Przedsprzedaż

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 07:14, 21 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Przedsprzedaż
Polecane artykuły


Przedsprzedaż to możliwość zakupu produktu przed wprowadzeniem go na rynek. Jest to mechanizm handlowy, który pozwala klientowi na złożenie zamówienia na produkt (np. książkę, urządzenie elektroniczne, ubranie, grę) przed jego wyznaczonym terminem rozpoczęcia sprzedaży i wprowadzeniem go na rynek (Słownik języka polskiego PWN 2018)

Jak wygląda przedsprzedaż?

Dla klienta zakup produktu w przedsprzedaży oznacza fakt, że rzecz, którą jest zainteresowany nie zostanie mu wykupiona już w dniu premiery, co często ma miejsce w przypadku, gdy dany produkt cieszy się popularnością i jego premiera jest wyczekiwana przez wiele osób. Często przedsprzedaż topowych produktów jest uruchamiana nawet kilka tygodni przed ich premierą. Klient, który decyduje się na zakup w tej formie uiszcza opłatę za dany produkt w dniu zakupu, jednakże otrzymuje go dopiero w dniu premiery. Daje to poczucie pewności, że nikt nas nie wyprzedzi w zakupie dobra oraz, że rzecz jest dla nas zarezerwowana i mamy pierwszeństwo w kolejce produktów do wysłania.

Akcja przedsprzedaży nierzadko wzbudza u konsumentach nieświadomą chęć bycia lepszym, posiadani czegoś przed innymi. Bardzo duży sukces w tej dziedzinie osiągają platformy przedsprzedażowe w branży modowej. Dają one możliwość potencjalnemu klientowi zakupu ubrań z nowej kolekcji projektantów przed tym jak trafią one do regularnej sprzedaży w butikach i staną się one ogólnodostępne. Czasami zdarza się tak, że projektanci nie przewidzą tak dużego zainteresowania ich produktami, cała kolekcja zostanie wykupiona w przedsprzedaży i nie trafia ona wcale do butików. Daje to nietuzinkowość danego produktu, do której dążą sami twórcy. Wykorzystany zostaje w tym przypadku model przedsprzedaży, który opiera się na chęci doświadczania danego zjawiska przez klienta wcześniej, przed innymi (tzw. firstizm). Branżą, która jest jedną z najbardziej podatnych na takie zachowania konsumentów, jest branża modowa (J. Pieniążek 2014, s. 11).

Przedsprzedaż jako działanie marketingowe

Przedsprzedaż jest również celowym działaniem marketingowym, dzięki któremu przedsiębiorstwa uzyskują informację na temat zainteresowania ich produktem, co wykorzystywane jest w późniejszym planowaniu produkcji oraz opracowywaniu strategii marketingowych (M. Szkoda 2013, s. 186). W roli działu marketingu jest promowanie i nagłośnienie wejścia produktu na rynek. Im większy nakład pieniężny oraz zaangażowanie zostanie włożony w reklamę np. w telewizji, internecie, tym większy zostanie zauważony popyt na tę rzecz raz więcej klientów, którzy dowiedzieli się o produkcie i chcą go mieć.

Dodatki, które zachęcają

Wiele sprzedawców, którzy oferują usługę przedsprzedaży, wraz z zakupem danego produktu, zapewnia również cały szereg prezentów, bonusów, dodatków, które mają na celu zachęcenie klienta do zakupu i przekonanie go, że lepszej okazji do zakupu tej rzeczy nie będzie. Ponieważ kto nie lubi dostawać dodatkowych, bezpłatnych prezentów do swojego zamówienia? Marketing potrafi sprawić, że konsument wchodząc ba stronę internetową, niekoniecznie z nastawieniem na zakup, ale w momencie gdy zostanie mu przedstawiona oferta z zaletami, która w dodatku jest świetnie zareklamowana, zmienia nastawienie i decyduje się na zakup. Można określić to jako budowanie w potencjalnym kliencie nastawienia na zakup (D. Puzyrkiewicz 2010, s. 12).

Kolejnym chwytem marketingowym stosownym w przedsprzedażach są wspomniane już wcześniej wszelkiego rodzaju upusty czy rabaty. Dotyczą one zarówno stosunkowo niedrogich artykułów jak płyty, jak i produktów kierowanych do nieco węższej grupy zainteresowanych. Przykładem mogą być tu kryptowaluty sprzedawane z upustem cenowym, co jeszcze bardziej zachęca do ich kupna (D. Dziuba 2018, s. 65). Dzięki przedsprzedaży zyskują zarówno klienci jak i sprzedawcy.


Bibliografia

Autor: Natalia Mardyła