Rynek krajowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Rynek krajowy''' nazywany jest ogół transakcji kupna - sprzedaży zachodzących na terenie danego kraju. Rynek krajowy klasyfikuje się do zasięgu geograficznego gdzie oprócz rynku krajowego są takie jak: rynek regionalny, rynek lokalny, rynek międzynarodowy i rynek światowy. Aby chronić rynek krajowy i ograniczać swobodę zagranicznej konkurencji stosowane są opłaty celne lub podatki graniczne.  
'''[[Rynek]] krajowy''' nazywany jest ogół transakcji kupna - sprzedaży zachodzących na terenie danego kraju. Rynek krajowy klasyfikuje się do zasięgu geograficznego gdzie oprócz rynku krajowego są takie jak: rynek regionalny, rynek lokalny, rynek międzynarodowy i rynek światowy. Aby chronić rynek krajowy i ograniczać swobodę zagranicznej konkurencji stosowane są opłaty celne lub podatki graniczne.  


Jedną z metod ochrony [[rynek|rynku]] krajowego jest [[protekcjonizm]] czyli ukierunkowanie wszelkich działań na wzrost produkcji produktów narodowych tak aby popyt na nie maksymalnie wzrastał oraz zdobywanie zagranicznych rynków zbytu. Można stosować te metody dzięki zewnętrznym programom politycznym obejmującym głównie sferę dotyczącą polityki handlowej. Wiele Państw nadal wykorzystuje ten sposób obrony w sowich poczynaniach. (Wróbel A. 2013, str. 124)
Jedną z metod ochrony [[rynek|rynku]] krajowego jest [[protekcjonizm]] czyli ukierunkowanie wszelkich działań na wzrost produkcji produktów narodowych tak aby [[popyt]] na nie maksymalnie wzrastał oraz zdobywanie zagranicznych rynków zbytu. Można stosować te metody dzięki zewnętrznym programom politycznym obejmującym głównie sferę dotyczącą polityki handlowej. Wiele Państw nadal wykorzystuje ten sposób obrony w sowich poczynaniach. (Wróbel A. 2013, str. 124)


==Funkcje Rynku Krajowego==
==Funkcje Rynku Krajowego==
Linia 24: Linia 24:
Do głównych funkcji rynku krajowego można zaliczyć między innymi:
Do głównych funkcji rynku krajowego można zaliczyć między innymi:
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
* Wycena różnych [[produkt|produktów]] i zasobów gospodarczych. (rynek jest instrumentem mającym na celu ustalić właściwą cenę dla [[producent|producentów]] i kupujących różnych dóbr),
* [[Wycena]] różnych [[produkt|produktów]] i zasobów gospodarczych. (rynek jest instrumentem mającym na celu ustalić właściwą cenę dla [[producent|producentów]] i kupujących różnych dóbr),
* główne źródło podstawowych informacji dla podmiotów gospodarczych. (rynek jest głównym źródłem informacji o cenach a także ich realizacji oraz informacji dotyczących popytu i podaży),
* główne źródło podstawowych informacji dla podmiotów gospodarczych. (rynek jest głównym źródłem informacji o cenach a także ich realizacji oraz informacji dotyczących popytu i podaży),
* Rynek jest niezbędnym warunkiem racjonalnego wykorzystania zasobów gospodarczych (określenie rynku docelowego i ustalenie ceny produktu lub usług aby skutecznie zarządzać produktami i usługami),
* Rynek jest niezbędnym warunkiem racjonalnego wykorzystania zasobów gospodarczych (określenie rynku docelowego i ustalenie ceny produktu lub usług aby skutecznie zarządzać produktami i usługami),
* Jest warunkiem do prawidłowego wykorzystywania zasobów gospodarczych (poprzez dostarczanie podmiotom gospodarczym obiektywnych informacji o cenach, nakładach i efektach związanych z różnorodnymi działalnościami gospodarczymi umożliwia podejmowanie racjonalnych decyzji oraz skłania podmioty do oszczędnego gospodarowania zasobami),
* Jest warunkiem do prawidłowego wykorzystywania zasobów gospodarczych (poprzez dostarczanie podmiotom gospodarczym obiektywnych informacji o cenach, nakładach i efektach związanych z różnorodnymi działalnościami gospodarczymi umożliwia podejmowanie racjonalnych decyzji oraz skłania podmioty do oszczędnego gospodarowania zasobami),
* Ułatwia ustalenie stanów równowagi w gospodarce (na rynku popyt i podaż oraz wymiana dóbr i usług i ustalanie [[cena|cen]], dostarczają podmiotom gospodarczym ważnych sygnałów, które mogą przyczynić się do utrzymania równowagi lub może wywołać zachwianie.  
* Ułatwia ustalenie stanów równowagi w gospodarce (na rynku popyt i [[podaż]] oraz [[wymiana]] dóbr i usług i ustalanie [[cena|cen]], dostarczają podmiotom gospodarczym ważnych sygnałów, które mogą przyczynić się do utrzymania równowagi lub może wywołać zachwianie.  
* Jest wyznacznikiem społecznej przydatności produkcji, który dostosowuje [[produkcja|produkcję]] do potrzeb ocenia czy dana produkcja przyjmie się na rynku i zdobędzie jego uznanie. Aby sprzedać swoje dobra, sprzedawca musi dostosować wielkość i strukturę produkcji do popytu jaki prosperuje na rynku).
* Jest wyznacznikiem społecznej przydatności produkcji, który dostosowuje [[produkcja|produkcję]] do potrzeb ocenia czy dana [[produkcja]] przyjmie się na rynku i zdobędzie jego uznanie. Aby sprzedać swoje dobra, [[sprzedawca]] musi dostosować wielkość i strukturę produkcji do popytu jaki prosperuje na rynku).


==Determinanty==
==Determinanty==
Czynnikami wpływającymi na pozycję [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]] na rynku krajowym są:
Czynnikami wpływającymi na pozycję [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]] na rynku krajowym są:
* Jak najwyższy poziom wykonywanych usług oraz wytwarzanych produktów,
* Jak najwyższy poziom wykonywanych usług oraz wytwarzanych produktów,
* Innowacyjność i stosowanie nowoczesnych technologii przy wytwarzaniu produktów w porównaniu do konkurencji,
* [[Innowacyjność]] i stosowanie nowoczesnych technologii przy wytwarzaniu produktów w porównaniu do konkurencji,
* Szeroki profil napraw i związanych z nimi czynności zmierzających do szybkiego zakończenia całego [[proces|procesu]],
* Szeroki profil napraw i związanych z nimi czynności zmierzających do szybkiego zakończenia całego [[proces|procesu]],
* Kreatywność i oryginalne podejście do obsługi klienta, które będą docenione przy rozstrzyganiu nietypowych spraw [[konsument|konsumentów]].
* [[Kreatywność]] i oryginalne podejście do obsługi klienta, które będą docenione przy rozstrzyganiu nietypowych spraw [[konsument|konsumentów]].


Przedsiębiorstwa przy uwzględnieniu wyżej wymienionych czynników mają większą szansę na lepsze kontakty z klientami, osiąganie wyższych wyników sprzedażowych, jak również poszerzenie kontaktów z konkurentami na rynku zarówno krajowym jak i zagranicznym. Determinanty te są ważnym elementem z punktu widzenia firmy i mają one znaczący wpływ na rozmiar podpisywanych umów. Silnie oddziałują na osiąganie zysków przez przedsiębiorstwo w danej branży. (Ślusarczyk B, Ślusarczyk S. 2011, s. 165)
Przedsiębiorstwa przy uwzględnieniu wyżej wymienionych czynników mają większą szansę na lepsze kontakty z klientami, osiąganie wyższych wyników sprzedażowych, jak również poszerzenie kontaktów z konkurentami na rynku zarówno krajowym jak i zagranicznym. Determinanty te są ważnym elementem z punktu widzenia firmy i mają one znaczący wpływ na rozmiar podpisywanych umów. Silnie oddziałują na osiąganie zysków przez [[przedsiębiorstwo]] w danej branży. (Ślusarczyk B, Ślusarczyk S. 2011, s. 165)


==Warunki istnienia dojrzałego rynku==
==Warunki istnienia dojrzałego rynku==
Poniżej przedstawione zostały cechy dojrzałej gospodarki rynkowej:
Poniżej przedstawione zostały cechy dojrzałej gospodarki rynkowej:
* Dominacja własności prywatnej i swoboda transferu praw własności (jeżeli zakres własności publicznej jest szeroki a swoboda transferu własności jest mniejsza to rynek ma większe ograniczenia),
* Dominacja własności prywatnej i swoboda transferu praw własności (jeżeli [[zakres]] własności publicznej jest szeroki a swoboda transferu własności jest mniejsza to rynek ma większe ograniczenia),
* Swoboda prowadzenia [[działalność gospodarcza|działalności gospodarczej]],(im większe są ograniczenia w takich zakresach jak produkcja i obrót dobrami tym mniejsza możliwość na dobrze wykształtowanie się rynku produktów i dóbr),
* Swoboda prowadzenia [[działalność gospodarcza|działalności gospodarczej]],(im większe są ograniczenia w takich zakresach jak produkcja i [[obrót]] dobrami tym mniejsza możliwość na dobrze wykształtowanie się rynku produktów i dóbr),
* Instytucje obsługujących rynek muszą istnieć i sprawnie działać,(banki, giełdy, komisje papierów wartościowych, instytucje ubezpieczeniowe, firmy maklerskie, muszą działać i prosperować, bez nich trudno rozwinąć rynek),
* Instytucje obsługujących rynek muszą istnieć i sprawnie działać,(banki, giełdy, komisje papierów wartościowych, instytucje ubezpieczeniowe, firmy maklerskie, muszą działać i prosperować, bez nich trudno rozwinąć rynek),
* Integralność rynku (czyli wzajemne uzależnienie się od siebie rynków),
* [[Integralność]] rynku (czyli wzajemne uzależnienie się od siebie rynków),
* Konkurencja pomiędzy podmiotami gospodarczymi.
* [[Konkurencja]] pomiędzy podmiotami gospodarczymi.
   
   
==Krajowy rynek pracy==
==Krajowy rynek pracy==
Linia 53: Linia 53:
Rynek pracy jest miejscem, w którym odbywa się zestawienie podaży pracy z popytem na nią. Można go podzielić ze względu na zasięg geograficzny na ogólnonarodowy, regionalny lub miejscowy.  
Rynek pracy jest miejscem, w którym odbywa się zestawienie podaży pracy z popytem na nią. Można go podzielić ze względu na zasięg geograficzny na ogólnonarodowy, regionalny lub miejscowy.  


Ogólnonarodowy rynek pracy odnosi się do terytorium całego państwa. Na tym rynku regulacje prawne standaryzują warunki, normy i rozporządzenia dotyczące pracy zarówno dla [[pracodawca|pracodawców]] jak i [[pracownik|pracowników]]. Określają ich stosunki między sobą, które na obszarze całego Państwa w znacznym stopniu są zbliżone.
Ogólnonarodowy rynek pracy odnosi się do terytorium całego państwa. Na tym rynku regulacje prawne standaryzują warunki, [[normy]] i rozporządzenia dotyczące pracy zarówno dla [[pracodawca|pracodawców]] jak i [[pracownik|pracowników]]. Określają ich stosunki między sobą, które na obszarze całego Państwa w znacznym stopniu są zbliżone.


Regionalny rynek pracy dotyczy makroregionu, na którym występują charakterystyczne możliwości poszukiwania etatu. Umożliwiają one zmianę pracodawcy bez konieczności przeprowadzania się w inne miejsce.  
Regionalny rynek pracy dotyczy makroregionu, na którym występują charakterystyczne możliwości poszukiwania etatu. Umożliwiają one zmianę pracodawcy bez konieczności przeprowadzania się w inne miejsce.  
Linia 60: Linia 60:
   
   
===Bibliografia===
===Bibliografia===
* Adamowicz E. i in.(2003) ''Ekonomia bez tajemnic'', Część 1, Wydawnictwo WSiP, Warszawa, s. 129
* Adamowicz E. i in.(2003) ''[[Ekonomia]] bez tajemnic'', Część 1, Wydawnictwo WSiP, Warszawa, s. 129
* Churski P. [http://www.staff.amu.edu.pl/~chur/pliki/TEORETYCZNE%20PODSTAWY%20RYNKU%20PRACY.pdf ''Teoretyczne podstawy rynku pracy''] wyd. WSNHiD, str.1
* Churski P. [http://www.staff.amu.edu.pl/~chur/pliki/TEORETYCZNE%20PODSTAWY%20RYNKU%20PRACY.pdf ''Teoretyczne podstawy rynku pracy''] wyd. WSNHiD, str.1
* Kryńska E., Kwiatkowski E. (2013) [https://pdf.helion.pl/e_0e0g/e_0e0g.pdf ''Podstawy wiedzy o rynku pracy''], Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, str. 17-18
* Kryńska E., Kwiatkowski E. (2013) [https://pdf.helion.pl/e_0e0g/e_0e0g.pdf ''Podstawy wiedzy o rynku pracy''], Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, str. 17-18

Wersja z 22:43, 21 maj 2020

Rynek krajowy
Polecane artykuły


Rynek krajowy nazywany jest ogół transakcji kupna - sprzedaży zachodzących na terenie danego kraju. Rynek krajowy klasyfikuje się do zasięgu geograficznego gdzie oprócz rynku krajowego są takie jak: rynek regionalny, rynek lokalny, rynek międzynarodowy i rynek światowy. Aby chronić rynek krajowy i ograniczać swobodę zagranicznej konkurencji stosowane są opłaty celne lub podatki graniczne.

Jedną z metod ochrony rynku krajowego jest protekcjonizm czyli ukierunkowanie wszelkich działań na wzrost produkcji produktów narodowych tak aby popyt na nie maksymalnie wzrastał oraz zdobywanie zagranicznych rynków zbytu. Można stosować te metody dzięki zewnętrznym programom politycznym obejmującym głównie sferę dotyczącą polityki handlowej. Wiele Państw nadal wykorzystuje ten sposób obrony w sowich poczynaniach. (Wróbel A. 2013, str. 124)

Funkcje Rynku Krajowego

Do głównych funkcji rynku krajowego można zaliczyć między innymi:

  • Wycena różnych produktów i zasobów gospodarczych. (rynek jest instrumentem mającym na celu ustalić właściwą cenę dla producentów i kupujących różnych dóbr),
  • główne źródło podstawowych informacji dla podmiotów gospodarczych. (rynek jest głównym źródłem informacji o cenach a także ich realizacji oraz informacji dotyczących popytu i podaży),
  • Rynek jest niezbędnym warunkiem racjonalnego wykorzystania zasobów gospodarczych (określenie rynku docelowego i ustalenie ceny produktu lub usług aby skutecznie zarządzać produktami i usługami),
  • Jest warunkiem do prawidłowego wykorzystywania zasobów gospodarczych (poprzez dostarczanie podmiotom gospodarczym obiektywnych informacji o cenach, nakładach i efektach związanych z różnorodnymi działalnościami gospodarczymi umożliwia podejmowanie racjonalnych decyzji oraz skłania podmioty do oszczędnego gospodarowania zasobami),
  • Ułatwia ustalenie stanów równowagi w gospodarce (na rynku popyt i podaż oraz wymiana dóbr i usług i ustalanie cen, dostarczają podmiotom gospodarczym ważnych sygnałów, które mogą przyczynić się do utrzymania równowagi lub może wywołać zachwianie.
  • Jest wyznacznikiem społecznej przydatności produkcji, który dostosowuje produkcję do potrzeb ocenia czy dana produkcja przyjmie się na rynku i zdobędzie jego uznanie. Aby sprzedać swoje dobra, sprzedawca musi dostosować wielkość i strukturę produkcji do popytu jaki prosperuje na rynku).

Determinanty

Czynnikami wpływającymi na pozycję przedsiębiorstw na rynku krajowym są:

  • Jak najwyższy poziom wykonywanych usług oraz wytwarzanych produktów,
  • Innowacyjność i stosowanie nowoczesnych technologii przy wytwarzaniu produktów w porównaniu do konkurencji,
  • Szeroki profil napraw i związanych z nimi czynności zmierzających do szybkiego zakończenia całego procesu,
  • Kreatywność i oryginalne podejście do obsługi klienta, które będą docenione przy rozstrzyganiu nietypowych spraw konsumentów.

Przedsiębiorstwa przy uwzględnieniu wyżej wymienionych czynników mają większą szansę na lepsze kontakty z klientami, osiąganie wyższych wyników sprzedażowych, jak również poszerzenie kontaktów z konkurentami na rynku zarówno krajowym jak i zagranicznym. Determinanty te są ważnym elementem z punktu widzenia firmy i mają one znaczący wpływ na rozmiar podpisywanych umów. Silnie oddziałują na osiąganie zysków przez przedsiębiorstwo w danej branży. (Ślusarczyk B, Ślusarczyk S. 2011, s. 165)

Warunki istnienia dojrzałego rynku

Poniżej przedstawione zostały cechy dojrzałej gospodarki rynkowej:

  • Dominacja własności prywatnej i swoboda transferu praw własności (jeżeli zakres własności publicznej jest szeroki a swoboda transferu własności jest mniejsza to rynek ma większe ograniczenia),
  • Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej,(im większe są ograniczenia w takich zakresach jak produkcja i obrót dobrami tym mniejsza możliwość na dobrze wykształtowanie się rynku produktów i dóbr),
  • Instytucje obsługujących rynek muszą istnieć i sprawnie działać,(banki, giełdy, komisje papierów wartościowych, instytucje ubezpieczeniowe, firmy maklerskie, muszą działać i prosperować, bez nich trudno rozwinąć rynek),
  • Integralność rynku (czyli wzajemne uzależnienie się od siebie rynków),
  • Konkurencja pomiędzy podmiotami gospodarczymi.

Krajowy rynek pracy

Krajowy rynek pracy należy do kategorii rynku ekonomicznego na terytorium danego kraju. Na tym rynku odbywają się poszukiwania pracy przez pracowników czyli osoby bezrobotne szukające pracy, bądź takie, które chcą zmienić dotychczasowe miejsce zatrudnienia. Przedsiębiorcy, którzy tworzą miejsca pracy również prowadzą poszukiwania nowej siły roboczej. W tych transakcjach uczestniczą również agencje pracy pośredniczące obu stronom w tych poszukiwaniach. (Churski P. str. 1)

Rynek pracy jest miejscem, w którym odbywa się zestawienie podaży pracy z popytem na nią. Można go podzielić ze względu na zasięg geograficzny na ogólnonarodowy, regionalny lub miejscowy.

Ogólnonarodowy rynek pracy odnosi się do terytorium całego państwa. Na tym rynku regulacje prawne standaryzują warunki, normy i rozporządzenia dotyczące pracy zarówno dla pracodawców jak i pracowników. Określają ich stosunki między sobą, które na obszarze całego Państwa w znacznym stopniu są zbliżone.

Regionalny rynek pracy dotyczy makroregionu, na którym występują charakterystyczne możliwości poszukiwania etatu. Umożliwiają one zmianę pracodawcy bez konieczności przeprowadzania się w inne miejsce.

Lokalny rynek pracy obejmuje obszar gminy, powiatu bądź niewielu sąsiadujących ze sobą małych miast. (Kryńska E., Kwiatkowski E. 2013, str. 17-18)

Bibliografia

  • Adamowicz E. i in.(2003) Ekonomia bez tajemnic, Część 1, Wydawnictwo WSiP, Warszawa, s. 129
  • Churski P. Teoretyczne podstawy rynku pracy wyd. WSNHiD, str.1
  • Kryńska E., Kwiatkowski E. (2013) Podstawy wiedzy o rynku pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, str. 17-18
  • Milewski R. (2002), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 43-44.
  • Ślusarczyk B, Ślusarczyk S. (2011) Podstawy makro i mikroekonomii, Politechnika Lubelska, s. 165
  • Wróbel A. (2013) Liberalizacja i protekcjonizm w polityce Państwa-przykład sektora rolnego, Uniwersytet Warszawski, str. 124

Autor: Paulina Pilszak, Patrycja Dworzak