Sklep stacjonarny

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 01:03, 22 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Sklep stacjonarny
Polecane artykuły


Sklep stacjonarny to punkt sprzedażowy, w którym konsument może osobiście nabyć produkty zaspokajające jego potrzeby. Jest to jednostka handlu detalicznego, w której można wyróżnić taką, która nie posiada stałej powierzchni sprzedażowej i taką, która ją ma.

Podział i działalność stacjonarnych jednostek handlu detalicznego

Stacjonarne jednostki handlu detalicznego, która nie posiadają stałej powierzchni sprzedażowej najczęściej zajmują się tradycyjnym handlem wysyłkowym, sprzedażą telewizyjną, z automatów oraz coraz popularniejszym handlem elektronicznym.

Stacjonarne jednostki handlu detalicznego posiadające stałą powierzchnię sprzedażową są zorientowane na różne cechy. Wyszczególnia się skoncentrowane na:

  • wygodzie dokonywania zakupów (convenience store, stacje benzynowe, centra handlowe, drive-in-store),
  • asortymencie towarowym (sklepy sprzedaży katalogowej, butiki, sklepy specjalistyczne, domy towarowe, domy handlowe, centra handlowe, hipermarkety),
  • polityce cenowej (sklepy dyskontowe, outletowe, fabryczne, wielobranżowe sprzedające po niskich cenach typu variety store, handlujące rzeczami używanymi typu second hand shop),
  • Pozostałe zorientowane na inne, wyżej niewymienione obszary (sklepy ze zdrową żywnością, artykułami spożywczymi dla osób będących na indywidualnych dietach, z towarami z innych kontynentów niedostępnymi w ogólnej ofercie sklepów) (M. Drzazga, s. 119)

Rodzaje sklepów w Polsce

Najczęściej mianem sklepu określa się lokale, butiki, pawilony handlowe, domy handlowe, centra handlowe, markety, supermarkety, hipermarkety, w których dochodzi do transakcji towarów w określonej cenie pomiędzy sprzedającym i kupującym.

Najpopularniejszym rodzajem sklepów w Polsce są supermarkety. Pod koniec 2017 roku ich liczba wzrosła do 7317 (dane GUS na dzień 9.11.2018). Oferują szeroki asortyment produktów różnych marek (w tym marki własnej) w relatywnie niskich cenach. Dużym zainteresowaniem cieszą się także mniejsze sklepy typu convenience, w których można szybko zrobić zakupy i załatwić swoje sprawy np. zapłacić rachunki. Najczęściej sklepy te są usytuowane w dogodnej dla większości potencjalnych klientów lokalizacji (duże osiedla, ulice) i oferują swoją działalność często do późnych godzin. W takich miejscach towary są względnie droższe niż w supermarketach (B. Kucharska, s. 60). Przykładem takich sklepów w Polsce jest sieć Żabka, Freshmarket, Małpka Expres.

Liczba sklepów w Polsce

Według badań Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce w 2017 roku liczba sklepów wynosiła około 355 tysięcy i była niższa o 3,3% niż w 2016 roku. Jednocześnie odnotowano, że powierzchnia sprzedażowa wzrosła o 0,4% i zajmowała około 37257 tysięcy metrów kwadratowych (J. Biernat 2018). Może to oznaczać, że miejsce małych sklepów zajęły sklepy wielkopowierzchniowe (markety, supermarkety, hipermarkety) i dyskonty. Stan liczbowy innych stacjonarnych jednostek handlowych na koniec 2017 roku: domy towarowe 75, domy handlowe 182, hipermarkety 564.

Zaobserwowano procentowy spadek liczby sklepów prowadzących działalność o specjalności:

  • Radiowo-telewizyjnej i ze sprzętem gospodarstwa domowego o 11,5%
  • Księgarni i z artykułami piśmiennymi o 10,6%
  • Z wyrobami włókienniczymi 7,7%

Zmiany w stacjonarnym handlu detalicznym

Na przestrzeni ostatnich lat sprzedawcy próbują wprowadzać do swoich sklepów zmiany, które nie tylko pomogą przyciągnąć wielu nowych klientów, ale także takie, które usprawnią funkcjonowanie interesu. Jest to także wymagane przez otoczenie przedsiębiorstwa. Przez wzgląd na postęp technologii informacyjnych i komunikacyjnych, rozwój gospodarczy oraz zmieniające się zachowania konsumentów przedsiębiorcy muszą unowocześniać swoje sklepy, by utrzymać się wśród konkurencji na rynku.

Innowacje odnajdują miejsce w wielu obszarach handlu detalicznego. Do najważniejszych zalicza się:

  • Metody obsługi klienta- Za usprawnienie w tej dziedzinie można uznać wprowadzenie metod samoobsługowych (jednoprzestrzenna sala sprzedażowa, pełny dostęp klientów do produktów umieszczonych na półkach, kasy przy wyjściach)
  • Formaty handlowe- Organizacja sklepu ukierunkowana na samoobsługę klienta
  • Wyposażenie techniczne- Wdrożenie mechanicznych urządzeń sklepowych, urządzeń chłodniczych, ekspansja automatów sprzedażowych
  • Oddziaływanie na klienta- Zainteresowanie w temacie merchandisingu (naukowego, wirtualnego) i wykorzystywanie go w celach zwiększenia sprzedaży
  • Formy organizacyjne przedsiębiorstw- Powstanie sieci handlowych i zastosowanie metody franchisingu w celu organizacji i rozbudowy danej sieci (J. Chwałek, s. 90-97)

Rodzaje produktów sprzedawanych w sklepach stacjonarnych

Sklepy stacjonarne zależnie od specyfiki swojej działalności prowadzą sprzedaż detaliczną różnych rodzajów produktów. Ze względu na dużą popularność sklepów typu convenience, najczęstszym typem sprzedawanych w nich artykułów są FMCG, czyli tzw. produkty pierwszej potrzeby, takie jak: żywność, napoje, kosmetyki, środki czystości, drobne artykuły gospodarstwa domowego, wyroby tytoniowe, alkohol. Ponadto równie popularna jest sprzedaż odzieży, obuwia, galanterii i akcesoriów. Można także zaobserwować zainteresowanie kupnem sprzętu AGD i RTV ze względu na ich innowacje i ulepszone cechy użytkowe. Oprócz wyżej wymienionych, w sklepach stacjonarnych można znaleźć różnorakie produkty z szeroko pojętych działalności (np. ogrodniczej, budowlanej, meblowej, włókienniczej itd.). Konsument korzystając ze sklepów stacjonarnych jest w stanie zaspokoić niemalże każdą swoją potrzebę.

Bibliografia

Autor: Weronika Zabiegaj