Skutki odejść pracowników

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 01:07, 22 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Skutki odejść pracowników
Polecane artykuły


Jednym z ważniejszych problemów w zarządzaniu zasobami ludzkimi jest odejście pracowników z pracy oraz skutki wynikające z ich odejścia. Odejście pracowników z podmiotu gospodarczego spowodowane jest przez:

  • odejście z własnej woli,
  • na skutek zwolnień,
  • na skutek nieprzewidzianych zdarzeń losowych.

Odejście pracownika z własnej woli może być spowodowane przez szereg czynników ekonomicznych, psychologicznych, zdrowotnych, itp. Z przeprowadzonych badań wynika, że największy wpływ na odejście z pracy ma:

  • zła atmosfera w miejscu pracy,
  • lepsze wynagrodzenie w innym miejscu pracy,
  • stosunki rodzino-osobiste np. odległość miejsca pracy od miejsca zamieszkania, rodziny, narzeczonej, narzeczonego itp.
  • stres
  • mała możliwość rozwoju zawodowego na danym stanowisku,
  • przejście na emeryturę bądź rentę.

Z kolei odejście pracowników na skutek zwolnień, może być wynikiem:

Odejście pracownika na skutek zdarzeń losowych może wynikać z niespodziewanych wydarzeń takich jak:

  • choroba
  • wszelkiego rodzaju poważne wypadki,
  • śmierć pracownika.

Skutki

Skutki odejść pracowników mogą być zarówno odczuwalne dla samych pracowników jak i pracodawców. Mogą być pozytywne i negatywne. W przypadku organizacji do pozytywnych skutków zaliczymy:

  • polepszenie sytuacji-ekonomicznej finansowej organizacji,
  • rozbicie konwenansów rodzinno-przyjacielskich,
  • "przewietrzenie" organizacji - "dopływ świeżej krwi",
  • zmotywowanie pracowników do osiągnięcia lepszych wyników,

Negatywnymi skutkami są:

  • odejście doświadczonego pracownika, a co zatem idzie jego wiedzy o firmie,
  • koszty związane z poszukiwaniem nowego wykwalifikowanego pracownika,
  • pojawienie się nowej konkurencji, wrogów - byli pracownicy zakładają nowe firmy, przechodzą do konkurencji, pragną odwetu i działają na szkodę byłej firmy,
  • masowa redukcja zatrudnienia może doprowadzić do konfliktu wewnątrz organizacji, np. strajk.

W przypadku pracowników do pozytywnych skutków odejścia zaliczymy:

  • polepszenie sytuacji materialnej w wyniku pojawienia się nowej atrakcyjnej pracy,
  • poczucie dowartościowania,
  • lepsza kondycja psychiczna.

Do negatywnych skutków odejść pracownika z pracy zaliczymy:

  • pogorszenie sytuacji materialnej, a co za tym idzie zubożenie jednostki i jego rodziny,
  • poczucie bezwartościowości,
  • problemy rodzinne,
  • poczucie beznadziejności, apatia, izolowanie się od społeczeństwa,
  • w skrajnych przypadkach utrata pracy może doprowadzić do załamania nerwowego a nawet do śmierci.

Bibliografia