Sieć sklepów

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 23:52, 21 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Sieć sklepów
Polecane artykuły


Sieć sklepów to system sprzedaży towarów, należy do sieci sprzedaży detalicznej, posiada wspólnego właściciela. W sieci sklepów obserwujemy centralne zarządzanie oraz kierowanie (dyrekcja ustala ceny, promocje, prognozy sprzedaży).

Sieć posiada wspólny dział zakupów, prowadzi sprzedaż podobnego asortymentu, dzięki czemu może kupować wiele towaru za niewielkie pieniądze. W filii sieci sklepów sprzedawane są stale i rytmicznie końcowemu nabywcy artykuły użytku osobistego, w celu zaspokojenia jego potrzeb. Dzięki nowym punktom sprzedaży, przedsiębiorstwo ma szanse powiększyć wielkość obsługiwanego rynku.

Główne przesłanki istnienia sieci sklepów

Z uwagi na to, że sprzedaż w małych sklepach detalicznych nie może przynosić korzyści, które są spowodowane wielkością skali, korzystnym rozwiązaniem okazuje się być połączenie sklepów w sieci. Sieci sklepów mogą stosować strategię sprzedaży po niższych cenach w porównaniu do detalistów z uwagi na tę właśnie skalę sprzedaży, która rekompensuje różnicę cenową. Dodatkowym atutem sieci sklepów jest zatrudnianie osób specjalizujących się w promocji, prognozowaniu sprzedaży, rekrutowaniu personelu oraz polityce cenowej.

Sklepy znajdujące się w sieci w dalszym ciągu posiadają dużą swobodę, która dotyczy między innymi sposobów konkurencji z innymi lokalnymi sprzedawcami nieznajdującymi się w sieci, czy form obsługiwania klientów (E. Michalski 2017 s. 330-331)

Organizacja sieci

Organizacja sieci sklepów nie opiera się na klasycznej umowie franchisingowej. Najczęściej prowadzący sklep sieci nie jest właścicielem lokalu. Lokal jest wynajmowany bezpośrednio przez dyrekcję sieci od niezależnych właścicieli, po czym jest remontowany i odpowiednio adaptowany. Występuje tu wiele różnych tendencji, których wspólną cechą jest dążenie do lepszego dostosowywania warunków zakupów do oczekiwań i preferencji nabywców.

Rodzaje sieci sklepów

  • kooperacyjna - posiada jednego właściciela, składa się z kilku detalicznych sklepów, których profil jest jednolity. Sieć ta pownosi wspólne koszty dotyczące promocji czy administracji, obniżka kosztów jest możliwa również dzięki dokonywaniu wspólnych zakupów.
  • spółdzielcza - tworzą ją detaliści, którzy są niezależni względem siebie, w celu dokonywania zbiorczych zakupów. Sieć tę mogą również stworzyć konsumenci, których nie satysfakcjonują produkty znajdujące się na rynku. Konieczne w tym celu jest zebranie środków i wybór zarządu. W powstałej w ten sposób sieci spółdzielczych sklepów mieszkańcy mogą dokonywać zakupów, a dywidendy wypłacane są odpowiednio do ich wielkości
  • dobrowolna - ten rodzaj sieci sklepów sponsoruje zespół hurtowników. Zasady jej działania określa umowa, w której zawarte są uregulowania dotyczące organizowania akcji promocyjnych, zapewniania jednakowych dekoracji w sklepach, oraz wokół nich czy ogólnych zasad prowadzenia działalności. Sponsorzy tejże sieci zobowiązują się do organizowania szkoleń, prowadzenia rozliczeń finansowych w jednolity sposób, czy komputerowej księgowości.

(E. Michalski 2017 s. 330-331)

Branże

Sieci sklepów tworzą się przede wszystkim w takich branżach, jak:

  • rynek żywnościowy, alkohole i używki, jak np. sklepy z herbatą, kawą (Demmer's Teahouse, Whittard), z alkoholami (Allied Domeca Spirits and Wine, Seagram), z wyrobami cu­kierniczym (Fleury Michon - obecnie Flerynka), sieć niewielkich sklepów spożywczych (Żabka, Kefirek),
  • rynek artykułów do wnętrz mieszkalnych i ogrodu - do najważniejszych operatorów tych sieci, w postaci nowoczesnych, samoobsługowych i wielkopowierzchniowych domów handlowych - supersklepów Dom i Ogród, należą obecnie spółki: Praktiker, Obi Superhobby, Castorama, Leroy Merlin, TTW, Nomi. Znaczną dynamikę rozwoju wykazują również sieci z wyspecjalizowanymi domami handlowymi (meblowymi, ze sprzętem radiowo-telewizyjnym, gospodarstwa domowego, elektronicznym po­wszechnego użytku), do których należą przede wszystkim sieci Ikea Retail, Elektroland należące do spółki Braborg, Euro-Net, Panasonic i Sony,
  • rynek odzieżowo-obuwniczy - dominują tu sieci z modną odzieżą i obuwiem znanych marek światowych. Do znaczących operatorów tych sieci należy zaliczyć spółki z kapitałem niemieckim Adler, Benetton Central Europe, Reno Obuwie; spółki organizujące sieci sklepów obuwniczych But Hala (część koncernu francuskiego Andre), obuwia luksusowego Bata (z kapitałem kanadyjskim); spółki z kapitałem włoskim organizujące sieci sklepów odzieżowych Arnold Happening, Max Mara, Nico Polska, Terranova i inne spółki ? operatorzy takich sklepów, jak np. Cubus (część norweskiego koncernu tekstylnego Yarner Gruppen), Deni Cler (sieć franchisingowa), Royal Collection,
  • rynek artykułów zaspokajających potrzeby rekreacji, wypoczynku, rozrywki, hobby i kulturalne - uczestniczą przede wszystkim sieci spółek: EMPiK (należącej do koncernu holenderskiego Eastbridge); Bertelsmann Distribution (księgarnie Świat Książki); Extrapole z salonami multimedialnymi; współpracujące z koncernem niemieckim Metro AG - Media Markt i Yobis Microcomputer; Karen Notebook z siecią sklepów firmowych oferujących przenośne komputery osobiste; Hewlett Packard ze sklepami oferującymi sprzęt komputerowy, oprogramowanie, drukarki; z artykułami fotograficznymi: Kodak oraz Fujifilm. Do znaczących sieci zagranicznych na rynku odzieży sportowo-turystycznej i sprzętu sportowego można zakwalifikować sklepy spółek, z kapitałem niemieckim Adidas; Go Sport (część francuskiej firmy Go Sport) oraz z kapitałem brytyjskim Lee Cooper, amerykańskim Levi Strauss i szwajcarskim Big Star.
  • artykuły do wyposażenia biur - dominują tu towary amerykańskiego koncernu Retail Investment Concepts, występują w Polsce pod nazwą Office Depot.

Zasady funkcjonowania

Głównymi zasadami funkcjonowania sieci sklepów są:

  • scentralizowany system zarządzania, działalność reklamowa, nabór personelu, opracowywanie zasad działania, szkoleń,
  • kreowanie własnego wizerunku przez logo, kolorystykę, wystrój wnętrz i szyldy reklamowe,
  • stosunkowo niskie ceny lub w przypadku artykułów nieżywnościowych cen adekwatnych do określonej marki i jakości produktu,
  • sprzedaż produktów szybko schodzących, reklamowanych i eksponowanych w punktach sprzedaży (marek zarówno producentów, jak i własnych),
  • lokalizacja filii sieci sklepów obok supermarketów oraz w głównych centrach handlowych (strategia oparta na bliskości wobec klienta) lub w przypadku sieci sklepów wielkopowierzchniowych na obrzeżach miast,
  • określony poziom obsługi.

Bibliografia

Autor: Olga Gajos, Karolina Rubacha