Sprzedaż internetowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Sprzedaż internetowa''' - zbiór czynności, które mają nakłonić potencjalnego klienta do dokonania czynności zakupu oferowanego [[towar|towaru]], czy [[usługa|usługi]], przy wykorzystaniu platformy internetowej.
'''[[Sprzedaż]] internetowa''' - zbiór czynności, które mają nakłonić potencjalnego klienta do dokonania czynności zakupu oferowanego [[towar|towaru]], czy [[usługa|usługi]], przy wykorzystaniu platformy internetowej.


Jest to jedna ze stron transakcji w [[handel elektroniczny|handlu elektronicznym]] (e-commerce). Jej podstawowymi formami są: [[aukcja internetowa|aukcje internetowe]], serwisy ogłoszeniowe, [[sklep internetowy|sklepy internetowe]], pasaże handlowe, rynki elektroniczne i wirtualne giełdy.
Jest to jedna ze stron transakcji w [[handel elektroniczny|handlu elektronicznym]] (e-commerce). Jej podstawowymi formami są: [[aukcja internetowa|aukcje internetowe]], serwisy ogłoszeniowe, [[sklep internetowy|sklepy internetowe]], pasaże handlowe, rynki elektroniczne i wirtualne giełdy.
Linia 22: Linia 22:
==Aukcje internetowe==
==Aukcje internetowe==
Termin ten można definiować na dwa sposoby:
Termin ten można definiować na dwa sposoby:
* jest to serwis internetowy, na którym istnieje możliwość zawiązania transakcji opartej na licytacji kupowanego dobra, czy usługi;  
* jest to [[serwis]] internetowy, na którym istnieje możliwość zawiązania transakcji opartej na licytacji kupowanego dobra, czy [[usługi]];  
* jest to również sam proces licytowania towaru bądź usługi wystawionej w serwisie aukcyjnym na sprzedaż.
* jest to również sam [[proces]] licytowania towaru bądź usługi wystawionej w serwisie aukcyjnym na sprzedaż.
<google>t</google>
<google>t</google>


Najbardziej popularne rodzaje [[aukcja|aukcji]]:
Najbardziej popularne rodzaje [[aukcja|aukcji]]:
* '''Aukcja klasyczna''' – posiada z góry określony czas trwania, osoby, które są zainteresowane zakupem danego towaru podbijają jego cenę wyjściową. Towar zostaje sprzedany, gdy czas trwania aukcji się skończy, a wylicytowana cena przekroczy ustaloną przez sprzedającego cenę minimalną.
* '''Aukcja klasyczna''' – posiada z góry określony czas trwania, osoby, które są zainteresowane zakupem danego towaru podbijają jego cenę wyjściową. [[Towar]] zostaje sprzedany, gdy czas trwania aukcji się skończy, a wylicytowana [[cena]] przekroczy ustaloną przez sprzedającego cenę minimalną.
* '''[[Aukcja holenderska]]''' – licytacja odbywa się w tym przypadku "w dół”. Sprzedawca ustala cenę wywoławczą oraz minimalną. Cena wywoławcza jest równocześnie najwyższą oferowaną ceną i jest automatycznie obniżana aż do ceny minimalnej. Osoby zainteresowane licytacją mogą podać cenę, za którą są skłonni zakupić oferowany towar tylko raz. Aukcję wygrywa osoba, która najwcześniej zaoferowała najwyższą cenę.
* '''[[Aukcja holenderska]]''' – [[licytacja]] odbywa się w tym przypadku "w dół”. [[Sprzedawca]] ustala cenę wywoławczą oraz minimalną. Cena wywoławcza jest równocześnie najwyższą oferowaną ceną i jest automatycznie obniżana aż do ceny minimalnej. Osoby zainteresowane licytacją mogą podać cenę, za którą są skłonni zakupić oferowany towar tylko raz. Aukcję wygrywa osoba, która najwcześniej zaoferowała najwyższą cenę.
* '''Aukcja wielokrotna''' – sprzedający ma możliwość wystawienia na jednej aukcji kilku identycznych towarów. Pozwala to na sprzedanie towaru kilku zwycięzcom licytacji po cenach, jakie zaoferowali (B. Gregor, M. Stawiszyński 2002, s. 116-120).
* '''Aukcja wielokrotna''' – sprzedający ma możliwość wystawienia na jednej aukcji kilku identycznych [[towarów]]. Pozwala to na sprzedanie towaru kilku zwycięzcom licytacji po cenach, jakie zaoferowali (B. Gregor, M. Stawiszyński 2002, s. 116-120).


==Serwisy ogłoszeniowe==
==Serwisy ogłoszeniowe==
Jest to jedna z najbardziej podstawowych i prostych form sprzedaży internetowej. Często nie jest traktowana, jako kategoria handlu internetowego, a jedynie pomocnicza forma dla pozostałych form. Serwis ogłoszeniowy jest czymś w rodzaju elektronicznej tablicy ogłoszeń umieszczonej w Internecie. Dotyczą głównie ogłoszeń o pracę i ofert kupna-sprzedaży.
Jest to jedna z najbardziej podstawowych i prostych form sprzedaży internetowej. Często nie jest traktowana, jako [[kategoria]] handlu internetowego, a jedynie pomocnicza forma dla pozostałych form. Serwis ogłoszeniowy jest czymś w rodzaju elektronicznej tablicy ogłoszeń umieszczonej w Internecie. Dotyczą głównie ogłoszeń o pracę i ofert kupna-sprzedaży.


==Sklepy internetowe==
==Sklepy internetowe==
[[Sklep internetowy|Sklepy internetowe]] są najpopularniejszą działalnością e-commerce, która umożliwia sprzedaż internetową. Są to serwisy WWW, które umożliwiają przeglądanie, wybieranie oraz nabywanie produktów. Dzieli się je ze względu na głębokość i szerokość oferty na:
[[Sklep internetowy|Sklepy internetowe]] są najpopularniejszą działalnością e-commerce, która umożliwia sprzedaż internetową. Są to serwisy WWW, które umożliwiają przeglądanie, wybieranie oraz nabywanie produktów. Dzieli się je ze względu na głębokość i szerokość oferty na:
* horyzontalne – sprzedają szeroki ale płytki asortyment, są przeznaczone dla szerokiego grona odbiorców
* horyzontalne – sprzedają szeroki ale płytki [[asortyment]], są przeznaczone dla szerokiego grona odbiorców
* wertykalne – asortyment jest wąski i głęboki, bardzo często są to produkty niszowe, przeznaczone dla konkretnej grupy odbiorców.
* wertykalne – asortyment jest wąski i głęboki, bardzo często są to produkty niszowe, przeznaczone dla konkretnej grupy odbiorców.


Linia 43: Linia 43:
* otwarte – może przystąpić do nich każdy sklep,
* otwarte – może przystąpić do nich każdy sklep,
* zamknięte – same decydują o tym, które ze sklepów będą pokazywane na platformie.
* zamknięte – same decydują o tym, które ze sklepów będą pokazywane na platformie.
Pasaże są platformami niosącymi korzyści zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących – sklepy zyskują od razu wielu potencjalnych nabywców. Z kolei konsumenci mają ogromny wybór produktów i towarów. Dodatkowo, obecność wielu sprzedawców na jednej platformie wymusza ustalanie konkurencyjnych cen oferowanych produktów oraz stosowanie innych narzędzi marketingowych, np. lepsze warunki dostawy, promocje, które mogą wyróżnić sprzedawcę na tle innych (A.Misztal 2018, s. 126-130).
Pasaże są platformami niosącymi korzyści zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących – sklepy zyskują od razu wielu potencjalnych nabywców. Z kolei konsumenci mają ogromny wybór produktów i towarów. Dodatkowo, obecność wielu sprzedawców na jednej platformie wymusza ustalanie konkurencyjnych cen oferowanych produktów oraz stosowanie innych narzędzi marketingowych, np. lepsze [[warunki dostawy]], promocje, które mogą wyróżnić sprzedawcę na tle innych (A.Misztal 2018, s. 126-130).


==Rynki elektroniczne==
==Rynki elektroniczne==
Linia 50: Linia 50:
* rynki horyzontalne
* rynki horyzontalne
* rynki wertykalne.
* rynki wertykalne.
Rynki horyzontalne są odpowiednikami sklepów horyzontalnych, a więc sprzedaje się na nich towary z wielu branż. Ten rodzaj rynków elektronicznych dotyczy głównie dóbr finalnych, z których korzystają firmy z różnych dziedzin gospodarki.  
Rynki horyzontalne są odpowiednikami sklepów horyzontalnych, a więc sprzedaje się na nich [[towary]] z wielu branż. Ten rodzaj rynków elektronicznych dotyczy głównie dóbr finalnych, z których korzystają firmy z różnych dziedzin gospodarki.  
Rynki wertykalne z kolei są rynkami branżowymi – sprzedaje się na nich wiele zróżnicowanych produktów, ale sklasyfikowanych do jednej, często bardzo szerokiej branży.
Rynki wertykalne z kolei są rynkami branżowymi – sprzedaje się na nich wiele zróżnicowanych produktów, ale sklasyfikowanych do jednej, często bardzo szerokiej branży.
Korzyści wynikające z rynków elektronicznych oraz ich znaczenie doceniają przede wszystkim korporacje, które przodują na rynkach tradycyjnych. To właśnie te przedsiębiorstwa organizowały jako jedne z pierwszych tego rodzaju rozwiązanie, co umożliwiło im skupienie wokół siebie partnerów – dostawców i klientów.
Korzyści wynikające z rynków elektronicznych oraz ich znaczenie doceniają przede wszystkim korporacje, które przodują na rynkach tradycyjnych. To właśnie te przedsiębiorstwa organizowały jako jedne z pierwszych tego rodzaju rozwiązanie, co umożliwiło im skupienie wokół siebie partnerów – dostawców i klientów.


==Wirtualne giełdy==
==Wirtualne giełdy==
Pojęcie to często jest mylone z wirtualnymi rynkami elektronicznymi. Różnica pomiędzy tymi pojęciami nie jest łatwa do określenia – ciężko czasem określić w sposób jednoznaczny gdzie zaczyna się wirtualna giełda, a kończy rynek. Wirtualna giełda internetowa jest pewnego rodzaju odpowiednikiem tradycyjnej giełdy. Jest to miejsce, gdzie dokonuje się transakcji kupna-sprzedaży, ale w odróżnieniu od rynku elektronicznego nie ma tu podziału na kupującego i sprzedającego – obie strony mogę spełniać te role. Tego typu rozwiązanie stanowi wirtualne, wyspecjalizowane giełdy towarowe, ściśle skupione na konkretnej branży, na których zarówno nabywcy, jak i dostawcy mogą przeprowadzać transakcje w systemie propozycji i ofert cenowych (B. Gregor, M. Stawiszyński 2002, s. 150-162).
Pojęcie to często jest mylone z wirtualnymi rynkami elektronicznymi. Różnica pomiędzy tymi pojęciami nie jest łatwa do określenia – ciężko czasem określić w sposób jednoznaczny gdzie zaczyna się wirtualna [[giełda]], a kończy [[rynek]]. Wirtualna giełda internetowa jest pewnego rodzaju odpowiednikiem tradycyjnej giełdy. Jest to miejsce, gdzie dokonuje się transakcji kupna-sprzedaży, ale w odróżnieniu od rynku elektronicznego nie ma tu podziału na kupującego i sprzedającego – obie strony mogę spełniać te role. Tego typu rozwiązanie stanowi wirtualne, wyspecjalizowane giełdy towarowe, ściśle skupione na konkretnej branży, na których zarówno nabywcy, jak i dostawcy mogą przeprowadzać [[transakcje]] w systemie propozycji i ofert cenowych (B. Gregor, M. Stawiszyński 2002, s. 150-162).


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Linia 62: Linia 62:
* Chodak G. (2010). [https://mpra.ub.uni-muenchen.de/34180/1/MPRA_paper_34180.pdf Internet jako dodatkowy kanał dystrybucji.], Politechnika Wrocławska, Wrocław, s. 1-14.
* Chodak G. (2010). [https://mpra.ub.uni-muenchen.de/34180/1/MPRA_paper_34180.pdf Internet jako dodatkowy kanał dystrybucji.], Politechnika Wrocławska, Wrocław, s. 1-14.
* Gregor B., Stawiszyński M. (2002). e-Commerce, Branta, Bydgoszcz-Łódź, s. 116-120, 150-162
* Gregor B., Stawiszyński M. (2002). e-Commerce, Branta, Bydgoszcz-Łódź, s. 116-120, 150-162
* Grudzewski W. (2002), Przedsiębiorstwo wirtualne, Difin, Warszawa
* Grudzewski W. (2002), [[Przedsiębiorstwo]] wirtualne, Difin, Warszawa
* Misztal A. (2018). Funkcjonowanie e-biznesu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 126-130
* Misztal A. (2018). Funkcjonowanie e-biznesu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 126-130
* Niedźwiedziński M. (2004). Globalny handel elektroniczny, PWN, Warszawa  
* Niedźwiedziński M. (2004). Globalny [[handel]] elektroniczny, PWN, Warszawa  





Wersja z 01:42, 22 maj 2020

Sprzedaż internetowa
Polecane artykuły


Sprzedaż internetowa - zbiór czynności, które mają nakłonić potencjalnego klienta do dokonania czynności zakupu oferowanego towaru, czy usługi, przy wykorzystaniu platformy internetowej.

Jest to jedna ze stron transakcji w handlu elektronicznym (e-commerce). Jej podstawowymi formami są: aukcje internetowe, serwisy ogłoszeniowe, sklepy internetowe, pasaże handlowe, rynki elektroniczne i wirtualne giełdy.

Aukcje internetowe

Termin ten można definiować na dwa sposoby:

  • jest to serwis internetowy, na którym istnieje możliwość zawiązania transakcji opartej na licytacji kupowanego dobra, czy usługi;
  • jest to również sam proces licytowania towaru bądź usługi wystawionej w serwisie aukcyjnym na sprzedaż.

Najbardziej popularne rodzaje aukcji:

  • Aukcja klasyczna – posiada z góry określony czas trwania, osoby, które są zainteresowane zakupem danego towaru podbijają jego cenę wyjściową. Towar zostaje sprzedany, gdy czas trwania aukcji się skończy, a wylicytowana cena przekroczy ustaloną przez sprzedającego cenę minimalną.
  • Aukcja holenderskalicytacja odbywa się w tym przypadku "w dół”. Sprzedawca ustala cenę wywoławczą oraz minimalną. Cena wywoławcza jest równocześnie najwyższą oferowaną ceną i jest automatycznie obniżana aż do ceny minimalnej. Osoby zainteresowane licytacją mogą podać cenę, za którą są skłonni zakupić oferowany towar tylko raz. Aukcję wygrywa osoba, która najwcześniej zaoferowała najwyższą cenę.
  • Aukcja wielokrotna – sprzedający ma możliwość wystawienia na jednej aukcji kilku identycznych towarów. Pozwala to na sprzedanie towaru kilku zwycięzcom licytacji po cenach, jakie zaoferowali (B. Gregor, M. Stawiszyński 2002, s. 116-120).

Serwisy ogłoszeniowe

Jest to jedna z najbardziej podstawowych i prostych form sprzedaży internetowej. Często nie jest traktowana, jako kategoria handlu internetowego, a jedynie pomocnicza forma dla pozostałych form. Serwis ogłoszeniowy jest czymś w rodzaju elektronicznej tablicy ogłoszeń umieszczonej w Internecie. Dotyczą głównie ogłoszeń o pracę i ofert kupna-sprzedaży.

Sklepy internetowe

Sklepy internetowe są najpopularniejszą działalnością e-commerce, która umożliwia sprzedaż internetową. Są to serwisy WWW, które umożliwiają przeglądanie, wybieranie oraz nabywanie produktów. Dzieli się je ze względu na głębokość i szerokość oferty na:

  • horyzontalne – sprzedają szeroki ale płytki asortyment, są przeznaczone dla szerokiego grona odbiorców
  • wertykalne – asortyment jest wąski i głęboki, bardzo często są to produkty niszowe, przeznaczone dla konkretnej grupy odbiorców.

Pasaże handlowe

Pasażami handlowymi nazywa się platformy internetowe, które gromadzą oferty wielu sklepów internetowych. Pasaże podzielić można na:

  • otwarte – może przystąpić do nich każdy sklep,
  • zamknięte – same decydują o tym, które ze sklepów będą pokazywane na platformie.

Pasaże są platformami niosącymi korzyści zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących – sklepy zyskują od razu wielu potencjalnych nabywców. Z kolei konsumenci mają ogromny wybór produktów i towarów. Dodatkowo, obecność wielu sprzedawców na jednej platformie wymusza ustalanie konkurencyjnych cen oferowanych produktów oraz stosowanie innych narzędzi marketingowych, np. lepsze warunki dostawy, promocje, które mogą wyróżnić sprzedawcę na tle innych (A.Misztal 2018, s. 126-130).

Rynki elektroniczne

Wirtualne rynki elektroniczne są internetowymi miejscami służącymi do wymiany towarów (surowców, półproduktów, produktów) pomiędzy przedsiębiorstwami. Na tej platformie spotykają się obie strony – zarówno kupujący, jak i sprzedający. Rynki elektroniczne podzielić można na:

  • rynki horyzontalne
  • rynki wertykalne.

Rynki horyzontalne są odpowiednikami sklepów horyzontalnych, a więc sprzedaje się na nich towary z wielu branż. Ten rodzaj rynków elektronicznych dotyczy głównie dóbr finalnych, z których korzystają firmy z różnych dziedzin gospodarki. Rynki wertykalne z kolei są rynkami branżowymi – sprzedaje się na nich wiele zróżnicowanych produktów, ale sklasyfikowanych do jednej, często bardzo szerokiej branży. Korzyści wynikające z rynków elektronicznych oraz ich znaczenie doceniają przede wszystkim korporacje, które przodują na rynkach tradycyjnych. To właśnie te przedsiębiorstwa organizowały jako jedne z pierwszych tego rodzaju rozwiązanie, co umożliwiło im skupienie wokół siebie partnerów – dostawców i klientów.

Wirtualne giełdy

Pojęcie to często jest mylone z wirtualnymi rynkami elektronicznymi. Różnica pomiędzy tymi pojęciami nie jest łatwa do określenia – ciężko czasem określić w sposób jednoznaczny gdzie zaczyna się wirtualna giełda, a kończy rynek. Wirtualna giełda internetowa jest pewnego rodzaju odpowiednikiem tradycyjnej giełdy. Jest to miejsce, gdzie dokonuje się transakcji kupna-sprzedaży, ale w odróżnieniu od rynku elektronicznego nie ma tu podziału na kupującego i sprzedającego – obie strony mogę spełniać te role. Tego typu rozwiązanie stanowi wirtualne, wyspecjalizowane giełdy towarowe, ściśle skupione na konkretnej branży, na których zarówno nabywcy, jak i dostawcy mogą przeprowadzać transakcje w systemie propozycji i ofert cenowych (B. Gregor, M. Stawiszyński 2002, s. 150-162).

Bibliografia

Autor: Magdalena Szarek