Tablica reklamowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Tablica reklamowa (billboard)''' - jedna z najbardziej znanych i rozpoznawalnych form nośników reklamy outdoorowej (zewnętrznej), służąca do eksponowania reklam.
|list1=
<ul>
<li>[[Nośnik reklamy]]</li>
<li>[[Środki przekazu reklamy]]</li>
<li>[[Reklama telewizyjna]]</li>
<li>[[Reklama zewnętrzna]]</li>
<li>[[Rodzaje reklamy]]</li>
<li>[[Reklama prasowa]]</li>
<li>[[Komunikacja wizualna]]</li>
<li>[[Ambient media]]</li>
<li>[[Materiały reklamowe]]</li>
</ul>
}}


Nośnik wykorzystywany przez przedsiębiorstwa do promowania [[produkt]]ów, informowania o swoich [[usługa]]ch, przez różnego typu organizacje do rozpowszechniania kampanii społecznych. Służy również do reklamowania premier kinowych, telewizyjnych czy też promocji wydarzeń (muzycznych, sportowych, kulturowych itp.). Tablice reklamowe "wspierają działania PR oraz kampanie budowania wizerunku firmy". <ref> Mikosz J. (2010), s. 49 </ref>


Za tablicę reklamową uważa się również "kilkusekundowy anons przed i/lub po [[program]]ie telewizyjnym, informującym o nazwie jego [[sponsor]]a". <ref> Pod redakcją Altkorn J., Kremer T. (1998), s. 254</ref>


'''Tablica reklamowa (billboard)''' - jedna z najbardziej znanych i rozpoznawalnych form nośników reklamy outdoorowej (zewnętrznej), służąca do eksponowania reklam.  
==Rodzaje i miejsce występowania==
Najczęściej spotykane typy tablic:
* wolnostojące (supercityboard, megacityboard itp.) - umieszczane na specjalnie przystosowanych do tego konstrukcjach np. słupach (fundamentach), często podświetlane od przodu lub od tyłu,
* średniej wielkości powierzchnie reklamowe przytwierdzane do ścian budynków, częstokrotnie oświetlane,
* diapozy - dwustronne tablice mniejszych rozmiarów eksponowane przy pomocy betonowych donic ustawianych do ulicy w sposób prostopadły, nieoświetlane, wykorzystywane podczas krótkich ale intensywnych kampanii o charakterze lokalnym,
* telebimy (cyfrowe tablice reklamowe) - nośniki LED realizujące obraz komputerowy lub telewizyjny<ref> Urban S. (2007), s. 66-67</ref>
 
Odpowiednia lokalizacja występowania tablic reklamowych pozwala na dotarcie do większej ilości odbiorców przy jednoczesnych niższych [[koszt]]ach<ref> Mikosz J. (2010), s. 49 </ref> Dlatego też, biorąc pod uwagę grupy docelowe billboardów, najczęściej umieszcza się je w miejscach dużego natężenia ruchu kołowego czy też ruchu potencjalnych nabywców w ogóle (przy drogach i ulicach, na wyeksponowanych ścianach budynków). <ref> Pod redakcją Altkorn J., Kremer T. (1998), s. 254</ref>


Nośnik wykorzystywany przez przedsiębiorstwa do promowania produktów, informowania o swoich usługach, przez różnego typu organizacje do rozpowszechniania kampanii społecznych. Służy również do reklamowania premier kinowych, telewizyjnych czy też promocji wydarzeń (muzycznych, sportowych, kulturowych itp.). Tablice reklamowe "wspierają działania PR oraz kampanie budowania wizerunku firmy". <ref> Mikosz J. (2010), [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Kultura_Media_Teologia/Kultura_Media_Teologia-r2010-t3/Kultura_Media_Teologia-r2010-t3-s44-58/Kultura_Media_Teologia-r2010-t3-s44-58.pdf '' Formy reklamy zewnętrznej. ''], "Kultura-Media-Technologia", nr 3, s. 49 </ref>
<google>n</google>


Za tablicę reklamową uważa się również "kilkusekundowy anons przed i/lub po programie telewizyjnym, informującym o nazwie jego sponsora". <ref> Pod redakcją Altkorn J., Kremer T. (1998) ''Leksykon marketingu'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 254</ref>
==Zalety i wady tablic reklamowych==
<google>t</google>
Tablica reklamowa to nośnik chętnie wybierany przez przedsiębiorców ze względu na szeroki wachlarz zalet. Charakteryzuje się ogólnodostępnością i powszechnością dla wszystkich uczestników ruchu. Działa na odbiorcę w sposób bezpośredni i [[dług]]otrwały. Prosty przekaz reklamowy dociera do niego wielorazowo, przez co, przy właściwym eksponowaniu marki, staje się zapamiętany i skuteczny. Jednocześnie sama ilość prezentowanych informacji jest niewielka, a [[odbiorca]] często ma z nimi styczność jedynie przez krótki moment<ref> Filar D. (2012), s. 290-291</ref> Coraz częściej podkreślany jest fakt, że spore nagromadzenie tego rodzaju nośników reklamowych przestaje sprzyjać reklamodawcom. [[Zbyt]] duża ilość różnorodnych w swej wielkości czy sposobie oświetlenia tablic staje się przyczyną nieładu estetycznego przestrzeni miejskiej oraz [[szum]]u informacyjnego<ref> Mikosz J. (2010), s. 49 </ref>


==Rodzaje i miejsce występowania==
==Argumenty za użyciem tabli reklamowych==
Najczęściej spotykane typy tablic:
''' Lokalizacja tablic reklamowych '''.
* wolnostojące (supercityboard, megacityboard itp.) - umieszczane na specjalnie przystosowanych do tego konstrukcjach np. słupach (fundamentach), często podświetlane od przodu lub od tyłu,
Wybór odpowiedniej lokalizacji dla tablicy reklamowej jest kluczowy dla skuteczności kampanii reklamowej. Istnieje wiele miejsc, które są atrakcyjne i efektywne pod względem dotarcia do potencjalnych [[klient]]ów. Przykłady takich lokalizacji to centra handlowe, przystanki komunikacji miejskiej, duże skrzyżowania czy też ulice o dużym natężeniu ruchu.
* średniej wielkości powierzchnie reklamowe przytwierdzane do ścian budynków, częstokrotnie oświetlane,
 
* diapozy - dwustronne tablice mniejszych rozmiarów eksponowane przy pomocy betonowych donic ustawianych do ulicy w sposób prostopadły, nieoświetlane, wykorzystywane podczas krótkich ale intensywnych kampanii o charakterze lokalnym,
''' [[Skuteczność]] przekazu reklamowego na tablicach '''.
* telebimy (cyfrowe tablice reklamowe) - nośniki LED realizujące obraz komputerowy lub telewizyjny. <ref> Urban S. (2007), [http://pracenaukowe.wwszip.pl/prace/zeszyty-naukowe-10.pdf ''Reklama zewnętrzna i jej uwarunkowania prawne''], "Zeszyty Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości", nr 10, s. 66-67</ref>
Przekaz reklamowy na tablicach powinien być prosty, zwięzły i łatwo zapamiętywalny. Warto uwzględnić w nim kluczowe [[informacje]] dotyczące produktu lub [[usługi]], a także wykorzystać odpowiednie elementy graficzne, takie jak [[logo]] czy [[hasło reklamowe]]. Istotne jest również wykorzystanie odpowiedniego języka i stylu, aby przekaz był zrozumiały dla różnych grup odbiorców.
 
''' Zwiększenie widoczności tablic reklamowych '''.
W celu zwiększenia widoczności tablic reklamowych należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Przede wszystkim, tablica powinna być umieszczona w miejscu, które jest dobrze widoczne dla różnych grup odbiorców. Dodatkowo, warto zadbać o odpowiednie oświetlenie tablicy, szczególnie w przypadku reklamy nocnej. Ważne jest również, aby tablica była czytelna z daleka i wyróżniała się spośród innych nośników reklamy w okolicy.


Odpowiednia lokalizacja występowania tablic reklamowych pozwala na dotarcie do większej ilości odbiorców przy jednoczesnych niższych kosztach. <ref> Mikosz J. (2010), [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Kultura_Media_Teologia/Kultura_Media_Teologia-r2010-t3/Kultura_Media_Teologia-r2010-t3-s44-58/Kultura_Media_Teologia-r2010-t3-s44-58.pdf '' Formy reklamy zewnętrznej. ''], "Kultura-Media-Technologia", nr 3, s. 49 </ref> Dlatego też, biorąc pod uwagę grupy docelowe billboardów, najczęściej umieszcza się je w miejscach dużego natężenia ruchu kołowego czy też ruchu potencjalnych nabywców w ogóle (przy drogach i ulicach, na wyeksponowanych ścianach budynków). <ref> Pod redakcją Altkorn J., Kremer T. (1998) ''Leksykon marketingu'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 254</ref>
''' Długoterminowy efekt reklamy na tablicach '''.
[[Reklama]] na tablicach przynosi wiele korzyści w dłuższej perspektywie czasowej. Przede wszystkim, tablica reklamowa jest stałym nośnikiem reklamy, który może być widoczny przez potencjalnych klientów przez długi czas. Dodatkowo, dzięki swojej trwałości, tablica może przyciągać uwagę nowych klientów nawet po zakończeniu kampanii reklamowej. Reklama na tablicach może również budować świadomość marki i zwiększać [[lojalność]] klientów w dłuższym okresie czasu.


==Zalety i wady tablic reklamowych==
''' Porównanie skuteczności tablic reklamowych z innymi formami reklamy outdoorowej '''.
Tablica reklamowa to nośnik chętnie wybierany przez przedsiębiorców ze względu na szeroki wachlarz zalet. Charakteryzuje się ogólnodostępnością i powszechnością dla wszystkich uczestników ruchu. Działa na odbiorcę w sposób bezpośredni i długotrwały. Prosty przekaz reklamowy dociera do niego wielorazowo, przez co, przy właściwym eksponowaniu marki, staje się zapamiętany i skuteczny. Jednocześnie sama ilość prezentowanych informacji jest niewielka, a odbiorca często ma z nimi styczność jedynie przez krótki moment. <ref> Filar D. (2012), [http://dlarynkupracy.umcs.pl/wp-content/uploads/2011/02/wspolczesny-marketing1.pdf''Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja, Podręcznik dla studentów specjalności Komunikacja urzędowa i biznesowa''], UMCS, Lublin, s. 290-291</ref> Coraz częściej podkreślany jest fakt, że spore nagromadzenie tego rodzaju nośników reklamowych przestaje sprzyjać reklamodawcom. Zbyt duża ilość różnorodnych w swej wielkości czy sposobie oświetlenia tablic staje się przyczyną nieładu estetycznego przestrzeni miejskiej oraz szumu informacyjnego. <ref> Mikosz J. (2010), [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Kultura_Media_Teologia/Kultura_Media_Teologia-r2010-t3/Kultura_Media_Teologia-r2010-t3-s44-58/Kultura_Media_Teologia-r2010-t3-s44-58.pdf '' Formy reklamy zewnętrznej. ''], "Kultura-Media-Technologia", nr 3, s. 49 </ref>
Tablice reklamowe mają wiele cech wspólnych z innymi formami reklamy outdoorowej, takimi jak bilbordy czy banery. Jednak istnieją również pewne różnice między nimi. Tablice reklamowe często są niższe kosztowo niż inne nośniki reklamy outdoorowej, co czyni je bardziej dostępnymi dla mniejszych firm. Ponadto, tablice reklamowe mogą być bardziej elastycznymi nośnikami, umożliwiającymi łatwiejsze dostosowanie przekazu reklamowego do zmieniających się potrzeb i [[trend]]ów rynkowych.


==Bibliografia==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Nośnik reklamy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Środki przekazu reklamy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Reklama telewizyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Reklama zewnętrzna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje reklamy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Reklama prasowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikacja wizualna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ambient media]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Materiały reklamowe]]}} }}
* Filar D. (2012), [http://dlarynkupracy.umcs.pl/wp-content/uploads/2011/02/wspolczesny-marketing1.pdf''Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja, Podręcznik dla studentów specjalności Komunikacja urzędowa i biznesowa''], UMCS, Lublin
* Mikosz J. (2010), [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Kultura_Media_Teologia/Kultura_Media_Teologia-r2010-t3/Kultura_Media_Teologia-r2010-t3-s44-58/Kultura_Media_Teologia-r2010-t3-s44-58.pdf'' Formy reklamy zewnętrznej. ''], "Kultura-Media-Technologia", nr 3
* Pod redakcją Altkorn J., Kremer T. (1998) ''Leksykon marketingu'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Urban S. (2007), [http://pracenaukowe.wwszip.pl/prace/zeszyty-naukowe-10.pdf''Reklama zewnętrzna i jej uwarunkowania prawne''], "Zeszyty Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości", nr 10


==Przypisy==
==Przypisy==
<references />
<references />
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Altkorn J., Kramer T. (red.) (2004), ''Leksykon marketingu'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Filar D. (red.) (2012), ''Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja'', UMCS, Lublin
* Mikosz J. (2010), ''[https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Kultura_Media_Teologia/Kultura_Media_Teologia-r2010-t3/Kultura_Media_Teologia-r2010-t3-s44-58/Kultura_Media_Teologia-r2010-t3-s44-58.pdf Formy reklamy zewnętrznej]'', Kultura-Media-Technologia, nr 3
* Urban S. (2007), ''[https://pracenaukowe.wwszip.pl/prace/zeszyty-naukowe-10.pdf#page=65 Reklama zewnętrzna i jej uwarunkowania prawne]'', Zeszyty Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, nr 10
</noautolinks>
[[Kategoria:Promocja i reklama]]
[[Kategoria:Promocja i reklama]]
{{a|Katarzyna Morga}}
{{a|Katarzyna Morga}}
{{#metamaster:description|Tablica reklamowa - skuteczna forma reklamy outdoorowej dla firm, organizacji i mediów. Promuj produkty i usługi w efektywny sposób.}}

Aktualna wersja na dzień 22:33, 7 gru 2023

Tablica reklamowa (billboard) - jedna z najbardziej znanych i rozpoznawalnych form nośników reklamy outdoorowej (zewnętrznej), służąca do eksponowania reklam.

Nośnik wykorzystywany przez przedsiębiorstwa do promowania produktów, informowania o swoich usługach, przez różnego typu organizacje do rozpowszechniania kampanii społecznych. Służy również do reklamowania premier kinowych, telewizyjnych czy też promocji wydarzeń (muzycznych, sportowych, kulturowych itp.). Tablice reklamowe "wspierają działania PR oraz kampanie budowania wizerunku firmy". [1]

Za tablicę reklamową uważa się również "kilkusekundowy anons przed i/lub po programie telewizyjnym, informującym o nazwie jego sponsora". [2]

Rodzaje i miejsce występowania

Najczęściej spotykane typy tablic:

  • wolnostojące (supercityboard, megacityboard itp.) - umieszczane na specjalnie przystosowanych do tego konstrukcjach np. słupach (fundamentach), często podświetlane od przodu lub od tyłu,
  • średniej wielkości powierzchnie reklamowe przytwierdzane do ścian budynków, częstokrotnie oświetlane,
  • diapozy - dwustronne tablice mniejszych rozmiarów eksponowane przy pomocy betonowych donic ustawianych do ulicy w sposób prostopadły, nieoświetlane, wykorzystywane podczas krótkich ale intensywnych kampanii o charakterze lokalnym,
  • telebimy (cyfrowe tablice reklamowe) - nośniki LED realizujące obraz komputerowy lub telewizyjny[3]

Odpowiednia lokalizacja występowania tablic reklamowych pozwala na dotarcie do większej ilości odbiorców przy jednoczesnych niższych kosztach[4] Dlatego też, biorąc pod uwagę grupy docelowe billboardów, najczęściej umieszcza się je w miejscach dużego natężenia ruchu kołowego czy też ruchu potencjalnych nabywców w ogóle (przy drogach i ulicach, na wyeksponowanych ścianach budynków). [5]

Zalety i wady tablic reklamowych

Tablica reklamowa to nośnik chętnie wybierany przez przedsiębiorców ze względu na szeroki wachlarz zalet. Charakteryzuje się ogólnodostępnością i powszechnością dla wszystkich uczestników ruchu. Działa na odbiorcę w sposób bezpośredni i długotrwały. Prosty przekaz reklamowy dociera do niego wielorazowo, przez co, przy właściwym eksponowaniu marki, staje się zapamiętany i skuteczny. Jednocześnie sama ilość prezentowanych informacji jest niewielka, a odbiorca często ma z nimi styczność jedynie przez krótki moment[6] Coraz częściej podkreślany jest fakt, że spore nagromadzenie tego rodzaju nośników reklamowych przestaje sprzyjać reklamodawcom. Zbyt duża ilość różnorodnych w swej wielkości czy sposobie oświetlenia tablic staje się przyczyną nieładu estetycznego przestrzeni miejskiej oraz szumu informacyjnego[7]

Argumenty za użyciem tabli reklamowych

Lokalizacja tablic reklamowych . Wybór odpowiedniej lokalizacji dla tablicy reklamowej jest kluczowy dla skuteczności kampanii reklamowej. Istnieje wiele miejsc, które są atrakcyjne i efektywne pod względem dotarcia do potencjalnych klientów. Przykłady takich lokalizacji to centra handlowe, przystanki komunikacji miejskiej, duże skrzyżowania czy też ulice o dużym natężeniu ruchu.

Skuteczność przekazu reklamowego na tablicach . Przekaz reklamowy na tablicach powinien być prosty, zwięzły i łatwo zapamiętywalny. Warto uwzględnić w nim kluczowe informacje dotyczące produktu lub usługi, a także wykorzystać odpowiednie elementy graficzne, takie jak logo czy hasło reklamowe. Istotne jest również wykorzystanie odpowiedniego języka i stylu, aby przekaz był zrozumiały dla różnych grup odbiorców.

Zwiększenie widoczności tablic reklamowych . W celu zwiększenia widoczności tablic reklamowych należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Przede wszystkim, tablica powinna być umieszczona w miejscu, które jest dobrze widoczne dla różnych grup odbiorców. Dodatkowo, warto zadbać o odpowiednie oświetlenie tablicy, szczególnie w przypadku reklamy nocnej. Ważne jest również, aby tablica była czytelna z daleka i wyróżniała się spośród innych nośników reklamy w okolicy.

Długoterminowy efekt reklamy na tablicach . Reklama na tablicach przynosi wiele korzyści w dłuższej perspektywie czasowej. Przede wszystkim, tablica reklamowa jest stałym nośnikiem reklamy, który może być widoczny przez potencjalnych klientów przez długi czas. Dodatkowo, dzięki swojej trwałości, tablica może przyciągać uwagę nowych klientów nawet po zakończeniu kampanii reklamowej. Reklama na tablicach może również budować świadomość marki i zwiększać lojalność klientów w dłuższym okresie czasu.

Porównanie skuteczności tablic reklamowych z innymi formami reklamy outdoorowej . Tablice reklamowe mają wiele cech wspólnych z innymi formami reklamy outdoorowej, takimi jak bilbordy czy banery. Jednak istnieją również pewne różnice między nimi. Tablice reklamowe często są niższe kosztowo niż inne nośniki reklamy outdoorowej, co czyni je bardziej dostępnymi dla mniejszych firm. Ponadto, tablice reklamowe mogą być bardziej elastycznymi nośnikami, umożliwiającymi łatwiejsze dostosowanie przekazu reklamowego do zmieniających się potrzeb i trendów rynkowych.


Tablica reklamowaartykuły polecane
Nośnik reklamyŚrodki przekazu reklamyReklama telewizyjnaReklama zewnętrznaRodzaje reklamyReklama prasowaKomunikacja wizualnaAmbient mediaMateriały reklamowe

Przypisy

  1. Mikosz J. (2010), s. 49
  2. Pod redakcją Altkorn J., Kremer T. (1998), s. 254
  3. Urban S. (2007), s. 66-67
  4. Mikosz J. (2010), s. 49
  5. Pod redakcją Altkorn J., Kremer T. (1998), s. 254
  6. Filar D. (2012), s. 290-291
  7. Mikosz J. (2010), s. 49

Bibliografia

  • Altkorn J., Kramer T. (red.) (2004), Leksykon marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Filar D. (red.) (2012), Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja, UMCS, Lublin
  • Mikosz J. (2010), Formy reklamy zewnętrznej, Kultura-Media-Technologia, nr 3
  • Urban S. (2007), Reklama zewnętrzna i jej uwarunkowania prawne, Zeszyty Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, nr 10

Autor: Katarzyna Morga