System logistyczny przedsiębiorstwa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 20: Linia 20:
W sposób ogólny system logistyczny w przedsiębiorstwie można określić jako zbiór elementów logistycznych, między którymi zachodzą określone zależności, a swoje fundamenty opiera na całościowym sposobie rozpatrywania zdeterminowanych logistycznie zagadnień, wyodrębnieniu oraz strukturyzacji elementów i zależności pomiędzy tymi elementami. Tak rozumiany system, posiadający specyficzne właściwości, cechuje się ściśle określonymi zależnościami, wykazującymi podporządkowanie w sposób systemowy odpowiednim rozwiązaniom organizacyjnym.  
W sposób ogólny system logistyczny w przedsiębiorstwie można określić jako zbiór elementów logistycznych, między którymi zachodzą określone zależności, a swoje fundamenty opiera na całościowym sposobie rozpatrywania zdeterminowanych logistycznie zagadnień, wyodrębnieniu oraz strukturyzacji elementów i zależności pomiędzy tymi elementami. Tak rozumiany system, posiadający specyficzne właściwości, cechuje się ściśle określonymi zależnościami, wykazującymi podporządkowanie w sposób systemowy odpowiednim rozwiązaniom organizacyjnym.  


Stanowi zintegrowany system zarządzania przepływem surowców, materiałów, półproduktów, towarów i usług oraz informacji, od źródeł pozyskania, poprzez ogniwa pośrednie, kończąc na ogniwach konsumenckich. Główne elementy tworzące system logistyczny to:
Stanowi zintegrowany [[system zarządzania]] przepływem surowców, materiałów, półproduktów, [[towarów]] i usług oraz informacji, od źródeł pozyskania, poprzez ogniwa pośrednie, kończąc na ogniwach konsumenckich. Główne elementy tworzące system logistyczny to:
* [[zapasy|zapasy materiałów rzeczowych]]
* [[zapasy|zapasy materiałów rzeczowych]]
* fizyczny przepływ materiałów, towarów i usług
* fizyczny przepływ materiałów, towarów i usług
Linia 31: Linia 31:
Pomiędzy tymi elementami występują określone relacje i zależności funkcjonalno-techniczne, które gwarantują sprawny przebieg procesów logistycznych.  
Pomiędzy tymi elementami występują określone relacje i zależności funkcjonalno-techniczne, które gwarantują sprawny przebieg procesów logistycznych.  


M. Nowicką - Skowron [2000, s. 25] zalicza podstawowe elementy systemu logistycznego (zapasy, pracownicy, bazy informacyjne i materialne) jako ujęcie statyczne systemu. Jednak należy wprowadzić ujęcie dynamiczne, które ukazuje dążenie do określonych celów i zadań. Funkcjonowanie systemów logistycznych polega w głównej mierze na podejmowaniu czynności i procesów, aby zrealizować podstawowe funkcje i zadania logistyczne, które powtarzają się w trakcie przepływu surowców, półproduktów, materiałów, aż po produkt końcowy w ramach konkretnego przedsiębiorstwa. Ta powtarzalność i zbieżność zadań daje możliwość wyodrębnienia i zintegrowania określonych podsystemów logistycznych.  
M. Nowicką - Skowron [2000, s. 25] zalicza podstawowe elementy systemu logistycznego ([[zapasy]], pracownicy, bazy informacyjne i materialne) jako ujęcie statyczne systemu. Jednak należy wprowadzić ujęcie dynamiczne, które ukazuje dążenie do określonych celów i zadań. Funkcjonowanie systemów logistycznych polega w głównej mierze na podejmowaniu czynności i procesów, aby zrealizować podstawowe funkcje i zadania logistyczne, które powtarzają się w trakcie przepływu surowców, półproduktów, materiałów, aż po [[produkt]] końcowy w ramach konkretnego przedsiębiorstwa. Ta powtarzalność i zbieżność zadań daje możliwość wyodrębnienia i zintegrowania określonych podsystemów logistycznych.  
W celu dokonania wieloaspektowej charakterystyki systemu logistycznego należy uwzględnić następujące kwestie:  
W celu dokonania wieloaspektowej charakterystyki systemu logistycznego należy uwzględnić następujące kwestie:  
* [[cel]] działania uwzględniający funkcjonowanie wszystkich [[podsystem]]ów,
* [[cel]] działania uwzględniający funkcjonowanie wszystkich [[podsystem]]ów,
* rezultaty działania na wyjściu (wyroby lub usługi, obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna),
* rezultaty działania na wyjściu ([[wyroby]] lub [[usługi]], obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna),
* elementy decydujące o zasilaniu na wejściu (przede wszystkim surowce, materiały, półprodukty, energia, [[informacje]] oraz ludzie),
* elementy decydujące o zasilaniu na wejściu (przede wszystkim [[surowce]], [[materiały]], półprodukty, energia, [[informacje]] oraz ludzie),
* [[proces]] przetwarzania elementów na wejściu w rezultaty na wyjściu (zmiany właściwości fizycznych lub chemicznych, montaż),
* [[proces]] przetwarzania elementów na wejściu w rezultaty na wyjściu (zmiany właściwości fizycznych lub chemicznych, montaż),
* otoczenie kształtowane zwłaszcza przez dostawców, odbiorców, instytucje finansujące działalność przedsiębiorstwa,
* otoczenie kształtowane zwłaszcza przez dostawców, odbiorców, instytucje finansujące działalność przedsiębiorstwa,
Linia 49: Linia 49:
* [[podsystem logistyki zwrotów towarów, odpadów i surowców wtórnych]].
* [[podsystem logistyki zwrotów towarów, odpadów i surowców wtórnych]].


Usytuowanie wymienionych podsystemów, wyróżnionych zgodnie z kolejnymi etapami przepływów dóbr w przedsiębiorstwie zajmującym się wytwarzaniem i sprzedażą oferowanych wyrobów zostało zaprezentowane na rysunku. Przedstawiony schemat zawiera jednak uproszczenie polegające na uwzględnieniu przede wszystkim takich elementów zasilania na wejściu do systemu jak informacje i towary (surowce, materiały, półprodukty z zakupu oraz części zamienne), których dotyczą realizowane w systemie przepływy. Obok wymienionych elementów występują również wspomniane wcześniej zasoby ludzkie, wyposażenie, maszyny, energia oraz [[wiedza]] i doświadczenie (w tym także wypracowane metody działania).
Usytuowanie wymienionych podsystemów, wyróżnionych zgodnie z kolejnymi etapami przepływów dóbr w przedsiębiorstwie zajmującym się wytwarzaniem i sprzedażą oferowanych wyrobów zostało zaprezentowane na rysunku. Przedstawiony schemat zawiera jednak uproszczenie polegające na uwzględnieniu przede wszystkim takich elementów zasilania na wejściu do systemu jak informacje i [[towary]] (surowce, materiały, półprodukty z zakupu oraz [[części zamienne]]), których dotyczą realizowane w systemie przepływy. Obok wymienionych elementów występują również wspomniane wcześniej [[zasoby ludzkie]], wyposażenie, maszyny, energia oraz [[wiedza]] i doświadczenie (w tym także wypracowane metody działania).


[[Grafika:RyssystemlogTM.jpg]]
[[Grafika:RyssystemlogTM.jpg]]
Linia 63: Linia 63:
* Blaik P. 1999, ''Logistyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa  
* Blaik P. 1999, ''Logistyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa  
* Blaik P. 2010, ''Logistyka Koncepcja zintegrowanego zarządzania'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Blaik P. 2010, ''Logistyka Koncepcja zintegrowanego zarządzania'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Harrison A. 2010, ''Zarządzanie logistyką'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa  
* Harrison A. 2010, ''[[Zarządzanie]] logistyką'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa  
* Nowicka - Skowron M. 2000, ''Efektywność systemów logistycznych'', PWE, Warszawa  
* Nowicka - Skowron M. 2000, ''[[Efektywność]] systemów logistycznych'', PWE, Warszawa  
* Pfohl H. C. 1998, ''Zarządzanie logistyką. Funkcje i instrumenty. Zastosowanie koncepcji logistyki w przedsiębiorstwie i w stosunkach między przedsiębiorstwami'', Biblioteka Logistyka, Poznań  
* Pfohl H. C. 1998, ''Zarządzanie logistyką. Funkcje i instrumenty. Zastosowanie koncepcji logistyki w przedsiębiorstwie i w stosunkach między przedsiębiorstwami'', Biblioteka Logistyka, Poznań  
* Schary Ph. B., Skjøtt-Larsen T. 2002, ''Zarządzanie globalnym łańcuchem podaży'' (tyt. org: ''Managing the Global Supply Chain''), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa  
* Schary Ph. B., Skjøtt-Larsen T. 2002, ''Zarządzanie globalnym łańcuchem podaży'' (tyt. org: ''Managing the Global Supply Chain''), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa  

Wersja z 03:59, 22 maj 2020

System logistyczny przedsiębiorstwa
Polecane artykuły


System logistyczny przedsiębiorstwa jest następstwem wprowadzania systemowej koncepcji w logistyce oraz skutkiem integracji wszystkich funkcji procesów logistycznych (integracji poziomej, pionowej oraz hierarchicznej). Można przyjąć, iż system logistyczny jest wyrazem zaawansowanej fazy rozwoju logistyki w skali mikroekonomicznej, która rozkwitała w latach siedemdziesiątych XX wieku.

W sposób ogólny system logistyczny w przedsiębiorstwie można określić jako zbiór elementów logistycznych, między którymi zachodzą określone zależności, a swoje fundamenty opiera na całościowym sposobie rozpatrywania zdeterminowanych logistycznie zagadnień, wyodrębnieniu oraz strukturyzacji elementów i zależności pomiędzy tymi elementami. Tak rozumiany system, posiadający specyficzne właściwości, cechuje się ściśle określonymi zależnościami, wykazującymi podporządkowanie w sposób systemowy odpowiednim rozwiązaniom organizacyjnym.

Stanowi zintegrowany system zarządzania przepływem surowców, materiałów, półproduktów, towarów i usług oraz informacji, od źródeł pozyskania, poprzez ogniwa pośrednie, kończąc na ogniwach konsumenckich. Główne elementy tworzące system logistyczny to:

Pomiędzy tymi elementami występują określone relacje i zależności funkcjonalno-techniczne, które gwarantują sprawny przebieg procesów logistycznych.

M. Nowicką - Skowron [2000, s. 25] zalicza podstawowe elementy systemu logistycznego (zapasy, pracownicy, bazy informacyjne i materialne) jako ujęcie statyczne systemu. Jednak należy wprowadzić ujęcie dynamiczne, które ukazuje dążenie do określonych celów i zadań. Funkcjonowanie systemów logistycznych polega w głównej mierze na podejmowaniu czynności i procesów, aby zrealizować podstawowe funkcje i zadania logistyczne, które powtarzają się w trakcie przepływu surowców, półproduktów, materiałów, aż po produkt końcowy w ramach konkretnego przedsiębiorstwa. Ta powtarzalność i zbieżność zadań daje możliwość wyodrębnienia i zintegrowania określonych podsystemów logistycznych. W celu dokonania wieloaspektowej charakterystyki systemu logistycznego należy uwzględnić następujące kwestie:

  • cel działania uwzględniający funkcjonowanie wszystkich podsystemów,
  • rezultaty działania na wyjściu (wyroby lub usługi, obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna),
  • elementy decydujące o zasilaniu na wejściu (przede wszystkim surowce, materiały, półprodukty, energia, informacje oraz ludzie),
  • proces przetwarzania elementów na wejściu w rezultaty na wyjściu (zmiany właściwości fizycznych lub chemicznych, montaż),
  • otoczenie kształtowane zwłaszcza przez dostawców, odbiorców, instytucje finansujące działalność przedsiębiorstwa,
  • wykorzystywane wyposażenie, takie jak: budynki, maszyny i urządzenia, środki transportowe,
  • zasoby ludzkie (ilość i struktura zatrudnionych, kwalifikacje).

Zależnie od produkcyjnego, handlowego lub usługowego charakteru działalności przedsiębiorstwa mogą występować różnice w ukształtowaniu poszczególnych wymienionych elementów składowych systemu logistycznego.

Na podstawie głównych funkcji realizowanych w poszczególnych etapach przepływów dóbr i towarzyszących im informacji, w systemie logistycznym przedsiębiorstwa można wyodrębnić kilka podsystemów. Inspirację mogą stanowić klasyfikacje przedstawione przez H. Pfohla [1999], P. Blaika [1999], P. Schary i T. Skjøtta-Larsena [2002] oraz F. Beiera i K. Rutkowskiego [2004]. Wykorzystując doświadczenia przedstawione w pracach wymienionych autorów można wyodrębnić następujące podsystemy:

Usytuowanie wymienionych podsystemów, wyróżnionych zgodnie z kolejnymi etapami przepływów dóbr w przedsiębiorstwie zajmującym się wytwarzaniem i sprzedażą oferowanych wyrobów zostało zaprezentowane na rysunku. Przedstawiony schemat zawiera jednak uproszczenie polegające na uwzględnieniu przede wszystkim takich elementów zasilania na wejściu do systemu jak informacje i towary (surowce, materiały, półprodukty z zakupu oraz części zamienne), których dotyczą realizowane w systemie przepływy. Obok wymienionych elementów występują również wspomniane wcześniej zasoby ludzkie, wyposażenie, maszyny, energia oraz wiedza i doświadczenie (w tym także wypracowane metody działania).

RyssystemlogTM.jpg

Rys. 1. System logistyczny przedsiębiorstwa

Źródło: opracowanie własne na podstawie: [H. Pfohl, 1999, s. 18] oraz [P. Blaik, 1999, s. 45]

Wykorzystując klasyfikację systemów logistycznych w oparciu o kryterium instytucjonalne, zaprezentowaną przez P. Blaika [1999, s. 68 - 70] oraz H. Pfohla [1999, s. 14 - 15] należy uzupełnić, że rozwiązania logistyczne na poziomie przedsiębiorstwa traktowane są jako system mikrologistyczny, który we współpracy z kooperantami (producentami lub dostawcami usług logistycznych) może tworzyć system metalogistyczny, a w skali gospodarki całego kraju system makrologistyczny. P. Blaik wprowadził jednak pomiędzy metalogistykę, a makrologistykę jeszcze jeden poziom dotyczący pionowej integracji podsystemów metalogistycznych określając go mianem systemu mezologistycznego.

Bibliografia

  • Beier F. J. 2004, Rutkowski K., Logistyka, wydanie X, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa
  • Blaik P. 1999, Logistyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Blaik P. 2010, Logistyka Koncepcja zintegrowanego zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Harrison A. 2010, Zarządzanie logistyką, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Nowicka - Skowron M. 2000, Efektywność systemów logistycznych, PWE, Warszawa
  • Pfohl H. C. 1998, Zarządzanie logistyką. Funkcje i instrumenty. Zastosowanie koncepcji logistyki w przedsiębiorstwie i w stosunkach między przedsiębiorstwami, Biblioteka Logistyka, Poznań
  • Schary Ph. B., Skjøtt-Larsen T. 2002, Zarządzanie globalnym łańcuchem podaży (tyt. org: Managing the Global Supply Chain), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Autor: Tomasz Małkus, Katarzyna Bodurka