SANEPID: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Państwowa Inspekcja Sanitarna''' (nazwa zwyczajowa: '''SANEPID''') - organ powołany w celu ochrony zdrowia przed wpływem czynników szkodliwych i uciążliwych, a w szczególności w celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych i zawodowych. Inspekcja gromadzi również m.in. [[dane]] epidemiologiczne dotyczące niektórych chorób oraz wydaje [[decyzja|decyzje]] w [[zakres]]ie chorób zawodowych. Zajmuje się nadzorem nad warunkami:
|list1=
<ul>
<li>[[Prawo lotnicze]]</li>
<li>[[Państwowa Inspekcja Pracy]]</li>
<li>[[Urząd marszałkowski]]</li>
<li>[[Państwowa Inspekcja Handlowa]]</li>
<li>[[Administracja rządowa]]</li>
<li>[[Prezes Rady Ministrów]]</li>
<li>[[Inspekcja weterynaryjna]]</li>
<li>[[Przegląd techniczny]]</li>
<li>[[Rzecznik konsumentów]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
'''Państwowa Inspekcja Sanitarna''' (nazwa zwyczajowa: '''SANEPID''') - organ powołany w celu ochrony zdrowia przed wpływem czynników szkodliwych i uciążliwych, a w szczególności w celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych i zawodowych. Inspekcja gromadzi również m.in. dane epidemiologiczne dotyczące niektórych chorób oraz wydaje [[decyzja|decyzje]] w zakresie chorób zawodowych. Zajmuje się nadzorem nad warunkami:
* higieny środowiska,
* higieny środowiska,
* higieny pracy w zakładach [[praca|pracy]],
* higieny pracy w zakładach [[praca|pracy]],
Linia 24: Linia 7:
* higieny wypoczynku i [[rekreacja|rekreacji]].
* higieny wypoczynku i [[rekreacja|rekreacji]].


Ponadto sprawuje nadzór nad stanem sanitarnym zakładów opieki zdrowotnej oraz przestrzeganiem zasad profilaktyki zakażeń szpitalnych. Potocznie zwana Sanepidem.
Ponadto sprawuje [[nadzór]] nad stanem sanitarnym zakładów opieki zdrowotnej oraz przestrzeganiem zasad profilaktyki zakażeń szpitalnych. Potocznie zwana Sanepidem.
 
==TL;DR==
Państwowa Inspekcja Sanitarna (Sanepid) to organ odpowiedzialny za ochronę zdrowia i zapobieganie chorobom zakaźnym. Inspekcja nadzoruje warunki higieny środowiska, pracy, żywności, żywienia, wypoczynku i rekreacji. Jest podległa Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i działa na podstawie ustawy oraz rozporządzeń. Główny inspektor sanitarny kieruje Inspekcją, a terenowymi organami są inspektorzy sanitarni. Inspektorzy mają [[uprawnienia]] do kontroli, [[nakład]]ania kar, pobierania próbek i podejmowania działań w celu ochrony zdrowia publicznego. Inspekcja prowadzi również rejestry, tworzy akty [[norma]]tywne i współpracuje z innymi instytucjami.


==Status Państwowej Inspekcji Sanitarnej==
==Status Państwowej Inspekcji Sanitarnej==
Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych jest państwową jednostką [[budżet]]ową, podległą Ministrowi Spraw Wewnętrznych.


Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych jest państwową jednostką budżetową, podległą Ministrowi Spraw Wewnętrznych.  
Nadzór nad działalnością Państwowej Inspekcji Sanitarnej MSWiA sprawuje Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych wyznaczony przez Ministra Spraw Wewnętrznych.
 
<google>n</google>


Nadzór nad działalnością Państwowej Inspekcji Sanitarnej MSWi sprawuje Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych wyznaczony przez Ministra Spraw Wewnętrznych.
<google>ban728t</google>
==Podstawa prawna działania SANEPIDU==
==Podstawa prawna działania SANEPIDU==
1. [[Ustawa]] z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tj. Dz.U. 2011 Nr 212, poz. 1263 z późn. zm.) a w szczególności art. 20 tej ustawy.
1. [[Ustawa]] z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tj. Dz.U. 2011 Nr 212, poz. 1263 z późn. zm.) a w szczególności art. 20 tej ustawy.


2. [[Rozporządzenie]] Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie organizacji oraz zasad i trybu wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.U. z 2013 r., poz. 291).
2. [[Rozporządzenie]] Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie organizacji oraz zasad i trybu wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.U. z 2013 r., poz. 291).


3. [[Rozporządzenie]] Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 maja 2013r.w sprawie wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych na terenie obiektów Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz w stosunku do funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz.U. z 2013, poz. 577).
3. [[Rozporządzenie]] Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 maja 2013r.w sprawie wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych na terenie obiektów Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji [[Wywiad]]u i Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz w stosunku do funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz.U. z 2013, poz. 577).


4. [[Rozporządzenie]] Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 października 2002 r. w sprawie nadania inspektorom Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. Nr 174 poz. 1425 z późn. zm).
4. [[Rozporządzenie]] Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 października 2002 r. w sprawie nadania inspektorom Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. Nr 174 poz. 1425 z późn. zm).


5. Zarządzenie Nr 27 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 września 2000 r. w sprawie powołania państwowej jednostki budżetowej – Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. MSWiA z 2000 r., nr 4, poz. 28 z późn. zm.).
5. [[Zarząd]]zenie Nr 27 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 września 2000 r. w sprawie powołania państwowej [[jednostki budżetowe]]j - Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. MSWiA z 2000 r., nr 4, poz. 28 z późn. zm.).


6. Zarządzenie Nr 60 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 6 września 2012 r. w sprawie nadania statutu państwowej jednostce budżetowej - Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. Min. SW. 2012.65).
6. Zarządzenie Nr 60 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 6 września 2012 r. w sprawie nadania [[statut]]u państwowej jednostce budżetowej - Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. Min. SW. 2012.65).


== Organizacja SANEPIDU==
==Organizacja SANEPIDU==
Organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej są:
Organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej są:
* główny inspektor sanitarny,
* główny inspektor sanitarny,
Linia 55: Linia 39:
* państwowy graniczny inspektor sanitarny - dla obszarów przejść granicznych drogowych, kolejowych, lotniczych, rzecznych i morskich, portów lotniczych i morskich oraz jednostek pływających na obszarze wód terytorialnych.
* państwowy graniczny inspektor sanitarny - dla obszarów przejść granicznych drogowych, kolejowych, lotniczych, rzecznych i morskich, portów lotniczych i morskich oraz jednostek pływających na obszarze wód terytorialnych.


Państwową Inspekcją Sanitarną kieruje główny inspektor sanitarny jako centralny organ administracji rządowej. Jest on powoływany przez premiera, na wniosek ministra zdrowia, spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego. Odwołuje go także premier.
Państwową Inspekcją Sanitarną kieruje główny inspektor sanitarny jako centralny organ administracji [[rząd]]owej. Jest on powoływany przez premiera, na wniosek ministra zdrowia, spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego. Odwołuje go także premier.
Główny inspektor sanitarny koordynuje i nadzoruje działalność państwowych inspektorów sanitarnych. Jego organem doradczym i opiniodawczym w sprawach objętych zakresem działania inspekcji jest Rada Sanitarno - Epidemiologiczna.
Główny inspektor sanitarny koordynuje i nadzoruje działalność państwowych inspektorów sanitarnych. Jego organem doradczym i opiniodawczym w sprawach objętych zakresem działania inspekcji jest Rada Sanitarno - Epidemiologiczna.
Rada składa się z przewodniczącego, sekretarza i 15 członków, których powołuje i odwołuje, na wniosek głównego inspektora sanitarnego, minister zdrowia spośród [[pracownik]]ów nauki i osób posiadających przygotowanie praktyczne z dziedziny sanitarno-epidemiologicznej. Kadencja Rady trwa trzy lata.
Rada składa się z przewodniczącego, sekretarza i 15 członków, których powołuje i odwołuje, na wniosek głównego inspektora sanitarnego, minister zdrowia spośród [[pracownik]]ów nauki i osób posiadających przygotowanie praktyczne z dziedziny sanitarno-epidemiologicznej. Kadencja Rady trwa trzy lata.
Linia 66: Linia 50:
* Departament Higieny Środowiska,
* Departament Higieny Środowiska,
* Departament Prawny,
* Departament Prawny,
* Departament Ekonomiczno - Administracyjny,
* Departament [[Ekonom]]iczno - Administracyjny,
* Departament Nadzoru i Kontroli,
* Departament Nadzoru i Kontroli,
* Biuro Głównego Inspektora,
* Biuro Głównego Inspektora,
* Biuro Dyrektora Generalnego,
* Biuro [[Dyrektor]]a Generalnego,
* Wydział Informatyzacji.
* Wydział Informatyzacji.


Linia 75: Linia 59:
Każde województwo posiada wojewódzką stację sanitarno - epidemiologiczną. Stacji tej podlegają z kolei stacje powiatowe i graniczne. Stacjami kierują odpowiednio wojewódzki, powiatowy i graniczny inspektor sanitarny.
Każde województwo posiada wojewódzką stację sanitarno - epidemiologiczną. Stacji tej podlegają z kolei stacje powiatowe i graniczne. Stacjami kierują odpowiednio wojewódzki, powiatowy i graniczny inspektor sanitarny.


== Bieżący nadzór sanitarny ==
==Bieżący nadzór sanitarny==
Bieżący nadzór sanitarny polega na kontroli przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczących:  
Bieżący nadzór sanitarny polega na kontroli przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczących:
* higieny środowiska, a zwłaszcza jakości wody do spożycia, czystości powietrza atmosferycznego, gleby, wód i innych elementów środowiska w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,
* higieny środowiska, a zwłaszcza jakości wody do spożycia, czystości powietrza atmosferycznego, gleby, wód i innych elementów środowiska w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,
* utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, zakładów pracy, obiektów i urządzeń oraz osobowego i towarowego [[transport|transportu]] drogowego, lotniczego i morskiego,
* utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, zakładów pracy, obiektów i urządzeń oraz osobowego i [[towar]]owego [[transport|transportu]] drogowego, lotniczego i morskiego,
* warunków [[produkcja|produkcji]], [[transport|transportu]], przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunków żywienia zbiorowego,
* warunków [[produkcja|produkcji]], [[transport|transportu]], przechowywania i [[sprzedaż]]y żywności oraz warunków żywienia zbiorowego,
* warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy i służby,
* warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy i służby,
* higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach wyższych, ośrodkach szkolenia oraz ośrodkach wypoczynku,
* higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach wyższych, ośrodkach szkolenia oraz ośrodkach wypoczynku,
* przestrzegania przez użytkowników substancji lub preparatów chemicznych, obowiązków wynikających z [[ustawa|ustawy]] o substancjach i preparatach chemicznych,
* przestrzegania przez [[użytkownik]]ów substancji lub preparatów chemicznych, obowiązków [[wynik]]ających z [[ustawa|ustawy]] o substancjach i preparatach chemicznych,
* przestrzegania przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursor grupy IIA-R i IIB-R obowiązków wynikających z [[ustawa|ustawy]] o przeciwdziałaniu narkomanii.
* przestrzegania przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursor grupy IIA-R i IIB-R obowiązków wynikających z [[ustawa|ustawy]] o przeciwdziałaniu narkomanii.


==Zadania z zakresu zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych ==
==Zadania z zakresu zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych==
Do zadań w zakresie zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska należy:
Do zadań w zakresie zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska należy:
* dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych,
* dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych,
* kontrola realizacji programów i planów działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w ZOZ MSW i innych placówkach ochrony zdrowia,
* [[kontrola]] realizacji [[program]]ów i [[plan]]ów działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w ZOZ MSW i innych placówkach ochrony zdrowia,
* wydawanie zarządzeń i [[decyzja|decyzji]] lub występowanie do innych organów o ich wydanie - w przypadkach określonych w przepisach o zwalczaniu chorób zakaźnych,
* wydawanie zarządzeń i [[decyzja|decyzji]] lub występowanie do innych organów o ich wydanie - w przypadkach określonych w przepisach o zwalczaniu chorób zakaźnych,
* wydawanie decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub [[decyzja|decyzji]] o braku podstaw do jej stwierdzenia,
* wydawanie decyzji o stwierdzeniu [[choroby zawodowe]]j lub [[decyzja|decyzji]] o braku podstaw do jej stwierdzenia,
* udział w kierowaniu akcją sanitarną przy masowych przemieszczeniach ludności, zjazdach i zgromadzeniach.
* [[udział]] w kierowaniu akcją sanitarną przy masowych przemieszczeniach ludności, zjazdach i zgromadzeniach.


==Kompetencje SANEPIDU==
==Kompetencje SANEPIDU==
Linia 99: Linia 83:
* jednostek organizacyjnych Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz stosunku do funkcjonariuszy tych agencji,
* jednostek organizacyjnych Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz stosunku do funkcjonariuszy tych agencji,
* podmiotów leczniczych tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
* podmiotów leczniczych tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
* [[Pracownik|pracowników]] urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz funkcjonariuszy Policji,  
* [[Pracownik|pracowników]] urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz funkcjonariuszy Policji,
Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Biura Ochrony Rządu.
Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Biura Ochrony Rządu.


==Upoważnienia pracowników SANEPIDU==
==Upoważnienia pracowników SANEPIDU==
 
Państwowy Inspektor Sanitarny MSW na obszarze województwa lub upoważniony pracownik w związku z wykonywaną kontrolą ma [[prawo]]:
Państwowy Inspektor Sanitarny MSW na obszarze województwa lub upoważniony pracownik w związku z wykonywaną kontrolą ma prawo:
* wstępu o każdej porze do obiektów jednostek organizacyjnych wskazanych w pkt 1 i 4, w tym również do środków [[transport|transportu]] znajdujących się w dyspozycji jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, a w przypadku stwierdzenia albo podejrzenia choroby zakaźnej lub [[zagrożenia]] zdrowia czynnikami środowiskowymi - również do znajdujących się na ich terenie kwater i lokali mieszkalnych,
* wstępu o każdej porze do obiektów jednostek organizacyjnych wskazanych w pkt 1 i 4, w tym również do środków [[transport|transportu]] znajdujących się w dyspozycji jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, a w przypadku stwierdzenia albo podejrzenia choroby zakaźnej lub zagrożenia zdrowia czynnikami środowiskowymi - również do znajdujących się na ich terenie kwater i lokali mieszkalnych,
* żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób,
* żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób,
* żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych niezbędnych w dochodzeniu epidemiologicznym lub dla ustalenia wykroczeń związanych ze stanem sanitarnym,
* żądania okazania [[dokument]]ów i udostępnienia wszelkich danych niezbędnych w dochodzeniu epidemiologicznym lub dla ustalenia wykroczeń związanych ze stanem sanitarnym,
* pobierania nieodpłatnie [[próba|próbek]] do badań,
* pobierania nieodpłatnie [[próba|próbek]] do badań,
* nakazania, w drodze [[decyzja|decyzji]], usunięcia w określonym terminie stwierdzonych uchybień higienicznych i zdrowotnych,
* nakazania, w drodze [[decyzja|decyzji]], usunięcia w określonym terminie stwierdzonych uchybień higienicznych i zdrowotnych,
* wydania niezbędnych ze względu na ochronę zdrowia i życia ludzkiego [[decyzja|decyzji]] o unieruchomieniu obiektu, zakładu pracy, jego części (stanowiska pracy lub urządzenia), wyłączeniu z eksploatacji środka [[transport|transportu]], wycofaniu z obrotu środka spożywczego, przedmiotu użytku lub innego wyrobu mogącego mieć wpływ na zdrowie ludzi albo o podjęciu lub zaprzestaniu innych działań, jeżeli naruszenie wymogów higienicznych i zdrowotnych spowodowało bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzi; decyzje w tych sprawach podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
* wydania niezbędnych ze względu na ochronę zdrowia i życia ludzkiego [[decyzja|decyzji]] o unieruchomieniu obiektu, zakładu pracy, jego części (stanowiska pracy lub urządzenia), wyłączeniu z eksploatacji środka [[transport|transportu]], wycofaniu z obrotu środka spożywczego, przedmiotu użytku lub innego wyrobu mogącego mieć wpływ na zdrowie ludzi albo o podjęciu lub zaprzestaniu innych działań, jeżeli naruszenie wymogów higienicznych i zdrowotnych spowodowało bezpośrednie [[zagrożenie]] życia lub zdrowia ludzi; decyzje w tych sprawach podlegają natychmiastowemu wykonaniu.


==Rejestry prowadzone przez Państwową Inspekcje Sanitarną==
==Rejestry prowadzone przez Państwową Inspekcje Sanitarną==
W Państwowej Inspekcji Sanitarnej MSW prowadzone są następujące rejestry:
W Państwowej Inspekcji Sanitarnej MSW prowadzone są następujące rejestry:
* Rejestr upoważnień do nakładania grzywny w drodze mandatu karnego,
* Rejestr upoważnień do nakładania grzywny w drodze mandatu karnego,
Linia 120: Linia 102:
* Rejestr wydanych upoważnień do wykonywania czynności kontrolnych i wydawania [[decyzja|decyzji]] administracyjnych dla pracowników PIS MSW,
* Rejestr wydanych upoważnień do wykonywania czynności kontrolnych i wydawania [[decyzja|decyzji]] administracyjnych dla pracowników PIS MSW,
* Rejestr Podmiotów Prowadzących Szkolenia w Dziedzinie Ochrony Radiologicznej Pacjenta,
* Rejestr Podmiotów Prowadzących Szkolenia w Dziedzinie Ochrony Radiologicznej Pacjenta,
* Rejestr substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy,
* Rejestr substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub [[proces]]ów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy,
* Ewidencja legitymacji pracowników PIS MSW,
* [[Ewidencja]] legitymacji pracowników PIS MSW,
* Rejestr skarg i wniosków.
* Rejestr skarg i wniosków.


==Tworzenie aktów normatywnych w Państwowej Inspekcji Sanitarnej==
==Tworzenie aktów normatywnych w Państwowej Inspekcji Sanitarnej==
Tworzenie aktów normatywnych w Państwowej Inspekcji Sanitarnej MSW odbywa się w następującym trybie:
1. [[projekt|Projekty]] aktów prawnych opracowuje się zgodnie z [[zasada]]mi techniki prawodawczej, w trybie określonym w zarządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych w resorcie spraw wewnętrznych.


Tworzenie aktów normatywnych w Państwowej Inspekcji Sanitarnej MSW odbywa się w następującym trybie:
2. [[Projekt]]y zewnętrznych aktów prawnych ([[ustawa|ustaw]], [[rozporządzenie|rozporządzeń]], zarządzeń) podlegają przekazaniu do Departamentu Prawnego MSW lub uzgadniane są z innymi jednostkami resortu spraw wewnętrznych.


1. [[projekt|Projekty]] aktów prawnych opracowuje się zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, w trybie określonym w zarządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych w resorcie spraw wewnętrznych.  
3. Projekty wewnętrznych aktów normatywnych (decyzje, wytyczne, instrukcje), po uzgodnieniach z właściwymi komórkami organizacyjnymi i Zespołem Prawnym, są podpisywane przez Głównego Inspektora Sanitarnego MSW i gromadzone w Zbiorze prowadzonym przez [[Zespół]] Prawny.


2. Projekty zewnętrznych aktów prawnych ([[ustawa|ustaw]], [[rozporządzenie|rozporządzeń]], zarzadzeń) podlegają przekazaniu do Departamentu Prawnego MSW lub uzgadniane są z innymi jednostkami resortu spraw wewnętrznych.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Prawo lotnicze]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Państwowa Inspekcja Pracy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Urząd marszałkowski]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Państwowa Inspekcja Handlowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Administracja rządowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Prezes Rady Ministrów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inspekcja weterynaryjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przegląd techniczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rzecznik konsumentów]]}} }}


3. Projekty wewnętrznych aktów normatywnych (decyzje, wytyczne, instrukcje), po uzgodnieniach z właściwymi komórkami organizacyjnymi i Zespołem Prawnym, są podpisywane przez Głównego Inspektora Sanitarnego MSW i gromadzone w Zbiorze prowadzonym przez Zespół Prawny.
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Dolnicki B., Zacharko L. (2013), ''Organizacja prawna administracji publicznej'', Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
* Jaroszyński A. (red.) (2014), ''Podstawy prawa administracyjnego'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
* ''Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Sanitarnemu'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20062471818 Dz.U. 2006 nr 247 poz. 1818]
* Strona internetowa: ''[https://www.gov.pl/web/gis/glowny-inspektorat-sanitarny Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych]''
* ''Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19850120049 Dz.U. 1985 nr 12 poz. 49]
</noautolinks>


== Bibliografia ==
* Dolnicki B., Zacharko L. (2013), ''Organizacja prawna administracji publicznej'', Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
* Jaroszyński A. Michał Możdżeń-Marcinkowski M. (2014)''Podstawy prawa administracyjnego'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
* ''[http://pssegostyn.pis.gov.pl/plikijednostki/wssegorzow/pssegostyn/userfiles/Ocena_stanu_sanitarnego_powiatu_za_2009_rok.pdf OCENA STANU SANITARNEGO I SYTUACJA EPIDEMIOLOGICZNA POWIATU GOSTYŃSKIEGO W ROKU 2009]
* Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 grudnia 2006 r. ''[http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2006/s/247/1818/1 w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Sanitarnemu]''
* Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. ''[http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/1985/s/12/49/1 o Państwowej Inspekcji Sanitarnej]''
* [http://www.pis.bip.msw.gov.pl/pis/ Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych]
{{a|Anna Socha, Paulina Przeniosło}}
{{a|Anna Socha, Paulina Przeniosło}}
[[Kategoria:Turystyka]]
 
[[Kategoria:Zarządzanie jakością]]
[[Kategoria:Prawo]]
{{msg:law}}
{{msg:law}}
[[Kategoria:Organy administracji publicznej]]
{{#metamaster:description|Państwowa Inspekcja Sanitarna - organ nadzorujący higienę środowiska, pracy, żywności i opiekę zdrowotną.}}

Aktualna wersja na dzień 23:23, 11 gru 2023

Państwowa Inspekcja Sanitarna (nazwa zwyczajowa: SANEPID) - organ powołany w celu ochrony zdrowia przed wpływem czynników szkodliwych i uciążliwych, a w szczególności w celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych i zawodowych. Inspekcja gromadzi również m.in. dane epidemiologiczne dotyczące niektórych chorób oraz wydaje decyzje w zakresie chorób zawodowych. Zajmuje się nadzorem nad warunkami:

  • higieny środowiska,
  • higieny pracy w zakładach pracy,
  • higieny radiacyjnej,
  • higieny w szkołach i innych placówkach oświatowo - wychowawczych, szkołach wyższych oraz w ośrodkach wypoczynku,
  • zdrowotnymi żywności i żywienia,
  • higieny wypoczynku i rekreacji.

Ponadto sprawuje nadzór nad stanem sanitarnym zakładów opieki zdrowotnej oraz przestrzeganiem zasad profilaktyki zakażeń szpitalnych. Potocznie zwana Sanepidem.

TL;DR

Państwowa Inspekcja Sanitarna (Sanepid) to organ odpowiedzialny za ochronę zdrowia i zapobieganie chorobom zakaźnym. Inspekcja nadzoruje warunki higieny środowiska, pracy, żywności, żywienia, wypoczynku i rekreacji. Jest podległa Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i działa na podstawie ustawy oraz rozporządzeń. Główny inspektor sanitarny kieruje Inspekcją, a terenowymi organami są inspektorzy sanitarni. Inspektorzy mają uprawnienia do kontroli, nakładania kar, pobierania próbek i podejmowania działań w celu ochrony zdrowia publicznego. Inspekcja prowadzi również rejestry, tworzy akty normatywne i współpracuje z innymi instytucjami.

Status Państwowej Inspekcji Sanitarnej

Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych jest państwową jednostką budżetową, podległą Ministrowi Spraw Wewnętrznych.

Nadzór nad działalnością Państwowej Inspekcji Sanitarnej MSWiA sprawuje Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych wyznaczony przez Ministra Spraw Wewnętrznych.

Podstawa prawna działania SANEPIDU

1. Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tj. Dz.U. 2011 Nr 212, poz. 1263 z późn. zm.) a w szczególności art. 20 tej ustawy.

2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie organizacji oraz zasad i trybu wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.U. z 2013 r., poz. 291).

3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 maja 2013r.w sprawie wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych na terenie obiektów Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz w stosunku do funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz.U. z 2013, poz. 577).

4. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 października 2002 r. w sprawie nadania inspektorom Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. Nr 174 poz. 1425 z późn. zm).

5. Zarządzenie Nr 27 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 września 2000 r. w sprawie powołania państwowej jednostki budżetowej - Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. MSWiA z 2000 r., nr 4, poz. 28 z późn. zm.).

6. Zarządzenie Nr 60 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 6 września 2012 r. w sprawie nadania statutu państwowej jednostce budżetowej - Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. Min. SW. 2012.65).

Organizacja SANEPIDU

Organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej są:

  • główny inspektor sanitarny,
  • państwowy wojewódzki inspektor sanitarny,
  • państwowy powiatowy inspektor sanitarny,
  • państwowy graniczny inspektor sanitarny - dla obszarów przejść granicznych drogowych, kolejowych, lotniczych, rzecznych i morskich, portów lotniczych i morskich oraz jednostek pływających na obszarze wód terytorialnych.

Państwową Inspekcją Sanitarną kieruje główny inspektor sanitarny jako centralny organ administracji rządowej. Jest on powoływany przez premiera, na wniosek ministra zdrowia, spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego. Odwołuje go także premier. Główny inspektor sanitarny koordynuje i nadzoruje działalność państwowych inspektorów sanitarnych. Jego organem doradczym i opiniodawczym w sprawach objętych zakresem działania inspekcji jest Rada Sanitarno - Epidemiologiczna. Rada składa się z przewodniczącego, sekretarza i 15 członków, których powołuje i odwołuje, na wniosek głównego inspektora sanitarnego, minister zdrowia spośród pracowników nauki i osób posiadających przygotowanie praktyczne z dziedziny sanitarno-epidemiologicznej. Kadencja Rady trwa trzy lata. Główny inspektor sanitarny kieruje Głównym Inspektoratem Sanitarnym. Inspektorat jest centralnym urzędem administracji rządowej, ustala ogólne kierunki działania PIS.

W skład Głównego Inspektoratu wchodzą:

  • Departament Zdrowia Publicznego i Promocji Zdrowia,
  • Departament Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia,
  • Departament Przeciwepidemiczny,
  • Departament Higieny Środowiska,
  • Departament Prawny,
  • Departament Ekonomiczno - Administracyjny,
  • Departament Nadzoru i Kontroli,
  • Biuro Głównego Inspektora,
  • Biuro Dyrektora Generalnego,
  • Wydział Informatyzacji.

Terenowymi organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej są państwowi inspektorzy sanitarni, pod kierunkiem których działają stacje sanitarno - epidemiologiczne. Stacje mają status zakładów opieki zdrowotnej. Placówki wykonują badania laboratoryjne w zakresie nadzoru sanitarnego. Każde województwo posiada wojewódzką stację sanitarno - epidemiologiczną. Stacji tej podlegają z kolei stacje powiatowe i graniczne. Stacjami kierują odpowiednio wojewódzki, powiatowy i graniczny inspektor sanitarny.

Bieżący nadzór sanitarny

Bieżący nadzór sanitarny polega na kontroli przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczących:

  • higieny środowiska, a zwłaszcza jakości wody do spożycia, czystości powietrza atmosferycznego, gleby, wód i innych elementów środowiska w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,
  • utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, zakładów pracy, obiektów i urządzeń oraz osobowego i towarowego transportu drogowego, lotniczego i morskiego,
  • warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunków żywienia zbiorowego,
  • warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy i służby,
  • higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach wyższych, ośrodkach szkolenia oraz ośrodkach wypoczynku,
  • przestrzegania przez użytkowników substancji lub preparatów chemicznych, obowiązków wynikających z ustawy o substancjach i preparatach chemicznych,
  • przestrzegania przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursor grupy IIA-R i IIB-R obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

Zadania z zakresu zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych

Do zadań w zakresie zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska należy:

  • dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych,
  • kontrola realizacji programów i planów działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w ZOZ MSW i innych placówkach ochrony zdrowia,
  • wydawanie zarządzeń i decyzji lub występowanie do innych organów o ich wydanie - w przypadkach określonych w przepisach o zwalczaniu chorób zakaźnych,
  • wydawanie decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub decyzji o braku podstaw do jej stwierdzenia,
  • udział w kierowaniu akcją sanitarną przy masowych przemieszczeniach ludności, zjazdach i zgromadzeniach.

Kompetencje SANEPIDU

Zadania, o których mowa wyżej, Państwowa Inspekcja Sanitarna MSW realizuje w odniesieniu do:

  • terenu, urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez tego ministra (w tym: Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu),
  • jednostek organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz stosunku do funkcjonariuszy tych agencji,
  • jednostek organizacyjnych Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz stosunku do funkcjonariuszy tych agencji,
  • podmiotów leczniczych tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
  • pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz funkcjonariuszy Policji,

Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Biura Ochrony Rządu.

Upoważnienia pracowników SANEPIDU

Państwowy Inspektor Sanitarny MSW na obszarze województwa lub upoważniony pracownik w związku z wykonywaną kontrolą ma prawo:

  • wstępu o każdej porze do obiektów jednostek organizacyjnych wskazanych w pkt 1 i 4, w tym również do środków transportu znajdujących się w dyspozycji jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, a w przypadku stwierdzenia albo podejrzenia choroby zakaźnej lub zagrożenia zdrowia czynnikami środowiskowymi - również do znajdujących się na ich terenie kwater i lokali mieszkalnych,
  • żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób,
  • żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych niezbędnych w dochodzeniu epidemiologicznym lub dla ustalenia wykroczeń związanych ze stanem sanitarnym,
  • pobierania nieodpłatnie próbek do badań,
  • nakazania, w drodze decyzji, usunięcia w określonym terminie stwierdzonych uchybień higienicznych i zdrowotnych,
  • wydania niezbędnych ze względu na ochronę zdrowia i życia ludzkiego decyzji o unieruchomieniu obiektu, zakładu pracy, jego części (stanowiska pracy lub urządzenia), wyłączeniu z eksploatacji środka transportu, wycofaniu z obrotu środka spożywczego, przedmiotu użytku lub innego wyrobu mogącego mieć wpływ na zdrowie ludzi albo o podjęciu lub zaprzestaniu innych działań, jeżeli naruszenie wymogów higienicznych i zdrowotnych spowodowało bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzi; decyzje w tych sprawach podlegają natychmiastowemu wykonaniu.

Rejestry prowadzone przez Państwową Inspekcje Sanitarną

W Państwowej Inspekcji Sanitarnej MSW prowadzone są następujące rejestry:

  • Rejestr upoważnień do nakładania grzywny w drodze mandatu karnego,
  • Rejestr zakładów wprowadzających lub wprowadzających do obrotu żywność, podlegających kontroli urzędowej organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
  • Rejestr chorób zawodowych,
  • Rejestr wydanych upoważnień do wykonywania czynności kontrolnych i wydawania decyzji administracyjnych dla pracowników PIS MSW,
  • Rejestr Podmiotów Prowadzących Szkolenia w Dziedzinie Ochrony Radiologicznej Pacjenta,
  • Rejestr substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy,
  • Ewidencja legitymacji pracowników PIS MSW,
  • Rejestr skarg i wniosków.

Tworzenie aktów normatywnych w Państwowej Inspekcji Sanitarnej

Tworzenie aktów normatywnych w Państwowej Inspekcji Sanitarnej MSW odbywa się w następującym trybie:

1. Projekty aktów prawnych opracowuje się zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, w trybie określonym w zarządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych w resorcie spraw wewnętrznych.

2. Projekty zewnętrznych aktów prawnych (ustaw, rozporządzeń, zarządzeń) podlegają przekazaniu do Departamentu Prawnego MSW lub uzgadniane są z innymi jednostkami resortu spraw wewnętrznych.

3. Projekty wewnętrznych aktów normatywnych (decyzje, wytyczne, instrukcje), po uzgodnieniach z właściwymi komórkami organizacyjnymi i Zespołem Prawnym, są podpisywane przez Głównego Inspektora Sanitarnego MSW i gromadzone w Zbiorze prowadzonym przez Zespół Prawny.


SANEPIDartykuły polecane
Prawo lotniczePaństwowa Inspekcja PracyUrząd marszałkowskiPaństwowa Inspekcja HandlowaAdministracja rządowaPrezes Rady MinistrówInspekcja weterynaryjnaPrzegląd technicznyRzecznik konsumentów

Bibliografia

  • Dolnicki B., Zacharko L. (2013), Organizacja prawna administracji publicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
  • Jaroszyński A. (red.) (2014), Podstawy prawa administracyjnego, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Sanitarnemu Dz.U. 2006 nr 247 poz. 1818
  • Strona internetowa: Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
  • Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Dz.U. 1985 nr 12 poz. 49


Autor: Anna Socha, Paulina Przeniosło

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.