że promocja i dystrybucja produktów lub usług jest łatwiejsza i bardziej opłacalna.

Przykładowo, firma cateringowa oferuje usługi cateringowe, które są dostarczane w domu klienta. Zamiast reklamować się za pośrednictwem reklamy prasowej, która trafia do wszystkich, firma najpierw określa rynek docelowy swoich usług. Następnie może kierować reklamy na pożądany rynek np.: za pomocą kampanii mailingowych, dostawy ulotek w określonej dzielnicy mieszkalnej lub reklamy na Facebooku skierowanej do klientów w określonym obszarze.

Platformy mediów społecznościowych, takie jak Facebook, LinkedIn, Twitter czy Instagram, mają zaawansowane opcje umożliwiające firmom docieranie do użytkowników w oparciu o segmenty rynku. Platformy społecznościowe takie jak Facebook lub Instagram skupiają się na zainteresowaniach użytkowników, dlatego w tych miejscach target można dobierać poprzez obserwowane strony i polubienia. Z drugiej strony LinkedIn jest bardziej zorientowane na rynek B2B, więc w tym przypadku można kierować reklamy do firm, stosując inne kryteria, takie jak liczba pracowników lub branża.

Rodzaje segmentacji w targetingu

Targetowanie to strategia marketingowa polegająca na identyfikacji określonych osób lub rynków dla określonych treści, produktów i usług. Firmy korzystają z niego, aby zdobyć się więcej o swoich klientach, a a następie uzyskane informacje wykorzystać przy tworzeniu reklamy dla określonych grup w celu maksymalizacji wyników.

Strategia ta jest znacznie bardziej skuteczna niż marketing masowy, ponieważ jest skierowana do konsumentów, którzy najprawdopodobniej będą wchodzić w interakcje z marką lub produktem, w oparciu o osobowość kupującego. Istnieje wiele rodzajów segmentacji rynku. Najczęściej zalicza się do nich takie segmentacje jak (B. Nieremberg 2015, s. 139):

  • demograficzna - grupowanie demograficzne opiera się na mierzalnych statystykach, takich jak: płeć, wiek, stan cywilny, wykształcenie, religia. Segmentacja demograficzna jest zwykle najważniejszym kryterium przy określaniu rynków docelowych, co oznacza, że znajomość informacji demograficznych jest kluczowa dla wielu firm.
  • geograficzna - segmentacja geograficzna obejmuje segmentację rynku według lokalizacji. Opiera się na założeniu, że grupy konsumentów na określonym obszarze geograficznym mogą mieć określone potrzeby dotyczące produktu lub usługi. Na przykład, firma zajmująca się pielęgnacją trawników może chcieć skoncentrować swoje działania marketingowe na konkretnym mieście lub rejonie zamieszkałym przez wysoki odsetek starszych mieszkańców.
  • behawioralna - skupia się na zachowaniach konsumentów w sieci
  • psychograficzna - segmentacja psychograficzna dzieli rynek docelowy na podstawie preferencji klas społeczno-ekonomicznych lub stylu życia. Skala społeczno-ekonomiczna waha się od zamożnych i wysoko wykształconych na szczycie do niewykształconych i niewykwalifikowanych na dole (M.A. Camilleri 2017, s. 74).

Znaczenie korporacyjne

Słowo "Target" jest wykorzystywane również w żargonie korporacyjnym. Ma ono jednak inne znaczenie. Określa ono normę, którą pracownicy mają osiągnąć w danym miesiącu lub cel wyznaczony przez kierownictwo.

Autor: Gabriela Dąbek


Targetartykuły polecane
Wizerunek markiVisual merchandisingTargetowanie reklamEvent marketingGrupa docelowaAgencja brandingowaNowy marketingMarketing szeptanyMarketing partyzancki

Bibliografia

  • Camilleri M. (2017), Travel Marketing, Tourism Economics and the Airline Product: An Introduction to Theory and Practice, Springer, Cham
  • Lamb C. (2008), Essentials of Marketing, Cengage Learning, South-western Cengage Learning, Mason
  • Nieremberg B. (2015), Zarządzanie reklamą, Wydawnictwo UJ, Kraków