Sektor usług turystycznych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




Pojęcie sektora [[usługa|usług]] turystycznych jest stosowane w analizach [[makroekonomia|makroekonomicznych]] w znaczeniu sumy produkcji [[dobro|dóbr]] i usług ściśle związanych z obsługą turystyczną tj. działalności hoteli, usług gastronomicznych oraz ogólnie pojęty [[transport]]. W nomenklaturze WTTC sektor usług turystycznych nazywany jest także [[przemysł turystyczny|przemysłem turystycznym]].  
Pojęcie sektora [[usługa|usług]] turystycznych jest stosowane w analizach [[makroekonomia|makroekonomicznych]] w znaczeniu sumy produkcji [[dobro|dóbr]] i usług ściśle związanych z obsługą turystyczną tj. działalności hoteli, usług gastronomicznych oraz ogólnie pojęty [[transport]]. W nomenklaturze WTTC [[sektor]] usług turystycznych nazywany jest także [[przemysł turystyczny|przemysłem turystycznym]].  


==Sektor usług turystycznych a Polska Klasyfikacja Działalności==
==Sektor usług turystycznych a Polska Klasyfikacja Działalności==
Sektorem usług turystycznych jest działalność [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]] objętych następującymi grupami działalności Polskiej Klasyfikacji Gospodarczej:
Sektorem usług turystycznych jest działalność [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]] objętych następującymi grupami działalności Polskiej Klasyfikacji Gospodarczej:


a) hotelarstwo
a) [[hotelarstwo]]


55.1. Hotele
55.1. Hotele
Linia 32: Linia 32:
55.4. Bary
55.4. Bary


55.5 Działalność stołówek i catering
55.5 Działalność stołówek i [[catering]]


c) transport i działalność wspierająca
c) transport i działalność wspierająca


60.1. Transport kolejowy
60.1. [[Transport kolejowy]]


60.2. Transport lądowy pozostały
60.2. [[Transport lądowy]] pozostały


61.1. Morski i przybrzeżny transport wodny
61.1. Morski i przybrzeżny [[transport wodny]]


62.1. Rozkładowy transport powietrzny
62.1. Rozkładowy transport powietrzny
Linia 58: Linia 58:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bednarczyk M.: ''Konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw na polskim rynku turystycznym'', Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2006
* Bednarczyk M.: ''[[Konkurencyjność]] małych i średnich przedsiębiorstw na polskim rynku turystycznym'', Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2006
* Panasiuk A., ''[[Marketing usług turystycznych]]'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
* Panasiuk A., ''[[Marketing usług turystycznych]]'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006



Wersja z 00:41, 22 maj 2020

Sektor usług turystycznych
Polecane artykuły


Pojęcie sektora usług turystycznych jest stosowane w analizach makroekonomicznych w znaczeniu sumy produkcji dóbr i usług ściśle związanych z obsługą turystyczną tj. działalności hoteli, usług gastronomicznych oraz ogólnie pojęty transport. W nomenklaturze WTTC sektor usług turystycznych nazywany jest także przemysłem turystycznym.

Sektor usług turystycznych a Polska Klasyfikacja Działalności

Sektorem usług turystycznych jest działalność przedsiębiorstw objętych następującymi grupami działalności Polskiej Klasyfikacji Gospodarczej:

a) hotelarstwo

55.1. Hotele

55.2. Pozostałe obiekty noclegowe turystyki i inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania

b) gastronomia

55.3. Restauracje

55.4. Bary

55.5 Działalność stołówek i catering

c) transport i działalność wspierająca

60.1. Transport kolejowy

60.2. Transport lądowy pozostały

61.1. Morski i przybrzeżny transport wodny

62.1. Rozkładowy transport powietrzny

62.3. Pozarozkładowy transport powietrzny.

Charakterystyczne jest jednak to, że sektor turystyczny nie został należycie wyeksponowany, to znaczy, że w klasyfikacjach tych nie wyodrębniono części składowej gospodarki pod nazwą turystyka. Działalność gospodarcza w zakresie turystyki znajduje się w wielu innych elementach składowych tych klasyfikacji. Niewątpliwie, utrudnia to ocenę roli gospodarki turystycznej w całej gospodarce polskiej.

Elementy rynku turystycznego

Podstawowe części składowe gospodarki turystycznej zostały sklasyfikowane w sekcjach, które wprost wyodrębniają elementy rynku turystycznego:

  1. Sekcja H - hotele i restauracje - sekcja ta obejmuje wynajem pomieszczeń do krótkotrwałego zamieszkania, łącznie z wyżywieniem, lub bez oraz działalność gastronomiczną.
  2. Sekcja I - transport, gospodarka magazynowa i łączność - sekcja ta obejmuje m.in. działalność związaną z przewozem osób środkami transportu lądowego, wodnego i powietrznego, obsługę pasażerów i bagażu, organizowanie i obsługę ruchu turystycznego (a więc działalność biur podróży, agencji podróży oraz biur turystycznych, jak również tzw. pozostałą działalność turystyczną).

Te dwie sekcje możemy zaliczyć do tzw. bezpośredniej gospodarki turystycznej. Poza tymi dwiema sekcjami, bezpośrednio związanymi z usługami turystycznymi oraz ich elementami składowymi, działalność turystyczna znajduje się także pośrednio w innych sekcjach gospodarki. Szeroko pojmowana działalność turystyczna zasila sektor turystyczny działalnością produkcyjną lub poprzez świadczenia mające charakter usług paraturystycznych. Możemy powiedzieć, że działalność ta stanowi tzw. pośrednią gospodarkę turystyczną.

Bibliografia

  • Bednarczyk M.: Konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw na polskim rynku turystycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2006
  • Panasiuk A., Marketing usług turystycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Autor:Łukasz Bandura