Reklama internetowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 17: Linia 17:




'''Reklama internetowa''' jest to najogólniej mówiąc rodzaj kontraktu zawartego między użytkownikami Internetu, a reklamodawcami. W szczegółowym ujęciu reklamę internetową można opisać jako każdą formę treści komercyjnej dostępnej przez Internet, która zaprojektowana jest w celu poinformowania potencjalnych nabywców o produkcie lub produktach. Reklama internetowa jest to proces, który oparty jest na Internecie, a poprzez który reklamodawcy komunikują i wstępują w interakcje z potencjalnymi odbiorcami, czyli użytkownikami Internetu, a który daje możliwość na zwiększenie świadomości marki i utworzenie preferencji dla niej. (B. Borusiak, s. 37)
'''[[Reklama]] internetowa''' jest to najogólniej mówiąc rodzaj kontraktu zawartego między użytkownikami Internetu, a reklamodawcami. W szczegółowym ujęciu reklamę internetową można opisać jako każdą formę treści komercyjnej dostępnej przez [[Internet]], która zaprojektowana jest w celu poinformowania potencjalnych nabywców o produkcie lub produktach. Reklama internetowa jest to [[proces]], który oparty jest na Internecie, a poprzez który reklamodawcy komunikują i wstępują w interakcje z potencjalnymi odbiorcami, czyli użytkownikami Internetu, a który daje możliwość na zwiększenie świadomości marki i utworzenie preferencji dla niej. (B. Borusiak, s. 37)




==Aspekty historyczne reklamy internetowej==
==Aspekty historyczne reklamy internetowej==


W 1994 roku swój początek miała reklama internetowa, kiedy to pojawił się banner firmy AT&T na stronach serwisu HotWired. Sprawił on, że reklamodawcy zobaczyli w reklamie internetowej większe możliwości niż w pozostałych mediach. Z upływem czasu zaczęły pojawiać się specjalistyczne sieci reklamowe, które oferowały usługi w zakresie tworzenia i obsługi reklamy internetowej. W Polsce początek reklamy internetowej to rok 1999. (A. Kuzior, s. 98)
W 1994 roku swój początek miała reklama internetowa, kiedy to pojawił się banner firmy AT&T na stronach serwisu HotWired. Sprawił on, że reklamodawcy zobaczyli w reklamie internetowej większe możliwości niż w pozostałych mediach. Z upływem czasu zaczęły pojawiać się specjalistyczne sieci reklamowe, które oferowały [[usługi]] w zakresie tworzenia i obsługi reklamy internetowej. W Polsce początek reklamy internetowej to rok 1999. (A. Kuzior, s. 98)
<google>t</google>
<google>t</google>


Reklama internetowa przybiera coraz większego znaczenia przy tworzeniu kampanii marketingowych, dociera do dużej grupy odbiorców. Pozwala również na łatwy pomiar jej skuteczności, cechuje ją interaktywność. W dzisiejszych czasach internet jest jednym z głównych kanałów komunikacji marketingowej. Reklama internetowa ulokowała się na stałe w kampaniach reklamowych (dużych jak również i małych przedsiębiorstw).  (M. Rzemieniak, s. 565 )
Reklama internetowa przybiera coraz większego znaczenia przy tworzeniu kampanii marketingowych, dociera do dużej grupy odbiorców. Pozwala również na łatwy [[pomiar]] jej skuteczności, cechuje ją [[interaktywność]]. W dzisiejszych czasach internet jest jednym z głównych kanałów komunikacji marketingowej. Reklama internetowa ulokowała się na stałe w kampaniach reklamowych (dużych jak również i małych przedsiębiorstw).  (M. Rzemieniak, s. 565 )




==Metody blokowania reklam internetowych==
==Metody blokowania reklam internetowych==


Razem z rozwojem marketingu internetowego, na stronach internetowych zauważyć można było coraz więcej reklam. Niejednokrotnie były one mocno inwazyjne dla użytkowników, którzy przeglądali serwisy WWW. W związku z tym na rynku zaczęły pojawiać się programy, które umożliwiały blokowanie reklam. Są to takie programy jak AdBlock Plus, Ad Muncher czy AdFender. Blokowanie reklam polega na automatycznym usuwaniu większości form reklamy z serwisów internetowych (reklamy tekstowej, linków sponsorowanych czy kreacji display). Najpopularniejsza na świecie aplikacja (rozszerzenie przeglądarki) to Adblock Plus. Korzysta z niej obecnie ponad 50 milionów internautów na całym świecie.  (M. Rzemieniak, s. 565)  
Razem z rozwojem marketingu internetowego, na stronach internetowych zauważyć można było coraz więcej reklam. Niejednokrotnie były one mocno inwazyjne dla użytkowników, którzy przeglądali serwisy WWW. W związku z tym na rynku zaczęły pojawiać się programy, które umożliwiały [[blokowanie reklam]]. Są to takie programy jak AdBlock Plus, Ad Muncher czy AdFender. Blokowanie reklam polega na automatycznym usuwaniu większości form reklamy z serwisów internetowych (reklamy tekstowej, linków sponsorowanych czy kreacji display). Najpopularniejsza na świecie aplikacja (rozszerzenie przeglądarki) to Adblock Plus. Korzysta z niej obecnie ponad 50 milionów internautów na całym świecie.  (M. Rzemieniak, s. 565)  




==Cechy i cele reklamy internetowej==
==Cechy i cele reklamy internetowej==


Reklama internetowa odznacza się trzema cechami. Cechy te mocno odróżniają się od tradycyjnych form reklamy.  Pierwszą cechą jest to, iż w reklamie internetowej odbywa się kompresja celów i efektów, natomiast  tradycyjna reklama charakteryzuje się specyficznymi dla niej celami i potencjalnymi efektami (np. większa świadomość istnienia marki). Podczas użycia Internetu granice robią się nieostre i nieoczywiste (obejmuje to instrumentów, za pomocą których przedsiębiorstwo komunikuje się z otoczeniem, jak również całej kompozycji instrumentów marketingowych). Internetowy baner reklamowy może sprzyjać budowaniu świadomości marki, a zarazem może dać możliwość wejścia do sklepu internetowego. Kolejną cechą jest to, że reklama internetowa jest interaktywna, co wyróżnia ją od reklamy tradycyjnej. Interaktywność reklamy internetowej ukazuje się również przez pozyskiwanie informacji przekazywanych przez audytorium nieintencjonalnie (zaczynając od precyzyjnej analizy skuteczności oddziaływania np. liczby kliknięć na baner). Ostatnią już cechą jest możliwość spersonalizowanej komunikacji, którą daje reklama internetowa.  (B. Borusiak, s. 37-38)
Reklama internetowa odznacza się trzema cechami. Cechy te mocno odróżniają się od tradycyjnych form reklamy.  Pierwszą cechą jest to, iż w reklamie internetowej odbywa się kompresja celów i efektów, natomiast  tradycyjna reklama charakteryzuje się specyficznymi dla niej celami i potencjalnymi efektami (np. większa świadomość istnienia marki). Podczas użycia Internetu granice robią się nieostre i nieoczywiste (obejmuje to instrumentów, za pomocą których [[przedsiębiorstwo]] komunikuje się z otoczeniem, jak również całej kompozycji instrumentów marketingowych). Internetowy [[baner reklamowy]] może sprzyjać budowaniu świadomości marki, a zarazem może dać możliwość wejścia do sklepu internetowego. Kolejną cechą jest to, że reklama internetowa jest interaktywna, co wyróżnia ją od reklamy tradycyjnej. Interaktywność reklamy internetowej ukazuje się również przez pozyskiwanie informacji przekazywanych przez audytorium nieintencjonalnie (zaczynając od precyzyjnej analizy skuteczności oddziaływania np. liczby kliknięć na baner). Ostatnią już cechą jest możliwość spersonalizowanej komunikacji, którą daje reklama internetowa.  (B. Borusiak, s. 37-38)


Reklama internetowa ukazuje wysoki stopień elastyczności, co oznacza, że każdy etap prowadzonej kampanii może być monitorowany. Analizowanie efektów danej emitowanej reklamy daje możliwość błyskawicznej jej weryfikacji.  Z racji tego, że dystrybucja reklam jest procesem elastycznym mamy możliwość bezzwłocznej zmiany jej profilu. (A. Kowalkowski, s. 541)
Reklama internetowa ukazuje wysoki stopień elastyczności, co oznacza, że każdy etap prowadzonej kampanii może być monitorowany. Analizowanie efektów danej emitowanej reklamy daje możliwość błyskawicznej jej weryfikacji.  Z racji tego, że [[dystrybucja]] reklam jest procesem elastycznym mamy możliwość bezzwłocznej zmiany jej profilu. (A. Kowalkowski, s. 541)


Reklamę internetową cechują trzy główne cele takie jak budowanie w umysłach potencjalnych odbiorców świadomości istnienia produktu, usługi czy też strony internetowej; dążenie do eskalacji sprzedaży przez Internet oraz stymulowanie użytkowników do cyklicznych odwiedzin ośrodka WWW. (A. Kowalkowski, s. 542)
Reklamę internetową cechują trzy główne [[cele]] takie jak budowanie w umysłach potencjalnych odbiorców świadomości istnienia produktu, usługi czy też strony internetowej; dążenie do eskalacji sprzedaży przez Internet oraz stymulowanie użytkowników do cyklicznych odwiedzin ośrodka WWW. (A. Kowalkowski, s. 542)




Linia 45: Linia 45:


Internet wykształcił wiele form reklamowych, które możemy spotkać na co dzień i jest to np. :
Internet wykształcił wiele form reklamowych, które możemy spotkać na co dzień i jest to np. :
*billboard (baner umieszczany z reguły w nagłówku strony WWW)
*[[billboard]] (baner umieszczany z reguły w nagłówku strony WWW)
*double billboard (banner, którego powierzchnia jest dwa razy większa niż billboard)
*double billboard (banner, którego powierzchnia jest dwa razy większa niż billboard)
*expand (forma banneru interaktywnego, która po najechaniu kursorem na jego powierzchnię powiększa się)
*expand (forma banneru interaktywnego, która po najechaniu kursorem na jego powierzchnię powiększa się)
Linia 52: Linia 52:
*layer (banner, który przykrywa treść oglądanej strony, zazwyczaj pojawia się na kilkanaście sekund i automatycznie znika, ale można zamknąć go przyciskiem, który znajduje się w jednym z rogów. Ta forma reklamowa jest jedną z najbardziej nielubianych przez internautów, ponieważ często mamy trudności z zamknięciem jej)
*layer (banner, który przykrywa treść oglądanej strony, zazwyczaj pojawia się na kilkanaście sekund i automatycznie znika, ale można zamknąć go przyciskiem, który znajduje się w jednym z rogów. Ta forma reklamowa jest jedną z najbardziej nielubianych przez internautów, ponieważ często mamy trudności z zamknięciem jej)
*mailing (są to reklamy rozsyłane za pośrednictwem e-maila) (B. Małecki, s. 11-12)
*mailing (są to reklamy rozsyłane za pośrednictwem e-maila) (B. Małecki, s. 11-12)
 
* [[link sponsorowany]]


==Bibliografia==
==Bibliografia==


*Borusiak B. (2015), [http://www.marketingirynek.pl/files/1276809751/file/borusiak_i_inni_mir_nr_3_2015.pdf ''Automatyzacja personalizacji reklamy internetowej''], "Marketing w praktyce", nr 3
*Borusiak B. (2015), [http://www.marketingirynek.pl/files/1276809751/file/borusiak_i_inni_mir_nr_3_2015.pdf ''Automatyzacja personalizacji reklamy internetowej''], "[[Marketing]] w praktyce", nr 3
*Kowalkowski A. (2009), [http://www.wzieu.pl/zn/559/ZN_559.pdf ''Promocja w internecie w świetle przeprowadzonych badań''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr. 42  
*Kowalkowski A. (2009), [http://www.wzieu.pl/zn/559/ZN_559.pdf ''Promocja w internecie w świetle przeprowadzonych badań''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr. 42  
*Kuzior A. (2007), [http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPL6-0008-0028/c/Kuzior.pdf ''Internet jako narzędzie budowania świadomości zrównoważonego rozwoju''], "Problemy Ekorozwoju", nr. 2
*Kuzior A. (2007), [http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPL6-0008-0028/c/Kuzior.pdf ''Internet jako narzędzie budowania świadomości zrównoważonego rozwoju''], "Problemy Ekorozwoju", nr. 2
*Małecki B. (2008), ''Marketing i reklama w Internecie'', Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Warszawa
*Małecki B. (2008), ''Marketing i reklama w Internecie'', Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Warszawa
*Rzemieniak M. (2014), [https://www.researchgate.net/profile/Agnieszka_Zaucha2/publication/320782220_Wykorzystanie_nowych_mediow_w_kreowaniu_sprzedazy/links/59fa6d64458515d20c7d3518/Wykorzystanie-nowych-mediow-w-kreowaniu-sprzedazy.pdf#page=565 ''Modele pomiaru efektywności kampanii reklamowych w internecie w dobie społeczeństwa informacyjnego''], "Marketing i rynek 11/2014"  
*Rzemieniak M. (2014), [https://www.researchgate.net/profile/Agnieszka_Zaucha2/publication/320782220_Wykorzystanie_nowych_mediow_w_kreowaniu_sprzedazy/links/59fa6d64458515d20c7d3518/Wykorzystanie-nowych-mediow-w-kreowaniu-sprzedazy.pdf#page=565 ''Modele pomiaru efektywności kampanii reklamowych w internecie w dobie społeczeństwa informacyjnego''], "Marketing i [[rynek]] 11/2014"  





Wersja z 22:25, 21 maj 2020

Reklama internetowa
Polecane artykuły



Reklama internetowa jest to najogólniej mówiąc rodzaj kontraktu zawartego między użytkownikami Internetu, a reklamodawcami. W szczegółowym ujęciu reklamę internetową można opisać jako każdą formę treści komercyjnej dostępnej przez Internet, która zaprojektowana jest w celu poinformowania potencjalnych nabywców o produkcie lub produktach. Reklama internetowa jest to proces, który oparty jest na Internecie, a poprzez który reklamodawcy komunikują i wstępują w interakcje z potencjalnymi odbiorcami, czyli użytkownikami Internetu, a który daje możliwość na zwiększenie świadomości marki i utworzenie preferencji dla niej. (B. Borusiak, s. 37)


Aspekty historyczne reklamy internetowej

W 1994 roku swój początek miała reklama internetowa, kiedy to pojawił się banner firmy AT&T na stronach serwisu HotWired. Sprawił on, że reklamodawcy zobaczyli w reklamie internetowej większe możliwości niż w pozostałych mediach. Z upływem czasu zaczęły pojawiać się specjalistyczne sieci reklamowe, które oferowały usługi w zakresie tworzenia i obsługi reklamy internetowej. W Polsce początek reklamy internetowej to rok 1999. (A. Kuzior, s. 98)

Reklama internetowa przybiera coraz większego znaczenia przy tworzeniu kampanii marketingowych, dociera do dużej grupy odbiorców. Pozwala również na łatwy pomiar jej skuteczności, cechuje ją interaktywność. W dzisiejszych czasach internet jest jednym z głównych kanałów komunikacji marketingowej. Reklama internetowa ulokowała się na stałe w kampaniach reklamowych (dużych jak również i małych przedsiębiorstw). (M. Rzemieniak, s. 565 )


Metody blokowania reklam internetowych

Razem z rozwojem marketingu internetowego, na stronach internetowych zauważyć można było coraz więcej reklam. Niejednokrotnie były one mocno inwazyjne dla użytkowników, którzy przeglądali serwisy WWW. W związku z tym na rynku zaczęły pojawiać się programy, które umożliwiały blokowanie reklam. Są to takie programy jak AdBlock Plus, Ad Muncher czy AdFender. Blokowanie reklam polega na automatycznym usuwaniu większości form reklamy z serwisów internetowych (reklamy tekstowej, linków sponsorowanych czy kreacji display). Najpopularniejsza na świecie aplikacja (rozszerzenie przeglądarki) to Adblock Plus. Korzysta z niej obecnie ponad 50 milionów internautów na całym świecie. (M. Rzemieniak, s. 565)


Cechy i cele reklamy internetowej

Reklama internetowa odznacza się trzema cechami. Cechy te mocno odróżniają się od tradycyjnych form reklamy. Pierwszą cechą jest to, iż w reklamie internetowej odbywa się kompresja celów i efektów, natomiast tradycyjna reklama charakteryzuje się specyficznymi dla niej celami i potencjalnymi efektami (np. większa świadomość istnienia marki). Podczas użycia Internetu granice robią się nieostre i nieoczywiste (obejmuje to instrumentów, za pomocą których przedsiębiorstwo komunikuje się z otoczeniem, jak również całej kompozycji instrumentów marketingowych). Internetowy baner reklamowy może sprzyjać budowaniu świadomości marki, a zarazem może dać możliwość wejścia do sklepu internetowego. Kolejną cechą jest to, że reklama internetowa jest interaktywna, co wyróżnia ją od reklamy tradycyjnej. Interaktywność reklamy internetowej ukazuje się również przez pozyskiwanie informacji przekazywanych przez audytorium nieintencjonalnie (zaczynając od precyzyjnej analizy skuteczności oddziaływania np. liczby kliknięć na baner). Ostatnią już cechą jest możliwość spersonalizowanej komunikacji, którą daje reklama internetowa. (B. Borusiak, s. 37-38)

Reklama internetowa ukazuje wysoki stopień elastyczności, co oznacza, że każdy etap prowadzonej kampanii może być monitorowany. Analizowanie efektów danej emitowanej reklamy daje możliwość błyskawicznej jej weryfikacji. Z racji tego, że dystrybucja reklam jest procesem elastycznym mamy możliwość bezzwłocznej zmiany jej profilu. (A. Kowalkowski, s. 541)

Reklamę internetową cechują trzy główne cele takie jak budowanie w umysłach potencjalnych odbiorców świadomości istnienia produktu, usługi czy też strony internetowej; dążenie do eskalacji sprzedaży przez Internet oraz stymulowanie użytkowników do cyklicznych odwiedzin ośrodka WWW. (A. Kowalkowski, s. 542)


Formy reklamy internetowej

Internet wykształcił wiele form reklamowych, które możemy spotkać na co dzień i jest to np. :

  • billboard (baner umieszczany z reguły w nagłówku strony WWW)
  • double billboard (banner, którego powierzchnia jest dwa razy większa niż billboard)
  • expand (forma banneru interaktywnego, która po najechaniu kursorem na jego powierzchnię powiększa się)
  • skyscrapper (pionowy banner umieszczany z boku strony WWW)
  • boks śródtekstowy (kwadratowy lub prostokątny banner, który rozdziela fragmenty tekstu)
  • layer (banner, który przykrywa treść oglądanej strony, zazwyczaj pojawia się na kilkanaście sekund i automatycznie znika, ale można zamknąć go przyciskiem, który znajduje się w jednym z rogów. Ta forma reklamowa jest jedną z najbardziej nielubianych przez internautów, ponieważ często mamy trudności z zamknięciem jej)
  • mailing (są to reklamy rozsyłane za pośrednictwem e-maila) (B. Małecki, s. 11-12)
  • link sponsorowany

Bibliografia



Autor: Monika Szarek