Rodzaje transportu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian
(LinkTitles.)
Linia 18: Linia 18:
'''Transport''' to wszelkie czynności powodujące fizyczne przemieszczenie [[produkt]]ów w przestrzeni, czyli z miejsca nadania do wyznaczonego miejsca odbioru w odpowiednim czasie, w nienaruszonym stanie i po wcześniej ustalonym przez obie strony koszcie. W połączeniu z logistyką oraz spedycją, transport wchodzi w skład branży TSL ([[transport]]-[[spedycja]]-[[logistyka]]).
'''Transport''' to wszelkie czynności powodujące fizyczne przemieszczenie [[produkt]]ów w przestrzeni, czyli z miejsca nadania do wyznaczonego miejsca odbioru w odpowiednim czasie, w nienaruszonym stanie i po wcześniej ustalonym przez obie strony koszcie. W połączeniu z logistyką oraz spedycją, transport wchodzi w skład branży TSL ([[transport]]-[[spedycja]]-[[logistyka]]).


Inna definicja transportu wskazuje że transport polega na świadczeniu [[usługa|usług]] ściśle wiążących się z [[proces|procesem]] przemieszczania.
Inna [[definicja]] transportu wskazuje że transport polega na świadczeniu [[usługa|usług]] ściśle wiążących się z [[proces|procesem]] przemieszczania.


[[usługa|Usługi]] przemieszczania zawierają:
[[usługa|Usługi]] przemieszczania zawierają:
Linia 25: Linia 25:
# składowanie.
# składowanie.
[[usługa|Usługi]] dodatkowe obejmują:
[[usługa|Usługi]] dodatkowe obejmują:
# usługi spedycyjne,
# [[usługi]] spedycyjne,
# usługi kontrolne,
# usługi kontrolne,
# usługi rzeczoznawcze,
# usługi rzeczoznawcze,
Linia 44: Linia 44:


Ze względu na '''przedmiot''' podlegający przewozowi:
Ze względu na '''przedmiot''' podlegający przewozowi:
* transport pasażerski (komunikacja),
* transport pasażerski ([[komunikacja]]),
* transport [[towar|towarowy]].
* transport [[towar|towarowy]].


Linia 53: Linia 53:
Ze względu na '''zastosowane jednostki ładunkowe''':
Ze względu na '''zastosowane jednostki ładunkowe''':
* transport konwencjonalny,
* transport konwencjonalny,
* transport multimodalny.
* [[transport multimodalny]].


Ze względu na '''rodzaj obsługiwanych transakcji''':
Ze względu na '''rodzaj obsługiwanych transakcji''':
* transport krajowy,
* transport krajowy,
* transport międzynarodowy.
* [[transport międzynarodowy]].


Ze względu na '''wielkość przesyłki''':
Ze względu na '''wielkość przesyłki''':
Linia 73: Linia 73:
* transport daleki.
* transport daleki.


Ze względu na '''dostępność transportu''':
Ze względu na '''[[dostępność]] transportu''':
* transport publiczny (obcego przewoźnika),
* transport publiczny (obcego przewoźnika),
* transport własny.
* transport własny.
Linia 97: Linia 97:
* duży wpływ na zanieczyszczenia środowiska- wytwarzane spaliny,
* duży wpływ na zanieczyszczenia środowiska- wytwarzane spaliny,
* zagęszczenie ruchu, korki,
* zagęszczenie ruchu, korki,
* uwarunkowanie od warunków pogodowych.
* [[uwarunkowanie]] od warunków pogodowych.


==Transport kolejowy==
==Transport kolejowy==
Linia 104: Linia 104:
'''Zalety:'''
'''Zalety:'''
* niskie koszty przewozu,
* niskie koszty przewozu,
* wysoka niezawodność taboru kolejowego,
* wysoka [[niezawodność]] taboru kolejowego,
* tabor kolejowy przystosowany do przewozu ładunków o zróżnicowanej podatności transportowej,
* tabor kolejowy przystosowany do przewozu ładunków o zróżnicowanej podatności transportowej,
* nie znaczy negatywny wpływ na środowisko naturalne,
* nie znaczy negatywny wpływ na środowisko naturalne,
Linia 116: Linia 116:


==Transport wodny==
==Transport wodny==
Transport wodny - stanowi jeden z najważniejszych czynników rozwoju gospodarczego, wzdłuż dużych rzek powstawały większe miasta. Za pomocą tego środka [[transport|transportu]] przewozi się towary na duże odległości o niskiej wartości i dużej zawartości, które można łatwo przeładować za pomocą urządzeń mechanicznych. Jedna [[barka]] może przewieźć ok.1500 ton ładunku.
[[Transport wodny]] - stanowi jeden z najważniejszych czynników rozwoju gospodarczego, wzdłuż dużych rzek powstawały większe miasta. Za pomocą tego środka [[transport|transportu]] przewozi się [[towary]] na duże odległości o niskiej wartości i dużej zawartości, które można łatwo przeładować za pomocą urządzeń mechanicznych. Jedna [[barka]] może przewieźć ok.1500 ton ładunku.


'''Zalety:'''
'''Zalety:'''
Linia 126: Linia 126:
* długi czas przewozu,
* długi czas przewozu,
* niska częstotliwość kursów,
* niska częstotliwość kursów,
* małe bezpieczeństwo towarów, ze względu na wilgoć, zasolenie, warunki atmosferyczne, piractwo.
* małe bezpieczeństwo [[towarów]], ze względu na wilgoć, zasolenie, warunki atmosferyczne, piractwo.


'''Typy statków morskich:'''
'''Typy statków morskich:'''
Linia 143: Linia 143:
* bezpieczeństwo ładunków,
* bezpieczeństwo ładunków,
* szybkość [[transport|transportu]],
* szybkość [[transport|transportu]],
* zdolność do transportowania ładunków o dużych gabarytach,
* [[zdolność]] do transportowania ładunków o dużych gabarytach,
* szybki rozwój taboru lotniczego,
* szybki [[rozwój]] taboru lotniczego,


'''Wady:'''
'''Wady:'''
Linia 158: Linia 158:


'''Wady:'''
'''Wady:'''
* ograniczona dostępność- wymaga specjalistyczna infrastruktura,
* ograniczona dostępność- wymaga specjalistyczna [[infrastruktura]],
* duże koszty budowy,
* duże koszty budowy,
* degradacja środowiska pod względem krajobrazu,
* [[degradacja]] środowiska pod względem krajobrazu,


==Kryteria wyboru środka transportu==
==Kryteria wyboru środka transportu==
Linia 171: Linia 171:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Coyle J., Bardi E., Langley Jr. (2002) ''Zarządzanie logistyczne'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa,
* Coyle J., Bardi E., Langley Jr. (2002) ''[[Zarządzanie]] logistyczne'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa,
* Czubała A. (2001), ''Dystrybucja produktów'', wydanie II, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa,
* Czubała A. (2001), ''[[Dystrybucja]] produktów'', wydanie II, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa,
* Gołębiowska E. (red.)(2002), ''Kompendium wiedzy o logistyce'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
* Gołębiowska E. (red.)(2002), ''Kompendium wiedzy o logistyce'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
* Jóżwiak Z., Kawa M. ''[http://www.wielkigabaryt.am.szczecin.pl/artykuly/13.Jozwiak_Kawa.pdf ZASTOSOWANIE NOWOCZESNYCH ROZWIĄZAŃ LOGISTYCZNYCH W TRANSPORCIE ŁADUNKÓW PONADNORMATYWNYCH]''
* Jóżwiak Z., Kawa M. ''[http://www.wielkigabaryt.am.szczecin.pl/artykuly/13.Jozwiak_Kawa.pdf ZASTOSOWANIE NOWOCZESNYCH ROZWIĄZAŃ LOGISTYCZNYCH W TRANSPORCIE ŁADUNKÓW PONADNORMATYWNYCH]''
* Neider. J (2012), ''Transport międzynarodowy'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa,
* Neider. J (2012), ''Transport międzynarodowy'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa,
* Zielaskiewicz H. (2010), ''Transport intermodalny na rynku usług przewozowych'', Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji-PIB, Radom.
* Zielaskiewicz H. (2010), ''[[Transport intermodalny]] na rynku usług przewozowych'', Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji-PIB, Radom.


{{a|Szymon Karcz, Paulina Przeniosło}}
{{a|Szymon Karcz, Paulina Przeniosło}}
[[Kategoria:Transport]]
[[Kategoria:Transport]]
[[en:Types of transport]]
[[en:Types of transport]]

Wersja z 23:09, 21 maj 2020

Rodzaje transportu
Polecane artykuły


Transport to wszelkie czynności powodujące fizyczne przemieszczenie produktów w przestrzeni, czyli z miejsca nadania do wyznaczonego miejsca odbioru w odpowiednim czasie, w nienaruszonym stanie i po wcześniej ustalonym przez obie strony koszcie. W połączeniu z logistyką oraz spedycją, transport wchodzi w skład branży TSL (transport-spedycja-logistyka).

Inna definicja transportu wskazuje że transport polega na świadczeniu usług ściśle wiążących się z procesem przemieszczania.

Usługi przemieszczania zawierają:

  1. załadunek,
  2. wyładunek,
  3. składowanie.

Usługi dodatkowe obejmują:

  1. usługi spedycyjne,
  2. usługi kontrolne,
  3. usługi rzeczoznawcze,
  4. usługi organów celnych.

Zobacz także: Nabrzeże portowe.

Klasyfikacja transportu

Ze względu na zastosowaną gałąź transportu:

  • transport morski,
  • transport śródlądowy,
  • transport kolejowy,
  • transport drogowo- samochodowy,
  • transport lotniczy,
  • transport rurociągowy.

Ze względu na przedmiot podlegający przewozowi:

Ze względu na sposób zorganizowania przewozu:

  • transport regularny- np. stałe kursy według rozkładu jazdy jak PKP,
  • transport nieregularny- np. żegluga trampowa.

Ze względu na zastosowane jednostki ładunkowe:

Ze względu na rodzaj obsługiwanych transakcji:

Ze względu na wielkość przesyłki:

  • transport cało pojazdowy,
  • transport zbiorowy.

Ze względu na ciągłość przebiegu procesu transportowego:

  • transport bezpośredni,
  • transport wielogałęziowy,
  • transport łamany.

Ze względu na odległość pokonywaną podczas procesu transportu (odległości mają charakter umowny w zależności od gałęzi):

  • transport bliski,
  • transport średni,
  • transport daleki.

Ze względu na dostępność transportu:

  • transport publiczny (obcego przewoźnika),
  • transport własny.

Ze względu na formę własności przewoźnika:

  • transport prywatny,
  • transport państwowy,
  • transport współdzielczy.


Charakterystyka transportu drogowego

Transport drogowy (samochodowy) - najbardziej rozpowszechniony środek transportu wykorzystywany w większości operacji logistycznych. Rozbudowana sieć dróg pozwala przewoźnikom dotrzeć w praktycznie dowolne miejsce, co powoduje, że usługi transportowe mogą być świadczone na rzecz praktycznie każdego. Z powodu niskiej kapitałowej bariery wejścia na rynek przewoźników samochodowych jest bardzo duża ilość firm świadczących tego typu usługi dzięki czemu mamy dużą dostępność usług w tej gałęzi transportu.

Zalety:

  • najlepsza dostępność przestrzenna- zasięg możliwość dojazdu praktycznie w większość miejsc,
  • najkorzystniejsze dostosowanie sieci dróg do rozmieszenia rynków zaopatrzania i zbytu,
  • niskie koszty utrzymania w przypadku komunikacji miejskiej- publicznej,
  • tabor przystosowany do przewozu ładunków o różniej podatności transportowej,

Wady:

  • wysokie koszty dodatkowe (ubezpieczenia, wydatki drogowe-)
  • stosunkowo mała ładowność,
  • duży wpływ na zanieczyszczenia środowiska- wytwarzane spaliny,
  • zagęszczenie ruchu, korki,
  • uwarunkowanie od warunków pogodowych.

Transport kolejowy

Transport kolejowy - tego typu usługi przewozowe są świadczone przez niewielka liczbę dużych firm (zazwyczaj dużą część udziałów posiada państwo). Występuje duża bariera wejścia na rynek (wysoki koszt inwestycji w terminale, sprzęt i trakcje). Kolej zajmuje się głównie przemieszczaniem dużej ilości towarów na duże odległości o stosunkowo niewielkiej wartości (produkty przemysłu drzewnego, wydobywczego, produkty rolne).

Zalety:

  • niskie koszty przewozu,
  • wysoka niezawodność taboru kolejowego,
  • tabor kolejowy przystosowany do przewozu ładunków o zróżnicowanej podatności transportowej,
  • nie znaczy negatywny wpływ na środowisko naturalne,
  • możliwość transportu ładunków masowych na znacznie dłuższy dystans w porównaniu z transportem samochodowym.

Wady:

  • niskie bezpieczeństwo transportowanych ładunków,
  • długi czas transportu spowodowany niedużą prędkością taboru kolejowego,
  • brak rozbudowanej sieci kolejowej w wymiarze krajowym ale także międzynarodowym.
  • wysokie koszty budowy linii kolejowych.

Transport wodny

Transport wodny - stanowi jeden z najważniejszych czynników rozwoju gospodarczego, wzdłuż dużych rzek powstawały większe miasta. Za pomocą tego środka transportu przewozi się towary na duże odległości o niskiej wartości i dużej zawartości, które można łatwo przeładować za pomocą urządzeń mechanicznych. Jedna barka może przewieźć ok.1500 ton ładunku.

Zalety:

  • niskie koszty,
  • globalny zasięg szlaków morskich,

Wady:

  • ograniczona dostępność przestrzenna (z portu do portu) konieczność korzystania z innych gałęzi transportu,
  • długi czas przewozu,
  • niska częstotliwość kursów,
  • małe bezpieczeństwo towarów, ze względu na wilgoć, zasolenie, warunki atmosferyczne, piractwo.

Typy statków morskich:

  • Drobnicowce - wielkie ładownie, zwykle przewożą ładunki wypełniające cała ładownię,
  • Masowce - ładunki o niskim stosunku wartości do wagi (rudy metali, zboże, węgiel i złom żelazny), wyposażone w grodzie co pozwala przewozić kilka rodzajów dóbr w tym samym czasie,
  • Tankowce - przewożą największe ładunki (od 18 000t do 500 000t) z powodu wycieków ropy naftowej coraz częściej buduje się statki z podwójnym kadłubem,
  • Kontenerowce - statki przystosowane do przewozu kontenerów,
  • Statki typu ro-ro - statek posiada wbudowane duże rampy, dzięki którym można wjechać z ładunkiem bezpośrednio na statek,(zastosowanie w przewozie samochodów),
  • Statki typu obo - (oil-bulk-ore; ropa naftowa-produkty masowe-rudy) duża wielofunkcyjność, dużym plusem jest możliwość przewożenia różnych towarów jednocześnie,
  • Barki oceaniczne - jednostki ciągnięte przez specjalny holownik, bardzo tani środek transportu.

Transport lotniczy

Transport lotniczy - większość dochodu osiągana z transportu pasażerskiego, transport towarowy znajduje się w fazie rozwoju.

Zalety:

  • bezpieczeństwo ładunków,
  • szybkość transportu,
  • zdolność do transportowania ładunków o dużych gabarytach,
  • szybki rozwój taboru lotniczego,

Wady:

  • wysokie koszty transportu oraz budowy wymaganej infrastruktury,
  • ograniczona dostępność przestrzenna- konieczność korzystania z innych gałęzi transportu,

Transport rurociągowy

Transport rurociągowy - odnosi się do rurociągów naftowych, laktociągów, a nie do gazociągów. Zastosowanie w przemieszczaniu płynnych produktów naftowych. Dostępność rurociągu jest ograniczona, co dodatkowo wymusza korzystanie z innych środków transportu (kolej, transport drogowy lub wodny).

Zalety:

  • niskie koszty transportu,
  • niezależny od warunków atmosferycznych,

Wady:

  • ograniczona dostępność- wymaga specjalistyczna infrastruktura,
  • duże koszty budowy,
  • degradacja środowiska pod względem krajobrazu,

Kryteria wyboru środka transportu

Wybierając środek transportu należy wziąć pod uwagę:

  • Koszty
  • Czas przewozu
  • Niezawodność
  • Dostępność przestrzenną
  • Bezpieczeństwo

Bibliografia

Autor: Szymon Karcz, Paulina Przeniosło