Rezerwa menedżerska

Z Encyklopedia Zarządzania

Rezerwa menedżerska (Management Reserve) - kwota z całkowitego przydzielonego budżetu która jest zatrzymana do celów kotroli zarządczej, nie jest ona przeznaczona do określonych zadań czy zestawu zadań. Koncetruje się na niespodziewanych pracach tzw "unknown-uknowns". Stosowane do wszelkich dodatkowych prac, w ramach dozwolonego zakresu prac jak również stosowane do zmian stawek za przyszłe prace (Project Management Institute (2013)).

Rezerwa menedżerska jest częścią projektu ale nie jest podstawą kosztów.

MR (Management Reserve)- określony jako procent z całkowitego budzetu który wynosi od 5% do 15% w zależności od niepewności projektu. W przypadku badań i rozwoju będziemy się spodziewać stosunkowo wyższy aniżeli od zakupu znanego produktu. Kwota MR powinna być ustanowiona po wykonaniu pełnego zakresu prac i budżetu oraz po przeprowadzeniu analizy ryzyka programu w odniesieniu do budżetu i planu (Nowak E., Nieplowicz M., (2013))

Rezerwa menadżerska szacowana jest na podstawie niepewności projektu a wiec (Monetary and Economic Department (2019)):

  • Jeżeli projekt w którym organizacja ma już wiedzę i umiejętności to rezerwa menadzerska będzie mniejsza- niepewność jest mniejsza
  • Jeżeli jest to projekt nowy w którym organizacja nie ma doświadczenia rezerwa będzie znacznie większa- niepewność jest większa

Teorie Rezerwy menadżerskiej

W teorii istnieją trzy sposoby określenia rezerwy menadżerskiej; nieuczestnicząca (nonparticipative), partycypacyjnej (participative) lub kombinacje tych dwóch. (Gould K, (1995))

  • budżet nieuczestniczący- rozwój rezerwy menadżerskiej jest budżetowany przez kierownika wyższego szczebla po przez podział budżetu (TAB), jest również znane jako podejście odgórne (top-down)
  • budżet partycypacyjny- jest realizowany na niższych szczeblach. Odbywa się to poprzez budżetowanie w umowie budżetowej, jest dokładnie określone, co należy wykonać, aby zrealizować projekt. Nadwyżka budżetowa, która powstaje podczas określenia punktu wydajności (PMB) jest przekazana na rezerwę managerska. Inne nazewnictwo tego terminu to podejście oddalone (bottom-up)
  • podejście łączone- jest to sytuacja, w której kierownictwo wyższego i niższego szczebla negocjuje wspólnie uzgodnienia budżetu. W tym przypadku Kierownik projektu ustaliłby wstępny szacunek budżetu a menadżerowie indywidualnie negocjowali i uzasadniali zwiększenie bądź zmniejszenie budżetu rezerwy menadżerskiej, której potrzebują, aby wykonać poszczególne zadania w projekcie.


Bibliografia

Autor: [Natalia Woźniczka]