System obiegu informacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
 
Linia 16: Linia 16:
  
  
'''System obiegu informacji''' służy do przetwarzania informacji przepływających przez [[Firma|firmę]], jest zbiorem celowo ze sobą powiązanych elementów, wyodrębnionych czasowo i przestrzennie w postaci układu ([[Zarządzanie]]... 2002 s. 147).
+
'''[[System]] obiegu informacji''' służy do przetwarzania informacji przepływających przez [[Firma|firmę]], jest zbiorem celowo ze sobą powiązanych elementów, wyodrębnionych czasowo i przestrzennie w postaci układu ([[Zarządzanie]]... 2002 s. 147).
 
Systemy informacyjne dzieli się najczęściej na komputerowe i ręczne.
 
Systemy informacyjne dzieli się najczęściej na komputerowe i ręczne.
 
W każdym z tych systemów wyróżnia się przeważnie 5 podstawowych części:
 
W każdym z tych systemów wyróżnia się przeważnie 5 podstawowych części:
Linia 33: Linia 33:
 
* urządzenie do przechowywania danych: twarde dyski, dyskietki, płyty CD, DVD, pen drivy, dyski optyczne
 
* urządzenie do przechowywania danych: twarde dyski, dyskietki, płyty CD, DVD, pen drivy, dyski optyczne
 
* urządzenie wyjściowe: wyświetlacze video, drukarki, inne komputery  
 
* urządzenie wyjściowe: wyświetlacze video, drukarki, inne komputery  
* system kontrolny, w małych firmach sprawdzają się Microsoft, WordPerfekt, Lotus 1-2-3. Exel, w wielkich przedsiębiorstwach stosowane są skomplikowane systemy stworzone na zamówienie przedsiębiorstwa,
+
* system kontrolny, w małych firmach sprawdzają się Microsoft, WordPerfekt, Lotus 1-2-3. Exel, w wielkich przedsiębiorstwach stosowane są skomplikowane systemy stworzone na [[zamówienie]] przedsiębiorstwa,
  
 
==Przykład systemu ręcznego==
 
==Przykład systemu ręcznego==
Linia 45: Linia 45:
  
 
==System obiegu informacji w strukturach organizacji==
 
==System obiegu informacji w strukturach organizacji==
Przepływ informacji odbywa się podczas komunikowania się z otoczeniem oraz wewnątrz organizacji. Sprawny obieg informacji warunkuje efektywne zarządzanie organizacją. W strukturach płaskich (liniowych), gdzie występuje niewielka liczba szczebli i niewielkie spiętrzenie kierowania przy stosunkowo dużej rozpiętości, występuje krótszy czas przepływu informacji w kierunku pionowym oraz mniejsze zniekształcenia przekazywanych informacji. Pracownicy otrzymują polecenia od bezpośrednich zwierzchników, a ci od najwyższego w hierarchii przełożonego. Każda organizacja (instytucja, urząd,[[przedsiębiorstwo]] itp.) to grupa ludzi współpracujących ze sobą w sposób uporządkowany, aby osiągnąć zamierzone cele. (W. K. Roman 2012, s. 52-53)
+
Przepływ informacji odbywa się podczas komunikowania się z otoczeniem oraz wewnątrz organizacji. Sprawny obieg informacji warunkuje efektywne zarządzanie organizacją. W strukturach płaskich (liniowych), gdzie występuje niewielka liczba szczebli i niewielkie spiętrzenie kierowania przy stosunkowo dużej rozpiętości, występuje krótszy czas przepływu informacji w kierunku pionowym oraz mniejsze zniekształcenia przekazywanych informacji. Pracownicy otrzymują polecenia od bezpośrednich zwierzchników, a ci od najwyższego w hierarchii przełożonego. Każda [[organizacja]] (instytucja, urząd,[[przedsiębiorstwo]] itp.) to [[grupa]] ludzi współpracujących ze sobą w sposób uporządkowany, aby osiągnąć zamierzone [[cele]]. (W. K. Roman 2012, s. 52-53)
  
 
==Maszyna w systemie obiegu informacji i jej wsparcie w podejmowaniu decyzji==
 
==Maszyna w systemie obiegu informacji i jej wsparcie w podejmowaniu decyzji==
Pierwsze systemy komunikacji graficznej człowiek-maszyna zostały zastosowane już w połowie lat pięćdziesiątych w systemach wojskowych do przedstawienia ówczesnych sytuacji wojskowych. Swe zastosowanie odnalazła również w procesach podejmowania decyzji. Zadaniem maszyny jest pozyskiwanie oraz przechowywanie wszystkich potrzebnych informacji, a w konsekwencji ich selekcję i dostarczanie w czasie, w którym potrzebujemy jej pozyskać. Dostarczyć może ona, także własne propozycję rozwiązywania problemów, które posługujący się nią dowódcy mogą akceptować, odrzucić lub zmodyfikować. Podane trzy rozwiązania stanowią główną treść współpracy konwersacyjnej z maszyną. W przypadku bezpośredniego zagrożenia, gdy człowiek nie ma już szans interwencji, wtedy propozycje maszyny realizowane są automatycznie. W systemach takich pożądane jest, aby maszyna była zdolna do decydowania, która informacja powinna być przedstawiona człowiekowi w określonym przedziale czasu. Niezwykle ważne jest, aby mogła samodzielnie w sposób ciągły optymalizować zarówno ilość, jak i rodzaj przedstawionej informacji. W sytuacjach złożonych dowódca powinien być zaznajamiany tylko z tymi informacjami, które są dla niego zasadnicze. Ustalenie stopnia ważności informacji, wymaga wcześniejszego ustalenia projektanta systemu z jego użytkownikiem. (R. Marczyński 1970, s. 312-314)
+
Pierwsze systemy komunikacji graficznej człowiek-maszyna zostały zastosowane już w połowie lat pięćdziesiątych w systemach wojskowych do przedstawienia ówczesnych sytuacji wojskowych. Swe zastosowanie odnalazła również w procesach podejmowania decyzji. Zadaniem maszyny jest pozyskiwanie oraz przechowywanie wszystkich potrzebnych informacji, a w konsekwencji ich selekcję i dostarczanie w czasie, w którym potrzebujemy jej pozyskać. Dostarczyć może ona, także własne propozycję rozwiązywania problemów, które posługujący się nią dowódcy mogą akceptować, odrzucić lub zmodyfikować. Podane trzy rozwiązania stanowią główną treść współpracy konwersacyjnej z maszyną. W przypadku bezpośredniego [[zagrożenia]], gdy człowiek nie ma już szans interwencji, wtedy propozycje maszyny realizowane są automatycznie. W systemach takich pożądane jest, aby maszyna była zdolna do decydowania, która [[informacja]] powinna być przedstawiona człowiekowi w określonym przedziale czasu. Niezwykle ważne jest, aby mogła samodzielnie w sposób ciągły optymalizować zarówno ilość, jak i rodzaj przedstawionej informacji. W sytuacjach złożonych dowódca powinien być zaznajamiany tylko z tymi informacjami, które są dla niego zasadnicze. Ustalenie stopnia ważności informacji, wymaga wcześniejszego ustalenia projektanta systemu z jego użytkownikiem. (R. Marczyński 1970, s. 312-314)
  
 
==Podsumowanie==
 
==Podsumowanie==
Linia 61: Linia 61:
 
* Matulewski M. (2010) [http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171363007 ''Wpływ informacji i wiedzy na uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej w dobie społeczeństwa informacyjnego na przykładzie just-in-time''<nowiki></nowiki>], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 57
 
* Matulewski M. (2010) [http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171363007 ''Wpływ informacji i wiedzy na uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej w dobie społeczeństwa informacyjnego na przykładzie just-in-time''<nowiki></nowiki>], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 57
 
* Roman W. K. (2012) ''Podstawy zarządzania informacją'', Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń
 
* Roman W. K. (2012) ''Podstawy zarządzania informacją'', Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń
* Strużycki M. (2002) ''Zarządzanie przedsiębiorstwem'' pod red. M. Strużyckiego, Difin, Warszawa
+
* Strużycki M. (2002) ''[[Zarządzanie przedsiębiorstwem]]'' pod red. M. Strużyckiego, Difin, Warszawa
  
 
{{a|Alicja Mazur, Paulina Faliszewska}}
 
{{a|Alicja Mazur, Paulina Faliszewska}}
  
 
[[Kategoria:Zarządzanie informacjami]]
 
[[Kategoria:Zarządzanie informacjami]]

Aktualna wersja na dzień 04:01, 22 maj 2020

System obiegu informacji
Polecane artykuły


System obiegu informacji służy do przetwarzania informacji przepływających przez firmę, jest zbiorem celowo ze sobą powiązanych elementów, wyodrębnionych czasowo i przestrzennie w postaci układu (Zarządzanie... 2002 s. 147). Systemy informacyjne dzieli się najczęściej na komputerowe i ręczne. W każdym z tych systemów wyróżnia się przeważnie 5 podstawowych części:

  • urządzenie wejściowe, które służy do wprowadzania danych i informacji do systemu,
  • procesor, przetwarza, organizuje i sortuje dane, może też przeprowadzać na nich obliczenia,
  • urządzenie do przechowywania danych,
  • urządzenie wyjściowe, służy do przekazania przetworzonej informacji odpowiedniej osobie
  • system kontrolny, odpowiednie oprogramowanie które steruje całym systemem obiegu informacji,

Przykład systemu skomputeryzowanego

System skomputeryzowany:

  • urządzenie wejściowe: skaner, klawiatura komputera
  • procesor,
  • urządzenie do przechowywania danych: twarde dyski, dyskietki, płyty CD, DVD, pen drivy, dyski optyczne
  • urządzenie wyjściowe: wyświetlacze video, drukarki, inne komputery
  • system kontrolny, w małych firmach sprawdzają się Microsoft, WordPerfekt, Lotus 1-2-3. Exel, w wielkich przedsiębiorstwach stosowane są skomplikowane systemy stworzone na zamówienie przedsiębiorstwa,

Przykład systemu ręcznego

System ręczny:

  • urządzenie wejściowe: dokumenty w tradycyjnej formie
  • procesor: kartki z poleceniami
  • urządzenie do przechowywania danych: segregatory i szafy
  • urządzenie wyjściowe: maszyny do pisania
  • system kontrolny,

Większość nawet małych przedsiębiorstw rezygnuje jednak z ręcznych systemów na rzecz skomputeryzowanych w miarę spadku cen sprzętu i wzrostu możliwości stwarzanych przez oprogramowanie. (R.W. Griffin 2001, s. 679-681)

System obiegu informacji w strukturach organizacji

Przepływ informacji odbywa się podczas komunikowania się z otoczeniem oraz wewnątrz organizacji. Sprawny obieg informacji warunkuje efektywne zarządzanie organizacją. W strukturach płaskich (liniowych), gdzie występuje niewielka liczba szczebli i niewielkie spiętrzenie kierowania przy stosunkowo dużej rozpiętości, występuje krótszy czas przepływu informacji w kierunku pionowym oraz mniejsze zniekształcenia przekazywanych informacji. Pracownicy otrzymują polecenia od bezpośrednich zwierzchników, a ci od najwyższego w hierarchii przełożonego. Każda organizacja (instytucja, urząd,przedsiębiorstwo itp.) to grupa ludzi współpracujących ze sobą w sposób uporządkowany, aby osiągnąć zamierzone cele. (W. K. Roman 2012, s. 52-53)

Maszyna w systemie obiegu informacji i jej wsparcie w podejmowaniu decyzji

Pierwsze systemy komunikacji graficznej człowiek-maszyna zostały zastosowane już w połowie lat pięćdziesiątych w systemach wojskowych do przedstawienia ówczesnych sytuacji wojskowych. Swe zastosowanie odnalazła również w procesach podejmowania decyzji. Zadaniem maszyny jest pozyskiwanie oraz przechowywanie wszystkich potrzebnych informacji, a w konsekwencji ich selekcję i dostarczanie w czasie, w którym potrzebujemy jej pozyskać. Dostarczyć może ona, także własne propozycję rozwiązywania problemów, które posługujący się nią dowódcy mogą akceptować, odrzucić lub zmodyfikować. Podane trzy rozwiązania stanowią główną treść współpracy konwersacyjnej z maszyną. W przypadku bezpośredniego zagrożenia, gdy człowiek nie ma już szans interwencji, wtedy propozycje maszyny realizowane są automatycznie. W systemach takich pożądane jest, aby maszyna była zdolna do decydowania, która informacja powinna być przedstawiona człowiekowi w określonym przedziale czasu. Niezwykle ważne jest, aby mogła samodzielnie w sposób ciągły optymalizować zarówno ilość, jak i rodzaj przedstawionej informacji. W sytuacjach złożonych dowódca powinien być zaznajamiany tylko z tymi informacjami, które są dla niego zasadnicze. Ustalenie stopnia ważności informacji, wymaga wcześniejszego ustalenia projektanta systemu z jego użytkownikiem. (R. Marczyński 1970, s. 312-314)

Podsumowanie

Głównym zadaniem nowoczesnego systemu obiegu informacji jest zmniejszenie niepewności w procesie podejmowania decyzji, osiąganie wyższej efektywności przedsiębiorstwa poprzez wykorzystanie posiadanych zasobów informacji. Sprawdzianem wartości systemu informacyjnego jest jego praktyczne zastosowanie, idealny system informacji to taki który jest prosty w użyciu i nietechniczny, posługiwanie się nim nie powinno wymagać szczególnej wiedzy. Duże organizacje używają kilka rodzajów systemów zarządzania informacją, do najbardziej ogólnych rodzajów systemów informacyjnych zaliczamy systemy przetwarzania danych transakcyjnych, systemy informacji kierownictwa, systemy wspomagania decyzji i systemy informacji najwyższego kierownictwa.(M. Strużycki 2002, s. 147)

Bibliografia

Autor: Alicja Mazur, Paulina Faliszewska