Szkolenie adaptacyjne

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 03:31, 22 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Wersja do druku nie jest już wspierana i może powodować błędy w wyświetlaniu. Zaktualizuj swoje zakładki i zamiast funkcji strony do druku użyj domyślnej funkcji drukowania w swojej przeglądarce.
Szkolenie adaptacyjne
Polecane artykuły


Ogólna charakterystyka

Szkolenie adaptacyjne jest pierwszym etapem wdrażania pracownika do pracy na danym stanowisku, którego celem jest zapoznanie pracownika z miejscem pracy, charakterem pracy oraz klimatem organizacyjnym.

Pozostałe cele szkolenia

  • możliwość ostatecznej weryfikacji przydatności zawodowej pracownika (najczęściej, zatrudnionego wówczas na okres próbny)
  • zbadanie potencjału pracownika i jego oczekiwań w kontekście sytuacji pracy
  • szybka adaptacja niedoświadczonego pracownika do zespołu pracowniczego
  • utrwalenie u pracownika pożądanych postaw wobec pracy
  • ułatwiona integracja między pracownikami
  • redukowanie stresu nowego pracownika związanego z nowym otoczeniem

Elementy szkolenia adaptacyjnego

  1. Dostarczenie wiedzy na temat przedsiębiorstwa, struktury organizacyjnej oraz zorganizowania procesów w firmie.
  2. Przedstawienie miejsca pracownika w organizacji oraz stawianych mu wymagań (zależność jakościowa między funkcjami, a pozycją zawodową).Ważne jest podkreślenie odpowiedzialności pracownika oraz algorytmów postępowań w danych sytuacjach. Należy także wskazać sytuacje problemowe, które może napotkać pracownik.
  3. Przedstawienie pracownika obecnie zatrudnionym.

Rodzaje szkoleń

Ze względu na charakter szkoleń wyróżniamy:

  1. Szkolenia wstępne - uniwersalne; jednolite dla wszystkich pracowników "wprowadzanych" do organizacji. Prowadzone najczęściej przez dział wdrażający czyli Dział Personalny.
  2. Szkolenia szczegółowe, uzupełniające - prowadzone przez komórkę, w której zatrudniony będzie nowy pracownik. Zorientowane na zajmowane przez pracownika stanowisko z uwzględnieniem funkcjonowania całej komórki. Najczęściej prowadzone przez kierownika działu.
  3. Związane z danym stanowiskiem pracy - najbardziej szczegółowe szkolenia ściśle związane z powierzonymi pracownikowi czynnościami (on the job training).

Bibliografia

  • Kożusznik B., Kierowanie zespołem pracowniczym, PWE, Warszawa 2005
  • Szałkowski A., Wprowadzenie do zarządzania personelem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2000

Autor: Artur Malinowski