Serwis społecznościowy

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 00:46, 22 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Serwis społecznościowy
Polecane artykuły


Serwis społecznościowy (ang. Social networking service) - serwis internetowy współtworzony przez użytkowników sieci społecznych o podobnych zainteresowaniach lub potrzebach. [1] Jest to rodzaj społeczności internetowych, dzięki któremu użytkownicy zaspokajają potrzebę kontaktów z innymi ludźmi poprzez wymianę informacji, doświadczeń oraz zainteresowań. [2]

Funkcje serwisów społecznościowych

Pomimo, że nie ma dwóch takich samych serwisów internetowych większość z nich pełni wspólne funkcje, do których możemy zaliczyć:

  • tworzenie własnego profilu, na którym użytkownik może dodać zdjęcia oraz inne informacje o sobie,
  • tworzenie listy znajomych, z którymi można się komunikować bezpośrednio,
  • wysyłanie prywatnych wiadomości między użytkownikami,
  • poszukiwanie znajomych na podstawie określonych informacji,
  • budowanie grup, dzięki którym mogą połączyć się ludzie o wspólnych zainteresowaniach lub potrzebach,
  • uczestnictwo w grupach zorganizowanych przez innych użytkowników,
  • miejsce, w którym można prowadzić konwersację, dyskusję przy użyciu czatów lub blogów,
  • opcja wyszukiwania zdjęć, filmów czy muzyki,
  • możliwość zamieszczania zdjęć, filmów, a także utworów muzycznych. [3]

Klasyfikacja serwisów społecznościowych

  • ogólne, są to serwisy, z których każdy może korzystać bezpłatnie; użytkownik portalu może np. opublikować zdjęcia, wyszukiwać znajomych czy śledzić wydarzenia kulturowe; przykładem tego rodzaju portalu jest facebook.com,
  • skierowane do konkretnych grup społecznych, głównym podmiotem w tego typu portalach jest zbiorowość użytkowników (np. uczniowie); przykładem jest nk.pl,
  • skierowane do dzielenia się konkretnymi treściami, mogą to być różnego rodzaju filmy, np. teledysk czy fragment kabaretu; wśród tego typu portali możemy wymienić youtube.com,
  • łączące grupy zamknięte, w takich portalach mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez użytkownika tego serwisu,
  • dające internautom możliwość prowadzenia własnego profilu, użytkownik może zarządzać swoim profilem, czy też dzielić się swoimi zainteresowaniami; myspace.com jest przykładem takiego serwisu,
  • przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania, na tego typu portalach wyrażamy swoją opinię, np. na temat filmów – filmweb.pl,
  • branżowe, dzięki takim serwisom osoby z branży mogą wymienić się, np. opiniami czy informacjami,
  • tematyczne. [4]

Funkcja edukacyjna serwisów społecznościowych

Człowiek jest istotą społeczną, więc ma silną potrzebę przynależności do grupy, tworzenia relacji i więzi z innymi ludźmi. Rozwój technologii internetowych ułatwił nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi głównie za pomocą serwisów internetowych. Nawiązywanie nowych znajomości, wyszukiwanie znajomych o podobnych zainteresowaniach czy doświadczeniach, sprawiły że serwisy internetowe mają dla nas ogromnie znaczenie. Znaczna część użytkowników serwisów społecznościowych skupia się jedynie na ich rozrywkowej oraz komunikatywnej funkcji. W dzisiejszych czasach w Internecie coraz częściej można odnaleźć społeczności, które mają nie tylko zamiar nawiązywać znajomości czy korzystanie z forum oraz blogów, ale także naukę określonych specjalności. Dla użytkowników interesujących się programowaniem w specjalistycznym języku php przykładem takiego portalu jest php.pl. Użytkownicy, którzy posiadają konto na tym portalu mogą korzystać z porad, kursów, zadawać pytania oraz nawiązywać znajomości. "Przede wszystkim jest to portal społecznościowy nastawiony na popularyzację języka php i umożliwiający podnoszenie swoich umiejętności na każdym poziomie zaawansowania”. [5]

Serwis społecznościowy z perspektywy przedsiębiorstwa

W ujęciu ekonomicznym ważną częścią mediów społecznościowych są właśnie serwisy społecznościowe. Użytkownicy codziennie mogą zdobywać informacje na temat konkretnych produktów i usług. Jedni szukają porad oraz opinii odnoszących się do konkretnych marek, a inni chętnie dzielą się swoimi uwagami. Pomiędzy nimi nawiązuje się ciągła dyskusja, wymiana ocen oraz spostrzeżeń. Dla przedsiębiorstwa istotne jest, jakie informacje nabywają użytkownicy, a także ile z tych opinii ma charakter pozytywny, a ile negatywny. Firma bierze również pod uwagę, w których społecznościach najwięcej mówi się o danych produktach bądź usługach. W gronie kanałów komunikacyjnych, z których użytkownicy korzystają by wymienić się informacjami między sobą możemy wskazać: blogi, fora dyskusyjne czy portale społecznościowe. Zawarte w nich treści, mogą stanowić dla przedsiębiorstwa bezwartościowe informacje, ale także, opinię i dygresje, które warto posiadać. [6]

Przypisy

  1. Szymański G. (2013). Innowacje marketingowe w sektorze e-commerce, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź, s. 199
  2. Szewczyk A. (2011). Popularność funkcji serwisów społecznościowych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 382
  3. Szewczyk A. (2011). Popularność funkcji serwisów społecznościowych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 386
  4. Niewiadomska E. (2011). Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 160-161
  5. Niewiadomska E. (2011). Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 166
  6. Grzegory M. (2011). Serwisy społecznościowe jako narzędzie marketingowe, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 36-37

Bibliografia

Autor: Kamila Lelek